Skip to content

104 Comments

  1. Joche
    Aug 16, 2018 @ 09:29

    Förvånad över en del båtar i grupp 5 som i alla fall jag hade trott skulle segla coastalbanan.

    Reply

  2. Mattias Carlsson
    Aug 16, 2018 @ 09:53

    Collis ser ut att vara anmäld med H-båt i år.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 16, 2018 @ 15:41

      Aha. Då sätter vi pengarna på honom :-)

      Reply

      • Mattias Carlsson
        Aug 17, 2018 @ 09:24

        Tror att Gunnar förlåter oss :-)

        Reply

        • Gunnar Seden
          Aug 17, 2018 @ 11:50

          Jajamen! Men under har skett förut!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 17, 2018 @ 16:51

          Yup. Det är tjusningen med kappsegling!

          Reply

  3. Carl Fjällman
    Aug 16, 2018 @ 12:30

    Dahlsjös hårdvindsmaskin blir svåra ut till rundningen sedan hoppas vi att vi kan plana ikapp dem/ j/88

    Reply

  4. Johan Bystedt
    Aug 16, 2018 @ 14:56

    Hej alla,
    @Peter, undrade just när trash talk Tjörn Runt skulle komma upp:-)

    Av eget intresse och för alla som ev tycker det är spännande att följa Tjörn Runt seglingen online i 3D så finns även iår tillfälle att göra så.
    Fantastiskt att RaceQs erbjuder detta helt gratis tycker jag, dessutom drar den mycket lite batteri.

    För seglare:
    På en telefon som du kan ha nere i båten under racet.
    1 – ladda ner RaceQs appen (gratis)
    2 – döp din båt till startnummer eller båtnamn.
    3 – ca kl 8 slå på appen , ”start tracking” livestreaming. ( obs bara en telefon per båt)
    4 – låt telefonen ligga platt med skärmen uppåt under hela racet.

    Så snart du kommer till startområdet kommer du automatisk kopplas till tävlingen.
    Jag kommer lägga startlinje lite efterhand så lita inte på dessa detaljer alltför mycket. All data sänds publikt med 5 minuters fördröjning och kan nås av
    åskådare eller analys klicka på länken.
    https://lnkd.in/eTpgzVm

    http://raceqs.com/regattas/66059

    Happy Sailing önskar Johan som seglar med Hans Gustavsson på Zephyr
    Tjörn Runt 2018
    raceqs.com

    Reply

  5. Johan Fredriksson
    Aug 16, 2018 @ 15:52

    Startgrupp 3 Där blir Staffan C att räkna med…
    Startgrupp 5 Kan grabbarna i W 30´n Rödnäbba leva upp till sitt höga SRS?

    Ser förövrigt ut att bli åka av efter Hätteberget:)

    Reply

  6. Joakim Axelsson
    Aug 16, 2018 @ 18:12

    I startgrupp 7 blir Svenska Mästaren i If, Fredrik Wigelius, livsfarlig. De kör dessutom shorthanded.

    Reply

  7. Mikael Vesala
    Aug 17, 2018 @ 12:05

    Ska försöka använda RaceQs appen i morgon. Båten är lämpligt nog döpt till Cheetah30 :-) http://raceqs.com/regattas/66059

    Reply

  8. Anders Hultman
    Aug 17, 2018 @ 22:57

    Let’s Rock, X-332, har laddat ner appen.

    Reply

  9. Magnus W
    Aug 18, 2018 @ 21:33

    Grattis till segern mot Dacapo. Vi på Farrgo kunde ju följa fighten på nära håll. Många byten i ledningen och sista broachen avgjorde. Snyggt jobbat.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2018 @ 07:52

      Haha… ja det var bra action hela varvet.

      Ni såg ut att ha det kul ni med.

      Reply

      • Magnus W
        Aug 19, 2018 @ 13:27

        Mest kul när vi blev tvungna att förlänga broachen vi gjorde innan Fjordbådan, för att vi skulle gått på grund annars :/

        Reply

    • Mattias Carlsson
      Aug 19, 2018 @ 13:43

      Ja, den sista broachen såg dyr ut…Fast gennakern var redan en stor reva i innan dess såg det ut som, så jag antar att det var åka av redan tidigare :-)

      Reply

  10. Patrik Andersson
    Aug 19, 2018 @ 17:40

    Undrar vilken båt som hade snabbast seglad tid från Vannholmen till mål? ;-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 19, 2018 @ 17:42

      Du kan säkert bidra med en topplista :-)

      Reply

      • Patrik Andersson
        Aug 20, 2018 @ 05:25

        Topplista för “blylådor”
        Vannholmen till mål segladtid.
        1 Melges24 swe536 28min24sec
        2 Alltiett35 29m39s
        3 J111Blur 30m03s
        4 Progressiva 30m04s
        5 Cheetah30 30m55s
        6 J111 Heje 30m59s
        7 M34 Tecnova 31m02s
        8 Arcona380 Lundgren 31m26s
        9 First40 Karukera 32m24s
        10 Dominant105 32m54s
        Rätta mig gärna om jag missat någon.

        Reply

        • Sten Bergqvist
          Aug 20, 2018 @ 06:42

          9 Arcona 380 Pansell 31m45s
          10 First 40 Krister 31m51s
          Grym undanvind Patrik, lite träning på att kryssa i hårdvind så blir det riktigt bra totalt också.

          Reply

          • Patrik Andersson
            Aug 20, 2018 @ 07:05

            ?Inte lätt för oss skogsseglare som knappt sett stora vågor ?.
            Finns det kryssträningsläger ??

          • Peter Gustafsson
            Aug 20, 2018 @ 07:18

            Jag har försökt övertyga min besättning om det (analysen efter Fastnet var just att vi har svårt med kryss i sjö och 12 m/s).

            Men det har varit dåligt intresse :-)

        • Peter Gustafsson
          Aug 20, 2018 @ 07:23

          Bra drag i Alltietten!

