boot Düsseldorf 2018

Jag var egentligen inte så sugen på att åka till Düsseldorf, men blev övertalad av Fredrik som väntar på sin J/121. Med båt #5 på mässan var det ett bra tillfälle att snacka igenom instrumentering och andra detaljer. Med de erfarenheter jag har från J/111 och J/boats så hjälper jag gärna till.

Låt oss återkomma till J/121.

boot Düsseldorf är ju världens största båtmässa, och skillnaden till övriga lokala mässor verkar bara bli större för varje år, Varför skall man ställa ut i Stockholm eller London, när seriösa spekulanter ändå kan ta sig hit eller till min lokala demobåt.

Precis som tidigare år så slås man av alla mer eller mindre udda skapelser. Men det är klart att det finns en marknad för allting. Även om den i vissa fall är väldigt liten. Två exempel…

En båt man först skrattar lite åt är Liteboat. Vem vill ha en kombinerad roddbåt & jolle. Men sedan kommer man på att det vore en superkul liten äventyrsbåt i skärgården.

På tillbehörssidan hade ewincher samma effekt. Vem vill betala €2600 för ett elektriskt winschandtag? Men när man ser dem hissa upp en man i masten utan att bli svettiga så verkar det finnas en nisch för de som inte vill installera elwinschar. EN laddning skall räcka en dag på havet. 120 ex sålda sedan lanseringen i juli i Frankrike…

På båtsidan fanns det några nyheter vi ville kolla in.

Seascape är ett skönt gäng som brinner för segling. Att hänga med dem, Sam Manuard och Phil Sharp (världens bäste Class 40-seglare just nu) är sjukt kul. De lanserar en mini-variant i familjen, Seascape 14, som är ett försök att ställa till det i ett segment som man tycker är lite avsomnat. Kul att kunna rigga den både med och utan fock genom att flytta centerbordet. Man skall också sätta på rev för att göra den mer hanterbar.

Frågan är om man kan rå på RS och andra som vet hur man når klubbar och unga seglare…

Min personliga jämförelse, som jag tidigare flaggat för, var Diva 34 SC vs Grand Soleil 34. Två nya båtar där man vill attrahera kunder som sätter seglingen i centrum – men med väldigt olika approach. Divan är en fullvärdig cruiser med bra utrymmen och 3 kabiner. Det enda man prutat bort är navbordet. Moderna material gör att man håller nere vikten.

Grand Soleil är mer ”medelhav” med en stor öppen inredning, mer inriktad på en weekendtur än 5 veckors semester. Någon sa att båten var en perfekt andra-båt för den som redan hade en 50-fotare, men jag kan tycka det är en perfekt båt för racing & lite lagom mycket cruising. Ur detta perspektiv är den lik Italia 9.98 och XP-33.

Där Divan är full av små innovationer, som kölprofil, köksö, färgsättning på däck och mycket annat – är Grand Soleil otroligt enkel och straight forrward. Om Divan är ombonad och mysig – är Grand Soleil elegant och sylish.

Frågan är om Divaseglaren kommer att bli överväldigad av att tämja fler hästrafter än vad han/hon är van vid – eller om Grand Soleil-kappseglaren kommer att uppleva båten som lite tråkig. Säsongen 2018 lär ge oss svar på det.

Fransmännen var så klart på plats. Mässan är större än Paris för flera av dem. Tyvärr fanns inte Figaro 3 på plats (den behöver inte marknadsföras) men vi fick ändå kolla in Pogo 12.50 & Ofcet 32 Cruiser som bägge är representativa för ”the french way”.

Snygga detaljer på Pogo 12.50.

Andra båtar som inte fanns på plats – men som det pratades om – var Fareast 37R och Italia 11.98. Den senare skall vara en uppfdöljare till framgångsrika 9.98, men varvet verkar ha tappat en del personal till Grand Soleil (där de kom ifrån). Stämmer det att 11.98 skall mäta in i klass C i ORC (CDL <9.80) så behöver man vara långsammare än nedtrimmade GS39 och Xp38. Jag har svårt att se vitsen med att göra en fin båt sämre…

Length overall 11.98 m
Hull length 11.65 m
Max beam 3.98 m
Draft 2.10 m
Displacement 6,200 kg
Mainsail area 50 sqm
Jib area 43 sqm
Spinnaker area 110 sqm
ORC GPH (provisional) 590

En kul tolkning av klubb-båt. RS21. Pris runt 300′ men min gissning är att man får det svårt att slå sig in bland CB-66 och J/70.

LOA 6.34m – Beam 2.2m – Draft 1.38m
No-hiking rule
2-part carbon fiber mast – for convenient storage and transport
Retractable carbon composite bowsprit
One Design and Club sails specification options
Optional symmetrical spinnaker
Optional integrated, rechargeable & retractable electric sail-drive propulsion

Snygg montering av Torqueedo, där det fluschas när man drar upp den.

