Händelserikt Hermanö Runt
Det verkar ha varit bnra action utanför Måseskär i helgen när Hermanö Runt avgjordes. Vann, för andra året i rad, gjorde Finn Flyer 36 Geisha. Stort grattis. Foton från Jerker Norlander, www.batbilden.se, som sammanfattade nedan.
Micke Vesala hade det dramatiskt värre med en kulled till rodret som lossnade. Det var fullt pådrag med sjöräddningen, som dock blåstes av när man fixade det innan man blåset upp på klipporna.
Alla tittar på klipporna 100 m ner i lä där vågorna bryter våldsamt och inser att det är skarpt läge.
Tom ringer 112 och larmar sjöräddningen. Fixar jag inte att styra båten behöver vi hjälp illa kvickt…
Utan styrning lovar båten först upp , och vi håller på att slå ofrivilligt, men Niclas släpper på storen och vi faller igen, denna gången lite för långt. Jag sitter nu nere i lä och kämpar allt jag förmår med att styra genom att hålla i den lilla del av rodret som sticker upp bak på akterspegeln och hålla fart i båten samtidigt som jag kollar att vi bygger avstånd till land.Det är svårt att styra och vid något skede kränger båten till kraftigt och folket som hänger på kanten faller bakåt och mantågstöttorna i kol går av som tändstickor. Baltzar som sitter i lä och försöker trimma focken får två pers över sig och får en rejäl smäll på ryggen och ta time out ett slag…
Läget är lätt kaotiskt och det kommer gott om förslag på vad vi borde göra för att bäst klara situationen, men jag vill bara fortsätta som vi gör. Vi tar oss ju faktiskt från land och åt rätt håll. Att slå eller vända tillbaka skulle bara utsätta oss för större fara.
Mängder med vatten sköljer över oss och trots att jag står på knä vänd bakåt i mina försök att styra så löser min flytväst givetvis ut och plötsligt känner jag mig som en stor illgrön barbapappa. OK, skit i det och fortsätt styr!
Läs hela hans skildring här – “Vilken jäkla resa”.
Hermanö Runt blev en tuff segling för de 18 båtar som fullföljde tävlingen. Det blev de stora båtarnas dag med Björn Rosengren, GKSS, i topp, med en Finn Flyer 36.
Kulingen under lördagen bidrog till att årets Hermanö Runt blev en av de snabbaste seglingarna under tävlingens 40-åriga historia. Många av de 45 anmälda besättningarna föredrog att stanna kvar i hamn, men till slut kunde Hans Abrahamsson flagga av 23 båtar i en jaktstart medsols från Hälleviksstrand.
-Det var väl på gränsen, tyckte Björn Rosengren, som vann totalt med sin Geisha, en Finn Flyer 36.
-Det var mycket hög sjö utanför Måseskär. Vi startade som fjärde sista båt med full stor och minsta genuan. När vi satte spinnakern loggade vi 17 knop och passerade 7-8 båtar. Vi är en samtränad besättning på nio personer och det behövs i ett sådant här väder. I en broach på länsen tog vi in så mycket vatten i sittbrunnen att min automatiska flytväst blåstes upp, berättar Björn.
Björn Rosengren vann även Hermanö Runt 2016.
Målgången blev tät, men tvåan Pär Algotsson, som startade efter Björn Rosengren lyckades inte passera med sin Farr 30.
-Allt från Värsta Hermanö Runt hittills till Bästa hittills, var röster som hördes under prisutdelningen.
Johannes Sörqvist seglade stora klassen i grebbestadsbåten Pila, en Mannerberg 38.
-På torsdag hade de lovat 21 m/ sek men sedan sjönk det till 14 m/sek, så det blev ju en trevlig segling till slut, sa han.
Mikael Vesala, från Uddevalla, hamnade i rena överlevnadsracet utanför Måseskär.
-En kulled till rodret, som vi lagat innan start höll inte, när vi väl kom ut i den höga sjön. Vi lagade, och ringde sjöräddningen, men lyckades få ihop det så bra, att vi kunde avblåsa sjöräddningens insats. Sedan loggade vi 22 knop men det var på tok för mycket vind för vår båt. Det var som att sitta i en tvättmaskin, säger Mikael.
Tre Maxi racer fanns i startfältet och lyckades vinna både mellanklassen och lilla klassen. David Selvert, med ett högre SRS-tal, seglade bäst i mellanklassen och Pelle Åkerblom, Strömstad, vann lilla klassen.
Snabbast runt banan var Sten Haeger, GKSS, med sin X-41 Kwanza.
Jerker Norlander
Bildtext: Hermanö Runt fick en tät målgång då bara några tiotal meter skiljde mellan ettan Bengt Rosengren och tvåan Pär Algotsson. Tävlingen gick i hård vind och många anmäla föredrog att stanna kvar i hamn.
Jocke
Aug 7, 2017 @ 22:46
Va på Davids Maxi och vågorna vid kryssen ut förbi Måseskär kan va bland de största jag (vi) sett på västkusten. Va som väggar som kom brytande.
Samma vågor gjorde dock surfarna in på nordsidan till en fantastisk upplevelse.
14-16 knop med bara storen uppe.
Väl genomfört race för alla som startade. Och en fantastisk prestation till alla shorthanded!
Bengt
Aug 8, 2017 @ 08:28
Verkar ha varit ett fantastiskt race! Grattis till alla. En fundering: Det verkar som de uppblåsbara flytvästarna som alla skall ha nu, ibland löser ut när de inte borde. Har även läst om motsatsen (och faktiskt själv varit med om båda delarna , men det var för länge sedan när de säkert inte var lika “pålitliga ” som de är idag)… Är det verkligen värt att förlita sig på dem? En smidig seglarväst under eller över jackan gör ju alltid jobbet.
