Splashed…
Äntligen.
Ibland känns det som att teamet behöver riktigt tuffa förhållanden för att prestera (eller i vilket fall intalar vi oss det). Så en rejäl frontpassage med +20 m/s i byarna är perfekt för att sjösätta och rigga på. Men det ledde i alla fall till högvatten vilket är bra för att komma ur vinterhamnen.
Det räckte också till för att blöta ner halva gänget på väg till Långedrag. Årets första seglats som man ångrar…
Stort tack till Hampus Wennerlund på Riggarna som hjälpte oss med en grundlig rigg-check. Dessutom har ju proffsen alltid användbara tips.
Apr 25, 2017 @ 07:25
Ja det är gott att vara i sjön. Vi gick från Åmål i Vänern till Wallhamn under påskhelgen. Vi fick tre riktigt kalla dagar istället för de Goa vårdagarna man alltid ser framför sig i båthuset under rustandet.
Apr 25, 2017 @ 08:01
Tror det var er vi såg passera utanför stugan (norr om Vänersborg). Två segelbåtar på hela påskhelgen, så ni borde varit en av dem…
Apr 25, 2017 @ 23:09
Passerade på påskafton, Vänersborgsviken var lång som alltid?
Apr 25, 2017 @ 15:07
Vacker båt!
Apr 25, 2017 @ 15:38
Snygg, kanske ännu snyggare nu utan loggor.
Apr 25, 2017 @ 21:02
Tack.
Ja, den “rena looken” är snyggare.
Men ytan finns tillgänglig för rätt partner :-)
Apr 28, 2017 @ 20:44
Hur fungerar det med reklam på båt/segel? Finns det några regler för det, om man kappseglar?
Apr 29, 2017 @ 08:18
“En båt och dess besättning ska följa World Sailing Regulation 20, Advertising Code.”
Apr 29, 2017 @ 12:53
…. och det innebär vad?
Apr 29, 2017 @ 15:02
http://www.sailing.org/tools/documents/2017AdvertisingCodeRegulation20-%5B21690%5D.pdf
Det innebär det som står där.
Apr 29, 2017 @ 15:19
Det innebär att du bör läsa hela texten istället för att bara få en mening här och missa viktiga saker ;-)
Apr 29, 2017 @ 17:42
hade varit bra med en kortare sammanfattning…
Apr 29, 2017 @ 18:09
– Du får göra som du vill så länge det inte är alkohol eller tobak (eller stötande).
– Just nu ingen “reklamskatt” till Seglarförbundet, men det kan komma en avgift i framtiden.
– En arrangör har rätt att sätta reklam på deltagande båtar (vissa ytor).
Jag är säker på att Niklas kan läsa in sig på reglerna när det blir skarpt läge. Ni som vet hur det funkar kan gott vara hjälpsamma mot de som inte kan (det gör det enklare att komma in i en komplicerad sport)?
Eller hänvisar ni till regelboken eller Seglarförbundets web när båtgrannen ställer enkla frågor på bryggan eller i klubbhuset också?
Apr 29, 2017 @ 23:42
Tack! alltid bra med lite enklare förklaring än tjock regelbok, åtminstone som första input.
Apr 30, 2017 @ 12:16
Sedan har arrangören av en kappsegling rätt att sätta reklam och bognummer på främre delen av skrovet (20-25 % av skrovlängden beroende på storlek). Ska anges i inbjudan.