Skip to content

12 Comments

  1. S73 Calluna
    Jun 15, 2016 @ 12:50

    Här kommer ett ekivokt tips. Tror på Peter och Jenny som oskiljaktigt par. Peter är nog grymt sugen efter att ha varit på landbacken under Kolfiberrodret. Jenny känner nog också sugen att få stampa loss i havssjön. Skall bli spännande att följa bataljen mellan Pac Man och Blur!

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Jun 15, 2016 @ 13:07

    Lägger guldtian på Swan 65:an. Speciellt om det blir brall.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2016 @ 17:39

    Hej,

    Tävlingsledningen har beslutat att skjuta upp starten för Robline One Star 24 timmar.

    Vi planerar alltså att starta på Lördag morgon. Detta pga att väderläget är väldigt ostabilt och sannolikheten för vindar med kulingstyrka är stor för seglingsområdet.

    Se prognosbild nedan för fredag kl 22.00

    r1sweather

    Den planerade middagen på Bullandö krog på torsdag kväll flyttar vi också till fredag kväll ca kl 20.00 och därfeter kör vi ett skepparmöte kl 21.00.
    Kan man inte närvara så kommer vi även skicka ut info via mail. Svara gärna på detta mail om ni kommer närvara så bokar vi bord.

    Bifogat finner ni preliminär startlista för fredag morgon (kolla att era uppgifter stämmer).

    Banan är preliminärt samma som tidigare år:
    Start NO om Bullandö. Startfartyget ligger just söder om Långholmen och startlinjen ligger i nord-sydlig riktning och utgörs av flagga på Startfartyget och röd prick.
    Stålbådan om styrbord 59°14.157’N 19°0.448’E
    Ekoknölen om babord 58°47.622’N 18°11.449’E
    Kopparstenarna lysboj Q(9)W 15s om babord 58°35.249’N 19°8.558’E
    Almagrundet om babord 59°9.302’N 19°7.569’E
    Mål mellan ostprick Löjtnansknalt och grön prick norr om Löjtnantsknalt.

    Alternativ bana kan komma att se ut ungefär som nedan om vädret inte stabiliserar sig (då kommer även starttiderna att ändras):

    Start NO om Bullandö. Startfartyget ligger just söder om Långholmen och startlinjen ligger i nord-sydlig riktning och utgörs av flagga på Startfartyget och röd prick.
    Mysingeholm om babord 59°0.177’N 18°15.465’E
    Ekoknölen om babord 58°47.622’N 18°11.449’E
    Almagrundet om babord 59°9.302’N 19°7.569’E
    Mål mellan ostprick Löjtnansknalt och grön prick norr om Löjtnantsknalt.

    Se över säkerheten ombord, se OSR Cat 4.
    Krav på AIS samt PLB och portabel VHF som alltid skall bäras liksom flytväst.
    Om man bryter seglingen meddela snarast möjligt säkerhetsansvarige/seglingsledare Kristian Hertzberg på tel +46 70 893 96 40 (SMS går också bra), har ni inte täckning prova att relaya ett meddelande via VHF till någon som har täckning.

    Var måna om varandra på havet och ropa upp båtar på VHF om något inte ser ut att vara i sin ordning.

    Reply

  4. Thomas Wiberg
    Jun 15, 2016 @ 18:06

    Jag håller mina sekiner på att Peter och Blur tar hem detta. Skumipgt utanför skärgården borde innebära att erfarenhet av utomskärssegling är en positiv faktor. Dessutom en genomarbetad båt och en skeppare som inte litar till slumpen!

    Reply

  5. Hulken
    Jun 15, 2016 @ 21:02

    Om jag skulle satsat pengar, så skulle det bli NF och garderar med Dynamic o X-37.

    Reply

  6. srsseglaren
    Jun 16, 2016 @ 00:18

    Vad för sorts start förfarande blir det, gemensam start ?
    Om Windyty predict får rätt verkar vinden vrida från nordväst till sydväst runt kl 1300 på Lördag ?

