Skip to content

16 Comments

  1. MagnusW
    Mar 1, 2020 @ 22:25

    Vad är ”Western Baltic Series 2020” för något? Finns mer info?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 1, 2020 @ 22:32

      Inte ännu. Det finns ambitioner i att utöka utbytet mellan länderna, och för 2020 så tänker man sig nog att köra en liten “serie” med befintliga race:
      – Marstrand Big Boat Race (SRS)
      – German Championship at Kiel Week (ORCi)
      – Danish Championship (DH)

      Det är ett möte kommande vecka, så efter det borde vi veta.

      Reply

  2. Lars Wikander
    Mar 2, 2020 @ 15:53

    VARNING INFÖR BIGBOAT! Som vanligt många fina minnen från BigBoat. Dock gav 2019 en för oss på Zlatan tråkig erfarenhet. I samband med målgång i race 2, det med kraftig vindkantring och svårighet att sträcka mållinjen, inträffade en kollision mellan oss och en annan båt. Vi fick en skada på friborden strax framför vanten babords sida. Gick igenom gelcoat in till distansmaterialet. Silvertejp räddade regattan men fick sedan akutlagas på varv för att stoppa vatteninträngning. Slutreparation vid vinteruppläggning. Skadan uppstod då motparten vid slag till styrbord körde in sin styrbords häck i sidan på oss. Protestförhandlingen som följde ansåg motparten som vållande då man inte gjort ett korrekt slag. Diskades som följd av det. Därmed borde saken vara utagerad och respektive försäkringsbolag kunna göra upp. Men icke, motparten vägrar acceptera utslaget och har varken lämnat in skadeanmälan eller bekräftat ansvar. Jag som ägare till Zlatan har fått betala självrisken på 35.000:- samt mitt försäkringsbolag resterande ca 15.000:-. Varken mitt eller motpartens bolag kan tvinga honom att göra någotdera av ovanstående. Till saken hör att ingen kostnad kommer drabba honom, utom möjligen någon tusenlapp i ansvarsförsäkringen. Min möjlighet är nu att driva det som ett skadeståndsmål i en vanlig domstol med allt vad innebär i tid och risk. Då vi varken har vittnen eller film på händelsen känns en civil process som ett vågspel, även om det är det man kanske måste göra. Sensmoralen i detta är att man om motparten vägrar att acceptera protestkommitens utslag är man tämligen rättslös. Förvisso är protestkommiten ingen domstol, men trodde ändå att deras utslag skulle räcka. Försäkringsbolagen kan inget göra, utan hänvisar bara till den vållandes integritet och självbestämmande. Blev en dyr läxa för oss, kanske är några GoPro en billig investering i sammanhanget… Ser trots ovanstående fram emot BigBoat 2020!

    Reply

  3. srsseglaren
    Mar 2, 2020 @ 18:15

    Antar att det inte gjorts ngn överklagan till SSF på beslutet från protesten ?

    Här kunde den svarta tavlan som tidigare föreslagits till SSF kommit till användning.
    Finns fortfarande en möjlighet för MBBR att neka deltagande 2020 för den felande båten för osportsligt agerande.
    Behöver antagligen en skrivelse som underlag för det ?

    Tyvärr där vi är idag som samhälle finns inget rätt och fel bara mer eller mindre pengar.

    Nyheterna idag:
    13 svenska företag 5 personer på världsbankens svarta lista:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tretton-svenska-foretag-svartlistade-for-korrupta-affarer

    Sörmlands sparbank vd åtalad för trolöshet mot huvudman:
    https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/s%C3%B6rmlands-sparbank-tidigare-vd-%C3%A5talas-12530361

    Najs seglat av Blurteamet med brevlådsnedtagning av gennakern:
    https://www.youtube.com/watch?v=kCwEdZx7NIU

    Reply

  4. Peter
    Mar 2, 2020 @ 21:09

    Låter märkligt att det inte skall gå att komma åt via regelboken. Om man startar förbinder man sig ju till att följa reglerna, ärlig segling osv. Det finns ju möjlighet till disciplinära åtgärder via förbundet, tex avstängning. Dessutom brukar väl NOR stipulera ansvarsförsäkring av bla just detta skäl? Kanske finns hål i regelverket men att det skall gå att dra sig undan ansvar utan påföljd är knappast i seglingens intresse.
    Även om man inte håller med om domslutet vilket man kanske inte gör borde man vara skyldig att följa det. Känns som en grundprincip om man väljer att vara med.

    Reply

    • Rikard I
      Mar 4, 2020 @ 07:03

      Det märkliga är att personen ifråga ens kan komma på tanken att inte ta ansvar för sitt handlande på banan. Det är respektlöst och fegt. Personen ifråga borde bli nekad till att delta; det är första gången som jag hör om någon som inte står för sina misstag på tävlingsbanan.

      Reply

      • carl fjällman
        Mar 4, 2020 @ 09:01

        Ganska pinsamt att inte stå för sina misstag, det enkelt att kolla upp vilka båtar som diskades i race 2.

        Reply

        • Anders
          Mar 4, 2020 @ 12:20

          Två st Farr 30 diskade i race 2.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Mar 4, 2020 @ 13:05

            Men bara en med målgångstid

          • Anders
            Mar 4, 2020 @ 16:15

            Scrollade inte så långt. Nu blev det tydligare.

