Marstrand Big Boat Race 2020 | registration is open
Finally, registration is open for Marstrand Big Boat Race 2020.
As always, the regatta is run the last weekend in May (29-30-31) and this year we’re hoping for even more boats from Norway, where sailors can leave their boats in Marstrand after Skagen Race the previous weekend. Also several Danish and German teams might partivipate as part of a the Western Baltic Series 2020 (more info will follow).
Also a logistical message from the club:
Dear participants in Marstrand Big Boat Race 2020.
This year we have a high load on hotels and accommodations in Marstrand. There is a big conference at Marstrands Havshotell Friday-Saturday.
If you’re experiencing a problem with accommodation, there are several options where you can stay one day at one hotel and continue at another the second day. MSS will take care of your luggage for the move between the hotels as a help. There are several hotels to contact in the Marstrand area.
But it would be best if you did this soon, to sort this out before all the rooms get booked.
Villa Maritime www.villa-maritime.se
Marstrands Kurhotell
Telephone: +46 303 600 10
Cell phone: +46 708 585112Soldathotellet www.carlstenssoldathotell.se
Marstrands havshotell www.marstrands.se
At Facebook (Marstrands anslagstavla). Here you can post a request for private accommodation.
Airbnb does also work in the area, so check this out.
We have also arranged a special price for teams that want to stay on their boat, or bring a second boat just for accomodation. Special rate: 250 SEK from Friday-Sunday.
If you need to have help with luggage moved between hotels or decide to use a boat for accommodation, please inform us at race@marstrandsss.se, and we will help you out.
MagnusW
Mar 1, 2020 @ 22:25
Vad är ”Western Baltic Series 2020” för något? Finns mer info?
Peter Gustafsson
Mar 1, 2020 @ 22:32
Inte ännu. Det finns ambitioner i att utöka utbytet mellan länderna, och för 2020 så tänker man sig nog att köra en liten “serie” med befintliga race:
– Marstrand Big Boat Race (SRS)
– German Championship at Kiel Week (ORCi)
– Danish Championship (DH)
Det är ett möte kommande vecka, så efter det borde vi veta.
Lars Wikander
Mar 2, 2020 @ 15:53
VARNING INFÖR BIGBOAT! Som vanligt många fina minnen från BigBoat. Dock gav 2019 en för oss på Zlatan tråkig erfarenhet. I samband med målgång i race 2, det med kraftig vindkantring och svårighet att sträcka mållinjen, inträffade en kollision mellan oss och en annan båt. Vi fick en skada på friborden strax framför vanten babords sida. Gick igenom gelcoat in till distansmaterialet. Silvertejp räddade regattan men fick sedan akutlagas på varv för att stoppa vatteninträngning. Slutreparation vid vinteruppläggning. Skadan uppstod då motparten vid slag till styrbord körde in sin styrbords häck i sidan på oss. Protestförhandlingen som följde ansåg motparten som vållande då man inte gjort ett korrekt slag. Diskades som följd av det. Därmed borde saken vara utagerad och respektive försäkringsbolag kunna göra upp. Men icke, motparten vägrar acceptera utslaget och har varken lämnat in skadeanmälan eller bekräftat ansvar. Jag som ägare till Zlatan har fått betala självrisken på 35.000:- samt mitt försäkringsbolag resterande ca 15.000:-. Varken mitt eller motpartens bolag kan tvinga honom att göra någotdera av ovanstående. Till saken hör att ingen kostnad kommer drabba honom, utom möjligen någon tusenlapp i ansvarsförsäkringen. Min möjlighet är nu att driva det som ett skadeståndsmål i en vanlig domstol med allt vad innebär i tid och risk. Då vi varken har vittnen eller film på händelsen känns en civil process som ett vågspel, även om det är det man kanske måste göra. Sensmoralen i detta är att man om motparten vägrar att acceptera protestkommitens utslag är man tämligen rättslös. Förvisso är protestkommiten ingen domstol, men trodde ändå att deras utslag skulle räcka. Försäkringsbolagen kan inget göra, utan hänvisar bara till den vållandes integritet och självbestämmande. Blev en dyr läxa för oss, kanske är några GoPro en billig investering i sammanhanget… Ser trots ovanstående fram emot BigBoat 2020!
srsseglaren
Mar 2, 2020 @ 18:15
Antar att det inte gjorts ngn överklagan till SSF på beslutet från protesten ?
