Dags att ersätta Figaro 2
Figaro är ju världens tuffaste entypsklass för soloseglare, och antagligen bland det svåraste man kan vinna i det seglingstokiga Frankrike. men nu är det dags att hitta en ersättare till Beneteau Figaro 2.
I mars skall man ha gått vidare med tre olika förslag.
Skall vi gissa att båtarna kommer ner i pris och ett antal kan leta sig till Sverige?
Figaro Bénéteau Class One-design renewal – call for proposals
Within the framework of the renewal of its one-design sailing yacht, the Steering Committee, set up for this purpose, has launched a call for proposals, under the patronage of the Figaro Bénéteau Class and Beneteau Group, with a view to selecting a Naval Architect’s Office with the expertise needed to conduct a study of this design, from the pre-project phase to the plans and documents needed for the production and industrialisation of this new one-design yacht.
This new one-design will enjoy a programme of chiefly single-handed and double handed offshore sailing races. It will be equipped with technology delivering strong performance and be safe and simple to access. It will comply with category A of ISO standards and ISAF category 1 requirements. Its size will be between 30 and 32 feet, so that it will be cost-effective and affordable. The one-design concept will be strict and an integral part of the design and construction
https://www.youtube.com/watch?v=k_ZXmr8pmrs
Swash Buckler
Feb 19, 2016 @ 09:24
Or to Germany… I want one :)
Peter Gustafsson
Feb 19, 2016 @ 09:33
Time for a Baltic Solo Circuit ;-)
SilverSurfer
Feb 19, 2016 @ 10:52
Kan ikke være nemt at komme frem med en bedre båd end denne.
Asym er en mulighed, men sidste gang valgte sejlerne jo specifikt symmetrisk.
Hvordan ser en bedre båd ud ? Svingkøl ?
Hans Helgesson
Feb 19, 2016 @ 16:52
Ligger en Figaro 2a i Kyrkesund – suger i “vill ha-tarmen” varje gång vi passerar,,,
Leino
Feb 19, 2016 @ 18:24
Figaro II ritades för att få ocean class A, måste då väga > 3ton. Vidare ville man ha en deplacerande båt för att få mer samlade fält. Ser ju inte såå deplacerande ut på filmer som den ovan då men det är den alltså för det mesta.. Då tyckte man att en deplacerande båt ska ha symetrisk spi.. Ska bli spännande att se hur pass de tänkt om inför båtvalet nu då.. :) Jag gissar mer planingsbenäget och assy, eller kanske flerskrov??
Erik Barkefors
Feb 19, 2016 @ 20:49
Det går att få CatA även på lättare båtar. Django 770 (med skum = osänkbar) är ett exempel som väger ca 1.500 kg.
Leino
Feb 20, 2016 @ 14:04
Njae, tror inte det.. http://www.sailboat-cruising.com/design-categories.html Detta måste vi ju reda ut :D Någon som kan reda ut begreppen??
Pelle Lindell
Feb 20, 2016 @ 19:29
Jag tror informationen på sailboat-cruising.com möjligen är baserad på en gammal version av ISO12217-2. I den gällande versionen från 2015 finns inget absolut krav på deplacement eller längd men däremot ett krav på minsta rätande energi (utöver kravet på STIX på minst 32) som är svårt att uppfylla med en båt som är väsenligt mindre än ca 9 m och 3 ton. Hur fransmännen får ihop Cat A på en Django 7.70 förstår jag inte för osänkbarheten påverkar bara STIX-talet och inte kravet på rätande energi.
Erik Barkefors
Feb 21, 2016 @ 13:54
Det exemplaret av Django 770 som sägs uppfylla CatA har kolmast och en djupare köl (2,0 m) som visserligen är lättare men kanske innebär mer rm ändå?
Leino
Feb 21, 2016 @ 19:22
Har läst någonstans, minns ej var, att Minitransat är A-klassade med all den säkerhetsutrustning som ingår i klassregeln. Kan det vara så att fransoserna hittar på egna regler som använder benämning från ISO-standarden men inte ingår i den kanske?? Eller så rör jag ihop det med ISAF cat.1 kanske…
Har inte tillgång till den ISO-standarden så hade inte koll på att den var ändrad..
Verkar som att man behöver sakta ner en sportig båt för att få upp STIX-värdet, speciellt om den är kort o lätt.. Kan m.a.o. inte bli alltför olik Figaron?! Eller?? Spännande! :)
Pelle Lindell
Feb 22, 2016 @ 09:01
CE-märkningen och den tillhörande klassningen har inget med utrusning att göra utan är krav på båtens konstruktion med avseende på hållfasthet, stabilitet och flytbarhet. Krav på utrustning regleras vid kappsegling i allmänhet av ISAF special regs men även av klassregler och nationella lagkrav. classe mini förskriver att en båt skall vara ce-märkt kategori C men att strukturen skall vara enligt B vilket är rimligt för en så liten båt. Jag gjorde lite överslagsberäkningar på stabilitetsreglerna och för att uppfylla A så är nog en båt runt 9 m och 3 ton den minsta och B så är typ Seascape 27’an den minsta möjliga
Jag har en känsla att fransmännen har en “liberal” tolkning på en del punkter men är mycket stränga på annat…..
Anders
Feb 22, 2016 @ 11:04
Det jag hörde var att 10 m var en av gränserna som man då ville över för att kunna CE-märkas för kategori A.
Classe 950 är väl som Peter skriver ett bra alternativ och bra insteg till Class 40 och IMOCA 60
Hans Helgesson
Feb 22, 2016 @ 12:41
Nja, jag har en 31.7’a som är CE kat A med låga masten (kat B med höga riggen), och den är ju under 10m
31.7an och ursprungs-Figaron delar ju skrov (men inte köl, överbyggnad och rigg).
http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3772
Anders
Feb 22, 2016 @ 14:39
Då stämmer inte det jag hörde helt enkelt.
Peter Gustafsson
Feb 20, 2016 @ 15:14
Jag tycker man skulle kunna gå till en entyps Class 9.50 eller turbovariant av denna. Nästan 10% snabbare i IRC, mer krut/utmaning på undanvind, och går att bygga enligt cat A.
Skulle också vara en naturligare brygga mellan Minis och Class 40/IMOCA.
Peter Gustafsson
Mar 29, 2016 @ 23:13
Nåt sånt här?
Pelle Pedersen
Mar 30, 2016 @ 09:48
Konstig vinkel på c-bord…
Peter Gustafsson
Mar 30, 2016 @ 13:11
Pelle Pedersen
Mar 30, 2016 @ 13:32
Inte samma båt som bilden innan…
Peter Gustafsson
Mar 30, 2016 @ 13:42
Nej, så något skumt är det :-)
Pelle Lindell
Mar 30, 2016 @ 16:32
Ser tämligen brutal ut…:-)
Sam V
Mar 31, 2016 @ 10:23
Eller kanske en scow?
http://www.voilesetvoiliers.com/popup/mais-quel-est-ce-bateau-/
Mikko
Feb 4, 2017 @ 09:53
Figaro 3 på kommande
http://www.beneteau.com/en/figaro-beneteau-3
Jens
Mar 2, 2017 @ 16:34
Kanske gammal tråd. Men hur står sig First 30JK gentemot en Figaro 1/2 om någon vet/testat?