          Vi hade ett bare-headed-byte från Code till A5 som drog ner snitt-farten lite. Men min gissning är att alla på listan strulade till det lite lagom för sig…

          Reply

          • Patrik Andersson
            Aug 20, 2018 @ 07:33

            ? Haha jaha så är det nog, vårat spinnakerfallet gick av bara 50m från mål så vi sas trålade över linjen.

        • Mattias Carlsson
          Aug 20, 2018 @ 14:23

          Intressant att både Arconan och First 40:an var såpass snabba. Från vårt perspektiv, dvs en bit i lä när vi blev omblåsta av de stora båtarna i tur och ordning så hade jag gissat att J 111:orna var väsentligt mycket snabbare på den sträckan. Nu passerade visserligen två Arconor och en First 40 (som jag gissar är dem på listan men iofs inte säker på det) en liten bit längre ifrån oss än J-båtarna, men jag vet att vi diskuterade just skillnaden i fart mellan dem. När den norska 111:an och sedan Blur blåste om oss så såg det ju ut som om de planade, som det kom en förvuxen 14-fotare ungefär, allt man såg var ett förskepp, typ :-). Men allt var bara en illusion alltså… :-)

          Reply

          • Sten Bergqvist
            Aug 20, 2018 @ 15:49

            Seglade för dagen med Pansell på Arcona 380. Blev mycket förvånad över hur snabbt båten gick på undanvinden. Ute på havet surfade vi som mest i 19,7 knop och strax innan mål gjorde vi 15 knop på nästan platt vatten. Medelhastigheten var högre på vår båt men jag är helt säker på att J111:an toppade betydligt mer än oss. Vi höll oss dessutom på rätt köl hela vägen.

          • Peter Gustafsson
            Aug 20, 2018 @ 16:45

            Har du bilder :-)

            Arcona 380 och First 40 står sig alldeles utmärkt på en platt bog som det blev nu, där vi seglar längre väg. Sedan är vi lite begränsade av vinklar/öar/vägval där vi inte får utväxling på fartpotentialen på en snitslad bana. Dacapo körde med en Code 2 hela vägen (vilket var en kompromiss) och vi körde A5 – fock – Code 1 – A5, vilket var rätt men innebar massa byten.

            Nästa gång kör vi målgång på Käringön.

            Sedan kan man konstatera att det det var mycket duktiga seglare på bägge Arconorna och bägge First 40, och alla dessa båtar vinner regelbundet race i alla möjliga förhållanden. De tar ut 100% av sina båtar. All cred till dem. Med ordinarie gäng kanske vi hade fått ut lite till…

          • Mattias Carlsson
            Aug 20, 2018 @ 17:42

            Ledsen Peter, inga bilder att bjuda på, tyvärr. Vi får se till att vara på tårna med kameran nästa gång. Bra seglat hur som helst, många av oss mindre båtar satte ju ö h t inte i Stigfjorden, och ytterligare några satte men tog ner igen efter en stund.

        • Mikael Vesala
          Aug 20, 2018 @ 19:11

          Ojdå ! Om vi seglade Vannholmen-mål på 30,55 utan genaker ( Peket gick av) så kan man undra vilken tid det blivit med genaker ;-)

          Reply

        • Svante Arvidsson
          Aug 23, 2018 @ 00:24

          Kul att vi var snabbast i stigfjorden med Melgesen. Hätteberget-mål var välförkänt belöning efter tuff kryss till Hätteberget, (strul med akterstag som gick av), på kryssen var vi definitivt inte snabbast.
          Vi bar Gennacker större delen av Stigfjorden, farten sjönk från 13-19 knop med gennaker till 9-12 knop de partierna vi rev och bara körde fock och stor, det var ganska byigt så vi var säker nere på lägre hastigheter periodvis.
          Undanvinden Hätteberget=>mål ?, den kan man leva på länge…

          Reply

          • Patrik Andersson
            Aug 23, 2018 @ 09:38

            Fick Stigfjorden till 5,5Nm och med 30min seglad blir det 11knop i snitt..?
            Man lurar sig själv ibland att tro på högre snittfart än det verkligen är.
            Färden är ju också ofta lite vinglig med fallning i byar och på slutet blev det lite för platt för gennaker.
            Vi körde safe med minsta gennakern (34kvm mindre) men tror inte vi tappade på det då vi bar den hela Stigfjorden.

  11. Peter Gustafsson
    Aug 19, 2018 @ 20:39

    Till sist 200 startande, 163 i mål och 37 som bröt.
    Cruising hade 13 startande, 8 i mål och 5 som bröt.

    Reply

    • seglaren
      Aug 20, 2018 @ 20:24

      visst var det fler de senaste åren? kan trenden brytas?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 20, 2018 @ 20:37

      Kan säkert (återigen) bli vinterns diskussion.

      Den långa trenden är ju tydlig, men också att satsningar faktiskt påverkar deltagarantalet.

      2001 750 (startande)
      2002 782
      2003 731
      2004 776
      2005 558
      2006 497
      2007 456
      2008 465
      2009 502 (Åke Fredriksson pushade)
      2010 427
      2011 401
      2012 400
      2013 444 (jubileum)
      2014 356
      2015 335
      2016 294
      2017 260
      2018 214

      Reply

      • Peter
        Aug 21, 2018 @ 12:18

        intressant graf. visst var 2004 året med mycket vind?

        Reply

        • Anders Dahlsjö
          Aug 21, 2018 @ 12:45

          2004 mycket vind och 2005 nästan bleke med avkortad bana. Men vi kan nog inte skylla på vädret. Förr seglade man sin Ballad, Scampi, Maxi et.c idag är familjebåtarna lätträknade och de båtar som seglar är mer ämnade för segling än camping. Man försöker väl få in dessa i cruisingklassen och kanske kommer den att växa framöver. Vi som brukar kappsegla är ju med men det är den breda massan som avstår och slutar komma. Hur lockar man tillbaks dem?
          Nu finns valet av två banor och de som gillar att segla lite längre med öppna ytor kör coastal de som vill köra den traditionella med mer finnavigering väljer classic. Skall vi segla för publikens skull så kan man ju tvinga in coastal banan i Kyrkesund. Tycker jag kunde vara värt att prova men kan ju bli riskabelt med stort och smått samtidigt.

