Skip to content

18 Comments

  1. Sam V
    Jun 29, 2015 @ 23:37

    ORCi-VM pågår i Barcelona, knappt 100 båtar:
    http://www.barcelonaorcworlds2015.com/
    The Foiling Week på Garda, kommer bli kul:
    http://www.foilingweek.com/

    Reply

  2. Sam V
    Jun 29, 2015 @ 23:50

    VM i Melges 24 i Middelfart:
    http://www.melges24worlds15.dk/

    Reply

  3. Skoglund
    Jul 2, 2015 @ 18:14

    Inte en rad här på Blur om ÅFOR. Det brukar iaf skrivas något. För några år sedan fanns det inlägg om de flesta seglingarna även på ostkusten. Nu verkar fokus ligga på andra ämnen. Sen vet jag inte om dessa attrahera lika många. Antalet kommentarer verkar bli färre och färre.

    Reply

    • Skoglund
      Jul 2, 2015 @ 18:28

      Kanske ska tillägga att Peter såklart skriverier precis om vad ha vill. Jag tror dock receptet för framgången med Blur varit att den speglat den vanliga seglaren.

      Reply

    • Anders
      Jul 3, 2015 @ 11:44

      Kanske inte så lätt att skriva om ÅROR när man har fullt fokus på en annan segling som går samtidigt.

      Ni som vill läsa om ÅFOR, skriv själva, ni kan säkert få gästposta på BLUR om ni frågar Peter snällt.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 3, 2015 @ 11:59

        Har du någon från Teknova.

        Reply

        • Anders
          Jul 3, 2015 @ 12:53

          Seglade inte. Vet inte om någon av de som var med har något att berätta.

          Reply

  4. Svenne
    Jul 2, 2015 @ 20:10

    Men sidan håller väl på och ändrar fokus, från att ha kallat sig Blur – svensk segling & kappsegling till Scandinavian Yacht Racing – BLUR: och så småningom till GVA – J-boats – BLUR
    Då kanske man inte har utrymme för alla svenska seglingar längre.
    Jag funderade också lite på varför det inte skrevs något om ÅFOR på BLUR, men jag tycker det är viktigare att man skriver om det man är engagerad i. Än att prestera något ljummet som ändå inte är läsvärt.

    En sida som skriver om kappsegling på ostkusten vore inte helt fel. Men det verkar lite klent med intresse för det, finns väl bara Tangosailing. Och den är väl främst för Sörmländsk segling. Med tanke på att nästan alla är utrustade med kamera som dessutom går att filma med så borde det inte vara brist på material att publicera.
    Kanske dags att dra igång en sida, finns intresse ?

    Mvh
    Svenne med båten på Ostkusten

    Reply

    • Skoglund
      Jul 2, 2015 @ 21:40

      Finns en hel del på No-crew forumet på Facebook. Men där är det svårare att vara anonym. ;)

      Reply

  5. Hannu
    Jul 2, 2015 @ 20:19

    Kan kanske vara jobbigt för tom Peter att täcka in 100% av alla seglingar i Sverige, jag har i alla fall med det lilla jag läst på Blur dom sista veckorna att han i princip seglat hela tiden, kan bero på det med den “usla” täckningen av pågående race (obs ironi).

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 2, 2015 @ 20:29

    Haha… det är kul att ni suktar efter mer content.

    Som Hannu mycket riktigt observerat, så har jag vart på havet oförtjänt mycket. Konstaterade att jag såg solen gå upp på havet sex av sju morgnar förra veckan.Först på Class 40 Nivea och sedan på Blur runt Sjælland.

    Och på ÅFOR så dröjde startlistorna så länge att jag inte hann göra någon ordentligt Trash Talk. Det brukar ju vara det som får igång snacket. Tangosailing har gjort ett bra jobb kring detta.

    Men det står ju er fritt att komma med bra inspel. Vad är värt att ta upp när det gäller ÅFOR? För jag antar att ni inte vill att jag publicerar KSSS pressrelease om hur enkel och bekväm seglingen var?

    Det eftersnack jag har hört handlar om att startgrupper och klasser inte hängde ihop, vilket tydligen blev lite lustigt?

