Visbypokalen 2020
Vi gästspelade ju på Visbypokalen förra året, då på J/121 Jolene. I år hade vi fått chansen att segla med J/111 Valentina. Nyttigt för oss att få segla J/111, men schås att komma ut på havet för lite offshore-segling.
Jenny på stor och ägaren Micke till rors strax efter starten inne i Nynäshamn. Bakom First 40 C me som körde doublehanded.
För att hantera alla 46 båtar (på ett trångt startområde) så har man delat in alla båtar i ett antal startgrupper. Albin Nova Mobline startade redan, 08:30, vi 13:45 och 100-fotaren Gaia fick vänta till 17:20.
Johan från vårt gäng kallar vindbyar. J/111 CAG var först ut på startsträckan.
Johan rattar och Reidar kör storsegel.
Vi bestämde tidigt för att vi ville ligga höger om fleeten på kryssen söderut. Dels skulle det passera några mindre fronter, men det fanns också möjlighet till viss sjöbris. Så vi splittrade tidigt med CAG och gick söderut. Detta verkade vara valet både för vinnande Farr 30 Cheyenne (se spåret nedan) och CAG som hängde på oss.
Andreas trimmar. Hipster/uteliggarskägget finns där för att han lovat vara skäggmodell för någon som läser till frisör. Men vakterna i Sandhamn var tydliga med att han inte fick komma in på Seglarhotellet 😃
Micke, Jens & Anton på railen.
Ganska trevlig segling i 5-6 meter och hanterbar sjö. Vi slet lite med att få till de farter vi är vana vid, men gick jämt med CAG så vitt vi kunde avgöra.
Fram på kvällen så kom fronten som vi väntat på, med 7-8 m/s och regn. Inte riktigt lika mysigt längre men helt ok. Initialt lyfte det bra, och vi kunde tidvis köra på speed mot märket, men sedan tickade vinden tillbaka och vi hade offrat en del höjd i onödan.
Här är Johan Barnes spår från Farr 30 Cheyenne. Väldigt likt vårt även om vi var en halvtimme bakom dem i spåret.
Vid rundningen utanför Stenkyrkehuk var vi lite mer än en distans bakom CAG. Vi hade haft lite otur med splitten i början och när vi gick på fart mot märket hade vi tappat lite till. Nåväl, långt kvar, och det kändes som vi låg bra till jämfört med andra båtar runtomkring.
Efter rundningen runt 3-tiden så var det full gas mot Gotska Sandön. Alla verkade ha sett samma sak, och ville ligga långt höger när nästa från passerade och vinden gick till sydväst.
Här kommer det mer vind vid Kopparstenarna. Vi försökte göra det mesta av det som fanns, men fick inte riktigt den utväxling vi hade hoppats på.
Efter en fin undanvind från Kopparstenarna och norrut, där vi som mest gjorde 16 knop. så blev det ganska platt in mot Almagrundet. Här hann vi i kapp First 40.7 Blueprint och First 40 Tjaukle.
Snabb sistasträcka in från Alma med jibtop och målgång 14:49. Vi visste att Jolene och CAG var före på beräknat men annars kändes det helt ok.
Hela gänget; Reidar, Jens, Jenny, Peter, Andreas, Micke, Johan & Anton. Stort tack för att vi fick vara med ombord och köra vårt vaktschema. Nyttig träning för oss och kanonbra stämning ombord!
Socialt distanserad prisutdelning på Sandhamn.
Grymt arr av Johan Rockström, Jonas Grandér och alla andra som varit inblandade. Kul blandning av båtar, många bra besättningar, sjysst bana, enkelt upplägg. Som det skall vara 👍
Vi var jättennöjda med en 4:e-plats. Kul också att vi fick in 3 J/boats på topp 5!
# | Typ | Båt | Crew | SRS | Seglad Tid | Korrigerad Tid |
1 | Farr 30 | Cheyenne | FC | 1.102 | 25:12:23 | 27:46:39 |
2 | J/111 | CAG | FC | 1.129 | 24:47:23 | 27:59:15 |
3 | J/121 | Jolene | DH | 1.154 | 24:17:45 | 28:02:15 |
4 | J/111 | Valentina | FC | 1.126 | 25:04:00 | 28:13:30 |
5 | Farr 40 | Stormtrooper | FC | 1.204 | 23:27:50 | 28:15:02 |
6 | First 40.7 | Blueprint | DH | 1.103 | 25:42:44 | 28:21:38 |
7 | Sunfast 3600 | Groovie | DH | 1.065 | 26:37:58 | 28:21:50 |
8 | DS37 | Falken | FC | 1.081 | 26:23:00 | 28:31:13 |
9 | Albin Nova | Team Mobline | DH | 0.926 | 30:53:19 | 28:36:10 |
10 | Elliott 44 | Matador | FC | 1.284 | 22:20:10 | 28:40:46 |
