Skip to content

29 Comments

  1. Peter A
    Feb 5, 2016 @ 07:12

    Definitivt något vi ska träna på! Ser ju lätt ut!

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Feb 5, 2016 @ 08:55

    Vill inte lägga “lök på laxen” här men en sak är viktig att tänka på; står man upp och håller ut skotet är det lätt att man lutar sig ut för mycket (bålen utanför mantåget) och det får man inte!! :)
    Låter spännande med detta; blir några timmar med Mr Expedition…!

    Reply

    • Peter A
      Feb 5, 2016 @ 10:43

      Tur att vi har gastar med långa och starka armar.

      Reply

  3. Harald
    Feb 5, 2016 @ 09:54

    Knappast en ny uppfinning. De testade detta i något Melges24-mästerskap i florida för flera år sedan med samma resultat. De täcktes inte köra race i psalmbok ändå.

    Reply

  4. Fredde
    Feb 5, 2016 @ 10:46

    Jag har sett ett liknande sätt att segla med ett speciellt segel menat för just det… Tror seglet kallades Spinnaker…?

    Reply

    • Anders
      Feb 5, 2016 @ 11:01

      Sett det förr. Vega med spirad genua. :-)

      Reply

      • T
        Feb 5, 2016 @ 15:50

        Är det liksom lite ballare att segla wing-on-wing än att bara saxa seglen som man gjorde förr?

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Feb 5, 2016 @ 16:13

          Blir inte samma sak då “saxa” oftast innehåller spinnbom. Plus att vi får förmoda att gennakern är betydligt större än genuan!

          Reply

  5. andreas
    Feb 5, 2016 @ 12:10

    Genom passager är det ju ett vedertaget sätt och tror att de flesta kör det så.
    Likaså när man får en spinnakerbåt eller annan som gör livet surt och man måste gå lågt.

    Blir intressant o se om det kan vara snabbare på en undanvindssträcka jämnfört med polarer.
    Upplevt det är svårt att hålla trycket och i lättare vindar blir ju ganska snabbt skenbara vinden från sidan som gör att man kan falla mer o mer nästan ner till spinnakerbåtarna

    Vad blir straffet om man i SRSv lägger till Spirbom?

    Reply

  6. andreas
    Feb 5, 2016 @ 12:22

    Jag gillar att flera race inom en tävling. Mer segling och möjlighet att komma tillbaka vid ett misslyckande,
    Har ett litet förslag på ändring som jag skulle gå igång på.
    Socialt och som en eskader första dagarna (med något färre depåstopp) funkar precis som upplägget är.
    Men med en tydlig extrautmaning som avslut!
    Blir som en uppladdning för en tuff avslutande förlängt sista race med övernattensegling som kräver det Peter ovan sa, med planering av mat,vila o taktik, och det racet viktat lite så det skulle betyda ca 30-40%? av totala poängen, då tror jag det skulle vara svårt att säga nej till.
    //A

    Reply

  7. Harald Hamran
    Feb 5, 2016 @ 14:51

    Wing-on-wing er enda mer effektivt på en deplasementsbåt enn på en planende båt. Men det er ikke tillatt under ORC, og derfor heller ikke under NOR-rating. ORC regel 208.4:
    “Where the asymmetric spinnaker is tacked on the centerline, tack pennants of whatever length may
    be used. Spinnakers shall be sheeted on the same side as the boom, except when gybing or
    maneuvering….”

    Reply

  8. Anders B
    Feb 5, 2016 @ 23:45

    Seglar så solo med cruisinggennakern, ca 5 grader från vinden med storbommen “på fel sida”. Med storbommen på den naturliga sidan fungerade det inte alls. Provade detta på Cheetah på Väderön Runt i lättväder för några år sen, men då var ordentlig skärning snabbare. I lättvind och plattvatten styr autopiloten min båt mycket bättre än jag, i vågor är det bara kämpa med handstyrning, måster styra exakt för att undvika gipp eller iholpsjunken gennaker.

    Reply

  9. McMagnus
    Feb 7, 2016 @ 11:46

    Denna design hade alltså varit mer lämplig med klassisk spinnaker på en vanlig rundbana! Precis som En IF eller Express…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 7, 2016 @ 12:44

      Nu var det ju inte det man sa, utan att detta kan vara ett bra trix att ta till under väldigt specifika förhållanden;

      Det funkar bäst i 8-12 knops vind. Man måste ha lite tryck, men inte för mycket. I dessa vindar är ju en J/70 eller J/111 som vilken deplacementsbåt som helst.

      Det funkar bäst för
      – smala sund när man inte kan skära (vilket oftast ger bäst VMG)
      – för att stanna i en smal puff som ligger på banan
      – dra ut på gippar för att stanna länge i puffar
      – temporärt på grund av regler eller taktik
      – separera från andra båtar för att få en egen yta att segla på (helt för att fånga en puff).