    Reply

    • Skoglund
      Jul 2, 2015 @ 21:38

      Kanske finns det inte så mycket att skriva om när det gäller ÅFOR detta år. Det jag vill sätta fingret på var att det skett en förändring. Ämnen är idag längre ifrån den “vanliga” seglaren. Det angagerar mindre. Jag har också bilden av att antalet kommentarer minskat, men jag kan ha fel.
      Peter, du har gjort ett enormt jobb för svensk breddsegling. Det kan ingen ta ifrån dig. Jag hoppas det fortsätter så.
      Men jag saknar faktiskt det gamla Blur. Du får helt enkelt köpa tillbaka Novan.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 2, 2015 @ 21:54

        Det finns ingen medveten förändring. Fokus är fortfarande på breddsegling och att få fler “vanliga seglare” att engagera sig lite mer i sin segling och kanske börja kappsegla, Det har aldrig funnits fokus på rapporter från allehanda regattor, oavsett var de körs. Därmot brukar det finnas något lite extra spännande att diskutera – men så verkar det inte vara efter årets ÅFOR?

        Så här såg det ut för två år sedan: http://www.blur.se/page/141/

        Inga stora skillnader, men det engagerar så klart mer när vi själva seglar Bohusracet och KSSS fuckar upp resultatrapporteringen :-)

        Reply

        • Skoglund
          Jul 3, 2015 @ 11:34

          Hur ser statistiken ut? Jag har känslan att antalet kommentarer har minskat. Kan ha fel och du borde ju ha siffror på det.
          Kollade lite på inlägg taggade med Lidingö, Ornö och Hyundai. Du hade 3-5/år inlägg om Ornö fram till 2013. Därefter inte ett enda taggat inlägg. Samma sak för Lidingö och Hyundai där det gått från 3-5 per år till ett.
          Jag är övertygad om att blur betytt mycket för breddseglingen i hela landet. Jag kan bara gå till mig själv och hur jag upplever det. Kanske är ensam om det.
          Ha en skön sommar Peter och alla andra blurläsare. Själv sticker jag ut på 4 veckors semestersegling med en 500kg tyngre båt..

          Reply

    • Andreas E
      Jul 3, 2015 @ 09:39

      Hej Peter,
      en del av styrkan med Blur är content, kommentarer som dina besökare bidrar med. Men för att det ska fungera måste det finnas plats/rubrik som du lägger ut. Om du har ont om tid, nyttja några trusted Blur friends som moderatorer för dessa ostkust eller entyps ämnen.
      Om möjligheten till förstärkningen försvinner så försvinner besökarna.
      Gör en enkät

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 3, 2015 @ 14:17

    Marstrand blir final i WMRT 2016.
    1 MUSD till segraren.
    Skall köras i M32.

    Aston Harald skall tillhandahålla fleets (charter) i Asien, Europa & USA.

    Det kommer att krävas licens för att segla M32 i WMRT.

    Reply

    • Anders
      Jul 3, 2015 @ 14:27

      Ballt!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2015 @ 16:04

      World Match Racing Tour Announces
      Record US $1 Million Prize Bonus

      – World Match Racing Tour announces biggest ever prize purse in Sailing
      – World Championship to finish in Marstrand, SWE in 2016
      – M32 multihulls to be used at World Championship Final

      Marstrand, Sweden 3 July 2016; The ISAF sanctioned World Match Racing Tour today announced the biggest ever prize purse in the history of the sport, a staggering US $1 million cash bonus to be awarded to the ISAF Match Racing World Champion from 2016. The announcement follows last week’s news of Swedish company Aston Harald AB acquiring the World Tour. The World Match Racing Tour is the longest running global professional sailing series, now in it’s 16th consecutive season with 19 global events including seven World Championship events.

      A press conference was held by the World Match Racing Tour and Aston Harald AB on the island of Marstrand, venue of this week’s Stena Match Cup Sweden event as part of the World Tour. The new owner of the World Match Racing Tour and CEO of Aston Harald AB, Håkan Svensson commented;

      “We are committed to creating a strong and financially rewarding career path for professional sailors on the World Match Racing Tour. The US $1 million bonus will hopefully encourage skippers and teams to compete on the Tour at the highest level of racing.”

      A further announcement made at today’s press conference was that the final event of the World Match Racing Tour will return to the island of Marstrand, Sweden from 2016. The current 2015 Tour season will finish at the Monsoon Cup, Malaysia at the end of January 2016, after which there will be a short season created for the 2016 World Championship to conclude in Sweden in late June/ early July.

      “The World Match Racing Tour previously finished at Marstrand until 2004 when the final was moved to Malaysia” added James Pleasance, WMRT Executive Director. “However the Stena Match Cup Sweden has always been a flagship event of the World Tour and therefore it is fitting to move the Finals back to Marstrand again.”

      In addition to the Championship final moving to Marstrand in 2016, it was also announced the 2016 Stena Match Cup Sweden will be sailed in M32 multihulls, replacing the highly popular but now ageing DS37. This is the first World Match Racing Tour event to be announced that will be sailed in M32 multihulls since Aston Harald’s acquisition of the Tour.

      Further details about the 2016 World Match Racing season will be announced over the next few months.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.