Skip to content

15 Comments

  1. David
    Aug 7, 2019 @ 21:14

    Hur högt kan du gå med J0 jämfört med Light Jib?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 7, 2019 @ 21:20

      Lika högt (fast jag går ju lite fortare så apparent tvingar nog ner mig lite).

      Den är skuren som en J1 lättvindsfock, och skotas med max infucker. Balansen är ju att ha en fullare form för att accelerera , eller en riktigt plan för att kunna segla snabbare än TWS.

      Reply

      • Joakim Fjälling
        Aug 15, 2019 @ 17:53

        Peter och alla andra, kan ni utveckla det där med optimering av formen. Jag tänker att vi kommer segla mycket inomskärs och minns hur tufft vi hade med acc i vår stora fockbåt (Swedestar 370) så det köper jag till fullo. Menar du att en fullare form förlorar förmågan att succesivt pointa högre snabbare än TWS. Det gick lite för fort för mig där…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 15, 2019 @ 21:56

          Det är min analys. Att man initialt vill ha mycket form för att få båten att gå, men när man väl får upp farten så bygger man så mycket apparent så då behöver man antingen en planare fock eller köra med inslag (som man ofta gör med sin code).

          Sedan har man kanske mindre problem med höjdtagning i det lätta, då det viktiga är att man går fort åt någorlunda rätt håll :-)

          Jag är lite osäker på exakt hur segelmakarna resonerar här, och det beror ju ganska mycket på vilken båt man har.

          Reply

  2. Joakim Fjälling
    Aug 7, 2019 @ 23:46

    Tack Peter!
    Är halsningen på peket kritiskt. Din verkar ungefär på 1/3 ut? Varför inte hela vägen ut? Skillnad mellan kryss och öppna bogar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 8, 2019 @ 08:37

      Vi diskuterade vår setup här http://www.blur.se/2017/09/06/tack-code-halfway-sprit/

      Det är dels en hållbarhetsfråga, för att kunna spänna upp förlik/kabel riktigt hårt, men också bra att nå rullen när gennakern är uppe. Min känsla är att det gör liten skillnad på kryss, men den ökade ytan (och lite mer lyft) så klart hade varit fint på halvvind.

      Reply

  3. Johan Söderström
    Aug 8, 2019 @ 00:06

    Jag har en Jib0 på min Xp33. Jag kör mest skärgårdssegling i Stockholm, och då blir det ofta korta slag. J0an är bökig då jag behöver rulla in och rulla ut i slaget. Jag tror att jag börjat få till relativt snabba slag med J0an, men funderar ändå på om fartvinsten på (de korta) rakorna väger upp de sämre slagen. Har ni gjort någon analys på detta?

    Reply

  4. Jimmy
    Aug 9, 2019 @ 20:23

    Om man skulle halsa en J0 längst ut på peket så blir balansen i båten garanterat fel, i alla fall för kryss, då man behöver viss lovgirighet för optimal prestanda.

    Seglar man öppnare bogar så hamnar storseglet mer ur förseglets nedsvep vilket gör att balansen ändras snabbt, något man tydligt känner i de allra flesta båtar och då är det fördel med att halsa codesegel så långt fram som peket tillåter. Stagsegel kan också hjälpa till att flytta tryckcentrum mer förut för en bättre balanserad, och därmed snabbare, båt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 9, 2019 @ 20:55

      Bra feedback som vanligt.

      Vär att notera är också en effekt som vi ser vid 6-7 knops vind. Vi är “fully powered up” och allt känns jättebra. Men farten ökar inte i byarna. Här blir vi plötsligt snabbare med fock trots 30% mindre yta. Min teori är att kraften i det mindre seglet räcker för att få båten upp i maxfart, men ytan i J0 ger för mycket drag (motstånd).

      Återigen viktigt att lita på siffrorna, som kanske visar något annat än den “goa känslan” :-)

      Reply

      • Fabian tillig
        Aug 10, 2019 @ 10:32

        Vi ser ju samma på pogon. Ungefär samma vindstyrkor. Coden känns bra, men man kommer inte över typ 5kn. Byter man till genua blit man snabbare. Skulle tror att en del av effekten är buken i seglet. Profilen har kanske för mycke drag i de vindstyrkor.
        Jobbigt läge om man då har ett bogusrace som seglas mycket i det området, då landar man snabbt på 23 segelbyte…

        Reply

  5. Jimmy
    Aug 10, 2019 @ 12:52

    Ni har båda rätt i att det handlar om motstånd och era observationer stämmer mycket väl överens med teorierna och fysikens lagar (älskar när det är så!).

