Close
Skip to content

9 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Oct 9, 2016 @ 10:34

    Ja, vilken tur Peter att 111:an passar så bra!…

    Reply

  2. Erik Barkefors
    Oct 9, 2016 @ 10:40

    Ser fin ut och stämmer med tänket som Owen Clarke hade 2012 med OCD 401 IRC. Jag undrar om inte många kommer att slänga på 10 man på railen ändå men för shorthandedseglingar kommer konceptet att bli bra!
    http://www.owenclarkedesign.com/OCD_401_IRC_Racing_Yacht

    Reply

  3. Claes
    Oct 9, 2016 @ 13:29

    Jag skiftade för några år sedan, från Grand Soleil till J92, vilket jag tycker var en riktig Höjdare. Det andra var liksom inte riktigt segling – mer som att “köra båt” – nu har man det i handen igen.

    Reply

  4. Thomas Wiberg
    Oct 9, 2016 @ 14:33

    Ser fin ut. Snygg design och som vanligt från J-boats konservativ och försiktig formgivning. Konceptet att skapa en båt som kan vara konkurrenskraftig utan ett fotbollslag uppradat på railen är svårt att argumentera emot. Bra initiativ. Skall bli intressant att se hur marknaden tar emot den. Finns det några data nånstans?

    Reply

  5. Sam V
    Oct 9, 2016 @ 16:27

    Sweet. Säkert att det inte är din julklappsönskelista de hittat, Peter? ;-)

    Reply

  6. Johan Söderström
    Oct 10, 2016 @ 08:39

    Blir säkert en toppenbåt. Funderar på top-down furlers för djupare gennakers, funkar de inverkligheten? I de reklamfilmer jag sett sker inrullningen i nära nog stiltje. Någon som sett inrullningar när det är lite mer tryck?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 10, 2016 @ 13:07

      Jag tycker fortfarande att det känns för osäkert, och har sett en del exempel där man har sönder gennakern när det inte funkar.

      Fördelen med en snabb båt som 121 är alla segel blir planare, och en djup A2 används kanske bara upp till 8-9 m/s då en strumpa eller safe nedtagning funkar bra.

      Reply

  7. Carl Fjällman
    Oct 10, 2016 @ 11:20

    Nu blev jag sugen :)

    Reply

  8. Anders
    Oct 10, 2016 @ 12:33

    Ooohh sjukt cool! :-D

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.