          Reply

          • Peter
            Aug 21, 2018 @ 13:36

            tittar man på kurvan ovan verkar det om något ha skett 2004.
            Tittar man på Lidingö runt så var hårdvindköret 2006, vill jag minnas, och där syns ingen större bortfall.
            skulle dock vara intressant vad som skapade det stora tappet mellan 2004-2007.
            2009 var väl året som “demolition derby” diskuterades? Påverkade det efter försök att få upp deltanget?

            negativ trend finns däremot även för Lindingö runt och där sticker 2010 ut. något som hänt året innan?

          • Jonas Dyberg
            Aug 21, 2018 @ 13:53

            Att segla för ”publikens skull” kan jag väl göra om COWI och övriga sponsorer betalar tex startavgifterna för oss som seglar men nu är det vi som betalar våra båtar/utrustning och dessutom drar STSS in ca 200kkr på startavgifter från oss och stora summor från sponsorerna. Vad får vi som seglar? Jo, en startlinje, några mellantider och en målgång. Jag betalar gärna startkostnader för att deltaga i tävlingar så att klubbar kan finansiera sig och ge ett litet överskott och dra funktionärer, men min bedömning är att Tjörn Runt primärt är en penningmaskin för Stenungsund/Tjörn och STSS och att det lilla vi seglare får tillbaka för pengarna är en anledning av flera att deltagarantalet minskar.

        • Patrik Andersson
          Aug 23, 2018 @ 09:54

          Stämmer!
          Och 2009 Demolition derby.
          Det är ganska uppenbart att blåsiga år skrämmer bort till nästkommande år.
          Mitt recept är gemensam bana och klassindelning modell Faerdersejlasen med Raceklasser för de “fräna” båtarna med blodtörstande besättningar och vanliga klasser för de med vanliga “semester båtar” och inte fullt så mycket vinnarinstinkt.
          Indelningen överlåter jag till arrangören.

          Reply

          • Peter
            Aug 23, 2018 @ 11:20

            jag var inne på samma spår att ett blåsig år skulle skrämma bort till nästa år. samma bortfall ser man dock inte för lidingö runt 2006/2007 där 2006 var ett blåsig år . Dippen kommer efter 2007 som var vindfattigt år på LR.
            2009 till 2010 kan vi ju se en dipp på både LR och TjR. är det slumpen eller hände det något mellan 2009 och 2010 som påverkade båda race?

            För Tjr tycker jag att året 2004 kan vara intressant då man förlorade till 2005 ca. 25 % av deltagarna på bara ett år. visst kan det vara så att 2005 valde flera att avstår att starta, diagamet ovan ger ingen info om hur många var anmälda. samma kan ju gälla för LR 2007 där det var riktig ruskigt vädermen det känns för lätt att skylla på vädret.

      • N N
        Aug 22, 2018 @ 23:32

        Brainstormade lite för mig själv;
        – Jag tror det hade varit god idé att tillbaka lottpriser från sponsorer inte minst för att locka Cruising, familjebesättningar och nya seglare.l
        – Öppna anmälningarna under hösten redan i november
        – Ge möjlighet att Skänka en Start i Julklapp, Utmana grannen, båtgrannen
        – Erbjuda och lobba på att SM-deltagare i klasser som har SM på västkusten deltar även i Tjörn Runt, typ IF, 606 i år.
        – En bana och begränsningar där alla kan segla vad gäller bredd, säkerhet och djupgående…
        – Fler startgrupper, två startgrupper svarade för nära halva fältet i år…
        – Ta tillbaka begreppet Sporbåtar eller planande båtar och dela i båtarna även i dessa kriterier.
        – Att tävlingen ingår Liros Cup Västkusten
        – Tjörn Runt måste ha egen hemsida med forum, teori, väder, experttips, möjlighet att fråga experten, reportage om seglare, deltagare, sponsorer bjuder in de som redan anmält sig till kvällar under vinterhalvåret och ger expertråd, tips, produktnyheter,
        – Nyhetsbrev via mejl
        – Tekniska möjligheter att följa båtarna under tävlingen.
        – En startavgift oavsett båtstorlek eller besättningsantal.
        – Gemensam brygga
        – Regattamiddag
        – Jobba tillbaka tillfartsseglingarna – men med kanske öppet startfönster, man får välja start på fredag kl 8 -15 på fredag och med det SRS-talet man använder. BKSS körde t ex samma som man var anmäld med till Tjörn Runt, inte relevant om man seglade utan spinnaker under Tillfarten eller shorhand…
        – Ta över Solo mellan broarna – låt det ingå i startavgiften och man får anmäla sig i samband vanliga Tjörn Runt och bekräfta deltagande vid registreringen till Tjörn Runt.
        – Be deltagarna twittra, “facebooka”, Instagramma under #TjornRunt och lägg upp det på Tjörn Runt-sidan.
        – På Tjörn Runt-sidan ge möjlighet för deltagarna att lägga upp bild på besättningen och presentation av båt, sponsor, rorsman, skeppare, besättning, erfarenhet, tidigare resultat i Tjörn Runt och andra meriter,
        – Maratontabell för Tjörn Runt för respektive båt och eller/rorsman- Antal starter resultat.
        – Var fasen finns Segelmakarna under Tjörn Runt, varför syns de inte…. Går det segla med Edets WC-papp?
        – Marknadsförs Tjörn Runt i Skåne ;), Tyskland, Danmark, Norge och Finland?

        Reply

        • N N
          Aug 22, 2018 @ 23:35

          * – Ta tillbaka begreppet Sporbåtar eller planande båtar och ge de egna startgrupper.

          Reply

        • N N
          Aug 22, 2018 @ 23:46

          Det blev inget lyft vad gäller deltagandet med Tjörn Runt med två olika banor.

