Hermanö Runt 2021
Här kommer en rapport från min co-skipper Pelle Pedersen som seglade Hermanö runt i vår nya lilla leksak…Låter lite som en repris på 2020?
Men… vad säger i om Farrgos nya “klyvare”. Hiss eller diss?
Lite snabbt påkommet så fick jag och min son Felix chansen att segla Hermanö Runt i en ny First (Seascape) 18! På grund av tidsbrist så blev det inte läge att hinna få fram mätbrev mm men det spelade ingen roll då Hans Abrahamsson på HKSS snyggt och smidigt fixade så att vi kunde starta utom tävlan!!
Vi började med att dagen innan putta båten i sjön för att snabbt få oss en provtur.
”Putta i sjön” var/är en enkel sak: båten väger 510 kg och sjösätts via ramp!! Koppla bort ljusrampen bak på trailern och rulla ner, svårare än så är det inte!! Har man masten uppe i sin hemmahamn kan man vara på havet inom 20-30 minuter!
Hur gick provturen då? Blåste 5-7 m/s (byigt) och med kryss ut så är det uppenbart att det tar en stund att lära sig den. Fick riktiga ”Laserflashbacks”, med det menar jag att vill man ta det lugnt (= inte skota hem så hårt) så gick det alldeles utmärkt men ville man ”ta i lite” så fick man vara mer på tå! Vi kryssade en stund och båten lugnade ner sig betydligt, farten gick upp och smilbanden på skipper gick från bindestreck till U!! Efter en lång stund var det läge att falla av och dra upp gennakern och nu hände det saker… En blandning av 14-fotare och VO65 infann sig: båten flög över vågorna som en 14-fotare och dök som en VO65:a, om man satt för långt fram! Slutsats: jag ville inte få SV 10m/s dagen efter på racet… Ovana i båten och mycket sjö hade inte varit rätt start på äventyret, lägg till här också att Felix inte är så van vid detta. Nu ska jag snabbt säga att kombon First 18 och 22 årig kille med begränsad vana var/är en riktig höjdare = han fattade läget direkt!! Provturen och efterföljande race satt som en smäck med Felix ombord! Är det något med yngre generationer och moderna båtar??!!
In i hamn igen och plocka upp båten, masta av, spänna fast båten mm och köra hem den: allt gjort på 1,5 timmar, inkl 30-40 min körtid hem… Börjar ni ana en viss ”förnöjsamhet” hos mig? 😊
Upp tidigt på lördag morgon och bil till Hälleviksstrand, SNABB riggning och i med båten! Masten sätts i gångjärn på däck och sedan är det bara att fälla upp den. Väger 12 kg… Allt gick så smidigt att vi var klara med bred marginal!
I sedvanlig ordning hade HKSS gjort ett kanonarrangemang och fått ihop 55 anmälda båtar!! Prognosen pekade på ostlig vind 3-5 m/s med risk för lite variationer fram på eftermiddagen.
Starten var en sträckebog ut där vi snabbt insåg att det var bara hissa gennaker, lyckades pricka linjen på sekunden (ca) och med gennakern ryckte vi direkt från övriga, snabb bog ner till Danholmen och sedan falla av mot ostpricken ute vid Buskärsfluna. Lite motvrid kom och den öppna bogen blev snabbt en slör = passar oss utmärkt!
Passerar en H-båt och tar in massor på Olof Zachrisson i Cumulus. Olof och son(?) kom att bli en grym konkurrent hela banan runt där vi till slut drog kortaste strået!… Runt pricken och nu läns upp mot bojen vid Oxskär, detta borde vara vår Akilleshäl, läns i 3-4 m/s och lite avtagande, men vi klarade oss ganska ok. När vi rundat bojen och lovade upp mot Hermanö Ränna ser vi bakom oss att vårt flyt med vindarna håller i sig, vi har vind och de bakom har problem… Nu ska vi i ärlighetens namn också tillägga att de första båtarna hade ännu bättre vind än oss! Upp i rännan och vi har lyckats passera Cumulusen strax innan men HELA rännan upp jagar dom oss! Ibland drar vi ifrån och så tar dom in igen. Det är skillnad på 510kg First 18 mot 3,7 ton Cumulus!
