Skip to content

16 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Oct 16, 2017 @ 17:53

    Nu är det stökigt på Irländska Sjön…

    Reply

    • Pelle Nihlmark
      Oct 17, 2017 @ 08:15

      Det känns extremt skönt att Fastnet Race inte går nu…

      Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 16, 2017 @ 18:30

    100 knop i byarna, Maffigt.

    Reply

  3. Andreas i HP
    Oct 16, 2017 @ 19:31

    Galet
    Att bara förtöja båten i 75-100knop är säkert riktigt utmanande.
    Hur högt upp i vindstyrka kan man vara på sjön egentligen ?

    Reply

  4. Anders
    Oct 16, 2017 @ 20:33

    Har på ett Skagenrace mätt upp 67 knop i byarna.
    Då var det kryss och hanterbart, framförallt tiden till mål och att hamnen låg i sjölä.
    Men det började komma sjösjuka.

    Hade garanterat vart knivigare med undanvind.

    Reply

  5. Björn
    Oct 16, 2017 @ 20:50

    Galet! Måste vara ovanligt att en hemvändare går så långt norrut? @Anders, vilken båt seglar du som kan kryssa i 67 knop? I den vindstyrkan brukar man ha problem att peka högre en halvvind med fören.

    Reply

    • Anders
      Oct 16, 2017 @ 23:12

      First 40, enbart fock.
      Och ja, kryssvinklarna var inte långt ifrån 180 grader.

      En timme i det eller 35 nm undanvind i det så kryssar man imål.
      Men det kräver en skicklig skeppare.

      Reply

  6. D35 Aurora
    Oct 16, 2017 @ 23:05

    Man vet att det är obra när landkonturen skyms av isobar-täthet…

    Reply

  7. Staffan
    Oct 17, 2017 @ 16:42

    En first 40 med enbart fock som kryssar mot 35 sekundmeter,LOL. Högst osannoligt!
    Kryssen i Ljungkileviken under årets bohusrace mättes till ca 20 m/s eller kanske rentav en aning mer. Diverse stora båtar kom inte runt märket och många hade bekymmer och skador.Jag lärde mig på seglarskolan att kraften i vinden ökar med kvadraten på ökningen av vindhastigheten dvs kraften i vinden i Ljungkileviken var ca 1/3 av den som Anders säger sig ha kryssat sig imot till Skagen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 17, 2017 @ 16:53

      Här var storyn från 2012.

      I eftersnacket så pratades det om att man hade sett “upp mot 50 knop” och då är det inte konstigt om en odämpad vindmätare visar 62 eller 67 knop. Mitt tips är att det var ungefär som i Ljungskileviken där Xp-38 Blues såg 56 knop på mätaren.

      http://www.blur.se/2012/05/18/hh-skagen-race-blasigt-igen/

      När Anders Dahlsjö bryter med 8′ distans kvar så vet mnan att det är myggfritt :-)

      Reply

    • Anders
      Oct 17, 2017 @ 17:20

      Förlåt, minnet svek mig.
      62 knop var det “bara”

      Reply

    • Hans Helgesson
      Oct 18, 2017 @ 10:34

      Angående Ljungskileviken/PBR – vi hade 44 knop på vindmätaren innan focken “exploderade”.
      Så det blåste definitivt mer än 20m/s

      Reply

  8. Björn
    Oct 18, 2017 @ 13:45

    All respekt för att det blåste mycket på Skagen race, men disskusionen mår inte bra av att vi får inflation i vindstyrkan och att man nämner Skagen och PBR i samma tråd som en Orkan. 62 knop är fortfarande 32 ms och den vindstyrkan går inte att kryssa i, iaf inte “hanterbart (..) och de började komma sjösjuka”. Att kryssa med enbart fock tror jag inte är möjligt över 22 sekundmeter då du inte kan peka högt och defenetivt inte kommer att kunna slå. Seglade PBR och min upplevelse var att i de värsta byarna kanske var något över 20ms.

    Reply

    • Anders
      Oct 19, 2017 @ 09:09

      Du tror inte, vi på Teknova och 17 andra båtar som gick imål vet.
      Det handlar om ett par saker, erfarenhet, kunskap och att ta det lugnt och metodiskt. Att tänka igenom manövrar och handla resolut när något skall göras. Det funkar inte att vispa 10 grader hit och dit med rodret om man skall slå eller gippa. Det måste också koordineras med skottning av de få segel man har uppe.

      Men det är ju självklara saker för de flesta, problemet är att få har provat och första gången är det inte säkert att det går så bra. Men det behöver inte betyda att det är omöjligt. Skillnaden Skagen-Ljungskile är att utanför Skagen går det vågor som man kan dra nytta av i manövrarna, vi drog samma lärdom en höst på Mumm-Stelton i Danmark. När det blåser 20 m/s så är det svårt att gipps då det inte finns några vågor att surfa på som lättar trycket i seglen. Då var kovändningen ett segrande recept, antagligen så även i Ljungskile av filmen att dömma.

      Reply

    • Anders
      Oct 19, 2017 @ 09:59

      Björn, definitivt är just att peka högt det som är receptet.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.