          Reply

          • Mikael Vesala
            Aug 23, 2018 @ 14:56

            Nej, men det riskerar bli ett tapp om man återgår till en (classic) bana. Och det är en omöjlig slutsats att dra eftersom man då skulle behöva gå tillbaka i tiden och köra en pararell studie på att utfallet av att aldrig försökt med två banor, och se hur deltagarantalet utvecklar sig.

            Jag gissar att den kortsiktigt bästa lösningen är en återgång till classic-banan och åtgärder som premierar klassiska båttyper och redan etablerade seglare som gillar den banan. Det bedömer jag dessvärre kommer att leda till tävlingens försvinnande inom 10 år, eftersom medelåldern på många av dessa gör att de troligen inte kommer att segla då.

            Vill man att seglingen(TJr) ska överleva måste den leva och utvecklas. Jämför gärna med musikbranschen. De artister som behåller sin stjärnstatus över generationer är de som vågar förnya sig. Vissa av fansen kommer protestera och riskerar att inte känna igen sig, men artisten attraherar nya fans och utvecklas och växa.

            En annan detalj som jag tror många vana kappseglare underskattar är hur skrämmande och aggresiv en kappseglingsstart upplevs av en nybörjare.
            Min första start var nog nära att bli den sista. Att närma sig startlinjen med dålig koll på kappseglingsregler och ha 10 båtar som skriker och gapar som en flock rabiessmittade babianer var inget som lockade till nya kappseglingar. Tur att lusten att segla var så stark att man vågade anmäla sig igen.

            Man kan faktiskt tänka sig för och dämpa aggresiviteten om man ser att det är okända båtar i närheten. Eller?

            För övrigt får jag erkänna att jag har svårt att komma med lysande förslag på vad som kan förnya Tjr.
            Gillar personligen långa banan starkt, men om jag är i minoritet så får jag givetvis böja mig.

          • Peter
            Aug 23, 2018 @ 15:24

            just tankarna kring starten skulle kunna vara argumnet att ha en klassindelning som Patrik skrev om.
            Sen kan det ju vara intressant om vad olika ändringar ger.
            Idag seglar de flesta barn i landet Optimist trots att det finns en hel del andra barnvänliga båttyper. Starbåtflottan sammla fortfarande stora fält och tänker jag på Mälarbåtsklasserna så är de fortfarande aktiva och samla fler båtar än många modernare konstruktioner. Inte allt traditionellt behöver vara dåligt. Vad har det med Tjörn runt att göra? Ju det finns en hel del värde i Tjörn Runts tradition. Hur kan det lyftas fram?

          • Carl Fjällman
            Aug 23, 2018 @ 15:40

            För att locka sällankappseglarna bör sociala-arren förbättras tycker jag. Gärna någon seglar-pub med något bra live-band eller något liknande på fredagen i anslutning till Kokaburra. (Regattamiddag med så många är inte genomförbart) Men gratis inträde på Stenungsbaden för alla seglare, så som det är nu är man knappt välkommen in. Då åker man hellre till Marstrand som ändå är “på vägen hem” för de alla flesta. Helt enkelt någon bra anledning till att vara kvar i Stenungsund. Ev kan man ändra till Classicbanan för alla men införa några banbegränsningar vid ex djävulshålet och vid några andra kritiska punkter, så att inte djupgåendet blir avgörande..

          • Peter Gustafsson
            Aug 23, 2018 @ 16:21

            Kan ni komma på andra bra arrangemang som inte har förändrats alls de senaste 30 åren?

            Och för Tjörn Runt har väl tradition varit det huvudsakliga försäljningsargumentet, trots att jag känner relativt få seglare som gör en helhelg med familjen aller kompisarna i Stenungsund bara för att deras föräldrar gjorde det.

            Och vi ser ju att deltagarantalet ökar när man anstränger sig och gör någonting lite extra (som 2009 & 2013). Nu är den nya hemsidan för eventet borta (?) och promotionfilmen på YouTube är från 2014 https://www.youtube.com/user/StenungsundsSS/videos

            Som vi har konstaterat tidigare så har bra banor väldigt lite med deltagarantal att göra. det måste finnas mer för att de flesta seglare skall komma! Event med halvkass bana men bra sociala arr lockar deltagare.

            Att Hyundai Cup förra året hade fler anmälda än Lidingö Runt i år sänder väl en tydlig signal? Dit åker man inte “av tradition” utan för att det är en folkfest.

            Och det är väl “folkfesten” som gör mig deprimerad. Med 1.500 seglare på plats så räcker inte 10 bord på Kookaburra på lördag kväll. Rutinerade seglare arrar egna kalas eller drar till Marstrand. Är man 5-6 kompisar som seglar första gången i en Comfortina, så får man leta länge efter partyt :-)

          • Peter
            Aug 23, 2018 @ 17:09

            vart det fler på hyundai cup pga LR har tappat eller Hyundai har ökat?
            visst finns det många faktorer som gör att en kappsegling dra till sig folk. mycket ligger ju i när seglarna upplever att “jag vill vara med” att knyta det till en fest eller sociala arrangemang påverkar säkerligen positiv men jag det är ju inte enda faktorn. Själland runt förlorade väl många seglare när det experimenterades men banorna (säkerligen inte enda faktorn).

            Höstroken lyftes fram många gånger som ett bra arrangemang. Det är det! seglarna träffas. det är fest före och efter seglingen och en hel del kringarrangemang. De senaste åren har delatagandet sjunkit. inte mycket men lite varje år. Varför?

            Viss förändring kommer alltid ske frågan är om man påverka själva kärnan, dvs. det jag skrev om “Traditionen”.

            Vi kan även utgå att det finns alltid viss bortfall, dvs. en andel seglare återkommer inte av olika anledningar och då är det viktigt att platserna kan fyllas på. Här undrar jag vilken påverkan har ökade eller avtagande arrangemang i klubbarna?

            jag har inget svar men vill ändå lyfta frågor…

          • Peter Gustafsson
            Aug 23, 2018 @ 17:23

            Det jag från mitt håll kan konstatera är att hela ökningen på Sjælland Rundt (från 288 startande 2013 till 149 i år) kommer från ett hårt jobb med marknadsföringen. Man kör DH och ORC, både solo och doublehanded och fått fart på cruisingklassen. Man blir aldrig 2000 båtar igen, men fortsätter man i samma tempo så är man +200 båtar nästa år.

