Close
Skip to content

24 Comments

  1. Anders Dahlsjö
    Jun 10, 2016 @ 08:24

    Kul läsning. Det börjar bli en del äldre båtar som uppdaterats för att vara roligare att segla. Idag får man ju mycket för pengarna om man tittar på äldre båtar och då kan man kanske lägga lite extra på bra segel och utrustning. Ofta måste man dock kunna fixa lite själv för äldre byggen är sällan i perfekt skick. Själv försöker jag åtgärda något varje år så blir det inte något jätteprojekt. 707 är en kanonbåt och man slipper släpa fötterna i vattnet när man kränger som på t.ex. J70.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2016 @ 08:28

      Det är lite kul att det finns en mot-trend mot att “ingen vill äga och mecka sina båtar i framtiden”.

      Jag träffar massor av unga killar och tjejer som tycker det är hur kul som helst att renovera och modifiera gamla båtar. Och idag kan man ju i stort sett få en Maxi, IF eller Vega bara man tar hand om den.

      Jag skall jaga lite fler sådana här case i sommar.

      Reply

      • Peter
        Jun 10, 2016 @ 11:37

        Trend? det fans väl alltid folk som mekat med sina båtar. tycker dock det är bra initiative att belysa det.

        Reply

  2. Harald
    Jun 10, 2016 @ 10:14

    Vi har en klass i finland Finn Express 83 som egentligen går ut på att mecka + kappsegla båten. Jag blir varje år överraskad över mängden arbete folk sätter på sina båtar. Ett bra exempel från totalsunkig till finska vikens pärla är s/y Melissa;

    http://www.fe83.org/gallery/view_album.php?set_albumName=album561

    Reply

  3. Gert Fasting
    Jun 10, 2016 @ 11:22

    En upphottad 707:a med mätetal runt 1,08-1,09 är rena SRS-raketen.

    Reply

  4. Nobbe
    Jun 10, 2016 @ 11:24

    Kul! Glädjen över att fixa till en båt med sin farsa och sen vinna race måste vara oslagbar och kanske värt alla kr och timmar som investerats. Fast begränsad budget kan man väl tolka lite som man vill 3 DL-ställ, nytt roder, nya beslag, ny mast…;-)

    Reply

  5. Örnöga
    Jun 10, 2016 @ 11:40

    I förbundets båtlista, http://matbrev.svensksegling.se/home/approvedList?SrsGrid-sort=B%C3%A5ttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter= finns åtta 707-or med mätetal mellan 1,074 (som Davids) och 1,102. Duktigt jobbat att kunna hålla ner mätetalet. Kan man gissa att det styvare skrovet och masten inte har påverkat?

    Reply

  6. Falköga
    Jun 10, 2016 @ 11:47

    I båtlistan finns åtta 707-or med mätetal mellan 1,074 (som Davids) och 1,102. Duktigt att kunna hålla ner talet med så omfattande förbättringar. Gissar att styvare skrov och mast inte har påverkat.

    Reply

    • Peter
      Jun 10, 2016 @ 13:15

      det är mest vikten som skiljer mellan båtarna . De gamla broschyrvikter har väl aldrig stämt på någon båttyp och det är ingen hemlighet att man kan få ner sitt SRS-tal genom vägning.

      det man inte behöver ange I mätbrevsansökan kan logiskt inte vara en factor I respittal. annorlunda mast och styvare båt blir då Inga faktorer. PelleL har väl för ett antal år nämnt att SRS förutsätter bra konstruktion. jag utgår att det gäller även den delen av faktorer, dvs. styv skrov och optimal rig. plastering av röstjärn blir ju också fritt för mätbrevsbåtar. Tabellbåtar är jag osäker vad som gäller idag men det är ju ingen fråga för 707:orna.

      Reply

  7. Sillstryparn
    Jun 10, 2016 @ 13:06

    Inspirerande!
    Och Edwardssons båtar var mer banbrytande än man förstod “back in the Days”.
    Bra objekt att fixa till.

    Reply

    • Peter
      Jun 10, 2016 @ 13:16

      Ju 707:orna var fore sin tid och presterar än idag.

