Skip to content

17 Comments

  1. Anders
    Dec 11, 2015 @ 08:37

    “Ett bra exempel är ju Berg Propulsion som räknade hem satsningen på kort tid:”

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 11, 2015 @ 08:59

      Om de kunder man inviterat till olika stop-overs lägger nya order på 100 MEUR så måste man ju säga att det är en bra “return on investment”. Att man dessutom flyttade varumärket och blev uppköpta ett år efter racet får väl anses vara en bonus i sammanhanget.

      Så klart är det inte för alla; men vi har en lång rad exempel på projekt där företag åstadkommer något utöver det vanliga genom att engagera sig i segling; Assa, EF, Ericsson, Intrum och SCA är väl några exempel. Eller Stena. Hade det varit dyrt i förhållande till vad det gav hade man inte lyckats locka nya intressenter – framför allt inte i Sverige där alla pratar med alla.

      Reply

      • Olle
        Dec 12, 2015 @ 10:27

        Förutsatt att det är nya kunder eller nya beställningar som till 100% är relaterade till just detta event och som inte vore möjliga att få på annat sätt?! Marknadsavdelningar har ofta en tendens att försvara sina excesser :-)
        been there, done that

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 12, 2015 @ 11:13

          Därför är det inte marknadsavdelingen som skall initiera/driva dessa initiativ, utan VD eller sälj. Ingenting får att motivera med fina logotyper längre, utan det måste ner till skarp business.

          Reply

        • Markus
          Dec 13, 2015 @ 11:08

          Hahha 100M pga ett event :) Jobbar själv i software svängen och vi försvarar också våra events/kampanjer på samma sätt. Oftast är det så att affären är där redan, den kommer att stängas, så ‘taggar’ man någon kampanj/event på denna affär, affären stängs av säljteamet och man kan konstatera att kampanjen/eventet drog in XYZ.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Dec 13, 2015 @ 12:07

            Jobbar du i “software svängen” så vet du också hur svårt det är att komma åt rätt beslutsfattare? Visst, massa snubbar på IT har säkert bra koll på det du kallar events/kampanjer, men en CEO eller CFO har viktigare saker för sig. Jag har suttit på båda sidor och vet hur svårt det är att vara relevant på lednings- eller styrelsenivå.

            Ponera att din konkurrent gör sin hemläxa och lyckas locka rätt personer till ett Volvo-stopp. De som du inte får access till hur mycket du än försöker.. Då äger han/hon deras agenda under 48 timmar och hinner diskutera deras verkliga utmaningar, skapa relationer med höjdare på andra kunder/referenser och flytta på spelplanen i affären. Dessutom har man etablerat en relation som skulle ta år att bygga upp på andra sätt.

            Gör din konkurrent detta rätt så är du chanslös.

            Och det handlar ju inte om extravaganser, utan att skapa en unik mötesplats och upplevelse. Det är sådant som alla värdesätter.

            Gör man sedan kalkylen på vunna affärer (som jag annars hade tappat), kortad ledtid (på 6 månader gjorde jag ett jobb som hade tagit 18 månader annars) och andra skarpa mätetal, så är det inte svårt att se hur en handfull stora affärer räcker för att räkna hem en satsning. Dessutom ser din konkurrent ut att satsa offensivt, samtidigt som du jobbar traditionellt. Det sänder också signaler till kunder och ägare…

            Det är så klart inte enkelt, och man måste veta exakt vad man vill uppnå, men vår sport funkar extremt bra för detta ändamål. Troligtvis bättre än någon annan sport. Från det lila lokala eventet hela vägen upp till Volvo Ocean Race.

  2. Olle
    Dec 13, 2015 @ 14:00

    Jo, den självuppfyllande profetian är underskattad :-)

    Om det är så enkelt som det beskrivs är ju den självklara frågan; – Är alla andra dumma i huvudet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 13, 2015 @ 14:05

      Det är inte enkelt. Vars sig för segling eller någon annan sport.

      Skillnaden är väl att Real Madrid (vars sponsorchef numera jobbar på VOR), NHL eller Ben Ainslie inte tvivlar på sina kommersiella värden medan många i vår sport inte tror att de finns (eller går att realisera). Trots många bevis på motsatsen.

      Reply

      • Markus
        Dec 13, 2015 @ 18:55

        Hmm, kunde inte svara på ditt långa svar Peter, så svarar här.

        Som Olle säger, det finns lite självuppfyllande profetia över detta MEN såklart finns det också ett värde. Absolut, kan inget annat säga ty även om jag bor i Stockholm så fixade jag två stycken kundevent i Göteborg kring segling i somras. Det är bra och trevligt sätt att mötas med kund. Summan är att vi idag har en bra relation med kunden, bättre än för ett år sedan men inte stod de där med pennan och signerade för att vi wine&dine dem kring segling.

