Related Posts
Retro… One Ton Cup
Nån som har koll på vilka de svenska båtarna var? 1 Stormy Petrel, KA 888, Swan 37 modifié, Syd Fisher.2 Optimist B, G 363, Carter 3 Young Nick, KZ, Stephens4 Runaway, KZ, Lidgard5 Joran, Suisse, Tina6 Escapade, KZ 1194, S&S7 Victoria, S&S, Goran Lundberg, Sweden8 Wai Aniwa, (winner in 1972)9 Kerkyra IV, I 4994, Stephens, 10 Concord, 11 Mustang, CND 1254, C&C12 Apecist, G 226, Carter,13 Maria, A 12, 14 Kishmul, S&S, A. […]
One Ton Cup 1974 – Gumboots & The Golden Apple
1974 Torquay, UK, 34 boats, 14 nations 1 Gumboots, K 3666, Contessa 352 High Tension, K 3650, De Ridder3 Hati IV, NZ 111, Contessa 354 The Magic Twanger, US 12587, Peterson5 Ceil III, HK C177, B. Miller6 Solent Saracen, K 3649, Contessa 357 Golden Apple, IR 115, Holland8 American Jane II, US 17711, Stephens9 Eliza, G 1785, Peterson10 Breyell, B, Carter11 Chartreuse, K 3652, Thomas12 Liho Liho, BL 500, Peterson15 Ydra, I 5583, Carter 37 alu16 Terrorist, US 7150, B. […]
Äntligen fredag…
Behöver jag tillägga att jag hatar alla livestreamingbolag som envisas med speciella inbäddningskoder? Om ni nu ändå skall lägga filmen på Vimeo, så låt då andra dela den därifrån.
14 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Pelle Pedersen
Oct 6, 2017 @ 17:03
Ruggigt tighta race har jag förstått; ett misstag (e flera) är mycket dyrt…
Mikael Vesala
Oct 6, 2017 @ 22:57
ser kul ut. och för oss med lite mindre båtar dök detta upp (för mig) nyss. https://www.facebook.com/hp30class/
Om den här klassen tar sig så kan det bli en möjlighet till riktigt kul racing. Kanske är det dags att skaffa ORC-mätbrev och släpa Paugern till England…
Peter Gustafsson
Oct 6, 2017 @ 23:40
Det har funnits lite diskussioner kring hur man skulle kunna få fason på en HP30-klass i Sverige. Både lätt konverterade Farr 30, FaeEast 28R och en del annat skulle kvala in.
Erik Mårtén
Oct 7, 2017 @ 12:22
Låter spännande med en HP30 klass i Sverige. Men det verkar som Farr 30 seglar i klassen på ett temporärt undantag:
“Maximum length overall of 30′(9.15 m)*
Maximum displacement of 2000kg
Maximum DLR of 100 in which DLR=27.87x(Boat Weight)/Length Waterline^3
A minimum limit of positive stability of 60 degrees
* for the first season(s) boats upto 9.5m may be included under a grandfather rule subject to meeting all other requirements.”
Mikael Vesala
Oct 7, 2017 @ 20:34
Nja, de uppgifter man hittar på deras hemsida ser lita annorlunda ut och i vart fall längden är större:
RORC Rating are currently working with the HP30 Class to review the rules, but broadly speaking, the fleet is defined by the following key criteria:
– Ballasted keel boat which carries an asymmetric kite on centreline pole
– Minimum IRC TCC of 1.050
– Min LOA 7.0 metres Upper LOA of 9.55 metres (existing boats 9.7 metres)
– Maximum displacement 2,000Kgs (existing boats 2,200 KGs)
– Maximum DLR of 100 in which DLR = 27.87 x (Boat Weight)/Length Waterline3 (existing boats 118)
– TCC^2/LH min ratio 0.125 new boats – for those boats which competed in the 2016 HP30 circuit this ratio will be 0.120 until Jan 2019 (Grace Period).
These parameters have been set to ensure the creation of an exciting fleet of close racing boats, with similar performance criteria. Current boats in the fleet include: C&C30, Cape 31, MC31, FarEast28, FE31R, Farr280s and the new BRYD31.
The HP30 Class Race Circuit uses the HP30 Class rule, which provides for similarly profiled race boats from 7 metres LOA.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2017 @ 12:29
Det var väl den diskussion som fanns här med; kan Farr 30-klassen bygga moment igen eller kan det vara vettigt att bli del av något lite större. Diskussionen initierades just av Farr 30-seglare i Stockholm som övskade sig lite roligare arr.
Sedan finns det inget som säger att man inte kan hitta på egna undantag, men jag tror det är viktigt att alla kör assy för att inte få för stora skillnader på undanvindarna.
Marcus Sylvin
Oct 7, 2017 @ 01:13
Spännande, de får en ju att tänka lite :)
Björn
Oct 7, 2017 @ 12:03
Som en regatta med 11:or! Allt gubbarna säjer stämmer – samma kommentarer. Det som skiljer mest är antalet gubbar i varje båt! För Gubbar är det?
Peter Gustafsson
Oct 7, 2017 @ 12:37
Några fler skillnader finns det allt mellan sju 11:or i Gränna och 12 hypermoderna 40-fotare på Royal Yacht Squadron i Cowes :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Ton_Cup
Seglaren
Oct 7, 2017 @ 17:09
sluta trakasera engagemanget i 11:orna. ska väl vara glada för att folk enagerar sig i sin klass, oberoende om det är 100 år gammal klass eller super modern.
Peter Gustafsson
Oct 7, 2017 @ 17:38
Du som hänger här vet att jag är den första att stötta de eldsjälar som jobbar för sina klasser runt om i Sverige. Däribland Björn som gör ett fantastiskt jobb för 11:orna.
Men det hindrar mig ju inte för att se skillnad på olika klasser, regler och evenenmang.
Träffar du någon som hävdar att det är skillnad på Premier League och Division 2 Södra Svealand (trots alla likheter) så innebär det knappas att han trakasserar någon? Detta är naturligt i alla sporter, och kanske i ännu högre grad i segelsporten som kan/bör hantera än ännu större bredd än många andra sporter.
Och mycket av snacket är ju detsamma oavszett om det är America’s Cup ellere optimistregatta :-)
Seglaren
Oct 7, 2017 @ 20:30
vistt, jag minns dina kommentarer….
Björn
Oct 7, 2017 @ 17:43
Ingen fara. Det är bara bra med debatt och publicitet. Om ngn skulle få för sig att tala illa om ngn klass är det måhända bara ett utslag av avund eller ngt annat dunkelt?
Björn
Oct 7, 2017 @ 17:31
Jag snackar varken om storlek eller pengar. Segling är en upplevelse som förstärks av låga fribord och mjuka master med mycket segelduk där alla båtarna går i mål inom en minut efter 45 min racing med närkontakt i varje rundning och vändning. Då hinner man snacka med konkurrenterna under ca en kvart innan nästa race startar. 5 – 6 seglingar i följd, och sen finns det gott om tid för aftersail innan seglarmiddagen. Jag kände igen snacket på gubbarna; dom talar om upplevelsen!