Skip to content

24 Comments

  1. Per J
    Dec 3, 2015 @ 07:50

    Inte första gången det seglas medurs. I slutet på 80-talet bytte man från moturs till medurs. Den gången motiverat av att alltför många lockades att bryta då man passerade “nära” Sandhamn eftersom hemresan då gick till Svenska Björn som sista rundning (förutom Alma). Om det var pangkryss med kuling från norr smet man in men även om det var tung undanvind förekom “brytningar” för att man inte var så sugen på en kulingkryss ner till Alma.. Men det var väl länge sen man seglade till Svenska Björn.

    Är något motiv kommunicerat den här gången?

    Reply

    • Anders
      Dec 3, 2015 @ 08:41

      Det har gått ot det hållet (medurs) ganska många gånger. På 90-talet när vi ett flertal gånger rundade Knolls Grund så körde vi medurs. Då det inte är ovanligt med sydväst blir kryssen längs Gotlands västsida rätt spännande. Nära land, ofta i dimma och dom första åren jag körde fanns inte GPS utan det var Decca som gällde och vid södra Gotland var täckning och noggrannhet inge vidare. Det i kombination med raukar i marvatten var intressant!

      Jag har inte exakt koll men upplever att jag har seglat fler håll medurs än moturs.
      Det jag gillar är att man kan då få 100 Nm Visby-Alma på hemvägen där man kan var lite taktisk och tjäna eller förlora en hel del.

      Reply

      • T
        Dec 3, 2015 @ 09:19

        När det var sydväst brukade jag kryssa längs Gotlands ostsida…? På den tiden alltså, när GR gick medsols. Det var mellan 1978 och 2012.
        Innan man valde Knolls Grund som rundningsmärke fick man bege sig ända bort till Ölands Norra men därifrån var det direkt till Alma och då hade man alla chanser att göra bort sig. Eller inte…
        Svenska Björn som rundningsmärke för lite större båtar flyttade man så småningom till början på seglingen (start-Alma-SvBj-Salvorev-osv).
        Men det var då det,.. förr, när det var bättre ;-)

        Reply

        • Anders
          Dec 5, 2015 @ 22:07

          Menade givetvis ostsidan. Kommer ihåg när vi gick till Ölands Norra. Det är längre än man tror från Hoburgen hela vägen över!

          Reply

  2. Niklas/Tangosailing
    Dec 3, 2015 @ 09:03

    Det seglades medurs från slutet på 80-talet tills ganska nyligen. Det var väl sedan 2013 de vände och seglade moturs igen.

    Reply

  3. Anders Nilsson
    Dec 5, 2015 @ 10:41

    Wikipedia hann aldrig att bli uppdaterad så nu är den rätt igen. :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Round_Gotland_Race

    Reply

    • T
      Dec 5, 2015 @ 11:35

      Jo, en av banbeskrivningarna är ju iaf nästan rätt, vackert så… ;-)
      /T

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    Dec 6, 2015 @ 22:18

    Är det bara jag, eller känns det lite mer taktiskt att segla detta hållet? Oftast kryss ner på ostsidan och möjligheter till ganska stora vägval efter Visby?

    Svenska Björn vill jag aldrig runda nån mer gång :-)

    Reply

    • Per L (Xplorer)
      Dec 6, 2015 @ 23:00

      Yes! Utan tvivel…

      PL

      Reply

    • Anders
      Dec 7, 2015 @ 13:57

      Jag håller med. Eller du.

      Och Svenska Björn, det enda jag minns var att det var väldigt långt dit och därifrån!

      Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 7, 2015 @ 15:42

      Jag har kryssat från Svenska Björn till Hoburgen en gång….det räcker, även om det var med en ILC-40 :-/

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 7, 2015 @ 15:46

        Prova med Norlin 37;a… Och inte var det GoreTex i kläderna…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 7, 2015 @ 15:48

        Har ett svagt minne från en entonnare.

        Egentligen borde vi ju ha slutat havskappsegla efter det där, men det verkar ändå vara så att vi hängt i…

        Reply

  5. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Dec 7, 2015 @ 17:16

    Seglade med på pappas Comfort 30 1976 och 1977. Då var banan 450 Nm, Start-Alma-Ölands Norra- Hoburgen – Svenska Björn – Alma – Skanskobb. Vi hade båda åren kryss i frisk vind ( tidvis stormfock och två rev) från Hoburgen till Svenska Björn. Många båtar bröt på uppvägen vid Alma – vi kryssade vidare.. Den banan vill jag inte ha tillbaka.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 7, 2015 @ 17:25

      Det var hårdare förr..;-)

      Reply

    • Sillstryparn
      Dec 12, 2015 @ 06:29

      Ah!
      Det var tider det!

      Reply

  6. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Dec 7, 2015 @ 21:33

    Pelle! Nja, kanske lite längre. Men som 12-åring (1976) kändes kryssen som en evighet. Minns att vi startade i klass V med 87 startande på söndagen och gick i mål på torsdagen! Det kanske kommer att gå något snabbare 2016! :-)

    Reply

  7. André
    Dec 11, 2015 @ 20:02

    Får nog hålla med Pelle att den kryssen var något av de blötaste och längsta som jag upplevt i kappseglingsammanhang. Banan var på 680 nm fågelvägen, Tror den sträckan tog lika lång tid med ILC 40:ian 98 (?) som det tog året innan att segla hela banan med Royal Blue (två dygn lite drygt). Men jag får nog säga att man inte hann med att sova något på Royal Blue. Har adrig gjort så många segelbyten och manövrer som den gången -97,,,

    Det var hårdare förr!

    Reply

    • T
      Dec 11, 2015 @ 23:15

      Gotland Runt, på den tiden, var en segling för män. Riktiga män…
      /T

      Reply

      • Sillstryparn
        Dec 12, 2015 @ 06:31

        Och navigationen var en faktor!
        Inga pekskärms gps där inte.
        Självklart finns ingen väg tillbaka, men det är lätt att bli nostalgisk.

        Reply

  8. André
    Dec 11, 2015 @ 20:10

    Vill minnas att även Gotland Runt -89 var ett “långt Gotland runt”, Det var bara två banor tror jag, en på drygt 350 och en på 400. Men vindarna gjorde att många inte gick i mål förrän på torsdagen. Det sista dygnet hade de i stort sett bar alegat och drivit utanför Alma…

    Reply

  9. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Dec 11, 2015 @ 22:22

    Andre’! För vissa var GR 1989 extremt kort. Det small i starten mellan The Card och Puls, kris och en båt höll på att sjunka. The Card var sponsrad av Eurocard och blev snabbt omdöpt till Hålkortet i folkmun. Vi seglade min Möre 30, Micromator, i DH B3. Banan gick medsols, skoj med bra nordlig vind ner till Hoburgen. Väldigt speciella förhållanden vid Hoburgen, vinden vände och tyngre båtar kom inte igenom skiftet förrän efter 5-6 timmar, jobbigt. Kommer ihåg danska träbåten, Buksnesnidkaren, som kom efter oss, gick nära Hoburgen och det knakade i genuaskoten när de fick nya vinden! Vi låg 200 meter längre söderut och fördes söderut av ström och vågor- vi kom aldrig in i nya vinden. Sedan rundade vi Ölands Norra och troligen Gotska Sandön på vägen upp till Alma.

    Reply

    • Sillstryparn
      Dec 12, 2015 @ 06:32

      Och Nilsson blev omdöpt till Hålkortsoperatören.

      Reply

    • Andre B.
      Aug 20, 2021 @ 21:23

      Jo, seglade även Gotland Runt 88 och 89… ;)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.