5 seglingstrender för 20-talet
Idag på Båtmässan hade jag och Anna-Lena från Search Magazine det stora nöjet att spana in i framtiden.
Man blir aldrig profet i sin egen hemstad, så vi hade väl inga stora förväntningar på att få med oss alla, men det var kul att vrida på dessa frågeställningar utifrån olika perspektiv. Jag jobbar ju lite med dessa frågor i mitt jobb, där startups oftast vill rida på större förändringar i samhället.
Och just nu går kanske utvecklingen snabbare än någonsin. Framföre allt tekniskt så klart, men även i samhället med urbanisering, digitalisering, åldersstrukturer och annat som gör att vi förhåller oss till vår fritid pånya sätt.
1. Funktion före form
Under lpång tid (i alla fall sedan 60-talet) så har segelbåten setts som ett “universalverktyg” som skall balanserara eglingens två ytterligheter: cruising och racing, bekvämlighet och fina seglingsegenskaper.
Eller som båttidningarna brukar skriva i sina tester: “mycket fina seglingsegenskaper och enorma innerutrymmen” 😂
Men nu ser vi allt fler båtar som uppfyller väl definierade syften riktig bra.
Å ena sidan ser vi allt mer avancerande foilande båtar som foilar. Som Alex Thomsons Hugo Boss, ett kolfiberspjut helt utan sittbrunn. Och åandra sidan blir cruisingbåtarna allt bredare med större och större sittbrunnar. Och all bekvämlighetr man behöver för att leva lika bra som hemma. Det galnaste man sett är väl vinkällare och ismaskiner?
En konsekvens av detta är att många kombinerar en cruiser med en mer renoldlad kappseglingsbåt som Fareast 28R, J/70 eller Dehler 30 OD.
Då vi samtidigt lever i en tid då alla inte kan/vill ha allt, är jag övertygad om att vi kommer att dela på prylarna på ett annat sätt än vi gör idag. Det är dock en egen spaning.
Konsekvens 2030: alla kanske inte kommer att foila i 50 knop utanför Långedrag 2030, men de är stora inspirationskällor och stora teknikdrivare. Men vi kommer att få se kite, wind, moth och diverse hemmabyggen. När vi kappseglar kommer fler göra det i mer utpräglade racers och när vi kajkar upp och ner längs kusten gör vi det i båtar som är gjorda för det.
Här konstaterar jag att jag också har tvåhelt olika drömbåtar. En 40 fots foilande kol-racer och en maffig katamaran med all beklvämlighet som jag ankrar i en fin vik veckor i streck. Man kan ju drömma…
2. Äntligen mixat
Under många år har vi sett att shorthandedseglingen växt. Bra exempel är ju Bohusracet, som är doublehanded, och Silverrudder som är världens största solorace.
Varför?
Dels har båtar blivit större, och kräver mer besättning. Då är det skönt med bara en eller två ombord. Men det blir också mer fokus på själva seglingen, på sjömanskapet och på utmaningen och äventyret. På samma sätt som Ö-till-ö eller ultralöpning.
Vi ser också att tjejerna har slutat att fråga om man får vara med, och tar nu saken i egna händer. Från speciella tjejseglingar så ser vi nu mixade besättningar i The Ocean Race, IMOCA, Allsvenskan, Midsummer Match Cup och i nya OS-grenen “Doublehanded Mix”.
Jag tycker man ser detta också i andra sammanhang. Från “Mee-Too” till tech-scenen i Göteborg eller Silicon Valley så är tjejer trötta på gubbar som sitter i vägen.
Nu ser vi att dessa två trender samverkar.
Och förenar mycket av det som är fantastiskt med vår sport.
