J/111 Blur³ | Sail Chart

I en annan tråd om gennakers, så diskuterades vilka vinklar man seglar med olika segel. Jag publicerade då vårt så kallade “sail chart” (eller “crossover-chart”). Större version här.

Det är ju en tabell och visualisering av vilka segel som funkar i vilka förhållanden, med TWA (sann vindvinkel) på X-axeln och vindstyrkan i knop på Y-axeln.

Så om det blåser 10 knop och jag skall segla TWA 120 (lite öppen halvvind) så är det A3-gennakern som gäller. Jag kan också gissa mig till att det är en ganska nära sweetspot för den, då det är lika långt till code 0 som till A2. Hade jag hamnat i gränslandet mellan två segel hade valet varit svårare. Vi kan också se att jag är i övre delen av vinregistret för den vinkeln, så ökar vinden några knop så behöver jag byta till A5, eller segla lite lägre.

Naturligtvis finns det en del överlapp mellan seglen, och andra faktorer kan spela in kring hur man väljer sina segel, men vi tycker det är väldigt bra att ha denna fakta som utgångspunkt.

Extra användbart är det i Expedition, där programmet tittar i tabellen och föreslår segel:

Här skall vi till Mark0, 1.59 distans med A0 (egentligen Code 0). Sedan är det läge att göra klart A3 för en halvtimme med TWA 126 (typ).

Naturligtvis måste alla siffror tas med en nya salt, men med ovanstående så har man i alla fall något att utgå ifrån.

Så här såg det sail chart som North Sails hade för J/111. Det var detta + vårt gamla för J/109 som vi utgick ifrån. Man kan börja med något sånt här, eller bara börja med ett vitt papper. Sitter man ner några stycken + segelmakaren så kan man ganska enkelt resonera sig fram till vilka segel som funkar i vilka vindstyrkor och vinklar.

Vissa saker kommer man att vara kristallklar kring; “vi byter från J1 till J2 i 10 knop på kryss”, eller “J1 funkar till 12 knop, och J2 är kanske körbar från 8”? Att tvingas enas kring detta är nyttigt i sig.

Andra saker har man ingen aning om; “hur högt kan vi gå med A2 egentligen”? “Men är det inte snabbare med code i den vinkeln”? Då kan man göra en gissning, men också sätta upp det på en lista över saker som måste provas i verkligheten. Ibland får man dessa data under race, men ofta klan det vara bättre att gå ut en kväll för att testa två segel mot varandra under lite mer ordnade förhållanden.

Vill man vara high-tech så loggar man data i Expedition eller liknande, men i de allra flesta fall så löser man det med kalibrerade instrument, papper och penna.

Det är mycket jobb, framförallt i en ny båt, men jag tycker att det är värt besväret och man lär sig extremt mycket på vägen.

Så här kan ett sail chart också se ut när Henrik Søderlund (ansvarig för VO70 Telefonicas garderob) skissar på en servett :-)