            Bortfallet finns i alla sådana här sammanhang, även i Vasloppet eller på Vätternrundan så är det många som bara kör en eller ett par gånger. Därför måste nyrekryteringen vara högsta prio. Men alla diskussioner handlar om hur vi skall locka tillbaka de som seglade förr, vilket i min värld känns svårt.

            Jag (och säkert StSS) hade hoppats att satsningen med eventgänget på Templar skulle ge ett lyft, men det känns nästan som effekten har varit den motsatta.

          • seglaren
            Aug 23, 2018 @ 23:40

            vad kan man drar för slutsatser av det? själland rundt tappade ordentligt och det krävs mycket i en återstart.
            kan bara hålla med om att de kommer alltid finnas bortfall och det är i det närmaste omöjligt att få tillbaka de som man förlorat. det måste ju ändå finnas någon “lesson learned” när bortfallet kraftig överstiger nyrekrytering (känns inte som rätt ord – men ändå….).

          • Pelle Pedersen
            Aug 24, 2018 @ 08:34

            Skulle hålla ifrån denna diskussion men…
            Tillhör jag den kategorin seglare som gärna seglar men har tröttnat på att ALLTID segla samma race år ut och år in? Tror det faktiskt. Märker att jag går igång på utmaningar; stora som små.
            Efter att ha bott, verkat och seglat massor i Gbg-trakten i 30 år så är inte Tjörn Runt “spännande”. Speciellt som arrangemanget inte har hängt med i tiden vad gäller det runt i kring.
            Vilda idéer för framtiden (pratar “normalt” SRS race nu); en klubb ansöker om sanktion för ett race men behöver inte ange exakt hur det ska genomföras! Låt det komma fram1-2 veckor före start! Bra idé? Vet inte…
            Slopa prisutdelning!! Lägg krutet på arr före start och/eller kvällen mellan racen om det finns möjlighet.
            Det finns förstås inte EN sanning här men trenden att ett race/arr som bara trampar på i gamla spår har svårt att behålla sina deltagare inom segling.

          • Mattias Carlsson
            Aug 24, 2018 @ 10:00

            För att, med en dåres envishet, hänga kvar vid min käpphäst i det här sammanhanget så undrar jag om det finns några andra svenska race som kommit upp i det stora deltagarantal som TjR haft? Alltså, anledningen till att alla är så engagerande och bekymrade över just TjR:s tapp i antal tycks vara att just det stora antalet båtar varit en (stor) del av hela upplevelsen? Sveriges i särklass största race har det ju trots allt varit. Och att det därför blir nån slags självändamål med att upprätthålla antalet.

            Så frågan är om det inte trots allt är så att det helt enkelt finns ett rätt stort antal amatörbåtar som inte kappseglar längre, och även om man hittar på allsköns evenemang, partaj, klassindelningar och andra ändringar så kommer man ändå inte komma upp i 700 båtar någon annanstans heller? Det är i alla fall min gissning eller känsla, utan att vara särskilt varken insatt eller aktiv i övriga kappseglingar iofs. Får min dagliga dos här på bloggen :-).

            Eller vad säger ni, finns det något race som gjort resan från säg hundra båtar upp till 4-500 på senare år? Jag känner inte till något iaf. Är det görbart tror ni, ens med bra arr så att säga?

          • Peter Gustafsson
            Aug 24, 2018 @ 12:09

            Silverrrudder gick från 0 till 440 på ganska kort tid. Bohusracet nästan till 200 på 3-4 år (även om man har haft svårt att ta det vidare).

            Så du tror inte det gör någon skillnad om man skapar ett arr som folk verkligen vill åka till?

            Eftersom jag jobbar med försäljning så blir jag alltid misstänksam när jag får höra att det inte finns någon marknad – kopplat till att man inte ens försökt ringa eller åka ut till kunderna :-) På något sätt så lyckades man ju “vända utvecklingen” 2009 & 2014, men det kanske inte räcker med en insats var 5:e år…

            Jag vet inte. Sist jag frågade så fanns det ju inte underlag för bansegling i SRS på Marstrand eller solosegling utan regler heller :-)

          • Sam V
            Aug 24, 2018 @ 14:30

            Kolfiberrodret gått från noll till hundratjugo på tre år. Nordic Yachts Open samlar över hundra båtar. Robline Solo förra helgen samlade över sextio båtar. I Stockholmsområdet är det alltså shorthand som växer, roliga race drivna av entusiaster som avslutas med kalas för trötta seglare.

            Även på framsidan är det väl shorthand som gäller. Bohusracet är ett praktexempel trots liten nedgång, Silverrodret ännu mer. Och nu solo även i Bohuslän genom Blurs försorg.

            TR har väl haft shorthandedklass några år, men det räcker uppenbarligen inte. Är konservativ och seglar gärna samma bana år efter år. Trots att jag seglat ett antal varv har jag aldrig varit med på några festligheter. Stenungsunds läge, med Stenungsbaden på andra sidan bron utan en vettig hamn, kan nog vara hämmande när det gäller partyfaktorn. Däremot tror jag TR-ledningen kan bli bättre på kommunikationen, hålla det enkelt snabbt, lättillgängligt. StSS hemsida räcker inte.

          • Mattias Carlsson
            Aug 24, 2018 @ 16:10

            Jo, naturligtvis tror jag det gör skillnad, det var inte det som var min poäng. Marknaden för olika seglingar finns såklart, det bevisas väl gång på gång, men det var ju nu fråga om antalet per segling. Jag menade att även om man gör världens bästa arr så kanske det inte finns underlag till så många fler båtar alldeles oavsett? Fallhöjden har ju varit så stor på TjR eftersom det var så himla många båtar en gång i tiden, men min fundering var om det kanske numera har parkerat sig ett slags tak för hur många som kan eller vill segla en och samma segling. Det vill säga – vi kanske sitter och sörjer något som inte går att stoppa. Jag vet att du tror annorlunda, Peter, och är det någon som kan få fart på’t så är det väl du och den här bloggen i så fall.

