Close
Skip to content

32 Comments

  1. Fabian Tillig
    Jun 11, 2019 @ 12:29

    Tråkigt att många hoppa av innan.

    Finns väl ingen chans att ni starta grupp 1 o 2 samtidigt? Vill inte gnälla i år igen, men det hade varit roligt för oss med långsam båt i underkant av grupp 2.

    Ses på torsdag. Vädret ser ju fantastiskt ut. Kanske liute tunnt på natten men än så länge ser det ut att blir snabbare än förra året.
    //Fabian

    Reply

  2. Jonas Dyberg
    Jun 11, 2019 @ 20:24

    Indikationer tyder på att Carl Fjällman insett att han inte pallar ett helt dygn med bara sig själv. Istället träder hans pappa Bernt in för att rädda familjehedern genom att segla Rebellion. Kan detta stämma? På torsdag vet vi… :)

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Jun 12, 2019 @ 07:32

      Det här är riktig “trash talk” :-D

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 12, 2019 @ 07:41

      Det är numera officiellt. Jag antar att gammal faktiskt är äldst… :-)

      Reply

    • Carl Fjällman
      Jun 12, 2019 @ 12:11

      Jonas :) :) :)
      Blev ett taktiskt beslut för att få ihop DSB med utvilad besättning också, då får vi göra ett lite besättningsbyte. Men om min routing stämmer passerar han dig strax innan Smögen, så du kommer känna dig som hemma ;).

      Reply

      • Fabian Tillig
        Jun 12, 2019 @ 12:18

        Det där blir rätt tight med rådande prognos :). Men spännande att följa om ni hinner! Få nog har flygande besättningsbyte direkt efter mållinjen ;).

        Reply

      • Jonas Dyberg
        Jun 12, 2019 @ 14:00

        Carl, jag ser fram emot en fight med Bernt! Riktigt COOLT att han tar sig an detta! Låt honom nu segla hela Soloracet så att han kan bära den åtråvärda “Solo Finisher” tröjan tillsammans med den välkända “Fjällmanmössan”. Jag inser att speciellt ni vill vara med på och stötta Dubbelt Så Bra, eftersom den ingår i Fjällmancupen, så det är ett tufft dilemma, men ni brukar ju ändå komma sent till starten på DSB, så ni får lösa det på det sättet i år med. ;)
        Jag hoppas verkligen att en krock mellan dessa trevliga race kan undvikas tills nästa år!

        Reply

  3. Pelle Pedersen
    Jun 11, 2019 @ 20:55

    Plats 25:an mini
    J/88 i small
    Fareast eller X3/4ton i medium
    J111 i large
    Det blir mina tips!

    Reply

  4. Anders Dahlsjö
    Jun 12, 2019 @ 07:35

    Det skall bli roligt att se hur B-38 med Edgar går. Det borde vara en lättdriven båt med mycket segelyta. Frågan är om den har segelkonfig för detta?

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 12, 2019 @ 07:50

    Snabbaste routing = 20.5 timmar
    Långsammaste = 31 timmar

    :-)

    Reply

    • Fabian Tillig
      Jun 12, 2019 @ 08:05

      Jag få 25.5 h med GFS gribben. Vilka andra kör du?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 12, 2019 @ 08:42

      Arpege
      Hirlam
      GCWF (Great Circle WRF)
      ICON
      Yr.no

      Det är lite tidigt att avgöra…

      Reply

  6. johan fredriksson
    Jun 12, 2019 @ 09:17

    Ser ut att bli fint före på väg norrut;)

    http://ocean.dmi.dk/anim/plots/win.idf.60.png

    Reply

  7. Martin Dahl
    Jun 13, 2019 @ 10:32

    Göran Artman och Xusidus i Large – Go Go Go!!!! Segla väl! Vi önskar Lycka till, Med vänlig hälsning, Martin o Moa

    Reply

  8. Berry
    Jun 14, 2019 @ 06:43

    Staffan hoppas du vinner med Retro Balloon , upp med nylonet bara, hoppas ni får en kanon segling allihopa.

