Skip to content

26 Comments

  1. Joakim
    Jun 11, 2019 @ 12:45

    De flesta Dehler 38 och XP-38 har väl högre GPH än Sugar 3? Den enda XP-38 som var med i VM hade nästan samma GPH. Och den enda Dehler 38 var klart långsammare (611).

    Det fans nog klart sportigare båtar också i klass C nära toppen. Tex Neo 350 (LOA 10,8, GPH 588, ganska närä J/111 LOA 11,1 GPH ~580)

    Reply

  2. Rikard I
    Jun 12, 2019 @ 09:37

    Tråkigt att utveckling för ORCi gått till att “lilla” klassen kräver en 36+ fot “liten” båt för att konkurrera. Tyder på en snedfördelning av klassindelning av förbundet, som skulle kunna leda till att färre vill/kan vara med och fightas på rättvisa villkor.
    Ex.vis tog vi på Team Mithril beslutet i vintras att trots allt inte mäta in båten och ställa upp på ORCi-EM i Oxelösund just pga att vår båt saknar dessa 4-5 fot i längd. De tillfällen som vi haft dessa förutsättningar har visat sig få till följd att man är i princip rökt strax efter start och får segla i en torktumlare resten av banracen ;-)

    Reply

    • David
      Jun 12, 2019 @ 13:34

      Fast man kan ju häva sig med en mindre båt i ORCi. Se tex helgens Sandhamn Open där en ORCi optimerad Farr 30 kom 2a totalt och hade troligtvis vunnit om det inte vore för att det var första gången de körde med den konfigurationen. De körde ju i samma klass som XP44or osv, så handlar mer om att ändra taktik än att tycka det är kört bara för man har mindre båt. På ORC VM så kom ju Farr 30 H.E.A.T. på 6e plats omräknat i ett race med en helt standard båt (dvs ej optimerad). Visst vore det bra att de gjorde om reglerna lite så en snabb men optimerad 11.98 hamnar i klass B istället, men båtar som X-362, salona 38, X-37 osv kommer fortfarande köra i klass C. Om man kikar på startlistan för ORC EM i sommar så är det bara en gammal Farr 40 entonnare som är väldigt stor, i övrigt är det ett vanligt klass C fält.

      Reply

      • Rikard I
        Jun 12, 2019 @ 13:52

        Nu är ju en just en Farr 30 mätmässigt likvärdig som en 38-fotare fartmässigt pga sin lätta konstruktion, så det är inte förvånande direkt. Och Sandhamn Open var inte heller en torktumlare med 13-20 båtar på startlinjen. Det gick att hitta luckor i de fälten. Ett EM med 40-50 båtar på samma linje, så är saken en helt annan.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Jun 13, 2019 @ 08:10

          +1

          Reply

        • Mats V
          Jun 17, 2019 @ 16:50

          Det är helt riktigt Rikard (vet av många års erfarenhet i X-332 Sport) men det är lite för kul för att inte försöka ändå. Men nog känns det knasigt att vi kör i klass B med Arcona 380 och nya (större) Cosuttilådan kör i C. Det blir till att gilla torktumlarn.

          Reply

          • Rikard I
            Jun 17, 2019 @ 21:34

            Det kommer ni att klara utan problem. Lycka till på EM

    • Pelle Pedersen
      Jun 12, 2019 @ 14:21

      Detta är nog inte ”ORC-specifikt”, gäller nog i de flesta handikapreglerna som tex IRC.

      Reply

      • Seglaren
        Jun 12, 2019 @ 22:56

        föra inlägg hamnade fel i tråden. kan bara hålla med att det inte är “orc-specifikt”.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jun 12, 2019 @ 23:07

        Det är väl mest att ORC är den regel som både skall avgöra ganska prestigefyllda mästerskap med många båtar OCH har valt att successivt vikta upp banseglingselementet. Då kommer man naturligtvis att premiera de båtar som har bra kryssfart i rätt spektrum i förhållande till CDL/klassindelning.

        Och det som ändå kändes som ett trendbrott var väl att Cossutti, som ett affischnamn inom ORC-segling, säger att man behöver “more exciting designs that could be more attractive for younger owners”.

        Reply

        • Carl Peter Carlssaon
          Jun 14, 2019 @ 10:15

          Hur kan det komma sig att folk började kappsegla för i tiden innan “more exiting design” fanns för att attrahera seglare?

          Reply

          • Christofer Olsson Kedborn
            Jun 14, 2019 @ 10:29

            Jag tänker mig att “förr i tiden” när det nu än var, så kappseglade man med de båtarna som DÅ var snabbast, extremast och häftigast.
            “Exiting design” var väl det som var snabbt och på gränsen just då
            Sen har väl alltid en massa knösar försökt hitta på regler att för att just dom skall vinna, vilket lett till att skroven fått lustiga former och storseglen kapats för få ett sjysst handikap-tal i stället för få båt-jävelnen gå fort :)
            Midsummer Solo Challenge (idag), är ju egentligen det som kan generera mest “exiting design”, då det bara finns längd begränsning! OCH även flerskrov får vara med! (Tack)