            Inte vet jag, men när jag ser en annan segling som bestående drar 500 båtar eller mer för att det är ett bra arr så ska lovar jag att tro att det går :-). Silverrudders siffror är ju imponerande och tyder väl på att det går (dem kände jag inte till). Dock en dansk tävling.

          • seglaren
            Aug 24, 2018 @ 22:25

            silverrudder lockar många tyskar. läget med närheten till Kielregionen har säkerligen en viss betydelse.

        • Hans Johansson
          Sep 1, 2018 @ 07:32

          ? spot on med alla dina fina förslag. Dina krafter o idéer behövs till arrangemanget.

          Reply

      • Patrik Andersson
        Oct 23, 2018 @ 09:27

        2004 var blåsigt, 2009 Demolition derby, 2010&2011 blåsigt..
        Börjar tro att vädret har betydligt större inverkan på deltagarantalet än den långtgående trenden då de som inte är superfantaster lätt kan tappa sugen när det går sönder grejer ombord och det gör det när det blåser.
        Tycker det ser ut på Peters graf som att efter ett blåser så minskar deltagarantalet för att sedan börja återhämta sig, och då kommer nästa blåsår och så rasar det igen..?

        Reply

        • Erik
          Oct 24, 2018 @ 12:01

          Jag tror också att vädrets påverkan på deltagarantalet har en större inverkan än vad som ofta nämns i diskussionerna. Särskilt på oss breddseglare. Även långsiktigt tror jag det påverkar.

          Reply

          • Andreas i HP
            Oct 24, 2018 @ 21:03

            För min del har inte vädret så stor påverkan.
            För min del är följande viktigare;
            Förnyelse-fräscht utmanade och roligt
            Stämningen på platsen före o efter
            Tävlingsledningen engagemang
            Konkurrensen med/på andra båtar
            Vilken tid det är på säsongen
            Bandragning skall ge utmaning men rättvisa förhållanden

            Jag seglade oftare tjr förut än numera.

    • Sten Bergqvist
      Aug 26, 2018 @ 11:41

      Jag tror att många tycker att anmälningsavgiften är för hög på TR. I kombination med att SRS allt för mycket gynnar de som lägger många tusenlappar på ”rätt” SRS-tal bidrar säkert också. 200st startande är egentligen ganska många båtar med dagens mått, men känslan ute på banan är att det nästan är tomt. Detta borde STSS kunna rätta till ganska enkelt om viljan finns. Kortare startlinje, färre startgrupper, senare start och ”en” bana kostar inget att genomföra.

      Reply

      • Jocke Cordaly
        Aug 26, 2018 @ 12:36

        Hur får man rätt SRS-tal enligt dig och vem måste man muta med ”tusenlappar”? Och hur skiljer sig SRS på TR gentemot alla andra race under året?
        Nu seglade jag visserligen den långa banan (J88) men enda gången vi inte hade åtminstone ett par båtar nära oss var från Hätteberget tillbaka in till Tjörn. Men då hade vi iofs full fokus på att slå fartrekord så märkte inte av ”ensamheten”. Inte en enda gång på de drygt fem timmarna upplevde jag någon form av känsla av tomhet på banan, men korta banan kanske är annorlunda?
        Och går dom tillbaka till endast korta banan tro iallafall jag att deltagarantalet sjunker. Att köra folkrace i Kyrkesund står inte direkt högst upp på min lista av nöjen.

        Reply

        • Sten Bergqvist
          Aug 26, 2018 @ 14:32

          Det går naturligtvis inte att muta sig till ”rätt” SRS-tal. Rätt SRS-tal får man genom att skaffa ett mätbrev och genom att tex väga båten blir det ännu mera rätt. Inget fel i det men det kostar pengar. Att hitta en bana som de flesta tycker är ok tror jag är bra. Har seglat ca 40st TR och tycker det funkat bra i Kyrkesund. Lite barnbegränsningar på vissa ställen kan säker vara befogat med tanke på att allt fler tror att de kör bil när de seglar.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 26, 2018 @ 14:07

        Sten, kan du inte ge några exempel på vilka det är som skall lockas tillbaka, eller segla Tjörn Runt för första gången, med dessa åtgärder?

        Är det familjen i sin nya Arcona 380 eller Xp-44 som gärna vill ha kortare startlinje och en bana genom gruset för ökad spänning? Eller är det kompisgänget i sin 707 som vägrar att segla så länge de stora båtarna rundar Hätteberget?

        Precis det du efterlyser fanns väl fram till 2013, och jag har svårt att se att det var ett framgångsrecept då?

        Jag tror inte man kommer någonstans utan att ha identifierat målgruppen. Vilka är det man vill skall komma, och vad är värdeerbjudandet till dem? Men så länge man har en målbild som bygger på att det borde vara som det var förr, så tror jag inte man kommer någonstans.

        Reply

        • Sten Bergqvist
          Aug 26, 2018 @ 14:42

          Det är väl snarar så att dagens format ser ut som det alltid gjort förutom att det finns tre olika banor att välja mellan, långa, korta och ingen alls. Tyvärr är det allt fler som väljer det sista alternativet. Jag skrev inte att det skulle vara den gamla banan utan jag skrev en gemensam bana. Sedan tycker jag att dagens längd på startlinjen är tillräcklig för att köra alla i en start. Målgruppen måste väl ändå vara båtägare som vill kappsegla.

