Seldén Mast i Gosport
Vad är det man brukar säga?
“Man blir inte profet i sin egen hemstad”.
Det är väl lite så det är med Seldén Mast. Det är lätt att se dem som en klassisk mastfabrik för cruisers och jordenruntseglare. Och att deras kolfibermaster kanske inte har det där lilla extra.
Och den där fabriken (och huvudkontoret) man åker förbi i Långedrag flera gånger i veckan ser ju inte så mycket ut för världen?
Men när jag skulle byta bom, så upptäckte jag att jag inte var särskilt uppdaterad på var bolaget stod 2018. Dels kunde man bygga en fantastisk bom, som både blev lättare och billigare än några av de mer namnkunniga aktörerna (hela storyn här) men att man också var ett annat bolag än vad jag trott.
Så när jag var runt på engelska sydkusten för ett par veckor sedan, så passade jag på att lägga ett par timmar på deras fabrik i Gosport.
Steve Norbury är chef för den verksamheten i Storbritannien och Susannah Hart jobbar framför allt med eftermarknaden där.
Det är ju ett marinmecka, och i samma industriområde hittar man både North Sails och Crewsaver.
Av någon anledning så älskar jag fabriker. Det är så fascinerande att se duktiga människor ta råmaterial som plast, kolfiber och aluminium och skapa fantastiska saker. Och all innovation som sker på ett fabriksgolv, oavsett om det är i Auckland, i Nevadaöknen eller Gosport.
Det första som slår mig är hur olika marknaderna är. Där man kanske normalt associerar Seldén med Orustvarven och de stora franska och tyska båätbyggarna, så har man här bland annat Oyster, Swan och Discovery Yachts som kunder. Då blir det stora, snyggt lackade master med fokus på detaljer.
Vad sägs om det här hydrauliska storskotet. Med en rejäl cylinder inne i bommen, omvänd utväxling och bara en enkel tamp ner i däck…
Seldén i Storbritanien började egentligen som Kemp Mast, och senare köptes även Proctor. Det är väl framförallt de, och deras jollemaster, vi har koll på här hemma.
När man initialt började bygga kolmaster för större båtar så var det drivet av de som kappseglade IRC i Arcona, Elan eller Grand Soleil, och där man enkelt kunde beställa en kolmast eftersom Seldén redan hade all data för aluminiummasten. Även mastbyte på äldre båtar blev väldigt enkelt.
Detta segment har dock minskat, då trenden gått mot kappsegling i mindre och enklare båtar. Och här har man verkligen fått utväxling på sin speciella tillverkningsteknik (mer om det nedan).
Det tydligaste exemplet är väl RS Sailing. För er som inte har koll så är det världens största producent av små segelbåtar. RS Feva är väl den som är vanligast här, men man har ett brett program av alla möjliga jollar och små innovativa kölbåtar.
Totalt bygger Seldén 8.000 (!) master i detta segment varje år. Och man menar att man skulle kunna bygga 50% fler om man bara hade kapaciteten. I min värd låter det som en heklt ok business?
Men det innebär så klart nya utmaningar.
Ett exempel är nya RS Zest, en liten modern nybörjar- & familjejolle, där prognosen för 2018 var 150 båtar. Men nu har man sålt 600!
Alla som har jobbat med produktion vet vad det innebär…
Förutom masterna gör man även centerbord, roder och många beslag. Man paketerar också all löpannde rigg och levererar färdiga paket. Det finns så klart en strävan hos båttillverkarna att ha så få leverantörer som möjligt, och Seldén har kapaciteten att ta denna roll (vi ser väl samma sak med både däcksutrustning och vinschar på större båtar).
Här är en bra artikel om samarbetet mellan Seldén och RS Sailing från Mark Jardine på Yachts & Yachting: “RS and Seldén working together”.
Vi pratade också lite produktutveckling, där mycket handlar om att göra det enklare att sätta ihop sin jolle inför sjösättning. Stora färgade knappar på mastfot och roder i stället för små sprintar. Och integrerade vattenflaskhållare – som också funkar för en bira…
I denna del av fabriken så har man också en full riggverkstad, där riggare kan komma in och jobba för att göra klart en kundmast.
Fin arbetsmiljö trots bra tryck i produktionen.
Aluminium är ju fortfarande vanligaste materialet för master. Man får in råa profiler som man fasar i toppen innan eloxering.
Det som är lite speciellt med Seldéns sätt att göra kolfibermaster är något som kallas “mandrel filament winding”. Man har en roterande kärna som har samma form som den mast eller bom man skall producera. Denna roterar i en stor maskin…
…samtidigt som kolfiber (prepreg) läggs i olika vinklar över kärnan.
