Skip to content

10 Comments

  1. Martin Gustafsson
    May 10, 2020 @ 15:23

    Vad är det för material på däcket? Kan nån förklara varför alla båtar nuförtiden måste ha mörka kanonportar på friborden? Förstår grejen med ljusinsläpp men varför fyrkantiga, kunde ju vara eliptiska t.ex.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 10, 2020 @ 15:42

      Teak-alternativet heter Flexiteek. Jag har ju ingen egentligt behov av trälooken över huvud taget, men det verkar poppis.

      Reply

      • Tor Kramvik Sivertsen
        May 11, 2020 @ 09:48

        Men Flexiteek blir rart når de blir lagt med så brede planker. liker Vindømarin sin deal på flexiteek hvor de deler hvert bord i to… ble veldig fint og så nesten ut som gammelt klassisk teak…

        Reply

  2. Anders
    May 11, 2020 @ 07:21

    Om man ändå hade råd. Fast man kan ju alltid läsa om andras fina båtar….

    Reply

  3. Nobbe
    May 11, 2020 @ 13:48

    En X-båt med Allegro-fönster och fast bord i sittbrunnen trodde man aldrig skulle ske :-) skämtåsido. Kul att varvet tar fram nya båtar för dual-purpose igen. Det verkar populärt med fasta bord och stora (fula) fönster i skrovsidorna och jag antar att det är vad marknaden vill ha – personligen har jag svårt för det tycker det stör både linjer och rörelsemönstret ombord.

    Reply

  4. Håkan Winbom
    May 11, 2020 @ 19:52

    Hur funkar det med rullbom? provade ni att reva?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 11, 2020 @ 20:59

      Vi provade inte att reva, men tanken var att man kunde rulla ner det till respektive latta.

      Jag har ju seglat med lite olika rullbommar, och det har alltid varit lite struligt.
      Detta var första gången det kändes “straight forward”.

      Reply

  5. Bosse F
    May 12, 2020 @ 20:37

    Blir frustrerad över att coden sitter så nära focken. På kryssen kan man ju ta bort coden då den sabbar flödet runt focken. Min båt dör fullständigt om coden sitter uppe. På samma sätt tappar coden massor av power av den inrullade focken.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 12, 2020 @ 20:47

      Så klart skall coden bort om man seglar “på riktigt”.

      Att ha ett rent flöde vid fockens förlik gör stor skillnad. Att ha rullar på insidan av en större gennaker eller code gör inte alls lika stor skillnad då de inte direkt påverkar flödet över seglen (men skapar turbulens i slotten mellan seglen). Men det är så klart snabbare att ta ner allt som inte bidrar till fart framåt.

      Nu ville vi testa bägge seglen på ett par timmar, och X-yachts var snälla och satte upp allt i hamnen😃

      Reply

  6. Arcona 465 Carbon | testsegling - BLUR
    Nov 10, 2020 @ 21:00

    […] naturlig jämförelse är så klart X4⁶ som vi provseglade i Danmark i våras. Den båten visar sig i DH väga 12,35 ton, vilket är 30% mer än Blådåren […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.