Close
Skip to content

30 Comments

  1. jol
    Nov 17, 2020 @ 08:32

    Varför inte en mini transat 6.5

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Nov 17, 2020 @ 09:57

    Av båtarna på racing-yachts och med tanke på budgeten är väl den här https://www.racing-yachts.com/archambault-grand-surprise-910-536.html den som lockar mest..

    Reply

  3. David
    Nov 17, 2020 @ 16:18

    Några av de båtar som räknas upp är nog ingen höjdare för Shorthanded, M34 prövades på Watski2Star när den var ny och var en katastrof SH enligt ägaren då den ville ha mer vikt på railen (det är vell knappt någon som fått fart på dom ens med full crew). Farr 30, Mumm 36 och Farr 40 är ju båtar som gillar mkt folk på railen och mkt tunga att hantera redan med många fler än 2 ombord i normala fall. Börjar man bygga om dom för SH med tyngre kölar, mindre segelyta osv kommer de bara tappa prestanda och bli “förstörda”, då är det mer rimligt att välja en mer rimlig båt för SH från början. Tror man bör satsa på en mer lättseglad båt med mer rätande moment för SH, iaf om man vill kunna klämma ut någon prestanda och inte bara åka runt och fladdra sönder segel så fort det blåser mer än 10-12 knop ;)

    Tex en J/88 kan vara en riktigt fin SH båt för 80 000 euro, https://se.yachtworld.com/baatar/2015/j-boats-j-88-3667786/ den ligger ute för 89 000, men det har nog aldrig sålts en båt som inte går att pruta en rejäl bit på så 80 000 är nog rimligt ;)

    Reply

    • yngve
      Nov 19, 2020 @ 16:50

      TACK för bra svar!

      Reply

      • David
        Nov 21, 2020 @ 22:36

        Denna är nog ett bra köp med fina North Sails 3Di segel från 2017, spec innan Brexit då man säkert kan få extra Brexit rabatt på båtar i UK generellt ;) J/88 går ju även att dra på trailer lagligt med BE kort och en bil som får dra 3500kg. Vet att Key Yachting som säljer denna (Importör för J-Boats i UK) iaf hade en road legal trailer till en J/88 stående för ett tag sen när jag var intresserad av en J/88 de sålde, de kunde slänga med trailern för en struntsumma vid köp då den blivit över från en annan J/88 ;) Då är det väldigt enkelt att få hem den snabbt :) https://se.yachtworld.com/baatar/2014/j-boats-j-88-3607539/

        Reply

        • Jonas Dyberg
          Nov 21, 2020 @ 22:51

          En trailer kan vara bra att ha men är det fråga om båttransport så är ju en segling “one way” från Hamble till Sverige en trevlig upplevelse och till låg kostnad. https://youtu.be/y_PSCQnqDVo
          @David, du kollade på en J/88:a. Varför blev det ej köp?

          Reply

  4. Anders Nyberg
    Nov 17, 2020 @ 16:49

    Varför inte en Figaro2, borde vara den optimala shorthandedbåten i det prisspannet.

    Reply

    • Yngve
      Nov 20, 2020 @ 10:18

      Läcker båt 👍

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Nov 17, 2020 @ 17:41

    De diskussioner jag har med seglare brukar alltid låta som terapeut-sessioner, då olika båtar passar olika seglare.

    Vad är det långsiktiga målet. Är detta en kul grej att göra med syrran, vill du köra Gotland Runt på ett bra sätt eller är detta första steget på något som skall leda till en större satsning?

    Ambitionsnivå? Bara på kul, utvecklas som seglare, vinna i SRS, segla mot de bästa, … Man kan lägga ribban på många nivåer.

    Tidsåtgång. Hänger ihop med ovan. Har jag bara 4-5 helger så kanske jag inte skall satsa på en båt som tar 100-tals timmar att få fart på. Här går de flesta bort sig och överskattar den tid man har. Det är bättre att ta en enklare båt än att tappa sugen halvvägs.

    Budget. Det är inte bara en båt som skall köpas, utan man skall utrusta den bra, skaffa säkerhetsprylar, mäta in, ta sig till race, … det tar aldrig slut.

    Segla eller mecka. Här skiljer sig seglare väldigt mycket. Någon vill ta en halvdann båt och mecka jättemycket. Någon annan vill lägga motsvarande tid på vattnet. Inget är rätt eller fel, men bra att veta vilken kategori man tillhör.

    Utvecklingsområden? Var vill jag utvecklas? Vill jag lära mig gennakersegling? Offshore? Routing? Här bör man mappa båttyp & race till de områden där man är beredd att lägga tid & energi.

    Vilka race? Horses for courses. Olika båtar är rätt för skärgårdskör, Goptland Runt och Fastnet Race. Ju bättre man vet vad man vill segla, ju lättare att hitta en båt.

    Mina prioriteringar om jag var i samma sits som den som ställt frågan.