  5. Lars Wikander
    Mar 5, 2020 @ 15:33

    Hoppas att jag med mitt tidigare inlägg inte inspirerat rättshaverister att kortsluta ett enligt mig välfungerande system med protestkommiteer. Vore en tråkig utveckling om man för att få ersättning för sina skador när man inte är vållande måste dra fallet till allmän domstol. Eller tänker jag fel? Både advokater och domare har minst fem års universitetsstudier. Hur många terminer man lägger på kappseglingsregler vet jag ej, men kanske skulle man utnyttja deras oceaner av kunskap om styrbord-babord och överlapp bättre… Att det tar minst 6 månader innan utslag kanske man får leva med, bara det blir rätt! Ekonomiskt finns det bara en vinnare när den vållande vägrar acceptera protestkommitens utslag, den vållandes försäkringsbolag som slipper alla utgifter. Vore intressant med kommentarer från den tandlösa försäkringsbranchen. Vore även intressant med kommentarer från medlemmar i alla hårt arbetande protestkommiteer ute i landet. Kanske även Seglingsförbundet kunde komma med inspel i frågan. Finns det någon annan seglare som blivit drabbad på samma sätt som oss på Zlatan?

    Reply

  6. Thomas
    Mar 18, 2020 @ 13:37

    Jag tycker det är lika bra att meddela att båten är Cheyenne. Det är tråkigt om någon som inte är inblandad skall bli misstänkt för osportsligt uppträdande.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Mar 18, 2020 @ 14:25

    Notice from Marstrand SS 2020-03-18

    As you all know all of Europe is under immense pressure due to the spread of the new corona virus.

    We at MaSS are following the situation closely and we will, of course, follow the recommendations given by the Swedish authorities. As of today, we haven’t taken any decisions on any actions for our planned races, the evolvement in the next few weeks will be decisive for the measures that need to be taken. More information will come.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Mar 20, 2020 @ 16:32

    Skagen Race.

    Bærum Seilforening har på ekstraordinært styremøte den 18. Mars besluttet å flytte årets Skagen Race til September.

    På grunn av omstendigheter vi alle må forholde oss til, og som i stor grad påvirker vår evne til å utøve og arrangere vår sport, stiller vi oss solidarisk bak myndighetenes oppfordringer. Det har den konsekvensen at vi dessverre ikke finner det mulig å gjennomføre Skagen Race som planlagt, men må flytte starten til 10. September. Vi legger forøvrig opp til samme program og Jubileumsmarkering som først planlagt Påmelding med start fra Åsgårdstrand åpner 1. April. Mer informasjon kommer etterhvert.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Mar 22, 2020 @ 10:14

    Notice from Marstrand SS 2020-03-22

    For the moment the situation is still very unclear for us. Nobody knows what will happen with the spread of the covid-virus and even more uncertain the days after that.

    It is still two months away until we run Marstrand Big Boat race so we are hoping for the best, but we must plan for the worst possible scenario.

    So far our intention is to do the regatta as planned, but we must be open for alternative solutions for the social activities After Sail and regatta dinner will both be big gatherings that all authorities tell us to avoid. As you can understand in these uncertain times we are still very unsure how to go on. But if we decide to cancel the whole regatta all entry fees will be fully refunded to you. A final decision on how we will go on will come the latest 1st of April.

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Apr 2, 2020 @ 15:23

    MBBR cancelled 2020

    Our world is no longer recognizable, more upside down than ever before with new twists and turns to make each day unpredictable.

    We at MSS have as many of you been following the COVID-19 situation daily for several weeks now, hoping every day that things will change for the better. Still, unfortunately, so far, it hasn’t, actually more in the opposite direction here in Sweden as in many other countries.

    Today we gathered the project group to discuss how we should act with regards to Marstrand Big Boat Race 2020 with three main topics on our agenda:

    – What is the latest date to decide to run or not run the regatta?
    – If we decide not to run the regatta, can we postpone it?
    – Can we run the regatta without social events and only do the sailing?

    We concluded that to be able to run the regatta, we need to decide at the latest three weeks from now, and the situation in the world and Sweden will not have changed for the better. So that gave us the answer to our question, and that is to cancel the event already now.

    To see if we could postpone the regatta, we did a review of potential dates. We at MSS are running the OK-worlds between 7-15 august. Before this, we are in the middle of the preparation for this big event. After the OK-worlds there is a boat show in Marstrand, so all docking spaces are booked for a week. Then we are in the beginning/middle of September. We believe that at that time, taking days off will be a problem for many of us.

    Can we run the regatta without social events? Our biggest concern is the health and safety of everybody, the sailors, the volunteers, and the people of Marstrand. And as you all know, one of the major things with MBBR is the great social arrangements. Cold beer directly when you arrive at the dock, multiple after sails, and a regatta dinner where we can talk about the mistakes or great things that happened on the sailing course during the day. None of this will be possible, which makes it impossible to create the event we want.

    So after long and hard discussions, we have taken the extremely sad decision that we have to cancel MBBR for 2020.

    We have now been running this regatta for so many years, and it feels strange to have to make this decision. But we have to realise that we are in the middle of things that are completely out of our control. And that a small virus can have such an enormous impact on the whole world is tough to take in.

    We hope that all of you will join us next year 28-30 May when we give this great event a new fresh start.

    We hope that you will all take care, both yourselves and others, so stay safe and be considerate to those more vulnerable!

    We will start to refund the regatta fee to all of you that have registered as soon as possible.

    Best regards,
    Marcus Blomberg
    Commodore
    MSS

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.