Vestas missar två ben?
Here we go again.
För er som varit offline senaste veckan, så har Vestas kolliderat med en fiskebåt på väg in till Hong Kong. Fiskebåten sjönk och en av besättningsmännen avled. Inte bra. Vi får säkert en ordentlig rapport från detta (precis som förra gången). Just nu debatteras vems fel det var… 20 knop i kolmörker eller kassa lanternor på fiskebåten.
Enligt källor på plats, ser det mörkt ut inför ”the coming two legs” (antar att det är T&R Guangzhou som startar 1/2 man menar, och att man hinner till Auckland-starten 7/2?
Dags att slå E3:s reparationsrekord?
Och som vanligt så tappar både VOR och Vestas bollen när det gäller kommunikation. Vad händer? Vad är planen? Att sända 7*24 när båtarna ligger i doldrums, men gå i steath-mode nu känns sådär. Teamet har varit knäpp tysta i 3 dygn.
Det är inte så här man hanterar en kris 2018.
Micke Holmström
Jan 23, 2018 @ 22:29
Ja, vems är felet?
Tittar man på en AIS-karta över området och blandar in den kunskap man sugit i sig om fiskeverksamhet mm i regionen så räknar man snabbt ut att det är rena minfältet för racingsegelbåtar, på natten, i 20 knop.
Kanske vore en idé att inte tävla här alls?
Peter Gustafsson
Jan 24, 2018 @ 08:51
Låter som att man skeppar både Vestas & en ny försektion från Persico till Auckland. Där sätter man ihop båten för att vara redo för benet från NZ till Brasilien som startar 18 mars.
Anders F
Jan 24, 2018 @ 09:32
Det gäller ju att ha utkik! De andra VOR båtarna klarar sig. Samma på alla andra tävlingar, ÅF , etc att man skall segla (tävla) utan att krocka…Det är krav med en kraftig strålkastare ombord (CAT1/2/3) för att kunna se/söka i mörker.
Den som seglar på någon är i princip alltid skyldig…Det är väl därför det är knäpptyst, vilket är dåligt
Peter Gustafsson
Jan 24, 2018 @ 10:16
Så är det så klart, men hur ofta lyser man rakt ut i kolmörkret på jakt efter båtar utan ljus?
“Den som seglar på någon är i princip alltid skyldig” är väl en sanning med modifikation. Man kan ju vara en babordsbåt som möter en styrbordsbåt? Eller en motorbåt, som sist jag kollade var väjningsskyldiga.
I det här fallet skulle jag inte alls bli förvånad om bägge parter brustit. Rätt instans lär komma fram till hur.
Peter
Jan 24, 2018 @ 10:58
sist jag kollade så har alla plikten att undvika en kollision oberoende väjningsregler.
Man ska även anpassa hastigheter till rådande förhållande.
Visst blir det spännande att följer händelserna.
Det kan aldrig vara bra reklam för tävlingen när folk dör.
Anders F
Jan 24, 2018 @ 10:57
Jo så är det ju, om jag kommer ihåg rätt så gick fältet för styrbord hals (stämmer väl också med skadan). Det är nog så att båda brustit (en person dog faktiskt!), men…. är det mycket trafik (dock 30 nm utan för kusten) av mindre båtar med mer eller mindre positionsljus, så kan man ju fundera om man skall segla i 20 knop rätt in i mörkret….
Fabian Lyman
Jan 24, 2018 @ 12:02
Försumlighet i att hålla koll på radarn känns nära till hands. Utkik med alla till medels stående verktyg är ju en strikt skyldighet.
Hans Helgesson
Jan 24, 2018 @ 12:38
Tanken slår ju en också varför det är samma team (även om de flesta teammedlemmarna troligen inte är de samma) som råkar ut för en sån här allvarlig incident igen.
Gick ju illa för Vestas även i förra upplagan av VOR.
Jonas P
Jan 24, 2018 @ 13:32
Det är väl inte samma team? Det är ju de som körde Alvimedica förra gången som kör Vestas. Samma sponsor dock.
Så det är nog ren slump…
Anders F
Jan 24, 2018 @ 12:51
Statement
http://www.volvooceanrace.com/en/news/10879_Statement-from-Vestas-11th-Hour-Racing.html
Hmmm…säger ju inte mycket
Claes Nettelbladt
Jan 24, 2018 @ 17:45
Min hustrus kommentar, när hon såg detta. ”Tur att jag har slängt Vestaskepsen!” Vi hade för en tid sedan en kvinnlig tysk ingenjör med ombord. Hon jobbade på Vestas och satt i vår båt och höll via datorn koll på växellådor på alla Vestasvindkraftverk i hela världen. När vi låg i Allinge på Bornholm, satt hon vid navbordet och nödstängde en vindsnurra på Nya Zeeland. Hennes dator hade indikerat ett snart växellådshaveri.
Hon försåg oss med gråa Vestaskepsar…
Peter Gustafsson
Jan 30, 2018 @ 22:32
Mer på samma tema. Kanske Race Contro, skulle sköta nav & övervakning på alla båtar?
http://sailinganarchy.com/2018/01/30/the-luckiest-boat-in-the-world/
Anders Dahlsjö
Jan 31, 2018 @ 12:37
Tur att race control reagerade och agerade, kanske rädda de liv.
Anders
Jan 31, 2018 @ 10:00
Hmmm.
Claus
Feb 2, 2018 @ 22:47
Det verkar ju vara någon form av trålarutrustning som har häktat tag i vestas, och därefter dragit runt dfiskebåten? Kan det möjligtvis vara frågan om upphinnande båt? Inte bra med denna mörkning.
Peter Gustafsson
Feb 6, 2018 @ 09:05
Time for Transparency is Now
http://www.sailingscuttlebutt.com/2018/02/05/time-transparency-now/#.WnjYdSRxoZ0.facebook
Peter Gustafsson
Mar 4, 2018 @ 22:35
Peter Gustafsson
Apr 15, 2018 @ 09:44
Senaste eftermälet. Vestas ville ha redrees efter sin kollision, vilket många (inklusive juryn) inte tyckte var någon bra idé.
Bra sammanfattning av Morten Brandt: https://www.baadmagasinet.dk/volvo-ocean-race/nyheder/26756-volvo-ocean-race-fortryder-lukkethed