          Reply

        • seglaren
          Aug 27, 2018 @ 22:05

          just målgruppen är ju intressant. här skulle jag vilja benchmarka och jämföra med Wasaloppet. Vem är målgruppen där? Är det åkarna i de första raderna som har en reell chance på segern eller de 15000 i de kommande startgrupperna? är det de 9 mil som drar? är det banan eller vad lockar de tusentals löpare?
          finns det inte/fanns det inte likheter mellan wasaloppet och TjR?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 27, 2018 @ 22:38

          Eftersom SSFs ordförande tidigare var VD för Vasaloppet så är det ju inte svårt för en arrangör att ta den diskussionen :-)

          De som är duktiga arrangörer i andra sporter har bra koll på vilka man vill locka, och vad det är som gör att folk kommer och inte. Och i breddsporterna så är det just det man eftersträvar, bredden, den stora massan, de som är med utan att ha någon som helst chans att vinna. Så är det på de tävlingar som ingår i en svensk klassiker, Göteborgsvarvet, Göteborgsgirot, O-ringen och många andra tävlingar.

          Och det var väl det som Tjörn Runt brukade vara? Inte ett race för mig eller Sten, utan alla andra som bokade upp den där helgen med sina kompisar långt i förväg och dök upp med en 707 eller Comfortina. Och som tyckte det var kul att slå upp GP på söndagen och se sin båt på plats 37 i start 14 :-)

          Reply

  12. Karin Hårding
    Aug 19, 2018 @ 21:42

    Det var en fin dag att segla en IF-båt. Sju av tio båtar i tio-i-topp i startgrupp 7 var IFar. Men att kryssa utanför Tjörnekalv i den superdyningen var.. ”lite stampigt” (min gast kallade det ”snorkling” för hon blev så blöt).. :D Men slören ner sen, förbi Systrarna var… oförglömlig!

    Reply

  13. Jacob Vierö
    Aug 20, 2018 @ 15:16

    Och sedan – för att jag inte kan låta bli: 2 stk DS Matchrace i topp 15 på seglat tid till trots för att båda startade i cruisingklassen :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 20, 2018 @ 20:17

      Nästa gång får ni segla mot de andra 37-fotarna. Kunde inte låta bli ;-)

      Reply

  14. Peter Gustafsson
    Aug 20, 2018 @ 20:18

    En kul grej är att ladda upp sitt track här: http://www.sailingrecord.com/

    Vår bästa 500-metersrepa blev 16.46 knop. Trenden var bra ute i havet, så det var synd att man behövde gippa österut.

    J88.se hade 16.12 knop på 500 meter.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 20, 2018 @ 20:38

      Går det att få ut spåret från en Garmin 521 ? skulle vara kul att se hur fort det gick över 500m…

      Reply

      • Christofer Olsson Kedborn
        Aug 23, 2018 @ 10:42

        Absolut! Koppla till datorn, kopiera GPX filerna, om annat format convertera med GPSBabel, ladda upp, eller ring nån dag så hjälper jag!

        Reply

        • Mikael Vesala
          Aug 23, 2018 @ 14:59

          Toppen Christofer, hör av mig!

          Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 21, 2018 @ 22:06

      Vi fick bara 14,02 knop över 500m med Lady Godiva.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 21, 2018 @ 22:10

        Det är väl inte så bara? Det är ju ingen sportbåt direkt :-)

        Reply

        • Carl Fjällman
          Aug 22, 2018 @ 07:47

          Jo en turbo special super duper!

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Aug 22, 2018 @ 08:31

            Med en jäkligt vass besättning…

      • Jonas Dyberg
        Aug 22, 2018 @ 09:08

        VMG medelfart som räknas, vilket ni visade!
        …men det är ju ganska skoj när det går fort också även om det är åt fel håll… :)

        Reply

  15. La Lupa / Henrik
    Aug 20, 2018 @ 23:03

    Tjörn Runt var en häftig upplevelse för mig som förstagångsseglare på detta race. Fin och lite utmanande bana med några intressanta möjligheter till vägval.

    Vår GPS noterade toppfarten 15,4 knop vid Systrarna och enligt GPS logen så hade vi en medelfart över två sjömil på 11,05 knop, häftigt.

    Taktiken var som vanligt att gasa fullt i alla lägen i hårdvinden, lite på temat går det så går det. Det var bara under ingången mot Stigfjorden som det blev lite för spännande när vi för styrbord körde in i en babordsbåts häckvåg så att vi vattenfyllde båten så vi hade ca 15 cm vatten i hela båten. Då konstaterade vi att om båten väger dubbelt så mycket så går den VÄLDIGT trögt.

    Den största taktiska valet vi gjorde var vid Lilla Dyrön då vi inte följde Tjörn, där förlorade vi mot övriga båtar. Efter Rönnäng fanns det inga stora taktiska möjligheter utan det var mest gasa och köra kortaste vägen genom “gruset”.

    Hälsningar
    Henrik
    La Lupa

    Reply

    • Henrik
      Aug 20, 2018 @ 23:32

      Blev lite fel i min text ovan. Det ska stå “Den största taktiska felet” och inget annat.

      Kan tillägga att jag inte fick vända vid Rönnäng för att hämta torrdräkten, det blev blöt i det vanliga regnstället?.

      Henrik

      Reply

  16. Mikael Vesala
    Aug 20, 2018 @ 23:51

    Lite kåseri om vårt Tjör runt för den som vill.
    http://iloapp.cheetah30.se/blog/www?Home

    Reply

  17. Jonas Dyberg
    Aug 21, 2018 @ 05:59

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 21, 2018 @ 07:25

      Gud så gott! Sällan man får uppleva så perfekta förhållanden! Tror ni fick segla i lite mer vind än vi dock.

      Reply

      • Jonas Dyberg
        Aug 21, 2018 @ 08:46

        Ja, den känslan sitter i länge, även om broacharna gör ont i själen. Men, allt höll och till och med den blåa A5:an genomgick inspektion hemma på parkettgolvet utan anmärkning. Otroligt!
        Jag trodde vi skulle nå målet 20.0 knop men där gick vi bet men låg ofta kring 18-19 knop. Hoppas på längre/högre sjö och något mindre vind i byarna nästa gång.

