Close
Skip to content

16 Comments

  1. Lasse
    May 23, 2018 @ 00:10

    Vore bra om alla deltagares CDL kunde redovisas. Ett litet påpekande, gränsen är inte 9,700 längre på ORC mästerskap utan 9,800. Varför inte använda sig av denna? Vore det inte naturligt att stora klassen innehöll lite färre båtar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 23, 2018 @ 07:00

      Oavsett var man drar gränsen så kommer de minsta båtarna i stora klassen alltid att vilja vara störst i lilla :-)

      Det som behöver hanteras är en grupp av 13 båtar, där man antingen drar strecket vid 9.800, och låter tre FinnFlyer 36 ha 4% högre CDL än X-35 – dvs överlägset snabbast på linjen i lilla klassen, eller så försöker man hålla samman de båtar som har CDL på 9,635 till 10,180 (ett spann på 5.7%).

      X-35 Hang Loose 9,300
      X-35 Barcarole Op IV 9,300
      X-35 Akhillevs-X 9,300
      X-35 Firefly 9,300
      X-35 Xarabi 9,300
      X-35 Vortex 9,300
      FinnFlyer 36 Akka 9,635
      FinnFlyer 36 Geisha 9,700 est
      FinnFlyer 36 Zlatan 9,724
      Elan 380 Anya 9,800 est
      Mannerberg 38 Pila Sailing 9,895
      Xp 38 Soldier Blue 9,974
      Bavaria 38 match Draklunne 10,056
      Arcona 380 Ikigai 10,091
      Xp 38 Yolo 10,100 est
      Xp 38 BlueS 10,101
      J/111 Dacapo 10,139
      Sinergia 40 Sons of Hurrycanes 10,144
      J/111 Blur 10,180
      IMX 40 Gertrud 10,309
      GS42 Race GEP Communications Group 10,576
      First 40 Karukera 10,705

      Det kommer att bli ganska mycket svårare att åka hem med ett pris, men i detta är en av de grupper som kommer att se absolut tajtast racing.

      Och precis som alla tidigare år så är tävlingsledningen beredd på feedbacken att “delar ni in klasserna på samma sätt igen så kommer vi inte tillbaka” ;-)

      Reply

  2. Lasse
    May 23, 2018 @ 09:13

    Instämmer i att det alltid kommer vara några som är missnöjda med klassindelningen. Som den ser ut i dagsläget tror jag att man befinner sig på ett sluttande plan. Från och med 2018 är gränsen för lilla klassen 9,800 i internationella ORC-mästerskap. Dom flesta försöker givetvis att optimera båten för att komma under denna gräns. Att 2 dagar innan start sätta gränsen till 9,500 tror jag äventyrar legitimiteten för denna SM-tävling. Antar att främsta skälet till beslutet är att anpassa storeken på grupperna. Varför inte göra som på VM och EM, begränsa startgruppen till förslagsvis 40 båtar med först till kvarn. Vad säger båtar från Ostkusten eller Tyskland som tagit sig hit för att tävla? Att som nu tävla om att undvika sista platsen, trots “tajt” racing kanske inte var vad man tänkte sig. Möjligt att många är med på denna fantastiska tävling bara för att uppleva stämningen och miljön, tror dock inte detta gäller alla. Ser man dessutom på BigBoat som vad jag förstått avgörs i SRS har 8 båtar i lilla gruppen avsevärt högre SRS, än de minsta i stora gruppen. Blir en utmaning att hålla dessa båtar bakom sig… Sammanfattningsvis tycker jag att man ska hålla sig till ORC:s rekommendationer för gruppindelning. Är visserligen “bara” SM i ORC men tydliga spelregler innan start tror jag gynnar alla i längden. Då säkert 95% av alla deltagare är nöjda med gruppindelningen förväntar jag mig inte ett enormt engagemang i frågan men anser ändå att det är en viktig principdiskussion.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 23, 2018 @ 09:55

      Nu är ju detta inte en ORC-tävling i första hand. Och många av dina konkurrenter saknar ORC-mätbrev. ENDA anledningen till att vi använder CDL (som förra året) är att det är ett relativt objektivt mått. Vi kommer aldrig att kunna få till vettiga klasser enligt ORC utan att nå +100 båtar.

      SM för två år sedan ställdes in, då det inte fanns intresse att segla i Malmö. Förra året samlade man 7 båtar iu en enda klass i vår mest aktiva ORC-region. Det är så det brukar se ut – och då snackas det inte så mycket om CDL eller “legitimiteten för denna SM-tävling”.