Peter Gustafsson
Aug 8, 2017 @ 08:43
Nej, en seglarväst gör inte jobbet när du ramlar i shorthanded i 14 m/s utanför Måseskär, slår i huvudet eller ännu värre mitt i natten. Och kan bli liggande där en stund. Eller i det fallet du behöver koppla fast dig eller bli lyft ur vattnet.
Du får det att låta som det är en modegrej (?), men det finns en anledning till att alla proffs använder dessa västar och att de finns som krav i säkerhetsreglerna.
Jag rekommenderar alla att prova sin väst i riktiga förhållanden eller i en bassäng med vågmaskin. I fullt seglarställ så är det rejäl skillnad på 50 och 150N. Jag skulle aldrig ge mig ut i dessa förhållanden utan en väst som jag VET gör jobbet.
Bengt
Aug 8, 2017 @ 09:21
Skönt att se att “proffsen” gått ifrån, att för ett par år sedan aldrig använda flytväst, till att nu hävda att det endast är räddningsvästar som gör jobbet (-:
Peter Gustafsson
Aug 8, 2017 @ 09:35
Det är väl det som är skillnaden mellan ett pragmastisk säkerhetstänk (rätt utrustning för rätt situation) och den “svenska modellen”(seglarvästen skall vara på oavsett om det blåser 2 m/s och är 25 grader i vattnet eller det är 22 m/s vid Hätteberget) :-)
Som jag skrev i samma debatt på no-crew, så har jag gått igenom alla de case jag har lyckats hitta där flytvästar kommit till användning vid segling till havs – och där är det entydigt att rädfdningsvästar gör ett mycket bättre jobb. Detta i kombination med mina egna erfarenheter från träning i bassäng gör mitt beslut enkelt: seglarvästen är kanon i fint väder eller på en J/70 men skall det seglas på havet i hårt väder så ställs andra krav.
Anders
Aug 10, 2017 @ 15:56
Det är ju också skillnad på västarna. De flesta har de billigare med bobin som utlösare. Får du riktigt mycket sjö över dig så löser de ut.
De enda som är riktigt bra är de med hammarutlösning. Garanterat de som proffsen (utan “”) använder.
Peter Gustafsson
Aug 10, 2017 @ 19:18
Fast jag har kört Spinlock Pro (dvs med “vanlig” utlösning) i 6-7 säsonger utan problem.
Bor man på fördäck så kan det säkert vara en annan femma.
Anders
Aug 11, 2017 @ 10:38
Lite blötare är det allt där fram, framförallt när skeppar får för sig att dyka när man är längst fram.
De jag har var med om som har löst ut vid fel tillfällen kan vid några tillfällen härledas till felaktig packning så vatten har kunnat leta sig in till bobinen.
Som vanligt, underhåll och kunskap om sina prylar gör skillnad.
(Har du kollat så den verkligen funkar?) Servade en jättegammal åt en kompis och där hände inget hur mycket vi än drog i snöret, då låg vi redan i vattnet.
TKoos
Aug 9, 2017 @ 09:59
Jag är lite oförstående till hur mantågsstöttorna kunde “gå av som tändstickor”?
Fel dimensionerat eller material-/fabrikationsfel, vad tror experterna här?
“Det är svårt att styra och vid något skede kränger båten till kraftigt och folket som hänger på kanten faller bakåt och mantågstöttorna i kol går av som tändstickor.”
Mikael Vesala
Aug 9, 2017 @ 10:57
Nja, mantågsstöttorna var inte dimensionerade att ta dessa laster. De är designade att fungera som stöd för tre hikande personer mellan två stöttor, i lugna vatten och är ostagade. Jag har varit medveten om att de inte skulle hålla för tre personers vikt hängande med båten liggande på sida, och planerade byta ut dem mot stagade stöttor i stål.
Påpekade för besättningen före racet att inte hänga max så som på Melges 24 tex. just för att förhindra detta, men detta scenariot hjälpte det inte mot.
Det är lätt att vara efterklok och det finns säkert synpunkter på huruvida det var lämpligt att ta ut båten i sådana förhållanden, men jag undanber mig dömanden om det. Jag är inte oberörd av incidenten och är väldigt medveten om allvaret i situationen och har lärt mig en hel del om säkerhet och båten.
TKoos
Aug 9, 2017 @ 13:32
Tack för svaret, Mikael!
Jag dömer på intet vis utan är bara intresserad av anledningen till att de gick sönder.
Peter Gustafsson
Aug 9, 2017 @ 12:02
Jag skulle inte vara orolig Micke.
Alla vet att du kör skiten ur dina båtar, men också att du alltid reder ut de situationer som uppstår – så också denna gång. Ibland önskar jag att jag hade lite mer av “just do it” i stället för att alltid vara 110% säker på att allt är rätt innan start :-)
Skall vi gissa att mycket på Pauger 30 är dimensionerat för Balatonsjön ?
Ove Siggelin
Aug 11, 2017 @ 23:05
Äntligen fredag igen och man kan njuta av förra helgens prestation “Hermanörunt”. En tävling som vi inte glömmer i första taget. Enbart tre slag och sedan var vi utanför Måseskär med tre rejäla brottsjöar som slog omkull båten. Rundade bojen 2 distans utanför Hermanöhuvud och surfade in mot Hermanö i som mest 16 knop. Tog oss i mål som 7:e båt totalt och tog 1:à pris i shorthanded. Avslutade dagen på Peterssons krog i trevligt sällskap och Goa diskussioner. Längtar redan efter nästa tävling “Tjörnrunt”.
Britt-Marie Östlund och Ove Siggelin
Bavaria 38 Cruiser