      Reply

  8. Johan Wallinder
    Jun 10, 2016 @ 19:57

    Way to go!
    Har själv gjort samma resa med SWE-69 Bismarck, fast för en sisådär 20 år sedan. Motivet till valet av 707 är samma nu som då, en snabb lätt billig båt som är kul att segla. Det är klart att den har en sweetspot i hård akterlig vind men den går att segla snabbt på kryss i 3-5m/s också.

    Jämför jag dom 707or med mätbrev så är det ju bara en båt som mäter in på konstruktionsvikten 900kg och den båten får sonika högst mätetal. Båten i artikeln mäter in 1.2 vilket verkar vara tyngst i fältet, men dom har också ett av de lägsta talen. Sedan är det lite skillnader i segelarean men helt klart är det vikten som gör mest skillnad på mätetalet.

    Lycka till på Bohus Race! Just där har ju 707an varit väldigt lyckosam med 3st inteckningar.

    Reply

  9. Tomas Andersson
    Jun 11, 2016 @ 02:25

    Kul att de tar steget upp till en Maxi Racer !

    Jag är inne på min andra Racer, var runt 2000-talet delägare i SWE 13 som härjade i resultatlistorna även nere på västkusten (vi hade båten i Vättern och trailade ner). Nu Har Jag SWE 63 som jag shorthandedoptimerat och pimpat med ett peke och en genacker från J 80, fiol istället för backstag och en hel del finurliga lösningar, men nöjer mig numera med att sopa hem klubbens onsdagsseglingar de senaste två åren och är i toppen även i år. Har lagt ut väldigt moderata pengar för att få snurr på den. Båten köpte jag för 30 000 och den knappt begagnade Grangennackern kostade 8000, hemsnickrat peke och fiol för 800 spänn, en begagnad Ottossonstor i dacron för 800 spänn även den, samt en beggad tapedrivegenua för 1500 och en riktigt fin babyblå Northfock för 4000. Bilder finns för den intresserade.

    Med focken, bra trim och lite brall har jag utan att ge avkall på höjden fått upp båten i 6.5 knop på kryssen (normal target är 5.8-5.9 knop). På undanvinden susar det på som attan och numera kör vi väldigt lågt med släpp i både fall och tackline, väldigt vägvinnande och resultatgivande.

    På 2000-talet brukade vi säga att det räckte att 4 ungdomar sålde sina E-jollar för att få ihop till en bra Racer, numera räcker det med en E-jolle….

    Maxi Racer, slaget före !

    Reply

  10. srsseglaren
    Jun 11, 2016 @ 10:30

    707:ans tillkomst var en Solingseglare som önskade ngt som var snabbare en Solingen och som kunde övernattas i, kanske inte blev så snabb ?
    Men som konstaterats svårslagen i kombon fart,övernattning och pris.

    Dom flesta byggdes i föreningen Volvo fritid där många av 707 byggarna arbetade.
    En form hamnade i Stockholm där det gjordes några få båtar vilket medförde att dessa inte hade segelnummer från början men som Edwardsson`s var överseende nog att ordna i efterhand, tror det finns/fanns två båtar med samma nr ?

    Lite kul att 707:an även finns omnämnd på Sailboatdata en UK baserad sight bredvid i deras synvinkel mer kända Hunter 707.
    http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=7736

    Vore intressant med mer info om den nya masten motsvarande Express mast eller styvare?

    Reply

    • David
      Jun 11, 2016 @ 21:50

      Intressant info! Jo vi är mycket nöjda med den nya masten. Det är en rejäl pjäs. Går inte att jämföra med original masten. En modern Selden mastprofil med konadtopp. Skall dock till rejält med drag i häcken för att plana ut storseglet( som är anpassat för orginalmasten). Ja man kan säkert jämföra det med Expressen modern master.

