Sweet… Fareast 37R

Det är något visst med båtar kring 35-37 fot som jag gillar. Från IRC 37 No Naked Flames, via FinnFlyer 36 och J/111 till sportigare båtar som Bolt 37 eller IC37-klassen som NYYC bygger nu.

Och när gänget bakom Fareast nu tar sitt koncept upp i detta segment så är det ju extra intressant. Både för att man har en sportig profil, men också för att man brukar leverera “bang for the buck” med ett lägre pris än många konkurrenter.

Lansering på BOOT Düsseldorf på måndag 22/1, första båten kommer till Shanghai Boat show i slutet på april och första båten borde landa i Sverige före sommaren.

LENGTH OVERALL 11,30 mt
LENGTH W.L 10,86 mt
BEAM 3,66 mt
DRAFT 2,25 mt
DISPLACEMENT 4400 kg

SAIL AREA total Upwind 76 m2
SAIL AREA total Downwind 195 m2

I 14,60 mt
J 4,30 mt
P 15,20 mt
E 5,00 mt

Price: 140.000 USD excl VAT

Clean och bra däckslöayout som borde funka för olika typer av segling.

Rorkult är standard och dubbla rattar tillval.

“Innovative thinking and execution enable the crew of the FAREAST 37R to be very competitive in races but also enjoy nice fast cruising with the family. A clean and efficient deck layout with a modern rig setup guarantees easy handling. At 37 foot also the inside is spacious and has all the amenities one expects from this size boat. Overall weight is kept to an absolute minimum with a high ballast ratio in order to be the most spectacular boat in this size range.”, says Maarten Voogd, from Simonis & Voogd Yacht Design.

“Young people nowadays are used to high-speed sailing, and are using boats in a different way than 15-20 years ago. Fareast Boats have been at the forefront of high-performance sport boats over the last six years, and are now introducing the FAREAST 37R.” says Mats Runström, International Sales Manager at Fareast Boats. “All parts, including the hull mold, are vacuum infused from aluminum molds. This is a more expensive production method, but delivers the preciseness, finish, and quality, that an owner looks for in this range. The price starts from USD 140.000 ex VAT, which we think is the most competitive in its class!”, says Mr. Runström.

25 Comments

  1. Pelle Pedersen Jan 14, 2018 Reply

    Ser trevligt ut!!

    • Mats Jan 14, 2018 Reply

      Pelle, jag tror Peter har ngt att berätta för dig…. :)

      • Pelle Pedersen Jan 14, 2018 Reply

        ?:)

  2. Sillstryparn Jan 15, 2018 Reply

    Varför kan man inte ha vertikal stäv?

    • Hannu Jan 15, 2018 Reply

      Det kan man ha och det har många båtar väl, tror jag läste nånstans att vattnet inte bromsade lika mycket på denna typ av lutning.

    • Per Jan 15, 2018 Reply

      I teorin är detta ”wave piercing” typ av för o ska få båten att gå rakare genom sjön med mindre pitchning. På båtar av denna typ tror jag dock det är 100% en gimmick o bara ser ballt ut.

    • Martin Jan 19, 2018 Reply

      Det borde väl bli lite lättare förskepp, mindre fördäcksyta jämfört med vertikal stäv med samma vattenlinjelängd?

  3. Jens Jan 15, 2018 Reply

    Hur mycket är det i kölen?

    • JIMMY Jan 15, 2018 Reply

      Har hört uppgift på 1,7ton köl.

      • Jens Jan 15, 2018 Reply

        Då kommer det bli en sjysst kärra!

  4. Sebastian Christenson Jan 15, 2018 Reply

    Kan du ta en del bilder och lägga upp? Riktigt snygg!

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 15, 2018 Reply

      Jag åker inte till Shanghai Boat Show i april, men jag är säker på att det kommer liote bilder då.

      • Sebastian Christenson Jan 15, 2018 Reply

        Va, har du helt tappat intresset :) Oops, läste fel. Introduktion på Düsseldorf innebär ju inte att den finns på plats. Tyckte ändå att jag läste hela texten.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 15, 2018 Reply

        Jag försöker bara hålle nere förväntningarna.

  5. Thomas Wiberg Jan 15, 2018 Reply

    Mycket väsen för lite ull sa räven…. Blir kryss i alla rutor för moderiktighet. Förvånansvärt trist inredning. Not sweet in my book. Innovationsnivån ser inte ut att ha dominerat specen till konstruktören.

  6. Pelle Pedersen Jan 15, 2018 Reply

    Skrev “ser trevligt ut” tidigare och det tycker jag stämmer mer och mer!! Inte minst kombon; utseende, rejält djupgående, mycket segel och låg vikt!! Ska bli superspännande och se den i sommar (+ testsegling!!!)!

    • Sebastian Christenson Jan 17, 2018 Reply

      Det enda är väl kanske det fasta peket som man får balansera på med grill och mat ute i skärgården alla dessa underbara sommarkvällar i Juli. Ser fantastiskt fin ut! Mycket “Jag vill ha”-känsla.

      • C Brugge Jan 17, 2018 Reply

        Peket ska tydligen gå att fälla upp utmed förstaget när man ligger i hamn.

  7. Måns H Jan 16, 2018 Reply

    Snyggast på länge! Nästan som en nytolkning av Dehler 33:an! :-)

  8. Olle Jan 16, 2018 Reply

    Fin båt, men nog borde man ta bort bokstaven R?

    Om 31R skall är måttstock och vi slarvigt uppdaterar viktmåttet med 37/31^3 *1800 så landar vi på 3 ton.
    Segelytan med samma logik; 37/31^2 ger 91 m2.

    Så 3 ton och 90 m2 i krysstället hade motiverat ett R. Detta är bara en fin båt. Kanske sweet, vad vet jag.

    /Olle

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 16, 2018 Reply

      Med ditt sätt att räkna så är det ingen 37-fotare som förjänar ett R?

      Min analys var att 31R (i kol) var en designövning utan egentlig marknad. 23R, 28R & 37R är mycket mer i linje med vad “vanliga” seglare vill ha. Lagom sportigt. På samma sätt som R på en Volvo eller S på en Audi :-)

      För att en Audi skall få heta RS, eller en BMW M, så krävs det lite till…

      • Olle Jan 16, 2018 Reply

        Vad som är värt ett R är ju upp till var och en. Detta är kanske mer ett Volvo-R än ett Audi-R. Inget fel i det. Gör man samma övning på FE 28 R hamnar men på 80m2 och 3,2 ton.

        Sen är båten fin, det inget snack om det men det finns många på ungefär den specen. Mitt problem är att för en kort stund, när jag läste rubriken, så såg jag framför mig en MC38 till Far-East-pris. Typ som ett Nissan-R. Det hade varit sweet på riktigt :-)

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 16, 2018 Reply

        Mmm… Den båten heter väl MC31 och trots att många gillar den så har det inte varit någon storsäljare.

        Kan du inte lista dina 5 favoritbåtar med “ungefär den specen”?

  9. Preben Gustafsson Nov 6, 2018 Reply

    Vad händer med den här skutan. Det var länge sedan vi skulle få se den på mässan.
    Har Donald Trump utspel om handelshinder gett kineserna kalla fötter?
    Nån som vet?

    Preben

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.