Den största fördelen är så klart konsistens. 500 J/70-master blir exakt likadana oavsett om det är måndag morgon eller fredag eftermiddag. Och i en värld där alla har svårt att hitta duktiga medarbetare, så finns det så klart en vits med att automatisera saker. Vi ser ju samma utveckling hos North Sails och deras 3Di-produktion. Och hos de stora varven.
Vi diskuterade vidareutveckling, och vad som var Steves utmaningar framåt. Effektivitet var överst på listan, och man kommer att bygga en en tredje maskin inom kort. Vi såg ju en del förseningar under våren när en av maskinerna stod still, och det så klart inte bra att alla maskiner går på 100%.
80% av maskinerna och tekniken är sådant som redan finna på marknaden, och 20% är sådant man utvecklar in house.
Det händer ju hela tiden saker på materialsidan, där framförallt de som bygger racebåtar och master måste vidareutveckla sina byggtekniker. I det här fallet så behöver man inte vara cutting edge, utan kan dra nytta av det andra gör. Vill man snöa in lite på olika varianter av kolfiber och annat så har Gurit en bra guide: “Gurit Guide to Composites”.
Det är ganska stor skillnad på kol och kol…
Här ser man hur trådarna kommer ur maskinen.
Innan laminering så läggs en tejp hårt runt hela paketet.
Här ser man en uppsättning av olika kärnor. Dessa finns i ett antal standardvarianter, men layouten (hur masten viras) och hur förstärkningarna sitter, är unikt för varje mast eller bom.
Alltihop “bakas” i en autoklav, innan kärnan dras ut med rejel hydraulik. Viktigt att ha gjort förarbetet med släppmedel om det inte skall bli dålig stämning i fikarummet :-)
Så här ser det ut innan det slipas och lackas.
Imponerande lackbox! Just lack har visat sig vara en viktig konkurrensfördel, framförallt på lite större båtar där ägare gärna betalar extra för att få precis den färg man vill ha. Tydligen har man ett lite unikt sätt att måla aluminium.
Personligen tycker jag blank klarlack är snyggt på kolfiber, men trendigast just verkar vara mattsvart. Så den ser ut som aluminium :-)
Förutom master och bommar, som tillverkas efter order, så görs det ju standardprofiler för spinnbommar, peken och annat.
Mycket av efterbearbetningen är så klart manuell. Här slipning av ett peke (eller eventuellt en jockey poole till Maiden).
Blandade formar. Masttoppar, bombeslag och en del annat gör man ju på traditionellt sätt i prepreg.
Stabila saker i kol… här har man virat en fyrkantig profil, som blir början på en V- eller Valley-bom.
Med all styrka internt kan “vingarna” göras extremt lätta. Man hade säkert kunnat göra en bom genom att bygga en komplett form och laminera hela bommen på en gång, men det hade också kostat 3-4 gånger mer.
Jag såg detta på min enkla bom, där offerter från andra låg på 1.5 till 3 gånger mer beroende på byggteknik/material.
Det är alltid kul att se hur de saker man använder byggs. Vi är superhappy med vår nya bom, och det känns som Seldén har hittat en nisch där man verkligen gör bra ifrån sig.
När jag åker förbi det där oansenliga huvudkontoret på väg till båten, så kommer jag att se på Seldén på ett helt nytt sätt.
Johan R
Aug 7, 2018 @ 08:40
Bra reportage Peter, hade nog också en förlegad bild av Seldén. Trodde det var Marström och Sotherns Spars som gällde för kolmaster.
Jag har samma fascination för fabriksgolv som du och älskar när jag får chansen att besöka en tillverkande industri eller ett stort reservdelslager med prylar. Blir nog ingenjör i mitt nästa liv…
Peter Gustafsson
Aug 7, 2018 @ 09:11
Skall du sätta mast på en TP52 eller Gunboat så är väl Southern/Hall högt på listan, men för alla oss andra som inte vill lägga en mille på en mast i högmodul-kol, så finns det flera aktörer att hålla koll på. Pauger, Axxon, Seldén och några till. Alla med sina för- och nackdelar så klart.
Bo Bäversjö
Aug 7, 2018 @ 10:00
Har Selden master på våra Dehler-båtar som std, och deras support är riktigt bra tycker jag, det är där man ser hur olika leverantörer skiljer sig åt. Masterna är dessutom snyggt tillverkade med bra beslag osv. För Competition-serien är det Pauger Carbon som är leverantör – bra de också!
PS Gillar också fabriker!