Related Posts

Roliga båtar till salu?
OK. Om du var tvungen att köpa en begagnad båt före fredag. Obegränsad budget. Men den måste finnas till salu på en sajt i Skandinavien. Vad hade det då blivit? Leifs Figaro 3 ligger bra till.


A run for the Olympics – partner wanted!
One of the best way to commit to something is to write an article about what you’re going to do. And then you have to do it 😃 I’ve done that with several companies, and also our current campaign: Blur | 10 Year Bucket List. But this piece from Leif Jägerbrand is next-level: Making it […]
5 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Feb 9, 2019 @ 15:10
Tycker inte om foilsen man valt: fattar att det delvis är av praktiska skäl man vänt dem inåt (hantering i hamn osv), samt att de mer skall ha en stabiliserande verkan för att undvika vattenbarlast. Som den besserwisser man är, tycker jag att man endera skulle skippat foilsen helt, eller gått för den gängse modellen a’la IMOCA. På många videos med Figaro 3 ser det ut som om båten inte kommer loss ur vattnet.
Feb 13, 2019 @ 10:07
Min syn är att Figaro 3 är för tung (och då för kort) för foils. Samt att denna foil design inte hjälper till att lyfta upp det tunga skrovet ur vattnet. Känns lite som en Flopp.
Feb 13, 2019 @ 10:33
Är väl inte meningen heller att foilsen skall lyfta upp skrovet UR vattnet utan de skall ersätta vattenbarlasttankarna som Figaro 2 har för att öka det rätande momentet.
Feb 14, 2019 @ 08:59
Min mening var att Foil-designen kan ju bidra med mer än ökat rätande moment… mindre avdrift, justera gångläget i längsled (högre för), samt bidra till lyftkraft som får skrovet att ligga högre i vattnet (som om båten var lättare). För att få detta att hända med en F-3 så krävs det mycket hög fart och stor krängning.
Men har ju ej provat denna båt och humlor kan ju flyga, för att dra parallellen till en gammal klass, Whitbread 60:orna, så gick det att hitta grym fart på branta bogar med “monster-seglen” och med en otroligt stor o obekväm krängningsvinkel, så att skrovsidans ganska platta form vid vattentankarna fick båten i planing.
Feb 13, 2019 @ 13:20
Ser ut som den skall seglas på högkant, lite som VO65orna, för att maximera nyttan av foilsen. Likson branta vinklar på undanvind, där man kanske kan få lite hjälp med att få upp fören med hjälp av foils.
Om den är tung eller ej beror väl lite på hur stor bulben är? Sen inbillar jag mig att den inte kan göras allt för lätt eftersom den skall uppfylla Cat. A