    1. En hyfsat liten & enkel båt där jag både orkar segla den och har råd att betala räkningarna.
    2. Styv. Det får inte bli överlevnad så fort det blåser lite. Det är jätteråkigt när man känner att man inte kan segla båten för fullt i 8 m/s.
    3. Kul. Ju roligare båt ju fler timmar på vattnet.
    4. Gennaker? Om möjligt. Å andra sidan fungerar en Figaro 2, JPK eller SF 3200 mycket bra för denna typ av segling.

    Bland de båtar jag hittade på siten skulle jag säga:

    1. Max Fun 35. Svinkul båt i lagon size. Kolla kölen🙂
    Assy + utmanande att segla. Svår när det brallar..
    https://www.racing-yachts.com/max-fun-35-471.html

    2. Corby 29. Lagom stor. Styv som tusan. Grym kryssbåt.
    Möjlig att vinna det mesta i. Symmetrisk spin.
    https://www.racing-yachts.com/corby-29-by-fca-marine-510.html

    3. J/105. Styv båt som trivs bäst på havet. Enkel att segla själv.
    Går att hitta relativt billigt. Känns kanske lite omodern.
    Ingen vidare lättvindsbåt.
    https://www.racing-yachts.com/j105-553.html
    https://www.blocket.se/annons/skane/j_105___shorhandedoptimerad__klar_for_racing/91613495

    Andra båtar som kommer upp: Figaro 2, J/92, J88, SunFast 3200 (sleeper?), Jpk 10.10, X-332 (om man har familj)

    Reply

    • Richard Domack
      Dec 2, 2020 @ 18:08

      +1
      Och infästningarna har jag för mig blev åtgärdade på samtliga efter olyckan med Holigan V.
      .

      Reply

  6. Lasse Bergkvist SWE6000 Cloud Republic, Inferno 29
    Nov 17, 2020 @ 20:47

    Ska du segla på Västkusten eller Ostkusten? Stor skillnad på vilken båt du bör ha. Runt öarna race eller typ Gotland Runt, Raymarine2Star, Bohusracet- också där stor skillnad på setup.
    Om det inte är för mycket hav- NF. Köp en för 100, utrusta för 100-150 och du har en hanterbar DhSRS- båt. Corby 29 är en grym kryss/länsbåt- inte lik rolig på 70 Nm sträckbog från Oskarshamn till Oxelösund… Min uppfattning efter att ha seglat på båda kusterna är att på Västkusten går det jättebra med en gennakerbåt på runt öarna race, beroende på,att det blåser över öarna då,det saknas träd… På osttkustens runt öarna race föredrar jag genua och spinnaker då det är träd på,öarna och det då blåser rakt igenom sunden och blir då plattläns. Archambault som Pelle föreslår fungerar kanon!
    Fundera på om du vill ha en trailerbar båt, då tillkommer en dimension. Lycka till!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 17, 2020 @ 20:59

      Agree.

      Håller dock inte med om skillnaden med gennaker. Tänker att det mer är en fråga om träning och banformat… och rent teoretiskt så gunkar ju assy bättre i lättare vindar.

      Vi sliter fortfarande på race som Hermanö Runt, men har inte haft några problem att köra inshore på ex startsträckan på Gotland Runt (2012 var vi först i klassen vid Sandhamn med J/109 och 2016 var vi tvåa i klassen och fyra totalt bland alla SRS-båtar med J/111). Vi gillar skog 🌳🌳🌳

      Reply

      • Skoglund
        Nov 18, 2020 @ 19:46

        Det här med gennaker. Handlar väl oerhört mycket om vad det är för båt. J/111 är en snabb båt som bygger fart och kan gå djupare. Inte riktigt samma med gennaker på en Maxi77.
        Gennaker är ett fantastiskt segel på rätt båt men passar absolut inte långsammare båtar.

        Reply

        • Fabian Thies
          Nov 18, 2020 @ 21:16

          Det beror på vindstyrkan också. Jag tycker ju man borde har både och. Seglar på 2 båtar som har gennaker och spinnaker. På länsen är det gennaker och skärning i lättvind (upp till 10kn på den ena och upp till 12 kn på min båt), blåser det mer gå man platt med spinnakern. Att jag använder gennakern längre beror mycket på att den är väldigt mycket större än spinnaker (56 mot 43 kvm) Sen är ju en platt gennaker (typ en A3) skönt på slör…

          Min båt är en Albin 79a, alltså ingen snabb båt allts.
          //fabian

          Reply

          • Skoglund
            Nov 19, 2020 @ 09:34

            Självklart är det bäst med alla typer av segel. Men ska man vara konkurrenskraftig i skärgården så tror jag det är fel väg.
            Har svårt att tänka mig att det i någon vindstyrka är snabbare med gennaker på läns oavsett vind med en Albin 79. Men jag kan ha fel.

