J/111 Blur³ byter till B&G H5000

Det är ju ingen hemlighet att jag tycker instrument är en viktig pusselbit ombord.

Jag brukar skoja om att jag inte är en tillräckligt bra seglare, så jag måste förlita mig på siffror för att kunna segla båten snabbt. Men det är otroligt svårt att känna när en modern båt seglas på 100% eller inte. Framförallt om man är ny i båten. Väldigt ofta är det inte det som känns bäst som är snabbast. Och andra saker, som ström, går inte att känna alls utan måste mätas.

Det är samma sak med business, där jag också tycker att man skall vara ”data-driven”, dvs mäta och analysera, och sedan fortsätta att mäta mindre och mindre komponenter för att få en genuin förståelse för hur man kan bli bättre.

Hur engagerade våra kunder är, eller om lönsamheten för en viss produkt har ökat eller minskat handlar inte om tyckande. På samma sätt skall vi inte debattera hur stark strömmen är eller vilken gennaker som skall upp på nästa bog. Baserat på fakta så vet vi svaren och kan ägna åt oss strategiska val och sådant som kräver väl underbyggda resonemang.

På samma sätt som jag försöker förstå hur AirBnB eller Amazon mäter och styr sina verksamheter, så kan man ju titta på hur TP52 Platoon eller Volvo Ocean Race-teamen gör…

Vill man läsa in sig på ämnet så kan jag rekommendera Modern Race Navigation av Will Oxley, och för en lite mer lättsmält intro Sail Smart av Mark Chisnel.

Redan på Novan så tog vi detta på allvar, och på både J/109 och J/111 så har vi haft en hög ambitionsnivå. Det har så klart krävt bra instrument och koll på Expedition. Men framförallt en navigatör som brinner för dessa frågor. I vårt fall är det Patrik Måneskiöld som kör nav och har varit drivande både ombord och i teknikutvecklingen. När han inte är nöjd med GPS-positionerna i en start så bygger han en egen, mycket bättre GPS (senast en u-blox NEO-7P + Novatel GPS-701-GG). Och när vi debatterar hur mycket vi förlorar i ett slag så gör han en ordentlig analys.

Det är förresten ett bra tips till alla andra team med lite ambition – hitta någon som brinner för det här området och som kallar sig navigatör.

När vi nu skall ge oss på ännu större race, så behöver vi ta nästa steg även med instrument och navigation.

Våra Garmin-system har funkat bra, men vi har pushat gränserna och förbrukat givare lite för snabbt. På 6 år har vi gjort åt tre vind- logg och kompassgivare och ett par displayer. Så när vi nu stod inför en lite större refresh, så valde vi att bredda vårt perspektiv.

Alternativ

De alternativ som fanns på bordet var:

B&G. Detta är proffsens val, så man vet att man kommer att kunna göra det man vill, men det kostar också mer pengar. Historiskt sett så har supporten varit begränsad, och man behövde känna en guru för att få ordning på dem. Mycket har dock hänt från att jag brottades med ett av de första H5000-systemen 2014.

Garmin. Bra prylar med en vettig prislapp. När man hette Nexus så var kvaliteten ibland sådär, men detta vägdes upp (med råge) av världens bästa support. Transitionen till Garmin har inneburit bättre kvalitet, men också en mer standardiserad support-process. Jag kan också uppleva att vi är mellan den befintliga produktserien och en ny. Man har inte heller hängt med på mjukvarusidan – det är lika deppigt varje gång man drar igång Nexus Race.

NKE. Grymma prylar. Men väldigt franska. Jag har ju haft deras Gyropilot, som har funkat klockrent, men närmaste support för mig är i Holland. Hade jag haft båten i Frankrike hade det varit en sak, men nu kan jag inte motivera det extra jobb som det innebär att inte ha support lokalt. I alla fall inte om jag skall börja från scratch.

Raymarine. Bra autopiloter och plotters, men man har haft svårt att få till det på instrumentsidan där kalibreringen länge varit ett problem. Man köpte ju Tacktick, och har bra paket för lite mindre båtar. Eller om man cruisar och vill ha allt från samma leverantör.

Mix-n-match. Att plocka ihop givare, displayer, iPads och annat och integrera själv är ett alternativ. Och vi har ju nästan varit där med både Garmin, NKE & Raymarine. Det finns roliga alternativ på marknaden, typ Sailmon, men man måste vara beredd på att lägga ganska mycket tid för att få det att fungera bra.

Prioriteringar

Vad är det då som har varit prio?

a) Datakvalitet. Kan man inte få bra data, och kalibrera effektivt, så spelar ingenting annat någon roll. Enkelt.

b) Support. Detta handlar ju dels om ren produktsupport när något gått sönder, men också att kunna bolla frågor på en högre nivå med Johan Barne, Martin Gadman på Happy Yachting eller andra navigatörer. Det är lättare om någon annan tagit smällarna på en TP52, och vi bara kan använda samma metodik :-)

c) Integration med Expedition är viktigt, då detta är en så central del när det gäller routing och prestandaanalys. Kan man även få alla delar att prata med varandra på ett bra sätt så är det så klart bra.

d) Robusthet. Skall vi segla riktigt tuffa race, så får inte vindmätaren lägga av när det ösregnar och blåser 16 m/s. Och kompassen kan inte tappa kalibrering med jämna mellanrum.