      Reply

  11. Anders Klamer
    Jun 12, 2016 @ 06:55

    Wow! RIktigt kul att se att “min” gamla båt lever och är väl omhändertagen. Jag byggde den när jag var 16 år i mitten av 70-talet. Vi var 5 båtar som byggdes samtidigt och vi gick ihop o köpte materal för att få ner kostnaderna. Jag seglade många gånger solo o den var mycket enkel att hantera med självskotande fock. Med ett gummiband uppspänt o virat några varv runt rorkulten kunde båten styra sig själv många gånger, framförallt på kryssen. I min ägo kappseglades det inte så mycket med den hör båten. Fokuset var mer på att kunna leva o bo i båten, ibland flera veckor i sträck. Köket fanns i en låda som rullades in under sittbrunnen. Även om båten bara är ca 7 m lång så brukade jag segla jämt med båtar som var ca 9 – 9,5 m som norm.
    Lycka till med seglingen!

    Reply

    • David
      Jun 15, 2016 @ 22:51

      Kul att höra lite historia Anders och att just du var med från början.
      Häsningar David Christofferson

      Reply

  12. Dan
    Jun 12, 2016 @ 11:43

    Riktigt intressant artikel! Extra intressant för mig som är inne på min 3:dje 707:a SWE-127. Har också en familjelåda parallellt, dock lite större än Maxi Racern men det beror på stor familj. Känns befriande att ha en familjebåt parallellt som man kan fylla med bekvämilgheter utan att tänka på vikten, när vi hade Dehler 33:an blev frun trött på att komma ner till en tom båt inför varje helgsegling ;-)..

    David & Co har verkligen gjort ett seriöst projekt, tänk om fler av de yngre hade haft samma driv. Kanske hade kunnat hända om alla läsplattor och mobiler imploderat !?
    Min 707:a köptes in för att seglas ihop med mina söner, skola och träning på annat håll gjorde att jag fick tänka om och sälja alla nya segel och göra om båt och mätbrev för solosegling. Kör bankappsegling ensam med ST fock, gennaker och autopilot. Har fortfarande ont i hela kroppen sedan i onsdags, men det fungerar och är kul. En rejäl utmaning att vara helt ensam. Till nästa år skall masten göras om till 9/10 dels med framflyttat förstag. Att segla med ST-fock på en 707:a är givetvis inte optimalt men är man ensam så blir manöverbarheten och enkelheten viktig.

    Har samma basmodul som Nano invändigt. 2 oberoende kranförare har vid olika tillfällen meddelat att den väger minst 1200 kg +/- 50 kg och då vägdes den helt tom utan mast. Satte därför 1150 kg som vikt för att vara helt på säkra sidan. Skall väga med kalibrerad korrekt våg i höst eller vår och är säker på att både Nano och min (TOY) väger minst 1200 kg. Den som anges till broschyr vikt 900 kg seglar med för högt SRS.

    Som artikeln säger är 707:an svårslagen gällande seglingsglädje per krona, är inne på min 44:e båt nu och har haft minst ett exemplar av alla Edwarsson skapelser utom 105:an. Varje gång jag sätter mig i en “ny” 707:a undrar jag varför jag sålde den förra, den har verkligen en go känsla.

    Tror det finns en hel del projekt ute i landet, dock inte alla så seriösa som Davids Nano. Jättetrevlig läsning! Om du hittar fler sådana projekt att skriva om Peter så tror jag många tycker det är kul och inspirerande att läsa om.

    Mvh/Dan

    Reply

  13. Hans Helgesson
    Jun 17, 2016 @ 10:47

    Väldigt kul o intressant artikel. All heder till killarna att de skall köra Bohusracet i “en ruffad vindsurfingbräda” :)

    Reply

  14. srsseglaren
    Feb 3, 2017 @ 10:43

    Reply

  15. 707 v2.0
    Aug 18, 2017 @ 20:44

    Snart kommer 707 v2.0 ombyggd stäv, nytt profil på köl och roder

    Reply

    • Christofer Olsson Kedborn
      Aug 21, 2017 @ 09:07

      Finns det nån blog el liknande att följa med bilder?

      mvh
      Christofer

      Reply

    • Emil
      May 28, 2019 @ 16:36

      det vill jag se, det är något jag också hade velat göra

      Reply

  16. Segla med 707 – S E N Z E
    Jul 30, 2020 @ 19:34

    […] segelbåtar i Sverige är så kallade självbyggen och det är fallet även med 707. När efterfrågan började öka byggde bröderna flera båtar i samma modell men det finns […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.