          • Fabian Thies
            Nov 19, 2020 @ 10:12

            Där har du faktiskt fel ;). Jag ser ju att jag är väldigt svårt att tas med i lätta vindar, typ 2/3 m/s. Då är det svårt att köra ifrån mig i en Dehler 29 eller Pogo 850. På Bohusracet kunde jag köra om en Maxi Racer, en Smaragd och en Dehler 29 på sträckan Åstol-Hätteberget. Då blåste det sådär 2-3 m/s. Så det är faktiskt snabbt. Tre anledningar:
            – Min Gennaker är jättestor för båten. Det är nog inte rimligt möjligt att designa en Spinnaker med bra form som är lika stor.
            – Gennakern/ Assyn har bättre skärning för brantare vinklar. Och blåser det lite, kör man brant.
            – Med Gennakern är det omöjligt att gå platt. Så där räddas man lite från sina egna misstag om det blåser lite ;).

            Sen är det såklart så att båtar som min har en klar fartgräns. Når man upp i typ 5.5 kn och kan inte faller mer med Gennakern är det klart dags att byter till spinnakern och gå platt. Och visst betalar man för det i SRS. Och blåser det över 6 m/s kan det kännas dyrt. Men i lättvind gå man så himla mycket snabbare med Gennakern att det löner sig. Men det är väl alltid samma diskussion om att rata upp eller ner ;). Min båt har klart edge på lättvind, men det har en standard Albin 79a också, så jag försökte bara att styrka mina starka sidor ännu mera… Sen är det också kul med en jättesegel ;).

            Sen kör vi ju Gennaker och Spinnaker på Pogon. Och då är vi ju snabbt, även i Skärgården.

            Instämmer dock att man ska akta sig för att satsa bara på Gennaker. Ska man köra Gennaker i mer vind behövs det en planande båt…

      • Peter Gustafsson
        Nov 18, 2020 @ 19:55

        Sä är det.

        Man skall ha väldigt bra på fötterna för att gå från det ena till det andra, och det ställer också ganska stora krav på design i de fall men vill gå på assy. Ett stort problem är att många tänker sig att ha en “allroundgennaker” som funkar bra i ett brett register – med följden att den inte är riktigt bra på något 😃

        Senaste exemplet var väl Dominant Race Special, där man trodde att det skulle bli en bra gennakerbåt, men det visade sig inte alls fungera trots en ganska sportig design,

        Reply

        • Skoglund
          Nov 19, 2020 @ 09:37

          En klok person sa någon gång att man väldigt grovt kan säga att 1.30 (enligt gamla systemet. 1,10 idag?) på depl båtar när gennaker blir bättre än spinnaker. Gäller såklart inte sportbåtar.

          Reply

  7. edvard
    Nov 17, 2020 @ 21:28

    Den er i nedre pris-sjiktet, og kanskje litt for mye tur, men hva med en First 31.7? Lett å håndtere shorthand, og med 150% genoa glir man godt i lite vind.

    Reply

  8. Lars M
    Nov 18, 2020 @ 11:21

    Smaragd är en bra shorthanded-båt. Lagom stor, lättseglad, snabb och verkligen styv.
    Dock kanske inte helt modern.

    Reply

  9. Pelle Pedersen
    Nov 18, 2020 @ 13:29

    Motfråga då; Ska den bara användas SH/SH-kappsegling?
    Beroende på det svaret blir båtvalet lite olika.
    Tycker jag iallafall!

    Reply

    • yngve
      Nov 19, 2020 @ 17:06

      Tack! Jätteintressant att läsa alla svar. Den kommer seglas 90% SH gissar jag.
      Fartfylld segling prio 1. Boende – familjeegenskaper prio 5. Kappsegling på basic nivå i framtiden hoppas jag.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Nov 20, 2020 @ 16:43

        Yngve!, tack för svar!! Då blir mitt svar; något med peke! Gärna i en storlek som du tror du kan hantera. Både på sjön/havet och i plånboken!… Vad ligger då närmast? Välj något etablerat som du inte behöver mecka om. Framtida meck/anpassningar kan då basera på erfarenheter!

        Reply

    • Jonas Dyberg
      Nov 19, 2020 @ 22:29

      Single, double, full crew, det finns en lösning. Fartfylld och lättjobbad segling i en lagom stor båt som dessutom är en pärla att titta på. Jag är väldigt nöjd med min http://J88.se.

      Reply

      • Yngve
        Nov 20, 2020 @ 10:22

        Läcker båt 👍

        Reply

      • Per
        Nov 20, 2020 @ 16:09

        Begagnad Fareast 28 R där du kompletterar med en ny djupare fena och lite tyngre bulb. Fantastiskt mycket bang for the buck

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 20, 2020 @ 18:13

          Låter som ett högriskprojekt?

          Reply

          • Per
            Nov 20, 2020 @ 23:26

            Varför? Man kan ju alltid plocka tillbaka gamla bulben ur 2:@ handsvärdesynpunkt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.