      Nu har vi fått ihop 28 båtar och det största fält vi sett på många år. Just genom förmågan att göra det kul för så många som möjligt. Vi kan välja att ha denna debatt med X-35:or, Farr 30, FinnFlyers eller Xp-38or :-) Alla är seriösa, har bra grejer och vill gärna ha fri vind.

      Principdiskussionen ÄR viktig, och jag föreslår att du tar en diskussion med ditt klassflörbund, SHF, kring hur ni vill se på SM framöver. Jag är säker på att arrangörerna köar för att få arra 2019.

      Nu är det svårt att se hela bilden, men jag tror inte vi kör ORCi på den här regattan framöver :-)

      Reply

    • Peter
      May 23, 2018 @ 16:31

      +1

      Reply

      • Peter
        May 23, 2018 @ 16:31

        +1 gäller Lasses kommentar.

        Reply

  3. Christian H Kwanza
    May 23, 2018 @ 16:41

    Efter att ha varit med på samtliga MBBR så känns klassindelningen väl genomtänkt. Båtar i gränslandet blir alltid drabbade när mindre båtar seglar mot större. Fantastiskt att vi kan kombinera SM med MBBR, detta kommer ge alla ambitiösa den bästa träningen inför VM.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 23, 2018 @ 20:28

      Då sätter jag ett + på Christians kommentar…
      70 (+) båtar i helgen!!! Nice

      Reply

    • seglaren
      May 24, 2018 @ 20:43

      MBBR har ju varit en SRS tävling och då är det ju helt ok med klassindlening som det har varit. Arrangera man dock ett mästerskap i ORCi bode man följa ORCi’s regelverk.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 24, 2018 @ 21:13

        Du menar som på SM förra året? Eller nästa?

        Reply

        • Anders
          May 25, 2018 @ 08:25

          Ja, 6 båtar måste vara bättre än 28. Haha.

          Helt klart grymt och hatten av för Peter mfl som har lyckats skapa ett sånt fint uppsving för kölbåtssegling på västkusten. Önskar jag hade mer tid så jag kunde segla mer.

          Reply

      • seglaren
        May 25, 2018 @ 14:31

        jag menar vad jag skrev. är det ORCi-tävling skall man känner igen sig och klassindelning är en del.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 25, 2018 @ 15:16

          Så då låter man helt enkelt bli stt arrangera ?

          Reply

        • Espen Kuhle
          May 25, 2018 @ 15:32

          Sant nok det, men skal en få foreninger og dens medlemmer til å stille opp for å arrangere så må også klassen kjenne sin besøkelsestid og støtte opp om arrangementet. Å arrangere et nasjonalt mesterskap med under 10 deltagende båter er jo en ren vits spesielt med tanke på de funksjonærer som stiller opp ut av interesse for sporten og gjør det mulig å avvikle regattaer for seilerne på sin egen fritid.

          Hvis de svenske SM reglene er satt opp på samme måte som reglene for NM’er i Norge så finnes det også regler for hvor få båter som kan delta før mesterskapet mister sin status som et nasjonalt mesterskap og blir til et klassemesterskap.

          All ære til Peter og alle de rundt ham som får til et slikt kvalitetsarrangement som MBBR er blitt, at de i samme slengen også får til å arrangere et SM med et langt større deltagende båter i ORCI også så er jo det helt fantastisk. Spørsmålet som kan stilles blir jo da: ønsker dere å bli paragrafryttere og se dere blinde på ORCI reglene for klasseinndelinger eller ønsker dere å kappseile?

          Jeg står selv med en fot i flere leire da jeg er både arrangør og dommer på nasjonalt nivå i Norge og hobbykappseiler i de klassiske norske regattaene i Oslo området og ser utfordringene som både seilere og arrangører sliter med.

          Reply

  4. Jan Fogelberg
    May 25, 2018 @ 08:51

    Hej, Finns det någon tracker för SM som startar om 9 min?
    Hälsningar
    Janne

    Reply

  5. Henrik P
    May 25, 2018 @ 20:26

    Jag tycker Peter och hans team är helt grymma som får ihop den ena bra tävlingen efter den andra. Förmodligen är Blur.se en otroligt viktig del i detta. Som i många andra sammanhang är det litet nya tider nu och då blir plattformen man utgår från avgörande. Ser framemot att få vara med och segla i kanonväder!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.