Related Posts
The Navigator | Michele Ivaldi
Sjukt mycket bra content som både segelmakare och andra levererar just nu. Man hoppas att de fortsätter även efter att de får börja segla igen… Quantum Racing helmsman Ed Baird chats with Michele Ivaldi to look at what it takes to be successful as a navigator at such a high level. The pair will also […]
Downwind trimmer Lorenzo Mazza
Kul att se en undanvind under 52 Super Series i Porto Cervo. Speciellt kommunikationen med Doug DeVos är skön.
22 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Sillstryparn
Mar 18, 2017 @ 09:49
Ingen tvekan om vem som har byxorna i den familjen :)
Pelle Pedersen
Mar 20, 2017 @ 07:11
Bra produktion! Kul att man “får vara med”!!
Pelle Lindell
Mar 20, 2017 @ 09:00
Reaktionen när en bår slår på dom i slutet av första kryssen är rätt kul: ” Oh! I didn’t expect that”
Pelle Pedersen
Mar 20, 2017 @ 10:01
Även hans lite “relaxade” stil på målrakan är härlig!! Hoppas att nästa film har micken på navigatören; mycket info som vi inte hör…
Nils Melsom Kristensen
Mar 21, 2017 @ 13:49
Finnes en start-sekvens med navigatøren her: https://www.youtube.com/watch?v=0B7jCbn2PC8
Pelle Pedersen
Mar 21, 2017 @ 15:04
Tackar!
Pär Bäck
Mar 22, 2017 @ 08:45
Pelle! Du känner ingen press från Peter efter detta utspel på nätet :-)
Peter Gustafsson
Mar 22, 2017 @ 08:53
:-)
Pelle Pedersen
Mar 23, 2017 @ 08:50
Pär!! Tror vi pressar varandra ganska bra…
srsseglaren
Mar 22, 2017 @ 11:02
Vet inte men har inte Terry en point där ?
45.20
Slutet på andra kryssen dom ligger tvåa under layline upp mot märket.
Ledande båten väljer att slå på tvåan som är Terry vilket gör att tvåan slår kort därefter upp till layline.
Tvåan gör två slag oavsett om ettan täcker dom eller ej ?
Tanken från ledande båt var kanske att ge dom sämre vind, men fick slå två ggr istället för en gång kan inte ha varit rätt beslut ?
Varför väljer man att gippa gennakrarna på utsidan ?
Whats up with the sound of a barking dog ?
Pelle Pedersen
Mar 23, 2017 @ 16:09
Främsta orsaken till att dom gippar “outside” tror jag är att peket är för kort för att gippa “inside”.
Det plus att winscharna går nog hyffsat snabbt när grabbarna får rocka loss på piedestalerna…
Markus
Mar 30, 2017 @ 13:35
Ni som har seglat mycket mer än mig… hur gör ni, gippar gennakern på utsidan eller insidan? Jag körde på insidan innan, var nöjd… fick några gånger trassel (eget fel förstås) och gick över till utsidan men vet inte om det är något bättre.
Har peket så att det är ca 60cm till förstaget.
Pelle Pedersen
Mar 30, 2017 @ 16:56
Om jag har seglat mer än dig Markus vet jag inte, men gennaker har jag seglat med ett tag…
60 cm mellan halsen på gennakern och förstaget; beror helt på hur stor båten är! Är den större än en Express så skulle jag säga att det är ett kort peke och därmed är det lättare att köra outside tycker jag.
Speciellt om det blåser lite…
Men som alltid är det en träningsfråga, både för den som skotar och den som styr.
Andre
Mar 30, 2017 @ 23:59
Ju större båt desto lättare att låta allt flyga runt outside. Fördäckaren gör något bra här med eftersom han hjälper till med att fånga upp gamla skotet under gippen och på det säkra det så att man inte seglar över skotet. Men på en större båt så finns det större yta att röra sig på och fler ur besättningen kan förebygga major fuckups…
Göran/Xusidus/X-382
Mar 31, 2017 @ 09:44
Har också 60cm peke. När jag seglar ensam föredrar jag insidan. Har försökt på utsidan, men det ej sträckta skotet har en tendens att fastna under peket och jag har även seglat över det vid några tillfällen.
JIMMY
Mar 31, 2017 @ 15:58
Du kan sätta en latta eller dyl. som sticker ut framför ditt peke som då fångar upp det lösa skotet så att det inte hamnar under båten. Att märka ut på skoten hur mycket man ska släppa som mest (och låsa det vid markeringen) ser också till att slacket inte blir för stort så att skotet trillar framför fören.
Andre
Mar 30, 2017 @ 23:43
Gillar att det hängs ordentligt och det faktum att wincharnas rotationsriktning är anpassad efter båten och inte tvärtom. Gäller inte att sätta vem som helst på en winch där. Och att två gubbar har sele på sig säger något om hur man är förberedda på strul…
Jocke
Mar 31, 2017 @ 16:43
Rotationsriktning beroende på plats på båten har ju använts i åratal.
Den AC båten jag jobbade på i Queenstown hade styrbords försegelvinsch åt “fel” håll, och den båten var sedan mitten på 90 talet.
Erik Barkefors
Mar 31, 2017 @ 17:34
Jag seglade på några båtar som hade olika rotation på winscharna på 1970-talet men de bytte ut mot samma rotation pga att det var för många gånger det lades fel varv men strul och tidstapp som följd. Det ser snyggt ut med linan symmetriskt över däck men förmodligen (tror jag) kommer de att gå tillbaka till samma rotationsriktning även denna gång. Det är väl den klassiska grejen design eller funktion som inte alltid går hand i hand…
Andre
Apr 2, 2017 @ 07:16
Sant Erik, vet någon IOR 50 fotare som testade det på 80-talet. Och det skrevs en del om det när det gällde AC båtarna. Men så fort det inte var en besättning som dagligen seglade båtarna så var det upplagt för strul. Även om genuawincharna byggdes om för att det skulle vara symmmetrisk över däck tror jag aldrig att någon vågade göra detsamma med backstagswincharna på någon båt. Konsekvenserna där vid strul blev ofta stora ändå utan att man behövde komplicera det med att ändra rotationsriktningen…
Göran/Xusidus/X-382
Mar 31, 2017 @ 19:04
Jimmy: Tack för bra tips. Skoten är märkta men lattan var en bra idé. Speciellt i lite hårdare vind känns det lättare att köra utsidan. Bara att träna.
Johan Barne
Mar 31, 2017 @ 23:05
Inside eller outside beror på hur snabbt båten går jämfört med vinden. I lättvind med en TP52:à är farten på undanvind klart högre än vindens hastighet. Att gippa inside blir som att gippa med en isjakt -fartvinden kommer framifrån.
Över 10 knops vind seglar man i stort sett i samma hastighet som vinden. Då blir det outside som gäller.
För lite mer “vanliga” borde man gippa outside längre ner i vindstyrkan…