Här kunde den svarta tavlan som tidigare föreslagits till SSF kommit till användning.
Finns fortfarande en möjlighet för MBBR att neka deltagande 2020 för den felande båten för osportsligt agerande.
Behöver antagligen en skrivelse som underlag för det ?
Tyvärr där vi är idag som samhälle finns inget rätt och fel bara mer eller mindre pengar.
Nyheterna idag:
13 svenska företag 5 personer på världsbankens svarta lista:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-tretton-svenska-foretag-svartlistade-for-korrupta-affarer
Sörmlands sparbank vd åtalad för trolöshet mot huvudman:
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/s%C3%B6rmlands-sparbank-tidigare-vd-%C3%A5talas-12530361
Najs seglat av Blurteamet med brevlådsnedtagning av gennakern:
https://www.youtube.com/watch?v=kCwEdZx7NIU
Peter
Mar 2, 2020 @ 21:09
Låter märkligt att det inte skall gå att komma åt via regelboken. Om man startar förbinder man sig ju till att följa reglerna, ärlig segling osv. Det finns ju möjlighet till disciplinära åtgärder via förbundet, tex avstängning. Dessutom brukar väl NOR stipulera ansvarsförsäkring av bla just detta skäl? Kanske finns hål i regelverket men att det skall gå att dra sig undan ansvar utan påföljd är knappast i seglingens intresse.
Även om man inte håller med om domslutet vilket man kanske inte gör borde man vara skyldig att följa det. Känns som en grundprincip om man väljer att vara med.
Rikard I
Mar 4, 2020 @ 07:03
Det märkliga är att personen ifråga ens kan komma på tanken att inte ta ansvar för sitt handlande på banan. Det är respektlöst och fegt. Personen ifråga borde bli nekad till att delta; det är första gången som jag hör om någon som inte står för sina misstag på tävlingsbanan.
carl fjällman
Mar 4, 2020 @ 09:01
Ganska pinsamt att inte stå för sina misstag, det enkelt att kolla upp vilka båtar som diskades i race 2.
Anders
Mar 4, 2020 @ 12:20
Två st Farr 30 diskade i race 2.
Pelle Pedersen
Mar 4, 2020 @ 13:05
Men bara en med målgångstid
Anders
Mar 4, 2020 @ 16:15
Scrollade inte så långt. Nu blev det tydligare.
Lars Wikander
Mar 5, 2020 @ 15:33
Hoppas att jag med mitt tidigare inlägg inte inspirerat rättshaverister att kortsluta ett enligt mig välfungerande system med protestkommiteer. Vore en tråkig utveckling om man för att få ersättning för sina skador när man inte är vållande måste dra fallet till allmän domstol. Eller tänker jag fel? Både advokater och domare har minst fem års universitetsstudier. Hur många terminer man lägger på kappseglingsregler vet jag ej, men kanske skulle man utnyttja deras oceaner av kunskap om styrbord-babord och överlapp bättre… Att det tar minst 6 månader innan utslag kanske man får leva med, bara det blir rätt! Ekonomiskt finns det bara en vinnare när den vållande vägrar acceptera protestkommitens utslag, den vållandes försäkringsbolag som slipper alla utgifter. Vore intressant med kommentarer från den tandlösa försäkringsbranchen. Vore även intressant med kommentarer från medlemmar i alla hårt arbetande protestkommiteer ute i landet. Kanske även Seglingsförbundet kunde komma med inspel i frågan. Finns det någon annan seglare som blivit drabbad på samma sätt som oss på Zlatan?
Thomas
Mar 18, 2020 @ 13:37
Jag tycker det är lika bra att meddela att båten är Cheyenne. Det är tråkigt om någon som inte är inblandad skall bli misstänkt för osportsligt uppträdande.
Peter Gustafsson
Mar 18, 2020 @ 14:25
Notice from Marstrand SS 2020-03-18
Peter Gustafsson
Mar 20, 2020 @ 16:32
Skagen Race.
Peter Gustafsson
Mar 22, 2020 @ 10:14
Notice from Marstrand SS 2020-03-22
Peter Gustafsson
Apr 2, 2020 @ 15:23