När det här blev OS-gren så ser vi plötsligt många roliga konstellationer och initiativ. På bilden seglar Suzy Leech med Ken Read i förra helgens Fort Lauderdale to Key West Race. Och här hemma på västkusten ser vi Lena Having, Anders Dahlsjö och massor av andra duktiga seglare satsa på denna gren. Det skall bli spännade att se vilka av OS-seglarna som kliver upp och kör på havet,,,
Och jag skulle personligen jättegärna vilja visa vad jag kan mot de här teamen. Inte för att jag vill åka till OS, men det är ett fantastiskt benchmark.
Konsekvens 2030: På Gotland Runt kommer den mest prestigefyllda klassen att vara doublehanded mixed, med 100 båtar som spänner från superproffs till familjebesättningar av olika konstellationer
3. Generation Z på äventyr
Generation Z. Alla vi som har tonåringar hemma, eller försökt anställa unga människor vet. De är digitala, alltid uppkopplade, hemma överallt, arbetar överallt. Gillar att hustla. De söker autentiska och unika upplevelser.
Men också miljö-och kostnadsmedvetna.
Att seglar runt jordklotet i små billiga båtar kryssar i alla rutor.
Jag kommer till magiska ställen som ingen annan känner till – samtidigt som jag cashar in på mina filmer på YouTube. Och här har vi ju sett en trend där ganska många seglare gör bra ifrån sig på YouTube. La Vagabonde till exempel har 4 miljonert views på sina bästa videos.
Vi kan också se detta i mindre skala. Nästan varje år ser vi unga seglare som seglar Gotland Runt i en billig båt, och gör en kul grej av det. Det här är bara början.
Ett bra lokalt exempel är Gustav Gabinus som seglade till NZ i en liten båt. Fantastisk underhållning och inspiration för alla oss som satt hemma på kontoret.
Konsekvens 2030: Vi kommer varje dag att följa ett 10 tal unga svenska besättningar på deras äventyr på jordklotet. I billiga Vegor i Söderhavet, eller i lyxiga katamaraner tillhandahållna av leverantörerna.
Lysande underhållning.
4. Det klassiska båtlivet är tillbaka
Sveriges kust sträcker sig från Haparanda i norr till Strömstad i väster, och är med sina 2400 kilometer en av Europas längsta kuster. Tre hav: Östersjön, Kattegatt och Skagerrak. Och en massa skärgård. Dessutom alla sjöar.
Även vi som varit runt en del i världen vet: det finns inget som slår en svensk sommar på och vid vattnet!
Ett begrepp som blivit allt vanligare i resebranschen är “Staycation” eller “hemester” som det heter här (åter inte det lite tråkigt). Det är så klart sprunget ur miljö- och klimatdebatten, då det känns ganska bra att välja bort flyget om det går att semestra på hemmaplan. Samtidigt blir vi allt mer noggranna med hur vi använder vår tid.
När Anna-Lena ser sina föräldrar tänker hon att 70 nog är det nya 25. De kommer att vilja leva aktivt under många år.
Vi ser också en ny typ av seglar-hipsters, som sätter en ära i att kunna lacka en inredning. Allt går ju att lära sig på YouTube.
Konsekvens 2030: segelbåtssemesterkonceptet kommer att explodera. Skärgården kommer att fyllas av 30-fotare, allt mellan små dagseglare till riktigt feta cruisingmonster. Världens finaste kust och skärgård från maj till september. Risken är att det blir tångt och obehagligt, men många är flexibla och väljer att ta sig ut i maj eller september. Man kan ju jobba när och var man vill.
5. Bucket-listing
“Det enda jag ångrar när jag dör, är det jag INTE gjorde”
Jag är 53, och jag har aldrig tränat så mycket. Eller haft ett så ambitiöst seglingsprogram. Livet tar tydligen inte slut vid 50. Eller 60. Vi kommer att leva längre. Och hålla oss friska och aktiva.
Vi tänker heller inte vänta på pensionen för att uppfylla våra drömmar.
Även här spelar så klart moderna medier en roll.
Både för oss att inspireras av andra, men också för att hålla de där hemma uppdaterade på vad vi gör.
