Nybygge… Celeste 34 Sport

Det har ju skvallrats ett tag om att det är båtbygge på gång på Tjörn. Att Garbriel Heyman har ritat något som blir lätt, sportigt och där beställaren faktiskt har en tydlig linje… Då blir man ju nyfiken.

Jag fick tag i Torbjörn Hurtig, som efter att ha kappseglat i familjens större båtar hittade massor av seglingsglädje i sin J/80. Denna känsla ville han ta med sig i en större båt, och det slutade med att Garbriel Heyman fick ta fram en skiss.

Nu är bygget i full gång, och man har fått ut ett skrov som väger drygt 600 kg. Med koll på varenda pryl som sätts i, så ligger prognosen just nu på strax under målvikten på 3 ton. Detta i kombination med vattenballast och en A2 på 132 kvm borgar för en sportig båt med liknande egenskaper som jag sökte på J/111.

Även inredningen hålls enkel och stilren, så det skall bli kul att se hur det blir när det är klart.

Superkul för alla inblandade; Torbjörn som vågar ta steget, Garbriel som får testa sina forskningsrön och Johan Berggren som får visa att han kan bygga lätta & snabba båtar.

Skall vi hoppas på segling i juli?

Torbjörn diskuterar detaljer med Johan.

Längd 10,45 m
Bredd 3,49 m
Djupgående 2,23 m
Deplacement 3 tonet

Segel (North Sails):
Storsegel 40,8 kvm
Fock J2 32,6 kvm, softhanks, rulle under däck
Kutterfock 20,3 kvm, lös rulle, fallås
Code0 55 kvm, rulle på fast peke, fallås
Gennaker A2 132 kvm, utskjutbart peke
Gennaker A3 108 kvm, utskjutbart peke
Stormfock på samma rulle som kutterfock

Celeste 34 Sport

Nu byggs den första segelbåten som fötts ur ett forskningssamarbete mellan Heyman Yachts, Chalmers och SSPA. Forskningen har handlat om vilka skrovformer som är snabbast.

Egentligen började vi det här samarbetet med Chalmers redan 2004, med en studie som jämförde två segelbåtar, en konventionell som de såg ut då, och en med ett skrov som vi hade utvecklat. Det var en markant skillnad i VMG, säger Gabriel Heyman.

Men med massor av datorkraft kan man idag studera i detalj hur segelbåtar hanterar verkliga förhållanden – i vågor. Så under 2015 och 2016 gjorde man två fördjupade studier, med både datorsimuleringar och tanktester.

Resultaten är intressanta och hela forskningen är ny, vi hittar inga användbara referenser i internationell forskning. Jag ville se hur båtar med olika form på förskeppet beter sig, där finns små skillnader och vi har kunnat ta ytterligare ett litet steg framåt i vårt designarbete, säger Gabriel Heyman.

Celeste 34 Sport är på ytan en ganska enkel och tidlös design. Några detaljer skvallrar om att det kanske inte är någon alldeles vanlig konstruktion – vecket i akterspegeln, det skarpa förskeppet och några detaljer under vattenlinjen.

Kunden, Torbjörn Hurtig, ville ha en båt med fokus på fart, men utan hänsyn till mätregler. Den skulle dessutom fungera för semestersegling med familjen. Vikten skulle vara högst 3 ton, både för att ge en enkel hantering och för att få en snabb båt på öppna bogar. Utmaningen var att hitta en så effektiv och snabb båt som möjligt med den vikten. Han tittade på allting som fanns på marknaden. Och hittade ingenting.

– Det var naturligt att vända sig till Heyman Yachts för att beställa en såpass annorlunda båt. De är ovanliga med inriktning på forskning och nya lösningar. Jag har kappseglat en del tidigare och kommit med en del förslag, och det har tagits väl om hand, säger Torbjörn Hurtig.

Den nya 34-fotaren kommer att ha en enkel inredning. Det som inte behöver finnas permanent i båten kan lyftas ut. Garderoberna t ex är i form av väskor som hängs upp i akterhytterna.

Kylboxen tas med hemifrån laddad och placeras i sin låda under navigationsbordet. Båten har en elmotor med Li-Fe batterier och en räckvidd på upp till 40 sjömil.

Hela interiören är i sandwich och är en bärande del av konstruktionen. Det är en rätt avancerad byggmetod, men med enkla och okomplicerade materialval. En första prototyp till båten byggs nu av Johan Berggren, som är bland de mest erfarna på avancerade kompositbyggen i Sverige.