Skip to content

14 Comments

  1. Joachim Keim
    Sep 9, 2018 @ 14:21

    Synd att det inte gick i lås efter all planering.

    Reply

  2. Mikael Ellsinger
    Sep 9, 2018 @ 18:32

    Satan vad tråkigt! Så mycket tid och energi ni måste ha lagt på detta. Läge för en kickstarterkampanj!?

    Reply

  3. Sillstryparn
    Sep 9, 2018 @ 19:03

    Otroligt trist: Lider med hela teamet och ffa med dig som lagt så mycket tid och pengar på detta.
    Ibland är det verkligen koppsnurr hela rundan.
    Om 40 år kommer du förhoppningsvis se tillbaka på detta och skratta….
    Bara kavla upp ärmarna och ta nya tag!

    Reply

  4. Anders B
    Sep 9, 2018 @ 19:08

    Surt! Jag har limmat fast Al-skena på kolmast några gånger. Om du nu vill ha hjälp ?

    Reply

  5. Johan Tuvstedt
    Sep 10, 2018 @ 11:19

    Trist, frustrerande när saker bara glider ur händerna..

    Reply

  6. Tom Whitmore
    Sep 10, 2018 @ 14:14

    Very sorry to hear about this, but unfortunately not surprised. I have spent a lot of time looking into and planning shipping the past years and my conclusion is that there is always a risk for late or non-delivery. The contracts basically have no form of assurance of the shipping dates, departure or arrival. On the way to the US (Baltimore) from Holland last year the departure with Seven Star was delayed by more than 2 weeks and then the route changed including an extra loading stop in the UK adding one more weeks delay. Our schedule looked to be ruined. Fortunately some of the boats loaded in the UK had Newport (our final destination) as their preferred destination and we made up most of the delay my not having to sail the extra 500 miles.

    On the return shipping Newport to Barcelona with another shipping agent things were only slightly delayed until a transfer of ships in Germany was not permitted by the German authorities due to unsatisfactory loading on the roll-on trailer in by the US loadmasters. The worst part is that we really not even informed of the delay until a few days prior to the expected arrival. This possibly cost us the sale of the boat to a new owner for the 2018 season.

    It would seem there is strength in numbers. I have had better luck in the past when several boats attend the same regatta shipped together, but even in these cases there can be unforeseen outcomes. When shipping Six Meters from Europe to the US in 2009, the ship arrived on time but our boats fastened in customs on a random check. As best I could understand it they wanted to x-ray the entire boat but didn’t have the equipment needed. The result a two week delay and missing the first start by a few hours. Other boats on the same ship were not allowed to unload and some traveled around the US coast on the ship until the issues could be solved. Finally some of them unload 2500 km from the intended port and had to be trucked to the event.

    Please share any experiences you have with shipping and ideally how to arrange for guaranteed arrivals – if possible. In the meantime it seems the only good solutions are to have enormous time margins or sail on your own keel. That said, out next shipment will be by land from Finland to Spain with a very good margin of time. I’ll let you know how that works out in the spring.

    Reply

  7. Johan H
    Sep 10, 2018 @ 21:01

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 10, 2018 @ 21:36

      Vi har tidigare diskuterat vad vi har för målsättning med olika race, och just Middle Sea race tror vi är ett race som passar J/111 väldigt bra. DSessutom så är det en båt som vi vet att vi kan kräma ut 100% ur. Så förstahandsvalet är fortfarande att köra med J/111:an, fast kanske nästa år i stället.

      vår bucket list finns ett antal andra race, där J/111 passar mindre bra eller där logistiken sätter stopp. Då skall vi titta lite mer noggrant på olika charter-alternativ.

      Reply

  8. JL
    Sep 10, 2018 @ 21:43

    Om ni lagt 20.000 i deposit, undrar jag vad totalkostnad skulle bli.
    Hur bred är båten?
    Är inte en trailer på landsväg möjligt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 10, 2018 @ 21:49

      En J/111 är 3.29 bred, så kräver ordentlig lastbil + följebil. Vi tog ju den från Trinite sur Mer till Kiel när den var ny, och jag har massa bra offerter från Göteborg/Kiel till Antibes och andra orter vid Medelhavet.

      Att ta den på bil till södra Italien (Neapel) skulle kosta 130 kkr + moms. Och då måste vi ändå segla 360 nm innan vi är på Malta…

      3D6B0630.jpg

      Reply

      • Lars L
        Sep 11, 2018 @ 06:26

        Att köra specialtransporter genom Italien verkar vara extra dyrt. För några år sedan tog jag in offerter på transport av 47-fotare från Medelhavet till Holland. Kostade 25 k€ om lastning i Italien och ”bara” 10 k€ om lastning i Frankrike med samma bolag. Ungefär samma körsträcka.
        Nu tog säljaren ansvar för transport och sjösättning i Holland och han valde att segla till Frankrike.

        Reply

  9. JL
    Sep 10, 2018 @ 22:04

    Ahh points taken…. anlita ett gäng glada amatörer för transportsegling är förstås inte heller så tilltalande, men skrik till så lär folk stå på kö för att hänga med.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 10, 2018 @ 22:35

      Med lite mer tid så kan man nog hitta bra/kul besättning.

      Men jag har sett allt för många båtar som måste på varv efter en transport med alltför tajt tidsplan. Sedan är det alltid en risk när båtar skall lastas/lossas och master skall ner/upp.

      Reply

  10. JL
    Sep 10, 2018 @ 22:56

    Din klokhet är nyckeln till framtids framgång.
    Ingen mening att bryta ihop, bättre att bara komma igen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.