Så vad kom vi fram till?

Systemlayout

Layouten är nästan identisk med det som vi har idag (här är den vi gjorde 2012)

På masten kör vi allt som har med prestanda att göra. Två vanliga 20/20HV för BSB + TWA/AWA och sedan två H5000 Graphic Display där vi kan variera data lite mer. Idag kör vi några displayer växlande, men det är inte optimalt. Garmins nyare GNX kör NMEA2000 kan visa tre värden (ett stort och två små), men nu kändes det bäst att köra allt från samma leverantör.

I sittbrunnen har vi ytterligare två H5000 Graphic Display som sitter på sittbrunnsidorna. Man ser den på läsidan mycket bra och både det är lätt att ändra data. Normalt visar dessa mer taktisk data som ström, nästa märke och tid till laylines. Framförallt shorthanded så känns det tryggt att ha denna data lätt tillgänglig utan att titta i Expedition. Tidigare hade vi tre displayer, men nu kan vi visa mer data på varje plus att plottern fyller en större funktion…

Vid skärgårdssegling, framförallt shorthanded, så är det skönt att ha en rikltig plotter. På rattpiedestalen blir det en Zeus³ 7 plotter och en MOB-knapp. På pappret ser denna mycket bra ut, och skall fungera bra i regn och stänk, vilket Raymarine e7 inte gjorde. Den får också agera instrumentdisplay och autopilot-kontroll för rorsman.

Den har ju en del coola seglingsfunktioner med laylines och annat. Vi återkommer till det.

Vi flyttar med oss våra befintliga Navionics-kort, då integrationen med deras app var helt grym. Kanske finns det ännu mer möjligheter nu?

Vid navplatsen blir det en Vulcan 7, då denna är både billigare och snyggare än en Graphic. Denna kommer framför allt att finnas där för att visa data, men också för att kontrollera autopiloten och justera settings.

CPUn är en H5000 Hercules, som är mellan-nivån när det gäller funktionalitet. Det vi framförallt vill åt är 3D Motion som kompenserar vind och fart beroende på hur båten rör sig, och möjlighet att skicka upp data från Expedition. Det verkar finnas ett antal smarta funktioner för att få ut maximalt.

En sak som jag verkligen ser fram emot är att kunna kalibrera via ett ordentligt webinterface. Vi kommer att återkomma till denna process i en separat artikel.

När det gäller givare så har vi försökt hitta en bra balans mellan “det senaste” och lite mer konservativt med saker som man vet funkar bra. De flesta av givarna verkar vara samma som sitter på VO65…

Specifikation

2 x 20/20HV Display
4 x H5000 Graphic Display
Vulcan 7″
Zeus³ 7″

H5000 Base Pack Hercules
H5000 Pilot Computer
H5000 Barometric Pressure Sensor
H5000 3D Motion Sensor
H5000 Pilot Controller
H3000 Speed Sensor Plastic Flush
Precision-9 Compass
ZG100 GPS
DT800 Depth
Masthead Unit 810mm

Här är det underlag som jag fått från Martin på Happy Yachting. Här ser man hur allt sitter på NMEA2000-backbone, att man får strömförsörjning på rätt ställe och att alltihop drar 1.83A. Martin har också hjälpt mig med installationen.

Vad händer nu?

Det är ju en lång resa från att man tar beslutet, till att man får ut bra data på vattnet. Eftersom det är första gången för oss, så tänkte jag vara lite mer djuplodande den här gången. Planen just nu är att återkomma med rapporter kring:

Installation, där vi går igenom placering, montering och de utmaningar vi stött på där. Installation görs tillsammans med Martin på Happy Yachting som gör ett antal båtar denna vår, så det borde finnas lite best practices.

Kalibrering, som dels handlar om den generella approachen, men också det som är specifikt med H5000. Här hoppas jag få med mig en guru så att både vi och ni kan lära oss mycket.

Startfunktioner finns ju i både Expedition, H5000 och Zeus. Läge att jämföra och testa innan Big Boat.

Autopiloten är värd en egel artikel. Här har jag varit bortskämd med NKE och är lite nervös med en ny kompis ombord. Jean-Claude (som NKE Gyropilot hette) kommer att segla på ostkusten till sommaren :-)

Väder/routing. Även här har Zeus funktioner som skall bli kul att jämföra med Expedition (och kanske några varianter på iPad).

Det finns säkert fler ämnen som är intressanta.

Lägg en kommentar om det är något speciellt jag borde fokusera på?

Disclaimer: Blur har ett formellt samnarbete med Navico och Happy Yachting, och denna artikel är en del av detta samarbete. Juridisk sett är detta reklam, men jag är noga med att inte skriva sådant som jag inte kan stå för, oavsett relation med andra parter.