    Reply

  9. Dan
    Jun 14, 2019 @ 20:27

    Tycker det är tråkigt att det inte finns tracking, det är suveränt kul att följa allas framfart och nu har man bara AIS på vissa båtar. Har någon ett tips på hur man kan få koll på de mindre båtarna i fältet? Finns någon bra rapportering som jag inte hittar?

    Tack!Dan

    Reply

  10. Dan
    Jun 15, 2019 @ 11:58

    Seapilots AIS funktion gav bra koll. Första båtarna i mål. Någon som vet var Seascape 24:orna och Platun befinner sig?

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Jun 15, 2019 @ 22:39

    Preliminära seglade tider:

    Mini = Monohulls from 18.00 to 25.00 feet
    Leif Jägerbrand, Seascape 24 Sunkini 26:08:39
    Jonny Petersson, Platu 25 Farrgito 27:50:56
    Rickard Sandberg, Seascape 24 Scary Pocket 28:27:36
    Ülar Mark, Mini 650 FOCA 30:26:22
    Nils Ekholm, Späckhuggare La Chispa 31:05:52
    Ola Hjelmgren, Späckhuggare Matti DNF
    Claes Edström, Späckhuggare Luffe DNF
    Christian Huse, Seascape 24 DNC
    Arthur Viaud, Mini 650 Zero LilleVille DNC
    Per Hansson, one off Plastpyret DNC
    Dan Ekström, Dominant Race Special GRÅÅ DNC

    Small = Monohulls from 25.01 to 30.00
    Jonas Dyberg, J/88 J88.se 26:27:54
    Per Lindell, Pogo 8.50 Calypso 26:44:05
    Lars Sjöström, Pacer 27 Sport Aplicator Group 26:48:18
    Michael Assarsson, Banner 28 R Azur 27:15:42
    Mathias Petersson, AlbinAlpha SlöFock 29:48:12
    Robert Schmidt, Dehler 29 Granma 30:32:21
    Calle Christenson, NF Nefi 30:35:11
    Roger Ohlsson, Maxi Racer Argentum 30:54:09
    Tom Josephson, Maxi Racer Pi 31:03:31
    Fabian Tillig, Albin 79 Amber 32:02:35
    Joakim Cordaly, Maxi Racer Gråzon 32:33:00
    Henrik Högman, Cumulus Turbulence DNF
    Monica Johansson, IF Tindra DNC
    Kristian Fæste, Pogo 30 Stutt-Tjukken DNC
    Mikael Vesala, Pauger 30 Lakrisbåten DNC

    Still sailing:
    Staffan Cederlöf, Compis 28 Retro Balloon
    Darius Pilkionis, Winga 29 Lasse Maja

    Medium = Monohulls from 30.01 to 35.00
    Per Svanberg, Fareast 31 R Kuái 24:17:11
    Paul Gaskell-Brown, JOD 35 Spindrift 25:52:26
    Jörgen Allén, Dehler 35 Victory 26:07:01
    Hugo Norell, X-99 Piano 26:28:02
    Jesper Folkesson, Xp-33 Vindrus 26:42:30
    Mats Landervik, Dehler 32 Delia 26:45:01
    Jens Listrup, X 3/4-ton mk 2.1 Gerda Ulrika X 26:56:15
    Urban Edvardsson, X-332 Monkey Business 27:06:57
    Magnus Sjögren, Dehler 34 RS Svalan 27:13:24
    Johan Wetterlundh, Salona 33 Kaida 27:17:57
    Mats Andersson, Dehler 35 Aurora 27:23:56
    Jonas Kjellberg, Dehler 34 SV Trindy 27:30:04
    Urban Ristorp, Cb33 Klara kluck 27:51:04
    Federico Garofalo, Jeanneau Sun Fast 32i Veloce 28:01:00
    Dan Hammar, Salona 34 Anolas 28:16:54
    Niclas Caspersson, Hanse 348 Missiron 29:17:54
    Frank Sandberg, Jeanneau Sun Fast 35 Tusså 29:57:23
    Tage Danielsen, Maxi 999 Triton 31:45:19
    Asko Malila, Contrast 33 GRÅ 32:00:22
    Johan Holmqvist, Dehler 34 Black Pearl 32:02:50
    Bernt Fjällman, Grand Surprise Rebellion DNF
    Håkan Larsson, X-99 Xenie DNF
    Anders Bergmark, Hansson 31 Piano DNC
    Martin Fuerst, First 31.7 Meister Hora DNC
    Tomas Bengtson, Dehler 35 cws Quintic DNC
    Mathias Duell, Mani 32 Maniana DNC
    Björn Wärnberg, Albin Nova Qetesh DNC
    Joakim Kling, Elan 340 Caprice lll DNC
    Tomas Larsson, X-35 Manixen DNC
    Jonathan Guard, Hallberg Rassy 340 DNC

