Skip to content

29 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Jan 22, 2018 @ 10:50

    Ja, det var säkert jättejobbigt att övertala dig att åka dit…

    Reply

  2. Mikkel Petersen
    Jan 22, 2018 @ 10:53

    Super fin reportage, mange tak for den.

    Elektriske winch-håndtag er rigtig gode for ældre sejlere, der ikke har kræfterne til at hale en genua hjem, og ikke ønsker at erstatte de originale winches med elektriske winches.

    Genial løsning med Torqueedo’en i RS21’eren.

    Kommer der flere billeder af J/Boats?

    Reply

  3. Jon S
    Jan 22, 2018 @ 13:17

    Här är ett alternativ på elektriskt winchhandtag till en tiondel av priset, fick tipset från Tim på Marinkapell Vättern.

    http://thecranker.com/

    Dom säljer eg. en bits som passar för winchar och sen köper man en batteridriven mutterdragare själv, så kan du dessutom lägga om till vinterdäcken själv.

    Tim hade en Milwauke som känndes riktigt gedigen, dom använde den mest för att hissa storen eller skicka upp folk i masten.

    Reply

  4. Fredrik
    Jan 22, 2018 @ 16:05

    Kul med mycket bilder! Dock lite svårt att koppla ihop vilken text/båt som hör ihop med vilken bild. Ibland ligger texten före bilden och ibland tvärtom och ibland ligger det blandade bilder i rad?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 22, 2018 @ 17:56

      Ah, själv tyckler man ju att det syns vad det är på bilden :-)

      Håll muspekaren över viss bild eller öppna bilden i ny flik så ser du på filnamnet vad det är.

      Reply

  5. Pelle Fälth
    Jan 22, 2018 @ 18:54

    Jasså Peter, du skrattar åt lilla Lite Boat. Har själv hållit på med en rodd/segel-jolle i 15 år nu och det är den bästa och roligaste båt jag haft, alla kategorier inräknade. Lite Boat verkar ha lite mer fokus på segling än på rodd, alltid intressant att försöka förstå hur och varför man kompromissar på ett viss sätt. Detta blir säkert en riktigt bra Raid-båt, men 250 000kr? Då lägger jag nog hellre de stålarna som handpenning på en Ofcet 32 ;-)

    Reply

  6. Rickard
    Jan 23, 2018 @ 21:27

    Härligt reportage från mässan.
    Känns som vi tänker lika kring de olika identiteterna som tillverkarna så förtvivlat letar efter.
    Men även vi söker nog lite efter en ny identitet,
    man börjar kolla dynor och skit efter 45.
    Förr låg men en vecka på flytvästen och en spinnpåse:-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 23, 2018 @ 21:33

      Haha… och den där PET-flaskan som man sågade av med nödkniven duger inte som grogglas heller :-)

      Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2018 @ 23:08

    Mer om Liteboat. Hur sjukt är det att köra R2AK, 700+ distans på 17d 10h 45m :-D (samma år körde Randy Miller sin M32.a på 3d 20h 13m).

    http://www.youtube.com/watch?v=SYB8jBEBIm0

    https://www.youtube.com/watch?v=9x8bIgztHns

    Reply

  8. Christian H Kwanza
    Jan 24, 2018 @ 19:04

    Tack för grymt bra reportage. Vet vilken målgrupp jag tillhör: Italia 11.98!

    Reply

  9. Mikkel Petersen
    Jan 25, 2018 @ 10:19

    Hej Peter

    Jeg spurgte Italia Yachts på deres Facebook-side. De konfirmerede at den bliver ORC Class C, jeg hverken ved eller forstår hvorfor. Den burde vel være i Class B?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 25, 2018 @ 10:28

      Det är ju alltid någon som skall försöka göra en stor båt så långsam det går för att få lite längre vattenlinje än konkurrenterna…

      Jag minns när jag träffade Torbjörn Åkesson på hamnplan i Björlanda när han hade fått sin Dufour 40 Onico. Fin båt. Den hade tydligen vunnit VM. När jag sökte lite så visade det sig att det var i IMS670 som väl motsvarade klass C. Jag skämtade lite om att det var världens långsammaste 40-fotare :-)

      Samma sak här. Det är inte svårt att rita en båt som är snabbare och är rejält mycket roligare att segla. Men det är kanske viktigare att placera sig bra på VM. Det är kanske tur att det gått dåligt för en del andra Italienska båtar med samma approach.

      Reply

      • Mikkel Petersen
        Jan 25, 2018 @ 15:38

        Jeg tror at du har helt ret i dine antagelser, omend at jeg ikke er specielt imponeret over en 40-fods der sejler og vinder mod andre både<37 fod ;-)

        Reply

      • Mikkel Petersen
        Jan 27, 2018 @ 16:20

        Hej igen Peter
        FYI, jeg fik dette svar fra Italia Yachts: “In developing the project it comes a time when you must take decisions. Italia 11.98 will be one of the fastest boats in Group C in ORC. And it will be for sure a fast boat also in IRC regulations and for offshore races. More, with three cabins, two headrooms and a kitchen make the boat perfect for cruising. This is our idea, let’s see wat will happen. Keep in touch and if you want fix a sea trial when it will be possibile at the end of summer. Thanks a lot :-)”

        Reply

  10. Peter Gustafsson
    Jan 28, 2018 @ 12:46

    Före er som vill se fler udda båtar, kajaker, jollar och annat så kan jag rekommendera Yachting Worlds Facebook-flöde.

    Konstig vill-ha-känsla på många udda skapelser :-)

    https://www.facebook.com/yachtingworldmagazine/

    Reply

  11. Pelle Pedersen
    Jan 29, 2018 @ 09:35

    Ser på Spinlock´s “VOR.väst”; är det inte så att man from i år måste ha dubbla krokar på livlinan? Eller var det from 2019? Kanske inte gäller VOR över huvudtaget?!

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 29, 2018 @ 10:48

      Nä, som jag läser special regs (5.02) är det helt OK att ha bara en lina men då får den inte vara längre än en meter och sen får man ha en andra lina som är max två meter. Som vanligt är texten i special regs nästan obegriplig så jag kan ha missförstått något.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 29, 2018 @ 12:00

        ok, så har man bara en så får den bara vara max 1m?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jan 29, 2018 @ 12:05

          Det är så jag läser special regs….

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jan 29, 2018 @ 13:22

            = den linan vi ser på bilden är inte godkänd OM det är den ända personen har!?
            Lite spännande detta; jag har EN lina (lång) med EN krok i, så för att jag ska vara godkänd måste jag köpa en kort!? Måste jag ha båda två på mig samtidigt??

          • Pelle Pedersen
            Jan 29, 2018 @ 15:47

            Snott från Spinlock´s hemsida!;
            •DW-STR/03 and DW-STR/3L are both compliant with the section 5.02.2 of the Offshore Special Regulations which shall require from 1st Jan 2018, ALL crew members to have a tether with 3 points of attachment, for category 0,1,2 & 3 races

  12. Gurra
    Jan 29, 2018 @ 16:49

    j- boat med foils !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.