          • seglaren
            Jun 17, 2019 @ 16:40

            Jag vill ju hävda att det förekommer sen man började med mätregler där det alltid finns någon som vill tänja på reglerna och utnyttja regeln för att få viss fördel. det är ju inte unikt för ORCi. Med CDL/klassindelning har ORCi försökt att göra något åt just att trimma ner stora båtar. Det är alltid en balans. Kommer vi se skärpning av CDL-beräkningen?

            https://www.orc.org/news/2014/CDL%20Explanation.pdf

  3. Classe
    Jun 12, 2019 @ 10:15

    Vi har seglat i torktumlare sedan 2012 med IMX 40 som är bland de 10 minsta i mellanklassen. Trots det har vi varit 6:a, 9:a och 13:e på några av EM/VM som vi kört. sen har vi sämre resultat men det beror mer på oss själva. Man får segla på annat sätt när man inte är snabbaste båt i klassen, och ja det är lite enklare att vara “stor” båt i klassen på bankappseglingar. Sen brukar vi bli bland de bästa på havsracen som vi behärskar bra. I år “tränar” vi för första gången på länge med 3 regattor innan EM vilket troligen tar oss tillbaka topp 10. Håller med om trenden i C klassen att man lyckas få in så stora båtar i C klassen.

    Reply

  4. Joakim
    Jun 12, 2019 @ 11:41

    Italia 11.98 var klart snabbaste båten i lilla klassen i seglad tid. Kan man säga att den är långsam? Det är klart att den är väl optimerad.

    2017 Melges 32 vann lilla klassen och Farr 30 var 2. och 3. Italia 9.98 vann 2016 och har klarat bra senare. Det är klart att man kan också vinna med en mindre båt.

    Reply

  5. Rasmus
    Jun 12, 2019 @ 18:18

    Lägg in en undanvindsstart eller två mästerskapet så jämnar det nog ut förutsättningarna mellan såväl stora vs små resp planande vs deplacerande båtar:)

    Reply

  6. seglaren
    Jun 12, 2019 @ 22:54

    Kan bara hålla med.

    Reply

  7. Mats V
    Jun 25, 2019 @ 18:27

    Vi på Arcona 380 Imperiet II söker gast för SM ORCi i Sandhamn (8-10 aug) och EM ORCi i Oxelösund (12-17 aug). Rollen är trim spi och jib (tillsammans med erfaren annan gast på samma position). All-roun, hyfsat stark och erfarenhet av dippgipp ett stort plus. Vi som kör Imperiet II 2019 körde även båten 2017 med stor framgång (totalseger ÅFOR, Ornö Runt och nationella SRS-cupen). I år är huvudmålet just ORCi EM i Oxelösund. Vi seglar med 8 totalt i besättningen. Kontakta Mats (skeppare/rorsman) på mats.victorin@gmail.com alt 0702766085.

    Reply

    • Mats V
      Jun 28, 2019 @ 23:18

      Löst!

      Reply

  8. Patrick Andersson
    Aug 23, 2019 @ 21:20

    Hela den här diskussionen visar att nånting är fel med ORCi- mästerskapen. Bankappsegling på handicap är ju en travesti på kappsegling. Av nödtvång måste man segla distans- och havskappseglingar på handicap men vilken som helst entypsklass ger ju bättre bankappsegling än dessa ORCi- kör.
    X-yachts och andra tillverkare tar nog fram entypsklasser men släpper dem (X-99, X-35…..) så snart försäljningen går neråt för att satsa på följande klass som ger bättre utbyte ekonomiskt.

    Och vill man segla bankappsegling torde man kunna köpa t.ex. en begagnad kompetitiv drake till priset av en nytt segelställ på en medelstor ORCi- båt…..

    Reply

    • Anders
      Aug 27, 2019 @ 12:07

      Och just X-35 som du nämner var väl en inte helt lyckad konstruktion.
      Så att många inte väljer den är kanske inte så förvånande.

      Reply

      • Bjørn V
        Aug 27, 2019 @ 13:30

        Vad är “inte lyckad” med X-35. Det är väl så att man måste lära sig segla den, som man måste med alla båtar. För ägare är x-35 den optimalie kombinationen av fin entypssegling, (nu senast med VM i Malmö), och kul semestersegling. Den hävdar sig dessutom mycket bra i ORCi, SRS, etc också. Spesielt i måttliga vindar. (< 10m/s).

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 27, 2019 @ 21:41

          Man skulle kunna hävda att det inte är en så upphetsande undanvindsbåt – framförallt i frisk vind? :-)

          Reply

          • Bjørn V
            Aug 27, 2019 @ 23:25

            Upphetsande? Det urspennande att segla båten på en undanvind i hård vind…:-)
            Men du har nog rätt i at det fins bättre undanvindbåtar. Den beste undanvindracer Jeppesen har ritat är nog X99`an.
            Men giv mig et race i 3 -8 m/s. Då är den svårslagen.-)

  9. X X-yacht
    Aug 27, 2019 @ 21:21

    Seglingsmässigt inga problem, ur den synvinkeln en bra båt.
    Kvalitetsmässigt sådär, kölar inte höll måttet, däck som krackelerade och maströr som var för klena.

    Reply

    • Bjørn V
      Aug 27, 2019 @ 23:29

      ???. Det måste ha varit et riktigt måndagsbygge. 0 problem med båtarna jag vet om, met ett undantag. Bengt F sin. Den var risig, Dock finns måndagsbygge hos alla varv.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.