Code 0 vs jib 0?

Saker som man kan ligga vaken och fundera på så här års; vad är egentligen en optimal segelgarderob? Framförallt på fockbåtar som behöver lite extra tryck när man faller av och vill sträcka ut i lite lättare väder.

Och alternativen blir allt fler; från en Jib 0 (stor fock som halsas på peket) via jib-top (en djupare variant med högt skothorn) till olika storlekar och bredder på coder.

Här är veckans läsarfråga:

Hej Peter!

Har med intresse läst vad du skrivit om J0 vs Code 0. 

Jag har en RM 1050 som ju är en lite annorlunda båt än din. 

Den är relativt trög i lättvind med all sin våta yta (dessutom med två kölar).

Båten används mest för cruising, men jag tycker om känslan när den går som bäst 😃

Årets MSC var perfekt för båten då den är styv och jag mestadels hade 260 ltr (färskvatten) i lovart.

Jag har samma utgångspunkt som du hade, att få bättre fart på bidevind i lätt vind. Min båt ”dör” under ca 4,5 m/s på kryss. 

Står i valet och kvalet mellan en Code 0 alt J0.

Båten har ju en skojig ”katedral”-rigg där det finns möjlighet att skota mellan toppvanten och undervanten.   

J0 är, som du skriver, ett dyrt segel, om det ska hålla formen.

Vad tänker du gör mest nytta?

Mest yta för att kränga ner båten (Code 0), alt J0 för bättre höjdtagningsförmåga och ca 25-30% mer yta än kryssfocken? 

Jag har en ”Code 2” 65 m2 (typisk fransk design) i dacron som funkar bra på halvvind och till 120 TWA. Gennaker på 100 m2. I övrigt stor från North 3di 760 (en begagnad som är cruising-konverterad med fullattor) samt fock från UK, X-drive-carbon.

Tack för allt intressant och kul material från Blur!