Skip to content

26 Comments

  1. Anders
    Feb 1, 2018 @ 09:51

    Monterar troligtvis plotter vid ratten själv i år. Spionerar gärna på hur du har löst det :-)

    Att NKE är “lite speciellt” håller jag helt med om!

    Reply

  2. Bo Bäversjö
    Feb 1, 2018 @ 10:33

    Häftigt projekt! Pratade med min Tyska kontakt om detta med Motionsensor på DuDo, enligt honom så sitter det sensorer i både Precision 9 och ZG100 för detta. Dehler monterar inte motionsensor som std i H5000 paketen, utan förlitar sig på de andra två att leverera info – får se hur detta funkar.
    Tror att start funktionen är samma i Grapich display som i Zeus3.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2018 @ 10:52

      Precision 9 ger Magnetic heading (20 Hz), rate of turn (20 Hz), pitch/roll (10 Hz), heave (10 Hz). Motion 3D ger yaw/pitch/roll rates, heel/trim angle. Jag har också uppfattningen att den ger “acceleration”, dvs inte bara själva värdet, men hur snabbt det ändras. Men det kan också vara Hercules som räknar ut det… Återstår att se.

      Det största anledningen är egentligen placering. Man vill sätta de här nära båtens rörelsecentrum, men det funkar inte för kompassen som hellre skall vara fri från störningar. Vi letade länge innan vi hittade rätt ställe för Nexus HPC-kompass, och där hamnar nu P9.

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Feb 1, 2018 @ 11:45

        Smart. Håller med – tror att placeringen kan vara avgörande. Får fundera på en upgrade!

        Reply

  3. Lars Mosberg
    Feb 1, 2018 @ 11:02

    Jeg ser ingen paddlewheel Speed sensor i dit setup. Beror du alene på GPS data?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2018 @ 11:05

      Så klart inte :-)

      Det är “H3000 Speed Sensor Plastic Flush” som är en den klassiska B&G Airmargivaren. Den är ju ganska “rudimentär” och går rakt in i CPU:n där kalibrering/beräkning sker. Kanske gammalmodigt, men funkar enligt uppgift bra.

      Reply

  4. Lars Mosberg
    Feb 1, 2018 @ 11:22

    Ja, det ser jeg nu på din specifikation.
    Jeg antager at den kobles direkte på H5000 CPU’en udenom N2K nettet, da den ikke er med på diagrammet.
    Tak for en super artikel.

    Reply

  5. Colin Campbell
    Feb 1, 2018 @ 13:48

    Gleder meg til å følge på, spesielt med kalibrering – har slitt mye med å få det riktig på h5000. Også integrasjon PC/h5000 cpu med websockets og oppsett av IP adresser er interesant :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2018 @ 14:36

      Får återkomma i frågan…

      Vi tryckte in Ethernetkabeln i båtens befintliga WiFi-router (Dovado Tiny AC), H5000 fick en IP-adress (vi hittade denna via Vulcan) och anslöt via browsern på navigationsdatorn. Lade ett par minuter på detta, och så här efteråt så borde det varit krångligare :-)

      Expedition ansluts just nu via en Actisense USG-2.

      Reply

      • Bo Bäversjö
        Feb 9, 2018 @ 09:18

        Nyfiken, när H5000 CPU är ansluten till din WiFi-router, når du då all NMEA info via WiFi nätverket? Frågar eftersom det verkar som om Zeus3 eller om man använder GoFree inte kan samsas i ett öppet nätverk utan vill ha sitt egna för att sända NMEA info. Jag vill gärna att Ipad både skall få Internet via 4G routern OCH få NMEA info.

        Reply

  6. Dennis
    Feb 2, 2018 @ 01:27

    Looks like interesting stuff.
    Let’s put Google translate to work;-)

    Reply

  7. Mikkel Petersen
    Feb 2, 2018 @ 07:36

    Super interessant artikel, jeg tør slet ikke tænke på den samlede pris ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 2, 2018 @ 08:18

      Som med mycket annat på en segelbåt :-)

      Man måste naturligtvis inte ha alla de här sakerna, eller välja ett visst märke, utan det viktiga tror jag är processen. Och hur teamet utvecklas med dessa hjälpmedel.

      Det skall blir kul att göra det 100% rätt, utan stora kompromisser, för att se hur det blir. Och vad vi kan lära oss av det.

      Reply

      • Mikkel Petersen
        Feb 2, 2018 @ 10:53

        Naturligvis ;-) Rigtig cool at du går “all in” med elektronikken, det bliver spændende at høre om dine erfaringer med den nye elektronik, jeg håber på en opfølgende post om dette.

        Reply

  8. Gurran
    Feb 2, 2018 @ 16:07

    Vad använder ni för program för att spegla expedition(pc) till surfplatta?

