Close
Skip to content

12 Comments

  1. Micke Holmström
    Nov 15, 2018 @ 18:06

    Förefaller ju vara en miss i tillverkningen, har du bett om J/Boats kommentar?

    Reply

  2. Anders B
    Nov 15, 2018 @ 19:19

    Det räcker med en patron limför att limma hela rännan, men blandningen kanske inte fungerat som den ska (med tryckluftsdrivet blandningsmunstycke). Man får trycka ut lim tills färgen är OK. Jag har limmat med samma Plexuslim, det håller! Första försöken epoxi enligt CST´s instruktioner funka inte. Numera anger dom Plexus.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 15, 2018 @ 22:55

      Vad är din gissning när man rengjort skenan på baksidan. Slipa till den lite eller behålla så mycket anodisering som det går (förstår att primern reagerar med anodiseringen)?

      Inte min sak längre, men man är ju lite nyfiken.

      Reply

  3. Patrik Ström
    Nov 16, 2018 @ 09:12

    Är det någon som vet var man kan köpa Plexus MA425 i Sverige. Jag googlade men det kom bara upp engelska sidor och Lexus.se, men det är ju något helt annat…

    Högt & fort /// Patrik

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 16, 2018 @ 09:29

      Jag kunde inte hitta något och distributören hade lång leveranstid. Bästa tipset är nog masttillverkarna (jag köpte mitt från Hall Spars i Holland).

      Reply

  4. Thomas Wiberg
    Nov 16, 2018 @ 13:54

    Generalagent för Plexus limmer i Sverige är Gleitmo AB i Kungsbacka, telefon 0300-333 33.

    Väldigt bra företag att ha att göra med. Beroende av deras produktsortiment naturligtvis inte i första hand inriktade på att sälja till konsument, men positiva och korrekta i sitt kundbemötande.

    Reply

    • Patrik Ström
      Nov 16, 2018 @ 15:19

      Kanon. Tack för det.
      Högt & fort /// Patrik

      PS . som lyfte upp “Medströms” på land idag

      Reply

  5. ErikB
    Nov 17, 2018 @ 17:04

    Hur kommer det sig att du inte reparerar den hos Seldén? Det är ju en av deras produkter.. Vad är deras kommentar och analys till varför skenan släppt?

    Reply

  6. SV Kraken
    Apr 25, 2019 @ 13:13

    Hi, Thanks for the article. My 15.2m high latitude cruising boat i used plexus 425 with primer pc120 to glue the harken ball bearing track onto my carbon fibre 23 metre mast. I used 5mm counter sunk screws at the joins and head board. When i bonded the track down after extremely careful preparation I put 1.2mm fishing line packer every .5 metres(only a few mm under the track on each side. Plexus will not cure properly if to thin! it needs a thick glue line to use its high elongation to spread the peak loads into the bond line. We have sailed the southern ocean ,cape horn, Antarctica ,crash jibed dodging whales, maximum wind speeds of 65 knots my NKE wind instrument blew away (2nd time!) It still seems ok. But its only been 4 years 26000 miles. If i did it again i would use some more screws and make sure they are flush on the inside of the mast. Sail track problems are dangerous problem offshore. I think rivet ends may damage my hi tech halyards inside the mast. I worked for one of the worlds largest carbon mast manufactures in the world, doing R and D. This my own boat my own thoughts.

    Reply

  7. Vi har en mast... - BLUR
    Apr 27, 2019 @ 20:40

    […] att mastskenan lossnade i höstas (hela storyn här) så har vi ni fått den limmad igen. Dessutom har vi förstärkt den med dubbelt så många popnit […]

    Reply

  8. Dennis
    Apr 29, 2019 @ 09:19

    Jag håller på att limma en Antal skena på en kolfiber mast. Antal rekommenderar Spabond 345 lim. Vad användes det Peter på din reparation?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.