Jib Zero… eller inte?

Följande läsarfråga damp ner i mailboxen.

Vad är dina tankar om Jib 0?

Vi har köpt en Seascape 27 som vi skall segla doulehanded. Vissa segelmakare är helsålda, men andra lite skeptiska.

Svaret är väl som vanligt… det beror på 😃

Mitt resonemnag gick så här:

Jag ville förstärka våra kryssegenskaper i lätt vind, där inte vår code räcker till. I lätt vind är coden snabb från TWA 70, men från kryss och till TWA 70 så har man svårt med vår vanliga shorthandedfock. Eller i en båt som är lite trögare i det lätta. Vi är redan snabba när det lättar ur, men väldigt ofta avgörs race i riktigt lätt vind.

Om man funderar så är TWA 70 på babord till 70 TWA på babord lika med 140 grader = nästan 40% av alla riktningar. I jämförelse så är en code vettig i 25% av alla riktningar (men i ett större spann av vindstyrkor).

Här finns det också en vits för båtar med mycket våt yta. Kan jag kränga ner en HH42, First 30 eller Seascape (?) så får jag grym effekt i förhållanden där jag tidigare hade det svårt.

Jag ville kunna byta snabbt och lätt mellan fock (som sitter på soft-hanks direkt på staget) till detta segel. Då funkar inte en lättvinfsfock. När dessutom shorthandedfocken är revbar, klarar man sig bra genom hela registret solo.

Jag ville kunna använda seglet även på halvvind. Här satte vi i ett högre skothorn för att kunna hålla shapen ner på TWA 90 och lite mer. Det som är speciellt med J/111 (och kanske annorlunda på en Seacape 27) är att man snabbt bygger apparent. Då sitter coden ofta max-skotad oavsett vinkel, och på samma sätt så blir detta ett superbra segel i riktigt lätta vindar. Även när det blåser lite mer, så försöker jag att hoppa över coden och gå direkt från J0 till en A3 för att slippa ett ganska krångligt byte.

Sedan blir ju en code effektivare om det är halvvind i lite mer vind en hel dag.

Vad är då erfarenheterna?

Den har fått mycket mer tid än vad jag trodde. Det är ofta < 6 knops vind och kryss. Det finns race då jib 0 har använts 50-100% av tiden jämfört med den vanliga focken. Exempel är Hollænderseiladsen och OneStar i Norge, solo mellan broarna nåt år och bägge Midsummer Solo Challenge.

Den har en större range än jag trodde och jag behåller den oftare när vinden vrider med.

Men…

Det är ett extra segel, som skall släpas fram, hissas och rullas. Och jag gillar inte att ha det uppe när jag kryssar med den vanliga focken. Och byte till code är ett helvete… eftersom de sitter på exakt samma ställe och använder samma fall…

Det är dyrt. Bra duk är viktigt om det skall hålla shapen på kryss i 6 knop.

Om någon tvingade mig att välja mellan J0 och code 0? Då skulle jag nog välja en J0. I alla fall på min båt.

Så här lät det efter första säsongen (från kommentarerna här):

Erfarenheterna är bra :-)

På kryss upp till 6 knop funkar den så klart kanon. Vi har upptäckt att den slutar funka runt 7-8 knop, då det ser bra ut, känns bra, men av någon anledning så ger det inte mer speed. Då är vi snabbare med shorthandedfocken trots att denna är 15 m2 mindre. Har hört andra med samma erfarenhet…

När det öppnar upp så är J0 bättre än C0 upp till TWA 80 i det lätta. Det är väl också här som reachinghornet blir effektivt. Vi kör det i railen och längre akterut då formen blir mer högt skuren. Nedre delen hänger bara då man inte får skota på flera ställen samtidigt.

I det lätta så fungerar J0 ok hela vägen till TWA 110 dår man kan gå på A3 eller A5. På skärgårdsrace shorthanded gör detta att man ofta skippar C0. Så på t.ex. Zhik OneStar i Norge vred det så mycket så då hanterade J0 allt från kryss till TWA110, Sedan fick man segla TWA 130 med A2. Dvs nästan hela spektrat på två segel (tre om man räknar focken). Detta bygger så klart på att man genererar mycket apparent. På en långsammare båt så kommer man nog inte lika lågt, och har troligtvis också mer glädje av så stor yta som möjligt.

Sammanfattningsvis. Shorthanded skulle jag nog hellre lägga iland C0 än J0, då den senare får mycket mer tid. Mer än vad jag hade trott. Med full besättning, och fullstora fockar som man lätt byter, så fyller dock C0 en större lucka och J0 blir ett “lyx-segel” som antagligen kostar för mycket i både pengar och rating :-)

Med det sagt, så finns det ju båtar som inte alls går i lätt väder. Då kan en J0 vara en game-changer, vilket vi såg på HH42 Raa Glede som gick från att stå still i det lätta till att vinna NM. Här behöver man resonera kring om man vill åtgärda sina svagheter eller förstärka sina redan starka sidor.

Mätetalsmässigt då? Precis som med code gäller i SRS “får man använda seglen så är de värde sitt mätetal, ligger de nerpackade ett helt race så är det surt” 😃 En J0 mäter som ett stort försegel (eller som ett litet undanvinssegel) och väldigt rättvist. Man kan vinna race med dem. Eller bli slagen av någon som kör på stor, fock och en enda gennaker. Mest en smaksak tror jag…

Du måste så klart fundera på vilka race du vill köra, vad det blåser då och när du vill ha edge?

Men också budgetera för ett vettigt antal segel, både ekonomiskt och i ansträngning.