Kolfiberbom från Seldén till J/111

När man har seglat en båt hårt i sex säsonger så har man skruvat isär det mesta. Man tänker att det inte finns så mycket att ta tag i. Men det tar liksom aldrig slut. Detta kan vara jobbigt, men ibland också kul att ta fram bättre lösningar.

En sådan sak dök upp när vi gick igenom riggen i vintras; en bult i bomnocken satt lös (vi hade efterdragit den ett par gånger under säsongen) och nu visade det sig att hålet hade blivit alldeles ovalt. Ytterligare en sak på att-göra-listan…

För ett par år sedan så hade vi kollat lite på kolfiberbom. Detta går ju att få på J/121 och är standard på flera av de mindre båtarna. Men då visade det sig att det var rejält dyrt att få en bom från Hall Spars och några andra vi kollade på. Fransmännen har provat AG+ på J/112e för att få till ett prisvärt alternativ.

På J/70 satt det en Seldénbom som var sjysst, och jag hade också sett Teknova segla med en bom som såg fin ut. Vi tittade närmare på Teknovas bom för att se hur detaljerna var gjorda, och pratade en del med Bengt Falkenberg. Man har varit smarta och satt avlastaren för ett rev inne i bommen, och även utväxlingen för cunningham är integrerat i bommen.

Här finns en bildserie som visar hur den ser ut:

teknova-bom-3

Vi pratade även med Patrik Forsgren, som ju har en högsmal racingbom med finjusteringen för storskotet inuti bommen. Här har man valt att göra en bom som är maximalt hög enligt reglerna, men inte superlätt trots

Vi resonerade om vad vi ville åstadkomma;
• en så lätt bom som möjligt för att lättare få twist i lätt- och undanvind, och
• minska det krängande momentet
• robust och ”lättservad” för att fungera bra offshore

Till sist kom vi fram till att vi ville hålla den så clean det bara går. Vi har redan avlastare för rev på däck, och även finjustering & cunningham fungerar bra idag.

Vi satt ner med gänget på Seldén. Bland annat Will Holt som är Design Engineer och som jobbat myckjet med kol både på fabriken i England och nu här. Även Per Wretlind som ansvarar för beröäkningarna bakom (man vill ju veta vad som händer bvakom kulisserna).

Så här blir resultatet:

Profil: BC154-30-00, 157 x 87 mm (nuvarande är 170 x 90 mm)
Material: Carbon prepreg T700SC
Vikt: 11.4 kilo. Detta är lättare än förslagen från Hall Spars eller Marström! Nuvarande bom väger 19 kilo.

Features:

  • Uthal 16:1
  • 2 rev som dras till cockpit.
  • Ökat avstånd mellan segel & uthalstrissa (100mm OS instead of std 50mm).
  • Större cutout i främre änden för ökad åtkomlighet & lägre vikt.
  • Soft loops för block till uthal & 2 x storskot.

För dimensionering så utgår man framförallt från det rätande momentet. Jag har ju varit lite skeptiskt till hur hur man räknar fram detta, men man jämför löpande med skarpa tester och det verkar bli tillräckligt bra. Vi kanske skulle dra ned Blur för att jämföra verkliga mätningar med ORC och Seldéns värden?

På bilderna ser vi resultatet från en FEM-beräkning (finita elementmetoden). Lastfallet som visas här är vid kryss med full stor och försegel. Storskotet har släppts ut och nedhållande kraft tas från kicken.

Färgskalan beskriver den totala töjningen av materialet. Där det går mot rött sträcks materialet ut och där det går mot blått komprimeras materialet.

Att utgå från töjningen är ett arbetssätt som ofta används vid kompositberäkningar, till skillnad från beräkningar av isotropa material som till exempel aluminium, där spänningen/påkänningen i materialet beräknas direkt.

Den totala töjningen av laminatet används som en första check innan kolfiberlaminatet analyseras lager efter lager.

Här ser man laminatuppbyggnaden av en typisk kolfiberbom som J/111:an. Längst ner ser ni det första ”hoop”-lagret. Fibrerna har lindats 90° mot bommens längdriktning för att hålla ihop laminatet och ge dess nödvändiga ”hoop strength”. Därefter lindas två lager med ±18°, sedan ett lager med längsgående fibrer och sedan dom sista ytlagren med ±18°, som ger laminatet det karakteristiska utseende.

Lindningsvinkeln på 18° ha blivit framoptimerad för bästa möjliga balans mellan böjstyvhet, vridstyvhet och en robust produkt. På t.ex. spinnakerbommar där kravet på vridstyvhet är mindre och konsekvenserna av ett brott oftast mindre förödande, är lindningsvinkeln minskad till 10°.

Det känns extremt kul att kunna få denna på plats, och det kommer så klart en rapport och massa bilder när den sitter på.

12 Comments

  1. Pelle Pedersen Mar 27, 2018 Reply

    Varför längre bom bakom mätmärket?

  2. Fredrik Lönegren Mar 28, 2018 Reply

    Helt rätt. Du skrev att Forsgren%co har fin trim i bommen. Kommer ni ha skotfintrim i bommen? Fintrim i bommen är något jag kan rekommendra för skotet. Fast ni kanske har storskotet på en backbar vinsch.

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 28, 2018 Reply

      V tittade på det, men kom fram till att det var för mycket finlir. På havet, och framför allt shorthanded, så vill jag ha koll på alla block, tampar & saxpinnar för att direkt kunna se vad som gått sönder :-)

      Vi har 1:6 grovtrim + 1:24 fintrim via två harkenblock/råttor på durken. Basic.

  3. Anders Mar 28, 2018 Reply

    Ni får väl limma på ett par töjningsgivare och se verkligheten innan byte nästa gång..

  4. Pelle Pedersen Mar 30, 2018 Reply

    Nyfiken fråga t Selden eller nån som kan; Peter säger att det är större cutout i underkant framtill, tittar man på FEM-bilderna ser det ut att vara rött där. Nån som kan förklara för en okunnig? +Varför är det inte en cutout i underkant bak?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 30, 2018 Reply

      För att storskotet sitter där?

      • Pelle Pedersen Mar 31, 2018 Reply

        Dom blocken kan väl sitta i underkant på ovansidan? Med korta loopar?

  5. SilverSurfer Mar 31, 2018 Reply

    Det kunne sikkert virke så længe der ikke rebes. Så snart der rebes er der brug for profilhøjden til at give stivhed og styrke når skødebarm og storskødeangrebspunkt ikke længere er ud for hinanden

    Men hvis jeg skulle have en ny kulfiberbom ville jeg udforske TP52-princippet med en bom der kan rotere i halsen og dermed undgå vridningsmoment i profilet. Når nu vi er i gang med at bruge penge :-)

    • Pelle Pedersen Mar 31, 2018 Reply

      Bra SilverSurfer! Den hade jag inte tänkt på!

  6. Author
    Peter Gustafsson May 19, 2018 Reply

    Idag kom den på…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.