    Large = Monohulls from 35.01 and upwards
    Peter Gustafsson, J/111 Blur 23:49:29
    Anders Nyberg, RM1350 Embla 24:20:17
    Petter Hegle, Farr 395 FARRout 24:22:53
    Per Sortedal, Dehler 41 Sortebill 25:22:17
    Dennis Olsson, Dehler 39 Catleya 25:27:30
    Peter Lundgren, Jeanneau Sun Fast 3600 La Primera 25:28:18
    Niklas Strandberg, Faurby 424 Alinde 25:29:48
    Göran Artman, X-382 Xusidus 26:32:00
    Oscar Bergstrand, Beason 36 Elektra 26:48:45
    Oscar Egerö, Passad Kajsa 28:49:30
    Christer Kläth, Hanse 400e Patrina 28:58:00
    Bo Cederlöf, Wasa 55 Långben 29:31:00
    Thomas Linnet, Van de Stadt Caribian 40 Beatrice 33:50:37
    Christer Malmros, Arcona 400 Monique DNF
    Edgar Endresen, B-38 Brandspot DNC
    Jan Olesen, Grand Soleil 46.3 GSEN DNC
    Lauri Andressel, Beneteau 53 F5 Inanna DNC
    Hans Ristner, IMX 40 Gertrud DNC
    Anders Bergvall, Faurby 396 Forza DNC
    Daniel Karlsson, X-40 Trix DNC

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 16, 2019 @ 00:00

      + 2 riktiga hjältar:

      Staffan Cederlöf, Compis 28 Retro Balloon 36:07:10
      Darius Pilkionis, Winga 29 Lasse Maja 37:19:58

      Reply

  12. D35 Aurora
    Jun 16, 2019 @ 05:58

    Fantastiskt kul utmaning och ett mycket trevligt gäng att segla med! Stort tack till er på Båtagent och MSS, som nog är vakna mest av alla :-)
    Kan rekommendera denna övning till alla seglare som står ut med sig själva i ett dygn genom gruset och ut på havet…otroligt lärorikt om båthantering, vägval, segelskiften, avvägning fart/uthållig segling, mm, mm. Otroliga naturupplevelser och enorm trötthet ibland, förstås. Man behöver aldrig fundera på vems misstagen är ombord…en verklig Midsummer Solo Challenge, alltså.
    /Mats Andersson

    Reply

    • D35 Aurora
      Jun 16, 2019 @ 10:10

      Samt naturligtvis störst tack till eldsjälarna Leif och Peter!
      (Skallen går lite på autopilot idag)
      /Mats

      Reply

      • Anders Hultman
        Jun 16, 2019 @ 10:23

        Tack Mats, kul event, och stort tack till Leif, Peter och Markus, startbåtspersonalen samt Stefan ( hette han så?) som kom extra öl till Strandverket! Och vi på Falken sov faktiskt 4 timmar, så detta var rena semestern jämfört med ifjol.
        /hälsar Anders och gänget på Båtagent

        Reply

  13. Jonas Dyberg
    Jun 19, 2019 @ 11:08

    Instämmer till fullo i D35 Aurora’s, Mats, reflektioner/feedback ovan och kompletterar med några egna magiska upplevelser:
    https://youtu.be/86HpWXEG6h4

    Reply

  14. Bengt
    Jun 19, 2019 @ 11:14

    Kanske kan det bli av nästa år… En grej som är avgörande för denna typ av “race” är ju autopiloten. Jag har nu en Elan 31 med rorkult och funderar på bästa lösningen (för rimliga pengar). Jag har haft bra hjärtstockspiloter från Raymarine på båtar med ratt, men på en mindre båt blir de svåra att montera. Jag är dessutom lite orolig att de tar bort lite av roderkänslan. Sen är de ganska dyra…
    En rorkultspilot som man måste kroka på och hänga av blir också rätt krångligt. Dessutom är de rätt kass på att hålla kursen när det gungar.
    Vad använder ni andra?