      Det är kass
      – när man måste styra mycket för att hålla gennakern full
      – man inte har tid/möjlighet att styra exakt
      – man inte kan komma ur wing-on-wing utan att gennakern kollapsar.

      Reply

  10. McMagnus
    Feb 7, 2016 @ 17:31

    Tror nog att denna smala konstruktion lämpar sig bäst för spinnaker. Gennacker funkar givetvis bäst på planande jollar och katamaraner! Sportbåt? Nja! Sett bättre!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 7, 2016 @ 17:36

      Jag tipsar J/boats. 1000 båtar är ju inget vidare, så något måste ju vara fel ;-)

      Reply

      • McMagnus
        Feb 7, 2016 @ 18:10

        Oj det var känsligt…ber hovsamt om ursäkt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 7, 2016 @ 18:16

          Nej, inte känsligt alls.

          Som vanligt uppskattar vi experttips där skarpögda läsare enkelt avgör om en båt bör ha spinnaker i ställer för gennaker eller kan titta på en köl på en båtmässa och konstatera att den inte är nåt vidare.

          Vilka sportbåtar tycker du är bättre i detta segment?

          Reply

          • McMagnus
            Feb 7, 2016 @ 19:06

            “En miljard flugor kan inte ha fel, ät skit”

            Det finns en hel värld med både snabbare, bättre och billigare sportbåtar, t.ex:

            Viper 640
            Melges 24
            FarEast 23
            CB66
            Shaw650

            Om jag ändå skulle lägga ut 400′ hade nog valet varit mycket enkelt, det hade blivit den 2 m längre och snabbare FarEast 28 R.

          • Peter Gustafsson
            Feb 7, 2016 @ 19:26

            Gemensamt för alla dessa, inklusive J/70, är väl att man har svårt att bygga klass här hemma. Så då får man väl betta på den man tror kommer att nå kritisk massa.

            “Bättre” för en entyopsklass betyder väl att klassen attraherar riktigt duktiga och aktiva seglare och lyckas locka stora fält på SM, EM och VM? Och “billigt” kan ju mätas i att andrahandsvärdet är högt och att beggade båtar säljs på ett par dagar.

            Men det är ju det som är bra med vår sport, både du och jag kan välja de båtar vi gillar.

    • Peter Gustafsson
      Feb 7, 2016 @ 18:12

      Jag lyckades inte höra om någon hellre ville ha en spinnaker: https://vimeo.com/145788327

      Reply

      • Dan
        Feb 7, 2016 @ 23:04

        Hmmm, nu blev man sugen på att prova gennaker…igen. Köpte nyligen den där 707:an du har i “speedsailing” tråden, SWE-127. Tror de kom upp i ca 17 knop bara med den lilla självslående focken. Verkar som om j/70:ans gennaker kan passa 707:an, skulle vara kul att prova eftersom 707:an är grymt enkel att få upp i planing.

        Vet du var man kan få tag i en billig j/70 gennaker bara för att prova konceptet?

        Mvh/Dan

        Reply

        • Jan-E
          Feb 8, 2016 @ 12:40

          Vilka mått behöver du Dan? Jag har en från Dominanten som har 8.40 i förliket (tror jag) jag kan mäta exakta måtten om du vill.

          Reply

  11. Johan Åstradsson
    Feb 8, 2016 @ 11:42

    Kul att det händer saker i klassen som hela tiden utvecklas . Det här har nog inte så många som kört wing on wing i J/70 tidigare på svenskt vatten .
    Klassen är på G
    Det kommer bli en West cup cup i J/ 70 till sommaren.

    1 . Någon gång i maj ej klart. förhandling pågår.
    2 Applay Emtunga cup Marstrand 18-19 juni
    3 RM i Marstrand 26_28 augusti
    Hälsning SWE 436 Viola

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Feb 8, 2016 @ 19:13

    Reply

    • srsseglaren
      Feb 8, 2016 @ 19:51

      Bra bild.
      Vid spinnackersegling i hårdvind så försöker man centrera den över båten samt fixerar med suggor och ett framdraget spinnbomsnedhal.

      En gennacker som är rätt sydd visar mer yta mot lovart ju mer man släpper på skotet.
      Vid saxning så kommer den ytan in bakom storseglet gissar att den därför är svårare att centrera ? och på köpet får man sämre fixering mer rörelser i den?
      Tror att det är en bra taktisk manöver, som Peter skriver att ta till när det fattas utrymme på sjön.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 8, 2016 @ 21:24

      På bilden ser det ut att blåsa ganska bra. Ett problem är att man kör gennakern “baklänges” när man saxar och den ger alltmer lovartskrängning ju mer det blåser. X-Treme 37:an ser ut att ligga nära gränsen för vad som går att hantera med det seglet.
      De verkar ha tajtat upp både fall och tackline vilket man inte gör på en läns med normal gennakerskotning. Då släpper man upp tack (eller en del släpper ut fall).

      Reply

  13. srsseglaren
    Feb 13, 2016 @ 23:58

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.