Skip to content

24 Comments

  1. Swash Buckler
    Feb 19, 2016 @ 09:24

    Or to Germany… I want one :)

    Reply

  2. SilverSurfer
    Feb 19, 2016 @ 10:52

    Kan ikke være nemt at komme frem med en bedre båd end denne.
    Asym er en mulighed, men sidste gang valgte sejlerne jo specifikt symmetrisk.
    Hvordan ser en bedre båd ud ? Svingkøl ?

    Reply

  3. Hans Helgesson
    Feb 19, 2016 @ 16:52

    Ligger en Figaro 2a i Kyrkesund – suger i “vill ha-tarmen” varje gång vi passerar,,,

    Reply

  4. Leino
    Feb 19, 2016 @ 18:24

    Figaro II ritades för att få ocean class A, måste då väga > 3ton. Vidare ville man ha en deplacerande båt för att få mer samlade fält. Ser ju inte såå deplacerande ut på filmer som den ovan då men det är den alltså för det mesta.. Då tyckte man att en deplacerande båt ska ha symetrisk spi.. Ska bli spännande att se hur pass de tänkt om inför båtvalet nu då.. :) Jag gissar mer planingsbenäget och assy, eller kanske flerskrov??

    Reply

    • Erik Barkefors
      Feb 19, 2016 @ 20:49

      Det går att få CatA även på lättare båtar. Django 770 (med skum = osänkbar) är ett exempel som väger ca 1.500 kg.

      Reply

      • Leino
        Feb 20, 2016 @ 14:04

        Njae, tror inte det.. http://www.sailboat-cruising.com/design-categories.html Detta måste vi ju reda ut :D Någon som kan reda ut begreppen??

        Reply

        • Pelle Lindell
          Feb 20, 2016 @ 19:29

          Jag tror informationen på sailboat-cruising.com möjligen är baserad på en gammal version av ISO12217-2. I den gällande versionen från 2015 finns inget absolut krav på deplacement eller längd men däremot ett krav på minsta rätande energi (utöver kravet på STIX på minst 32) som är svårt att uppfylla med en båt som är väsenligt mindre än ca 9 m och 3 ton. Hur fransmännen får ihop Cat A på en Django 7.70 förstår jag inte för osänkbarheten påverkar bara STIX-talet och inte kravet på rätande energi.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Feb 21, 2016 @ 13:54

            Det exemplaret av Django 770 som sägs uppfylla CatA har kolmast och en djupare köl (2,0 m) som visserligen är lättare men kanske innebär mer rm ändå?

          • Leino
            Feb 21, 2016 @ 19:22

            Har läst någonstans, minns ej var, att Minitransat är A-klassade med all den säkerhetsutrustning som ingår i klassregeln. Kan det vara så att fransoserna hittar på egna regler som använder benämning från ISO-standarden men inte ingår i den kanske?? Eller så rör jag ihop det med ISAF cat.1 kanske…
            Har inte tillgång till den ISO-standarden så hade inte koll på att den var ändrad..
            Verkar som att man behöver sakta ner en sportig båt för att få upp STIX-värdet, speciellt om den är kort o lätt.. Kan m.a.o. inte bli alltför olik Figaron?! Eller?? Spännande! :)

          • Pelle Lindell
            Feb 22, 2016 @ 09:01

            CE-märkningen och den tillhörande klassningen har inget med utrusning att göra utan är krav på båtens konstruktion med avseende på hållfasthet, stabilitet och flytbarhet. Krav på utrustning regleras vid kappsegling i allmänhet av ISAF special regs men även av klassregler och nationella lagkrav. classe mini förskriver att en båt skall vara ce-märkt kategori C men att strukturen skall vara enligt B vilket är rimligt för en så liten båt. Jag gjorde lite överslagsberäkningar på stabilitetsreglerna och för att uppfylla A så är nog en båt runt 9 m och 3 ton den minsta och B så är typ Seascape 27’an den minsta möjliga

            Jag har en känsla att fransmännen har en “liberal” tolkning på en del punkter men är mycket stränga på annat…..

    • Anders
      Feb 22, 2016 @ 11:04

      Det jag hörde var att 10 m var en av gränserna som man då ville över för att kunna CE-märkas för kategori A.
      Classe 950 är väl som Peter skriver ett bra alternativ och bra insteg till Class 40 och IMOCA 60

      Reply

      • Hans Helgesson
        Feb 22, 2016 @ 12:41

        Nja, jag har en 31.7’a som är CE kat A med låga masten (kat B med höga riggen), och den är ju under 10m
        31.7an och ursprungs-Figaron delar ju skrov (men inte köl, överbyggnad och rigg).
        http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3772

        Reply

        • Anders
          Feb 22, 2016 @ 14:39

          Då stämmer inte det jag hörde helt enkelt.

          Reply

  5. Peter Gustafsson
    Feb 20, 2016 @ 15:14

    Jag tycker man skulle kunna gå till en entyps Class 9.50 eller turbovariant av denna. Nästan 10% snabbare i IRC, mer krut/utmaning på undanvind, och går att bygga enligt cat A.

    Skulle också vara en naturligare brygga mellan Minis och Class 40/IMOCA.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Mar 29, 2016 @ 23:13

    Nåt sånt här?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 30, 2016 @ 09:48

      Konstig vinkel på c-bord…

      Reply

  7. Pelle Lindell
    Mar 30, 2016 @ 16:32

    Ser tämligen brutal ut…:-)

    Reply

  8. Sam V
    Mar 31, 2016 @ 10:23

    Reply

  9. Mikko
    Feb 4, 2017 @ 09:53

    Reply

  10. Jens
    Mar 2, 2017 @ 16:34

    Kanske gammal tråd. Men hur står sig First 30JK gentemot en Figaro 1/2 om någon vet/testat?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.