    När vinden går över ca 6knop så ändrar vindens strömning karaktär, från laminär till turbulent. När den är laminär så glider luftlagren på varann utan nån större friktion och det kan då skilja mycket i vindstyrka i masttoppen och på vattenytan. Detta ser man ofta tydligt då det bara blir små krusningar på vattnet under 6knops vind. När vinden är turbulent så blandas luftlagren runt och vinden når plötsligt hela vägen ner till vattenytan som då börjar bygga små vågor. Lägg därtill att kraften i vinden ökar i kvadrat med vindhastigheten. Detta gör att det blir en kraftig ketchupeffekt när vinden ökar över ca 6 knop då plötsligt hela segelplanet blir drivande och inte bara övre halvan, tillsammans med vindastighetsökningen.

    Segeltekniskt innebär detta att kabeln i codeseglet töjer sig vilket ger ett bukigare segel och än mer kraft, båten börjar kränga, masten komprimerar och kabeln får ännu sämre spänning, man hamnar i en ond spiral. Detta leder till att seglet roterar bak, stänger spalten och skickar upp mer luft i lovart. Kraften har alltså ökat markant men den blir mestadels sidoriktad pga den sämre formen vilket gör att köl och roder får större anfallsvinklar och det inducerade motståndet, både för segelplanet och undervattenskroppen, skjuter i höjden.

    Man brukar prata om Lift vs Drag (L/D) och även om kraften (lift) ökar från det större och bukigare code-seglet så ökar båtens totala motstånd (drag) ännu mer pga sämre segelform, större segelarea, mer inducerat motstånd och mer krängning. Sistnämnda gör dessutom att avdriften ökar och AWA minskar, båda är speciellt dåligt för VMG mot vinden. Summa summarum seglar båten inte alls fortare, eller den får i alla fall inte ett högre VMG utan tvärt om ett lägre.

    Det finns en tumregel som säger att om vinden är för om tvärs så är form king, och om vinden är akter om tvärs så är area king. Det ligger mycket i det, dock inte om det blåser under 6knop, då är alltid area king ;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 10, 2019 @ 14:07

      Fast jag tycker man ser fenomenet även med en riktigt bra shape.

      Sedan är jag inte riktigt enig med dig att det är bara yta som räknas < 6 knop. I riktigt lätt vind har jag hellre en fock med riktigt bra shape än en genua. Och har har hellre en A3 på 140 m2 mer öppet akterlik, än en A2 på 155 m2.

      Reply

    • Fabian tillig
      Aug 10, 2019 @ 22:14

      Jag kan tycker att det är väldigt sällan man hittar laminär vind, speciellt i skärgården. Mam kan ju se det rätt bra på vattnet, men även på storseglet. Tror mer på att det är formen, materialet som töjer sig och förliksspänn, som jimmy säger. Nu är ju också peters j0 och pelles c0 från samma segelmakare. Kan tänker mig att de kanske hade samma ideer när de designade seglen?

      Reply

  6. D35 Aurora
    Aug 10, 2019 @ 14:39

    När det är kul med Coden så är det riktigt kul, för man drar förbi allt och alla – en stund. Problemet är, precis som ni skriver, att intervallet är smalt både i vinkel och styrka. Sedan känns det bra upp till kanske 10 knops vind, men inte går det fortare än med fock. För shorthanded hamnar man som Fabian skriver i en massa ineffektiva segelskiften, som lätt äter upp fördelarna, även på långa race skiftar ju vinden ofta. Jag tror för vår del att coden åker ur racegarderoben nästa säsong. En välskuren fock och slörspinn/gennaker är nog SH-modellen.
    /Mats

    Reply

    • Fabian tillig
      Aug 10, 2019 @ 22:18

      Det beror jättemycket på båten, om en code räknar sig eller inte. För lättdrivna båtar tror jag gärna att det är som du beskriver. Även mim båt behöver ingen code. Pogon däremot skulle lider mycket i kryss i lättvind men även på öppnare bogar med mer vind. Pogon gå bara snabbare när man sätter upp rätt segel. Och då pratar vi inte nån tiondel, hellre nån knop.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.