    Reply

  7. JIMMY
    Jun 16, 2016 @ 00:49

    Det är halv jaktstart, dvs hela fältet bör samlas ungefär vid Kopparstenarna (förutsatt att man seglat väl). Detta för att höja säkerheten med en samlad flotta när man är som längst från land. Starttiderna är alltså individuella och baseras på halva banlängden, SRSs-tal och prognosens medelvind.

    Reply

    • srsseglaren
      Jun 16, 2016 @ 10:38

      Bra lösning.
      Man seglar mer tid i liknande vindar samt ser mest båtar när man är som tröttast mitt i natten och är längst från land.
      Sailing by sailors :-)

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jun 17, 2016 @ 11:59

    Hej tappra seglare,
    (Jag är lite förvånad över att så få har hoppat av med tanke på väderläget!)

    Det ostabila väderläget är kvar och morgonens prognosbild ser nu ännu tuffare ut med vindar runt kulingstyrka för hela området och större delen av natten, se prognosbild nedan. Därtill ser du ut att blir en hel del nederbörd.

    Om prognosen är ungefär densamma i kväll vid skepparmötet på Bullandö (mail kommer också gå ut) så kommer banan bli rejält avkortad, runt 8 timmars segling, på vatten med delvis våglä. Det kan bli en bana ner till tex Dämban eller inomskärs på de stora fjärdarna. Vi beklagar detta men vädret rår man ju inte för och säkerheten går först. Vi vill inte ha utmattade seglare på havet ensamma på natten i kuling.

    Ser man det positivt så kan det nog ändå bli en lite rolig och nyttig övning i att segla med rev (kanske dubbla) och hårdvindsfock, något som vi sällan har möjlighet att göra på ostkusten. Det blir ett bra tillfälle att balansera in båten med denna segelsättning och trimma in sin autopilot om man inte redan har gjort detta. Detta medför också att vi återigen kommer vara i Sandhamn med regattamiddag redan på lördag kväll.

    Alltså, middag i kväll på Bullandö krog på ca kl 20.00 och därfeter kör vi ett skepparmöte kl 21.00 med ytterligare info.
    Kan man inte närvara så kommer vi även skicka ut info via mail. Första start är fortfarande planerad till ca 09.00 på lördag morgon.
    Nya startlistor kommer när bansträckningen är spikad.

    Se över säkerheten ombord, se OSR Cat 4.
    Krav på AIS samt PLB och portabel VHF som alltid skall bäras liksom flytväst.
    Om man bryter seglingen meddela snarast möjligt säkerhetsansvarige/seglingsledare Kristian Hertzberg på tel +46 70 893 96 40 (SMS går också bra), har ni inte täckning prova att relaya ett meddelande via VHF till någon som har täckning.
    Var måna om varandra på havet och ropa upp båtar på VHF om något inte ser ut att vara i sin ordning.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jun 17, 2016 @ 22:35

    Robline One Star 2016 blir pga det extremt ostadiga väderläget och kulingvarningar en inomskärsbana på de större fjärdarna. Banlängd ca 48 sjömil.

    Start NO om Bullandö. Startfartyget ligger just söder om Långholmen och startlinjen ligger i nord-sydlig riktning och utgörs av flagga på Startfartyget och röd prick.

    Löjögrund, röd prick, om babord, 59°26.430’N 18°49.690’E

    Franska Stenarna om styrbord, 59°14.841’N 18°39.899’E

    Röko om babord, 59°21.184’N 18°48.201’E

    Röd prick vid Nya Kanholmsgrundet 59°21.611’N 18°45.413’E

    Norr om Björkö, 59°21.611’N 18°45.413’E

    Revengegrundet om styrbord 59°15.056’N 19°0.771’E

    Mål mellan röd och grön prick strax väst om Skanskobb 59°17.022’N 18°56.065’E

    Vanlig jaktstart med beräknad målgångstid kl 17.00
    Starttider finnes nedan.

    Ragattamiddag på Sandhamns Världshus kl 20.00
    Vi undersöker om vi kan boka bastun vid poolområdet runt 18-tiden…

    Tänk på att alla seglar solo, håll goda marginaler till varandra.

    Reply

  10. srsseglaren
    Jun 18, 2016 @ 17:24

    Hur gick det vem var det som har fel SRS denna gång ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.