11 | First 40.7 | Naomi | FC | 1.100 | 26:04:42 | 28:41:10 |
12 | Withbread 30 | Monday Never | FC | 1.032 | 27:52:07 | 28:45:37 |
13 | Corby 33 | Onecorner Racing | FC | 1.060 | 27:08:53 | 28:46:37 |
14 | Figaro 3 | Tutalör | DH | 1.084 | 26:38:16 | 28:52:31 |
15 | Finnflyer 36 | Blue Café | DH | 1.086 | 26:38:59 | 28:56:30 |
16 | Finnflyer 36 | Black Pearl | FC | 1.105 | 26:11:39 | 28:56:40 |
17 | One Off | Mithril | FC | 1.034 | 28:00:11 | 28:57:19 |
18 | Elan 37 | Solidsport | DH | 1.035 | 28:02:37 | 29:01:30 |
19 | Hanse 400 | Cassis | FC | 1.058 | 27:26:29 | 29:01:59 |
20 | Prima 38 | White Nuckles | DH | 1.093 | 26:35:17 | 29:03:39 |
21 | Steward 109 | Booty! | FC | 1.104 | 26:30:29 | 29:15:54 |
22 | Shogun 50 | Ladykiller | FC | 1.366 | 21:27:00 | 29:18:03 |
23 | Spirit 100 | GAIA | FC | 1.461 | 20:10:20 | 29:28:18 |
24 | Farrier 33 | Carbon Tiger | FC | 1.295 | 22:46:00 | 29:28:58 |
25 | Arcona 400 | Cefrica | FC | 1.102 | 26:53:23 | 29:37:57 |
26 | Dehler 38 | Mango | DH | 1.089 | 27:14:14 | 29:39:41 |
27 | Diva 35 | Foxtrot | DH | 0.999 | 29:53:57 | 29:52:09 |
28 | S&S 63 | Refanut | DH | 1.104 | 27:05:20 | 29:54:22 |
29 | X-41 | Oxygen | FC | 1.159 | 25:49:23 | 29:55:44 |
30 | First 40.7 | Embla Acapia Sail Racing | FC | 1.100 | 27:24:00 | 30:08:24 |
31 | FF 34 | Malva | FC | 1.081 | 27:53:27 | 30:09:00 |
32 | Farr 400 | Wetjob | FC | 1.252 | 24:11:40 | 30:17:29 |
33 | First 40 | Tjaukle | FC | 1.091 | 27:52:07 | 30:24:17 |
34 | Gambler 40 | Fast Food Sally | FC | 1.097 | 28:04:00 | 30:47:21 |
35 | Archambault 31 | Atao! | DH | 0.993 | 31:13:01 | 30:59:54 |
36 | Linjett 33 mod | Serenity | DH | 0.970 | 32:03:28 | 31:05:46 |
37 | X-35 | X-Storm | FC | 1.083 | 28:53:00 | 31:16:50 |
38 | First 44.7 | Panache | FC | 1.165 | 27:01:00 | 31:28:28 |
39 | First 40 | C me | DH | 1.140 | 28:10:49 | 32:07:32 |
40 | Malbec 360 | Loyal | DH | 1.017 | 31:36:00 | 32:08:14 |
41 | Fareast 28 | Picador | DH | 1.040 | 30:57:00 | 32:11:17 |
42 | Dehler 42 | Gaga | FC | 1.100 | 30:46:28 | 33:51:07 |
43 | Beneteau 55 | Madame | FC | 1.136 | 31:19:27 | 35:35:03 |
DNF | Fareast 28R | Black Rooster | FC | 1.081 | DNF | |
DNF | Farr 40 | Warpath | FC | 1.197 | DNF | |
DNS | Corby 33 | Spray | DH | 1.065 | DNS |
Kan också rekommendera KSSS vandrarhem på Telegrafholmen. Några av oss hittade dit sent på kvällen.
Peter Gustafsson
Aug 24, 2020 @ 21:39
Här är också Jolenes spår…
Johan R
Aug 25, 2020 @ 08:52
Tack för att ni kom Peter och grattis till en bra insats i år igen. Ser med spänning fram emot val av båt 2021, vad ska komma efter J/121, J/111….😉
Anders
Aug 25, 2020 @ 14:26
J/99 förstås!
Peter Gustafsson
Aug 25, 2020 @ 14:29
Det hade ju varit kul. Jag tror både J/boats och andra aktörer vet var vi finns 😃
Federico Garofalo
Aug 28, 2020 @ 08:18
Imponerande att se att ni alltid ligger på toppen.
Det där måste vara den sexigaste fleeten i trakten?
Dan
Aug 28, 2020 @ 10:20
Också lite kul att en 31 fotare ritad för 25 år sedan är vinnare med en seglad tid på fina 25:12:23. En tidlös (bevisligen) kompromisslös racer seglad av ett skickligt gäng! 9,43×3,07 m med inombordsdiesel och en totalvikt på 2063 kg. Får man gissa att inredningen är utan ädelträ och ståhöjd :-)
Fabian Tillig
Aug 28, 2020 @ 10:30
“Inombordsdieseln”. I de flesta 31 fotare skulle den väl max duger som generator… ;).
Men instämmer, fantastisk design.
Anders
Aug 28, 2020 @ 12:29
Vi på J/111 C.A.G är inte jättevana att bli omseglade på undanvinden – framförallt inte av mindre båtar, men när Farr30:an kom studsande på vågorna var det liksom bara att vinka och lyfta på hatten :) jäkla båt att gå!
Dan
Aug 28, 2020 @ 10:52
Precis, och det är just det som är det intressanta. Den är på 9 hk.. och driver lätt 2063 kg båt..men de flesta 31 fotare väger 1,5 ton till och då duger den mest till generator/hjälpkärra, eller för att driva bogpropellern ;-). Deplacementet kan skapa positiva eller negativa spiraler.