Skip to content

7 Comments

  1. PederF
    Sep 17, 2015 @ 13:55

    Inte många kommentarer här?

    Reply

  2. Per
    Sep 17, 2015 @ 14:45

    Det är kul segling men det hade blivit mer intressant on de körde foils och haft längre banor.

    Reply

  3. Mattias Carlsson
    Sep 18, 2015 @ 14:54

    Det här får mig att komma att tänka på en regel som det ältats en del i de klasser jag seglat, den som berör zonen vid kryssmärket och att lämna plats för inkommande styrbordsbåtar (18.3 är det väl?). Om man intar det pragmatiska förhållningssättet på en “normal” kappsegling med likadana båtar som går ungefär lika fort, så kan man hävda att en babordsbåt “aldrig” ska tränga sig in och stagvända framför näsan på en styrbordsbåt, oavsett om styrbordsbåten bara tvingas till lite högre kursändring för att undvika kollision. Man ska helt enkelt inte in där, punkt liksom. (Även om regeln kanske tillåter det så länge man inte tvingas högre än dikt bidevind.)

    Men – om båtarna går väldigt olika fort, eller som i det här fallet med kattorna som i princip stannar efter stagvändningarna eller går väldigt långsamt en stund kan man ju tänka sig att en situation som på förhand såg ut att ge gott om tid och plats för babordsbåten att hinna in och stagvända utan att vara i vägen, plötsligt stannar så mycket att inkommande styrbordsbåt får väja lik förbaskat (världens längsta mening :-)). Så min fråga är nu – exakt när är stagvändande båt oantastlig igen? Alltså exakt när kan inte inkommande styrbordsbåt hävda att man var i vägen pga stagvändningen? Är det när man rundat klart? Och i så fall, exakt när är det? Är det när aktern passerar en tänkt linje 90 grader mot banans riktning?

    Det här är ju i praktiken hårklyverier såklart, mest av akademiskt intresse men jag har aldrig riktigt fått klart för mig den exakta definitionen och hittar inte heller något om det bland reglerna (har förmodligen inte letat tillräckligt…)
    Tacksam om någon kan reda ut.

    Reply

    • Mattias D
      Sep 20, 2015 @ 19:48

      Hej
      Bra fråga.
      M32 Series använder en modifierad regel 18 som gör att stadvändningen i zonen inte längre har någon betydelse så längre du inte använder det för att ta mer plats än du behöver. Det har systemet fungerar bättre med flerskrovsbåtar och topgate. En liknande modifiering används i AC och ESS.

      Reply

    • Claes Lundin
      Sep 21, 2015 @ 20:42

      Oftast och i praktiken är regel 18.3 bara tillämplig i några sekunder. Om styrbordsbåten blir lovartsbåt och måste lova högre än dikt bidevind för att hålla undan, så har båten som stagvände brutit mot regeln. Stagvändningen har skett i zonen och det tar troligen inte särskilt lång tid innan båtarna börjar falla av runt märket och då blir det ju sannolikt inte aktuellt att längre tillämpa regeln. Så i praktiken slår regel 18.3 av redan innan båtarna har rundat.

      I övrigt kan man generellt säga att regel 18 gäller så länge båtarna håller på att runda märket. Det är inte exakt definierat, men det finns tolkningsfall. Dessa brukar ange att en båt avslutar sin rundning när båten kan inta den kurs den vill utan att märket påverkar.

      Något helt annat, men rörande katamaraner, så har de ju den egenheten att de kan “fastna” i en stagvändning, vilket Mattias C också tar upp. Detta är mycket svårt att förutse bland skepparna själva och det händer att en båt tycker sig stagvända till babord långt före en framrusande styrbordsbåt. Men med lite otur blir den stagvändande båten helt stillastående och på mycket kort tid är styrbordsbåten där och skriker “styrbord”. En omöjlig situation för den stagvändande båten (babordsbåten), men här finns det oftast ingen regel som hjälper “den sittande fågeln”, utan regel 10 gäller.

      Reply

    • Mattias Carlsson
      Sep 22, 2015 @ 08:52

      OK, intressant. Stort tack båda två!

      Reply

  4. srsseglaren
    Jan 10, 2017 @ 00:55

    Kanske varit uppe tidigare ?

    M32 med Team Mad Dog vann Race to Alaska R2AK,
    segla,paddla,cykla,ro snabbast 725 miles.
    http://www.sailingscuttlebutt.com/2016/06/30/r2ak-hard-charging-record-books/
    https://www.youtube.com/watch?v=nPHhT5qcoK8

    Tvåa märkligt nog en enskrovs båt Fox 44 8mans besättning paddlar bra.
    http://kernanyd.com/project/fox-44/
    https://www.youtube.com/watch?v=TbarxXw-x8A

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.