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Feb 6, 2018 @ 22:10

      Senaste året har det varit MS Remote desktop. Vi har tidigare kört Vnc i olika varianter, senast iTeleport klient och TightVNC server men RD funkar bättre för oss.

      Reply

  9. Dag
    Feb 2, 2018 @ 20:40

    Juste kit! Ser fram mot att låsa om installation kalibrering med mera. Lite nyfiken på hur det funkar med grafiska displayer på masten. Autopiloten får du väl döpa asap så han inte blir kinkig ;-)

    Reply

  10. Ole Fibæk-Mikkelsen
    Feb 5, 2018 @ 12:08

    Godt skrevet, det er sådan at jeg også har oplevet markedet for marine Navigation og jeg er også endt på B&G løsningen, men det er svært at gennemskue kalibreringsrækkefølger så at man er sikker på at man får udført kalibreringen korrekt.
    Jeg sejler kun for sjov ikke kapsejlads og jeg bruger instrumenterne til at trimme sejl og som selvstyrefunktion da jeg ofte sejler alene, båden er en 40 år gammel Jaguar 27 som faktisk sejler rigtigt godt så jeg har investeret i lidt elektronik i de sidste 4 år, jeg startede med at købe en Simrad NSS 7 og en selvstyrer TP 22 og et Simnet starterkit, et Rate Kompas RC 42 , en Ekkolodstransducer Lowrance P79 og så lige en Garmin AIS 300 modtager ( her fandt jeg så ud af at Navico havde lavet strategien om så at Simrad var til Power/ Motorbåde og B&G var til sejlbåde, dette medførte så at året efter så købte jeg en B&G Zeus Touch 7 og en vind måler, året efter blev det så til en B&G Speed and Depth Pack ( IS40 Triton og en DST 800 ) og så blev der også lige lidt til en GoFree WIFI enhed, så nu er de fleste funktioner aktive lige på nær en radar men det bliver kun hvis at jeg vinder i lotto.
    Men jeg har været glad for udstyret og det virker med kort delt over Ethernet og NMEA 2000 osv der er kun en funktion man mangler og det er når man skal sætte storsejlet så skal man sejle op i vinden og her kunne man på plotteren lave en funktion ( knap/felt på skærm ) hvor at man kunne aktivere “gå op i vinden” for alle oplysninger er der og vindmåleren sender jo de data ned i systemet og så burde det ikke være så svært at programmere og man vil jo bruge den funktion hver gang at man skal ud og sejle.

    Ole.

    Reply

    • Mikkel Petersen
      Feb 6, 2018 @ 07:23

      Hej Ole

      Er det ikke muligt bare at sætte selvstyreren til at styre mod TWA 0 grader? Så burde du sejle lige mod vinden – omend at det måske ikke præcist er hvad du leder efter :-)

      Reply

  11. Bo Johansson
    Feb 6, 2018 @ 19:54

    Har du tittat på den här senaste givaren från Airmar?

    http://www.airmar.com/uploads/brochures/dx900-multilog-sensor.pdf

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 6, 2018 @ 20:02

      Ja, och det fanns en del diskussioner på Sailing Anarchy. Typ den här, så vi avvakttar lite :-)

      There are prototypes in use, results seem good. The device fits in a standard skin fitting, same as the DST, I believe. The technical story around interfaces has been a nightmare. Documentation that’s available is lousy, ranging from misleading to wrong. The marketing story is even worse. It’s really disappointing.

      Jag vet att man har en på Ker 40+ Elvis, så när Jimmy Hellberg fått fart på den (man fick inte det förra året) så skall jag lyssna med honom.

      Reply

      • Bo Johansson
        Feb 6, 2018 @ 20:34

        Ja Jimmy Hellberg är väl rätt man för den uppgiften.
        Vad blir det för drivenhet till autopiloten hydraulisk eller elektrisk?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 6, 2018 @ 21:21

          Vi behåller den elektromekaniska Raymarine-enheten som vi hade till NKE.

          Reply

  12. Wrap Up 2018 - BLUR
    Dec 31, 2018 @ 18:20

    […] är de artiklar jag har skriviut på temat: – http://www.blur.se/2018/02/01/j-111-blur%C2%B3-byter-till-bg-h5000/ – B&G H5000 kalibrering – J/111 Blur³ B&G H5000-installation – […]

    Reply

  13. Tommy
    Jun 6, 2019 @ 17:17

    Hej, du nämnde ström i artikeln. Vad har du för givare som möjliggör för systemet att beräkna ström (fart & riktning) ? Eller är det bara skillnaden mellan COG/SOG vs HDG/STW ?

    Reply

  14. Komplettering av B&G H5000 - BLUR
    Dec 10, 2023 @ 12:00

    […] J/111 Blur³ byter till B&G H5000– J/111 Blur³ B&G H5000-installation– J/111 Blur³ B&G H5000 | Autopilot– […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.