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Jun 19, 2019 @ 11:27

      Jag använde Rymarine st1000 (båt väger 2 ton). På och avhägning tyckte inte jag var ett så stort problem, däremot rullande och stiltje klarade den inte bra.
      Jag använde den som assistans vid manövrar och kompasskurs vid skapligt platt vatten, och tyckte den fungerade helt okej för vädret som var denna gång. Av mina 32 timmar styrde autopiloten kanske 8 + manövrar.
      Med en mer seriös båt och satsning är det däremot värt pengarna som bra autopiloter innebär.
      Jonas Dyberg har en monterad på rodret (känslan är kvar) med en riktig fiffig installation.

      Reply

    • Leif Jägerbrand (Sunkini)
      Jun 19, 2019 @ 11:29

      Jag kör med hjärtstocksmonterad AP på min Seascape 24. Det ger en viss tröghet i rodret som så klart tar bort lite känsla, men det ger också fördelen att du i korta perioder kan släppa rodret utan att slå på autopiloten (och den fördelen tycker jag överväger den lilla trögheten). Dessutom är det VÄLDIGT skönt att kunna aktivera autopiloten på en hårig undanvind utan att behöva luta sig ner och försöka koppla fast något :-)

      Reply

      • Bengt
        Jun 19, 2019 @ 14:10

        Vilket fabrikat är det på din autopilot?

        Reply

    • D35 Aurora
      Jun 19, 2019 @ 11:47

      Helt rätt, autopiloten är viktig vid solosegling. Några erfarenheter genom åren:

      Beställde båten från Dehler/Båtverket med hjärtstocksmonterad Jefa-enhet (som har mycket låg eller ens inte märkbar friktion vid urkoppling vilket är viktigt för styrkänslan) och Simrad-elektronik år 2011.

      Den mekaniska enheten har fungerat perfekt i 9 säsonger, likaså AP 12 datorn i ett NMEA200-nätverk med vridbar B&G Zeus 3 plotter tillagd förra året . Lirar helt OK.
      Enkelt att styra från pekskärm eller miniratten på Zeus, enkelt också att uppgradera mjukvara och att kalibrera kompassen.

      Det som har varit kass är Simrad AP24 displayen, bytt en gång och nu dålig skärm igen. Jag använder den inte längre, plottern har ett fint gränssnitt. Lade innan dess till en fjärrkontroll, men den lade också av.

      Rorkultsmonterat hade jag på förra båten, var helt OK i lugn vind och sjö.

      Hårda och slingriga slörbogar i havssjö med tung kölbåt är en utmaning med vilket som, tycker jag. Se Peters inlägg här på bloggen, t ex.

      Viktigt också att ha ett batterisystem som klarar det över ett dygn, bra AGM eller helst Li-jon. Tråkigt att motorladda under segling.

      Bara mina amatör-erfarenheter, finns som sagt mycket klokt skrivet om detta.
      /Mats

      Reply

  15. Fabian Tillig
    Jun 19, 2019 @ 21:09

    Ja, då har man seglat runt där en andra gång. Och vilken segling det blev. Underbart läns i frsik vind och sen den där natten… Fint fotat av Båtagent, de lägger verkligen mycket på det.

