Close
Skip to content

14 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Oct 6, 2017 @ 17:03

    Ruggigt tighta race har jag förstått; ett misstag (e flera) är mycket dyrt…

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Oct 6, 2017 @ 22:57

    ser kul ut. och för oss med lite mindre båtar dök detta upp (för mig) nyss. https://www.facebook.com/hp30class/
    Om den här klassen tar sig så kan det bli en möjlighet till riktigt kul racing. Kanske är det dags att skaffa ORC-mätbrev och släpa Paugern till England…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 6, 2017 @ 23:40

      Det har funnits lite diskussioner kring hur man skulle kunna få fason på en HP30-klass i Sverige. Både lätt konverterade Farr 30, FaeEast 28R och en del annat skulle kvala in.

      Reply

      • Erik Mårtén
        Oct 7, 2017 @ 12:22

        Låter spännande med en HP30 klass i Sverige. Men det verkar som Farr 30 seglar i klassen på ett temporärt undantag:
        “Maximum length overall of 30′(9.15 m)*
        Maximum displacement of 2000kg
        Maximum DLR of 100 in which DLR=27.87x(Boat Weight)/Length Waterline^3
        A minimum limit of positive stability of 60 degrees

        * for the first season(s) boats upto 9.5m may be included under a grandfather rule subject to meeting all other requirements.”

        Reply

        • Mikael Vesala
          Oct 7, 2017 @ 20:34

          Nja, de uppgifter man hittar på deras hemsida ser lita annorlunda ut och i vart fall längden är större:

          RORC Rating are currently working with the HP30 Class to review the rules, but broadly speaking, the fleet is defined by the following key criteria:

          – Ballasted keel boat which carries an asymmetric kite on centreline pole

          – Minimum IRC TCC of 1.050

          – Min LOA 7.0 metres Upper LOA of 9.55 metres (existing boats 9.7 metres)

          – Maximum displacement 2,000Kgs (existing boats 2,200 KGs)

          – Maximum DLR of 100 in which DLR = 27.87 x (Boat Weight)/Length Waterline3 (existing boats 118)

          – TCC^2/LH min ratio 0.125 new boats – for those boats which competed in the 2016 HP30 circuit this ratio will be 0.120 until Jan 2019 (Grace Period).

          These parameters have been set to ensure the creation of an exciting fleet of close racing boats, with similar performance criteria. Current boats in the fleet include: C&C30, Cape 31, MC31, FarEast28, FE31R, Farr280s and the new BRYD31.

          The HP30 Class Race Circuit uses the HP30 Class rule, which provides for similarly profiled race boats from 7 metres LOA.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 7, 2017 @ 12:29

        Det var väl den diskussion som fanns här med; kan Farr 30-klassen bygga moment igen eller kan det vara vettigt att bli del av något lite större. Diskussionen initierades just av Farr 30-seglare i Stockholm som övskade sig lite roligare arr.

        Sedan finns det inget som säger att man inte kan hitta på egna undantag, men jag tror det är viktigt att alla kör assy för att inte få för stora skillnader på undanvindarna.

        Reply

  3. Marcus Sylvin
    Oct 7, 2017 @ 01:13

    Spännande, de får en ju att tänka lite :)

    Reply

  4. Björn
    Oct 7, 2017 @ 12:03

    Som en regatta med 11:or! Allt gubbarna säjer stämmer – samma kommentarer. Det som skiljer mest är antalet gubbar i varje båt! För Gubbar är det?

    Reply

  5. Seglaren
    Oct 7, 2017 @ 17:09

    sluta trakasera engagemanget i 11:orna. ska väl vara glada för att folk enagerar sig i sin klass, oberoende om det är 100 år gammal klass eller super modern.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2017 @ 17:38

      Du som hänger här vet att jag är den första att stötta de eldsjälar som jobbar för sina klasser runt om i Sverige. Däribland Björn som gör ett fantastiskt jobb för 11:orna.

      Men det hindrar mig ju inte för att se skillnad på olika klasser, regler och evenenmang.

      Träffar du någon som hävdar att det är skillnad på Premier League och Division 2 Södra Svealand (trots alla likheter) så innebär det knappas att han trakasserar någon? Detta är naturligt i alla sporter, och kanske i ännu högre grad i segelsporten som kan/bör hantera än ännu större bredd än många andra sporter.

      Och mycket av snacket är ju detsamma oavszett om det är America’s Cup ellere optimistregatta :-)

      Reply

      • Seglaren
        Oct 7, 2017 @ 20:30

        vistt, jag minns dina kommentarer….

        Reply

    • Björn
      Oct 7, 2017 @ 17:43

      Ingen fara. Det är bara bra med debatt och publicitet. Om ngn skulle få för sig att tala illa om ngn klass är det måhända bara ett utslag av avund eller ngt annat dunkelt?

      Reply

  6. Björn
    Oct 7, 2017 @ 17:31

    Jag snackar varken om storlek eller pengar. Segling är en upplevelse som förstärks av låga fribord och mjuka master med mycket segelduk där alla båtarna går i mål inom en minut efter 45 min racing med närkontakt i varje rundning och vändning. Då hinner man snacka med konkurrenterna under ca en kvart innan nästa race startar. 5 – 6 seglingar i följd, och sen finns det gott om tid för aftersail innan seglarmiddagen. Jag kände igen snacket på gubbarna; dom talar om upplevelsen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.