        Anyway, var inte för avsikt att låga negativ, ty själv gillar jag allt kring segling i företagsvärlden och brukar även ta mitt eget team på seglingsteambuilding, utan det var snarare att dethär med att ‘räkna hem’ det är fantastiskt både i marknadsföringsvärlden som inom ‘business value’ engineering världen för övrigt. Det mesta går att bevisa med olika kalkyler om man vill.

        Jag skulle säga såhär att sommarsegling är bland de absolut trevligaste kundevent man kan ordna, oavsett om det blir affär eller inte så är det allmänt uppskattat av alla.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 13, 2015 @ 19:53

          Min point är att man kan ta det vidare från “bra och trevligt”.

          När jag körde M32 Cup så hade en av sponsorerna en jätteviktig person i London som man inte ens fick ett möte med. Och man hade verkligen försökt. Dörren var stängd.

          Men med en unik möjlighet att få segla som gäst på en M32, så satta sig den här personen (som ju sagt att han inte hade tid) på ett plan, flög till Sverige, seglade i 15 minuter, tog ett möte över ett par öl i race village och flög hem samma dag.

          De affärer som kom efter denna kontakt kan vara värda 1.000 gånger mer än vad den här sponsorn lade på eventet. Och hade inte gått att få till på något annat enkelt sätt.

          Jag är den förste att kritisera uppblåsta mediavärden och floskler från marknadsavdelningen. Och vi måste bli mycket bättre på att få fram de verkliga effekterna av sponsring. Samtidigt har jag sett ett antal skarpa case som påminner om det ovan. Och när en VD för ett globalt bolag som omsätter €30 miljarder säger att han räknade hem en Volvosatsning på en enda kund så tror jag honom…

          Reply

          • Anders Svensson
            Dec 14, 2015 @ 00:55

            Det säger kanske mer om marginalerna i hans branch än hur lönsam en Volvosatsning är.

          • Per J
            Dec 14, 2015 @ 20:58

            Hur kommer det sig att det är typ bara inbitna seglare som har förmågan att räkna hem denna typ av satsningar? EF med Bertil Hult. CarlHenrik först med Assa och sen med Ericsson, Jan H med Victory Challenge, Wallenbergarna med SEB, TT & Putin med Artemis, osv.

            Men var finns de som går in på rena affärsmässiga grunder, utan det egna brinnande intresset?

            Alltså, inget unikt med segelsporten. Svensk hästhoppning hade väl varit intet utan Perssons (HM), dressyren varit inget utan Antonia osv.

            Bra för sporterna att det finns eldsjälar med gott om stålar, eller mandat att investera andras. Men igen, det vore kul att se listan på de som gör affärsmässigt motiverade sponsorprojekt i områden där varken VD eller huvudägarna har egna intressen!

            Men såna har du Peter såklart koll på, eller hur!?

          • Peter Gustafsson
            Dec 14, 2015 @ 21:39

            De bästa exemplen är ju de som varit länge i sporten, och hunnit byta ledning ett par gånger: Volvo, Audi & Rolex.

            I Frankrike, som ligger långt framme så har Banque Populaire, Macif & Groupama sponsrat segling i +15 år. Där är det också vanligt att regioner och städer är involverade i sporten. I England är Aberdeen Asset Management och Skandia bra exempel. Hugo Boss ett annat.

            I senaste VOR så är väl Donfeng och Abu Dhabi två bra exempel på satsningar från länder där inte segling är så vanligt. Och där jag vet att det är sålt till personer utan seglingsbakgrund. Bägge två kommer troligtvis att köra igen.

            Sedan är det ju lättare och roligare när hjärtat är med.

          • Peter Gustafsson
            Dec 14, 2015 @ 21:54

            GVA är ju ett annat bra exempel :-)

  3. Olle
    Dec 14, 2015 @ 21:35

    +1

    Reply

  4. Anders
    Dec 15, 2015 @ 08:38

    Ett annat bra exempel som är lite mer lokalt är Lennart Janssons projekt med Mobitex-båtarna under 90-talet.
    Med en relativt liten budget (ca 500.000 kr/år) så gav det många affärer tillbaka till Ericsson. Ett projekt som varken sportsligt eller medialt var speciellt stort utan det var möjligheten att få ut kunderna på en upplevelse och kunna prata affärer och bygga relationer i lugn och ro.

    Det som gav Ericcson Mobile Communications värde för pengarna var alla de hospitality seglingar som vi genomförde. Det var ofta som deras säljare kom tillbaka till oss och sa att de hade aldrig kunnat ta de affärerna utan seglingen som mötesplattform.

    Reply

  5. Yacht Racing Forum 2015 | the foiling week
    Feb 21, 2016 @ 00:07

    […] Read the entire article on blur.se […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.