        Reply

      • Tor
        Aug 23, 2018 @ 09:16

        Väldigt trevlig läsning, rekommenderas!

        Reply

  18. Peter Gustafsson
    Aug 22, 2018 @ 18:40

    Bavaria 38 Match Draklunne bröt ju strax efter Åstol då de låg typ 100 meter före oss.

    I går var jag ombord, och förstod vad det var som hade hänt. I den hårda vinden upptäckte man att vanten hängde löst, och eftersom man just tappat en mast (Bohusracet förra året) så tog man det säkra före det osäkra och vände om. Efter en del letande, så visade det sig att mastfoten hade tryckts ner i akterkant. En styvare kolfibermast ger så klart större krafter, men ändå…

    Skönt att den står kvar!

    Reply

    • Jonas Dyberg
      Aug 22, 2018 @ 20:28

      Krafterna nedåt kommer huvudsakligen från vanten. Spändes vanten hårdare på kolfibermasten än original aluminiummast? Om så var fallet så håller jag med om att det blir större tryckkraft på mastfoten men annars inte.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 22, 2018 @ 20:35

        Skulle du säga att den dynamiska kraften nedåt från en 17 meter lång kolfibermast med 3Di-segel (som man släpper från en rejäl våg) inte blir högre än en aluminiummast med segel med mer töj? Utan att ha räknat på det, så är min uppfattning att stötar inte tas upp av materialet på alls på samma sätt.

        Ett bra exempel är ju block som funkar fint i alla år, plötsligt går sönder när jag sätter på nya 3Di-segel och Dyneema-fall – trots att jag inte hissar hårdare.

        Reply

  19. Jonas Dyberg
    Aug 22, 2018 @ 21:45

    Nu ska vi inte variera segel, masthöjder och andra komponenter. Frågan var mastmaterialet och styvheten i detta. Jag håller naturligtvis med om att en styvare mast (precis som ett styvare Dyneema-fall) överför ingående krafttransienter med större maxkraft i andra änden än en som fjädrar mer men kan dessa möjligen kompenseras av en lägre vikt på masten, dvs lägre dynamisk last i vågorna? Det är väl från mastens vikt som de största dynamiska lasterna kommer.
    I vilket fall som helst vore det intressant att veta om vanten till kolfibermasten spändes hårdare än tidigare.
    Seldén folket som naturligtvis följer denna blogg intensivt ombedes att ge sina synpunkter här. Kan ju vara tänkvärda synpunkter för den som överväger byte till kolfiber.

    Reply

  20. Hans Johansson
    Aug 22, 2018 @ 22:59

    Expert på området är Martin Rosander som löste konstruktionen på VO60 AssaAbloy 1 o 2 när vi designade dessa för kolfibermaster.

    Reply

  21. Carl Fjällman
    Aug 7, 2019 @ 10:37

    Bara 100st anmälda och endast 20st i Coastal?

    Reply

    • Mattias Carlsson
      Aug 7, 2019 @ 14:00

      Ojdå. Torde vara all time low med råge? Då får man se fram emot en extra pimpad diskussion i år om vad anledningen till det skrala antalet är. Nu när det tydligen inte var bristen på kalas. Eller tävlingsledningens flagranta brist på lyhördhet. Eller att banan gick åt fel håll. Eller att man tvingas ta sin fina nya båt genom gruset. Eller… ja, jag går hur som helst och slänger in lite popcorn i micron och lutar mig tillbaka förväntansfullt :-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 7, 2019 @ 15:20

        Ja, med tanke på hur mycket nya saker man gjort de senaste åren för att locka nya seglare, och satsningen på marknadsföring, så är det konstigt att man inte bryter trenden [ironi]:

        Fördelningen mellan banorna är densamma som tidigare (ca 20-25% av båtarna eller runt 40% av seglarna kör coastal).

        Reply

  22. Johan Alfredsson
    Aug 8, 2019 @ 15:00

    Ser dystert ut. Saknar dessutom en hel del av de som “alltid är med” på listan. Vi kanske skulle bjuda in Poker Run gänget så att det blir lite action ?

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Aug 11, 2019 @ 21:10

    Blues och ett antal båtar vill byta till korta banan, med ett “gentlemens agreement” att inte gå vägen genom ”djävulshålet”. Spread the word.

    Härligt när seglarna sköter banbegränsningen 👍

    Reply

    • Johan Alfredsson
      Aug 12, 2019 @ 13:44

      Är nog på sin plats att de som är anmälda till Coastal på något sätt blir varse vad som händer. Endast 13st kvar i listan som är anmälda till långa banan. Typ 25st har ändrat sin anmälan sedan i går kväll.

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Aug 12, 2019 @ 13:56

        Tävlingsledningen sitter på alla kontakter och kanske kan meddela? Det skulle vara en tråkig upptäckt att komma och bara ha 10 båtar att köra imot :-(

        Reply

      • Kapten Rödskägg
        Aug 12, 2019 @ 19:20

        Helt sant!

        Reply

  24. Pelle Pedersen
    Aug 12, 2019 @ 11:27

    Tjörn Runt 2019 trash talk?

    Reply

  25. Hans Johansson
    Aug 12, 2019 @ 21:46

    Jag har kontaktat alla anmälda som fortfarande är anmälda på coastel via deras mailadresser (tävlingsledningen och Peter har gett mig kontakterna) och via messenger. Jag hoppas att alla skall veta att de flesta bytt, tävlingsledningen har lovat vara hjälpsamma om det blir någon som vill ändra sent.
    Intressant är att FB stoppat eller sänkt synbarheten på mina inlägg först från ”team blues” men även min privata FB. Snacka om monopol, första inlägget har setts av mer än 12.000 på 24 h…
    Viktigt är nu att se framåt och inte tjafsa om vem som gjort eventuella fel. Alla som jobbar med Tjörn-runt och andra arr gör det på sin fritid. Nu ser vi fram emot ett kul race och sedan hjälps vi åt att lyfta deltagare antalet ännu mer till 2020.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 13, 2019 @ 07:58

      +1

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.