Volvo Ocean Race 2017-18 | trash talk

Till helgen startar Volvo Ocean Race på riktigt. Prologen och lördagens in-port-race har väl inte gett några nya insikter, utan mer bekräftat det vi redan vet. Men teamen verkar ha lärt sig en del.

Det står väl klart att alla team ligger efter med förberedelserna jämfört med tidigare år. Det nya formatet gör att man kan vara sen in, men mycket av marginalerna har ätits upp av sena sponsorskap, båtservive och obligatoriska seglingar. Samma för alla så klart… De som körde förra gången har en fördel, men många av seglen har fått ny design så både trim och cross-overs måste göras om. Det snackades en del om A3-trim efter prologen. Även Jib-0 är ett nytt segel som man behöver förstå.

Även på landsidan har det varit turbulent.

Egentligen under senaste året, men inför starten så ställs det på sin spets.

Först avgick Mark Turner, efter oenigheter med ägarna. Det blev kanske lite för mycket förändringar, lite för snabbt.

Sedan har det varit “hela havet stormar” eller “silly season” för många av besättningarna. Det har bytts båtar, innehållits löner och så sent som för någon vecka sedan var inte kontrakt skrivna med alla seglare.

Den största snackisen är så klart AkzoNobel och före detta skippern Simeon Tienpont, som nu skyller på varandra i mer eller mindre finslipade pressmeddelanden och intervjuer.

Den korta storyn är att Simeon via kontakter (och en släkting) drog in AkzoNobel som partner och signade dem till sitt bolag STEAM, där han också signade upp ett antal seglare. Många var förvånade över att man brände pengar på en ny båt (när det fanns gamla tillgängliga) och det lät som man saknade en del finansiering.

Men någonstans längs vägen så skar det sig. AkzoNobel hävdar att STEAM brutit avtalet, och eventuellt har kostnaderna dragit iväg. Simeon hävdar att AkzoNobel inte betalat ut pengar för löner, och sedan “tvingat” seglarna att signa direkt med AkzoNobel. Till saken hör väl att Simeon har ett lite stökigt förflutet och var det svarta fåret när Oracle åkte dit för fusk i AC. Och han verkar inte heller haft fullt stöd av gänget i Alicante… Alla vi som gjort business med Holländare vet hur stökigt sånt här kan vara…

Nu är i alla fall Brad Jackson ny skipper (det ryktades ett tag om Chris Nicolson). Lite lustigt att ett Holländsk/Svenskt bolag inte har en enda holländare (eller svensk) ombord.

Det verkar även vara en del andra rockader i organisationen bakom racet. Det skvallras om att Richard Mason, som står som “Chief Operating Officer”, antingen fått sparken eller tagit en trime-out. Kan så klart vara skitsnack.


Sporstligt då?

Mapfre (Xabi Fernández + Joan Vila) ser ju starka ut och toppar nog min lista. Dongfeng (Charles Caudrelier + Pascal Bidégorry) borde också kunna utmana, och var väl det bättre teamet förra gången?

I nästa grupp har vi Brunel (Bouwe Bekking + Andrew Cape) och AkzoNobel (Brad Jackson + Jules Salter) som bägge har rutinerade skippers/navigatörer som vet hur man vinner det här racet. Kan de komma upp i fart tidigt i racet så borde de vara med…

Vestas (Charlie Enright + Simon Fisher) har rutin ombord, men Charlie saknade lite tempo sist? Man är också sent ute.

Turn the Tide on Plastic (Dee Caffari + Nicolas Lunven) och Scallywag (David Witt + Steve Hayles) skall egentligen inte ha någon chans, men vi är många som hoppas att Dee och Martin Strömberg kan överraska med ett ungt gäng. Även Brian Thompson och Henry Bomby är enkla att tycka om…

Mer stalltips här: “Who will win the Volvo Ocean Race? Read Ian Walker’s form guide”