Vi landade också hos några av de stora varven. Dehler, X-yachts och de flesta visade ungefär vad man kunde förvänta sig.

X-yachts hade världspremiär för nya X4⁹. Detta är ju serien som skall vara ”mitt i prick” för varvet mellan Xc (Cruising) och Xp (Performance) och adressera de segment där de vanliga X-båtarna fanns förut. Men jag har lite svårt att positionera dem. Nya X4⁹ är helt fluschad på däck och otroligt snygg inuti. Men tydligen vill kunderna inte ha en storskotsskena… Så för mig känns det som en fantastisk båt för glassiga turer på Palma? Men där X-482 eller X-50 var båtsr som skulle seglas hårt och långt.

Även vikten är ett frågetecken. Tittar man på lillasystern X4³ så är båtarna tunga. X-412 vägde runt 8 ton. X-43 (som är en stor båt) ligger oftast på 8.900 men X4³ ligger 70% av båtarna över 9.300 kilo med vissa så högt som 10.400 kg.

Den X-båt jag (och flera jag pratade med) gillar bäst är Xc-45. Här känns det som att man prickar rätt för de som vill cruisa, men tycker att en HR eller Najad är för traditionella. Frågan är om det är mig eller X-yachts det är fel på :-)

Jag får samma vibbar när det gäller Najad. Fast åt andra hållet. Där X-yachts och många andra eftersträvar en clean och lite avskalad look, så har man på Najad tagit in Bruce Farr och Ken Freivokh (superyacht stylist). Massor av trähantverk, rosfritt, mattsvart aluminium & stor spegel i förpiken.

“Orust möter nattklubb”?

Snacket går att man lagt runt 15 Mkr och dubbelt så mycket tid som normalt på utveckling/bygge av första 395:an. Då måste man sälja ganska många.

När jag hjälpte Najad med kommunikation & sociala medier för ett antal år sedan så hade man ju lite identitetskris. Behålla det gamla som befintliga kunder gillade, eller satsa på nytt & modernt. Nu har man valt väg, skrotat Swedestar-varianterna och man menar att kunderna gillar den nya stilen.

Återigen kanske jag inte är i målgruppen.

Elan har också rört sig en del mot bekvämare cruising med sin “Grand Turismo” GT5. Tydlig inspiration från Beneteau Sense eller Moody DS. Jag gillar stilen, även om jag kanske inte skulle köpa en sån här själv.

Jag pratade som hastigast med gänget bakom Bente 39. Man har sålt ett antal, men jag får inte riktigt koll på vem som är kunden, och hur man vill positionera båten.

Här har J/boats gjort det enklare med J/121. Tydligt fokus på de som vill köra ”bucket list races” men vill köra på två eller med 5-6 polare (i stället för 12). Ett femtontal båtar sålda, och #10 landar i Sverige i maj. Hälften landar i New England, där Newport-Bermuda och race i Västindien står på agendan. Resterande båtar till UK, Sverige, Spanien & Australien.

Personligen blev jag positivt överraskad. Båten var snyggare i verkligheten än på bild och både ovan och under däck har man lyckats med dispositionen. Jag har alltid tyckt att båtarna som byggs i Frankrike haft lite bättre finish, men den här var riktigt bra. Kul! Sedan blir man väl lite picky när man haft isär en J/111 i smådelar och vet hur man vill ha det.

Nedan lite fler detaljbilder. Sedan tidigare finns en uppsättning här, och så fort den kommer till Sverige så blir det provsegling…

Man hade även J/97E och J/112E på plats. Den senare har fått grym kvalitet inuti och skulle lätt vara mitt val i den här storleksklassen om jag seglade mer med familjen. Didier le Moal som basar över det franska varvet är inne på sin tredje J/112E med målet att prestera på Offshore Worlds i Haag. Första varianten var ju bra med i Köpenhamn, och nu tar man det hela ett steg längre framförallt när det gäller segeldesign. Vi gissar på fenköl utan bulb, alu-mast, små plana fockar och symmetrisk spinnaker…

Även på tillbehörssidan fanns det hur mycket som helst. Vi spanade mycket säkerhetsprylar och Spinlocvks nya Volvo Ocean Race-väst såg otroligt fin ut. Tillsamman med ett bälte som innehåller PLB, AIS-beacon och en flare. Cool att kunna ha det separat. Dessa borde komma efter sommaren.

Tyvärr var det mest tyska återförsäljare, men många hade representanter från tillverkarna på plats.

Sammanfattningsvis var det grym inspiration inför kommande säsong.

Dags att börja mecka.