    Men på vägen ner kom den där känslan igen. Man känner sig som en idiot för att man ligger bara lite före sista gruppen, som kanske kör om en också, bara för att de har snabbare båtar. Det känns som att man har seglat helt kass. Datta har bekräftats av andra med långsamma båtar. Kollar jag tider vid Måseskär hade jag dock legat mycket före Pelle, om det nu hade varit SRS, så helt kass var det kanske ändå inte? Är detta verkligen meningen? Att man känner sig som en förlorare bara för att man har den långsamaste båten i hela fältet? Att en av vara bästa seglare säger efter racet att han känner sig som en idiot? Visst kan man segla hårdare och smartare än andra. Men grundfarten tar ut sin rätta över 120 nm.

    Jag kan ser att MSC är kul för 3 grupper: 1) de med snabba båtar, som fightas om “vinsten”, 2) cruisingseglare som vill utmana sig och 3) de med mellansnabba båtar som har många andra omkring sig på hela varvet. Men för oss med långsamma båtar som är tävlingsinriktade är uppläget inte så kul. Tillkommer att rapporteringen mest siktar på “vinnaren”. Kollar man facebook finns det målgångsbilder från första båten och BLUR. Kanske inte meningen av “challengen”?

    Jag skulle verkligen gärna ser att vi tar en runda till där vi pratar om hur vi kan utveckla detta, typ på samma sätt som det första mötet hölls. Är MSC oförändrat till nästa år kommer jag och allra minst en till inte vara med. Även om seglingen är fantastiskt behöver jag inte den där förlorarkänslan igen.

    Några konkreta föreslag direkt:
    – Större grupper. Vi har samma indelning som Silverrudder, fast vi har bara 60 båtar. Med större grupper blir chansen större att man har lika snabba båtar att segla mot. Hade det sammanslagit klassen Mini och Small hade vi haft 5 stycken långsama båtar som hade kunnat fightas.
    – Kanske kan man tar en till funderare hur man kan dela in klasserna på nått vis så att det återspegla båtens fartpotential utan att det kräver massvis info om båten?
    – Större tidsavstand mellan klasserna. Detta för att få en tättare målgång. Det är tråkigt att kommer i mål när alla andra varit där i timmar.
    – Mer fokus på “motionslopprapportering”. Tex. målgangsbild av alla båtar. Detta är väl standart på typ cykellopp osv.

    Visst kunde man också tänker att alla som vill tävla kan köpa snabba båtar, men det är kanske inte heller meningen?

    //Fabian

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 20, 2019 @ 08:17

      Tack för bra input.

      Steg ett är att få med fler båtar, då kommer alla att få fler att segla mot. Nu är ni ändå 6 båtar inom 2 timmar i din klass (=6% skillnad i speed). I min klass är vi 7 båtar inom samma tidsspann.

      Sedan har du ju flera båtar med i stort sett samma SRS som du. Att du slår dem stort och dessutom är före en Maxi Racer i mål kan väl ändå inte kännas som man “seglat helt kass”? Lite som att jag skulle vara jättebesviken på att jag inte lyckades segla in 30 minuter på en 31-fotare…

      De verkliga hjältarna i en sådan här utmaning är inte vi som fräser igenom banan på strax övcer ett dygn, utan en Compis 28 som seglar på 36:07:10 eller en Winga 29 på 37:19:58. Eller Thomas Linnetn från Danmark som aldrig kappseglat och tog sin nyinköpta Van de Stadt Caribian 40 runt banan på 33:50:37

      Då är du snabb i jämförelse :-)

      Jag förstår vad du vill, men som du märker så tar vi varje möjlighet att påtala att detta är INTE en tävling. Det finns massor av kappseglingar, och vi vet att hälften av deltagarna hade stannat hemma om det var det. Det finns inga priser, och att det inte finns målgångsbilder på alla, handlade nog mest om att fotograferna stupade efter 24 timmar på havet. Så det kan man så klart göra bättre.

      Vi kommer att gå ut med en enkät till alla som seglade, så skall vi väl samla ihop all feedback. Det finns fortfarande mycket att göra, men min känsla är ändå att vi lyckats skapa något som attraherar nya seglare.

      Reply

      • Fabian
        Jan 13, 2020 @ 10:57

        “Vi kommer att gå ut med en enkät till alla som seglade, så skall vi väl samla ihop all feedback.”

        Den där enketen, hur blev det med den?

        //Fabian

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.