Dags att få koll på säkerheten inför ÅF Offshore Race
När vi skulle segla ÅF Offshore Race förra året så var vi lite extra noggranna med säkerheten. Vi hade ju bra koll efter Fastnet, men man skall ändå gå igenom sakerna.
Då satt jag ner med Thomas Frimanson och skrev den här artikeln.
Det viktigaste med säkerhet är att gå igenom de scenarion som finns och ha en rimligt bra plan för hur man hanterar dessa situationer. Och se till att alla ombord hgar koll både på rutiner och var saker och ting finns. Och hur de fungerar.
I år har man gjoret det ännu enklare och bland annat tagit bort kravet på livflotte.
Under de 80 år som gått, sedan första starten, så har det förmodligen aldrig varit enklare att delta. Som arrangör har KSSS slopat kravet på livflotte och ändra reglerna för hur man måste kunna reva storseglet. Några andra mindre regler kommer också att ändras.
– Vi vill helt enkelt göra det enklare och billigare att vara med, utan att göra det mer osäkert. Vi tror och hoppas att det här framför allt ska locka fler seglare med lite mindre båtar, dvs vanliga familjeseglare, säger tävlingsledaren Magnus Woxén och fortsätter:
– Det är stor skillnad på att investera i en livflotte för minst 10 000 kr än om det kostar kanske 2 000 – 3 000 kr i investeringar och förberedelser. Och regeln att man måste ha storseglet revbart med minst 40 procent är också lite överdrivet, med tanke på de vädersystem som normalt råder runt Gotland.
Finns det då ingen säkerhetsrisk med att ta bort livflottekravet?
– Vi rekommenderar fortfarande livflotte men har tagit bort kravet. Säkerheten är en prioritet för KSSS. Men med tanke på att båtarna har transpondrar och den relativa närheten till andra båtar, och land, så har vi tagit bort kravet.
– Vi tycker inte heller att de som funderar på att segla ÅF Offshore Race ska behöva köpa ett nytt storsegel, bara för att de har ett som inte har ”rätt” rev, säger, Woxén.
Här finns en riktigt bra genomgång med exempel.