Här har vi ju sett paralleller i andra sporter. Där man springer triathlon eller marathon runt omkring på jordklotet, och där det i en värld av tidsbrist, finns tid för både träning och tävling. Just för att det är viktigt.
Även här ser vi att en bucket-list inte måste innehålla Sydney Hobart eller Transpac (även om min gör det), utan lika gärna Midsummer Solo Challenge eller Gotland Runt.
Eller bara en extra lång cruisingtur till Haparanda och tillbaka.
Sedan är det en spännande motpol till shorthandedtrenden: det är grymt roligt att planera och göra någonting tillsammans med andra. Det gör dessa projekt ännu mer meningsfulla.
Konsekvens 2030: Många fler som gör udda saker. Från segling i Bohuslän, till Kroatien, till segling över Atlanten till Sydney Hobart Race. Och en industri eller aktörer som hjälper folk med detta.
Sammanfattning
Vi lever i en global värld, där inspiration och kommunikation suddar ut många gränser. Så det har aldrig varit så lätt att förverkliga sina drömmar!
Oavsett om det är att upptäcka Bohuslän i en Stortriss, eller att komma till Hawaii efter 12 dagars spinnakersegling i 10 m/s.
Stort tack till Anna-Lena! Superkul att få göra detta tillsammans!
Christofer Olsson Kedorn
Feb 2, 2020 @ 19:50
Bra spaning.
Gillar den nya looken på bloggen. Lätt skrolla ner till posts man vill se igen.
Peter Gustafsson
Feb 2, 2020 @ 20:16
Tack.
Det är ju 2020 😃 och jag hade inte uppdaterat “look & feel” på länge. Det märktes både på hastigheten och nån skum malware-kod som dök upp för vissa på mobil. Nu känns det nytt och fräsch, och jag skall försöka få till bra content framåt.
David
Feb 3, 2020 @ 15:04
Snyggt med lite ny design :) Saknar dock att man inte längre kan se vilket inlägg folk kommenterat i spalten till höger. Nu står bara personens namn och själva kommentaren, men inte vilket inlägg det gäller. Blir lite svårare att hålla koll på de olika inläggen/trådarna som kommenteras då ;)
Peter Gustafsson
Feb 3, 2020 @ 15:17
Håller med. Letar efter ett bra alternativ…
Peter Gustafsson
Feb 3, 2020 @ 15:42
Provar en annan variant. Bättre/sämre?
David
Feb 3, 2020 @ 15:58
Nu känner man sig hemma igen, blev mkt bättre :)
Peter G
Feb 3, 2020 @ 08:02
Bra skrivet.
Lite som att såga av alla bergs toppar på klotet.
Vill man, så klarar man det mesta med andra ord.
Att segla till månen behöver inte slå en kvällssegling i sin hemma hamn..:)
P
Lars Linder
Feb 3, 2020 @ 16:03
Intressanta spaningar Peter, jag tror de är korrekta.
Det finns en båtklass som inte nämns bland trenderna och det är F18.
Trend 1. Det är ganska många som har en F18 som en billig kappseglingsracer har också en Cruiser som inte alls behöver vara så sportig. Stämmer bra.
Trend 2. F18 passar bra för mixat och ett par av de aktiva F18-teamen är mixade. Ännu fler riktigt vassa tjejer seglar F18 ibland i och med att Nacra 17 är mixed.
Trend 5. F18-seglare från hela världen har Stockholm Archipelago Raid på sin bucket list, förra året kom deltagare från 13 länder. För svenska seglare har det varit ganska oförändrat ca 15 team de senaste 10 åren som kör raiden. Men det kanske kommer ändras i takt med att fler fattar vilken bucket-list event de har runt hörnan, utan att behöva flyga runt halva jorden för att vara med…
Anders Widerberg
Jun 8, 2020 @ 14:52
Nätet är fullt av nya, alltifrån enkla till väldigt exklusiva dagseglare ute i världen men väldigt få här hemma. Ser ut som en trend som inte nått oss, eller är vi inte intresserade och i så fall varför?