När vi rundar, eller strax innan, gröna pricken N om Gullholmen så vrider vinden till NV! Vi tar oss precis runt med gennakern uppe och rycker lite på Cumulusen. Med NV i ryggen så ”forsar” vi ut och där ligger de första båtarna i stiltje! Som sagt: maxflyt med vindarna. Självklart seglar vi också in i stiltjen, det gick liksom inte att undvika… ny SV-vind fyller in och vi anar att det fyller på bäst lite mer västerut = tar ett slag ut söder om Gräsholmarna. Mycket riktigt fyller det på bra och vi kan slå tillbaka mot land, nu med rejält avstånd till Cumulusen och klart hugg på toppbåtarna (2x Accent och 1x Compis 28)!!
Vi lyckas få båten att gå riktigt snabbt i de 2-3 m/s som fanns: rejäl lutning, bukig fock, twistad stor, sitta långt fram i båten och gå på fart. BTW: snabba segel!!
Någonstans mitt emellan Hättan och Härmanö Huvud kom vi in mot land och då är vi nästan helt ifatt de 3 första båtarna! Wow!!! Småslår några gånger längs land men i ett läge blir jag lite övermodig och i jakt på bättre tryck går vi lite långt från land och vips är vi efter igen inkl Cumulusen (misstag nr 1) … In mot Härmanö igen och upp mot, och förbi Härmanö Huvud, nu börjar alla förbereda sig för slaget över mot bojen 2M västerut. Med nordgående ström så får man ”stå över” ganska mycket.
Först att försöka var Hans Oskarsson i Accenten, dom fick snabbt slå in igen. Själva låg vi längst in mot Härmanö och ”bidade vår tid”!! Här vi nu misstag nr 2: även vi slår över till slut mot bojen men hade vi väntat 3–5 minuter till hade det kanske sett helt annorlunda ut vid bojen… Bara det att vi var sist över gjorde att vi låg på topp på alla båtarna och väl vid mötena sedan ute var ikapp igen! Som sagt hade vi (jag) haft mer is i magen…
Rundade bojen som 4:e båt efter Oskarssons Accent, Zachrissons Cumulus och Cederlöfs Compis.
Dags för misstag nr 3: jag VISSTE att det hade varit smartast att gå lågt och fort = låta oss åka med sidströmmen lite norrut för att sedan, i mindre sidström, lova upp mot Måseskär… Precis som Oskarsson och Zachrisson gjorde!! Ändå väljer jag raka vägen = mer sid/motström och för högt för gennakern i början. Inte smart… De 2 första glider ifrån medan vi och Cederlöf ser hur vi håller på att bli uppätna av 2 Melges 24 + 1 Farr 30. Framme vid Måseskär har vi dom precis bakom oss och vi laddar för sista benen in mot mål men då visar det sig att dom har kortat banan och har målgång vid Måseskär!! Vi glider i mål som 4:e båt (utom tävlan visserligen)!!
Vad kan man då säga om båten??
Seascape, som nu har blivit First, har verkligen gjort rätt!!!
Med det menar jag att det är en färdig produkt som du antingen gillar eller inte.
Båten kommer komplett, du behöver inte börja med att komplettera med massa saker. Ett sjökort och du är på G!! Alltid med en ny (för dig) båt så tar det en stund att komma in i den, en bred platt båt vill inte ha vikt bak! Svårare än så är det inte, nästan…
Alla ”system” i båten är väl genomtänkta och sitter rätt placerade, hela båten liksom inbjuder till att segla!! Och det mycket!!
freddan
Aug 13, 2021 @ 14:31
Vad är det för vitt konstigt segel som SWE 10070 har? Ser ut som en fock satt på en spinnbom???
Magnus W
Aug 13, 2021 @ 18:42
Klyvare, hiss eller diss? Jag är ju part i målet men det har visat sig vara ett förvånansvärt effektivt segel. Syftet är att fylla en lucka i lättvind mellan TWA 70-115. Farr 30 har ju redan både topp och fraktionshissade gennackrar men samtidigt är båten så vek att det inte går att nyttja dem i branta vinklar, särskilt inte shorthand. Idén från Lundh Sails är att utnyttja den befintliga focken för att fylla spalten och eftersom vi inte har ett långt peke är tanken att nyttja topphissning och spinnbommen för att skapa distans till focken. Seglet gör också toppen på storen effektivare och vi kan skota den hårdare och lasta upp båten utan att stalla storen helt. Mer segel längre fram gör att rodret blir ganska balanserat ändå. Enkelt och billigt segel som inte kräver någon extra utrustning. Dessutom är det kul att lära sig något nytt. Inte minst besättningen får en del att tänka på vid byte till spinnacker. Prata med Rasmus Lundh om du vill veta mer.
Peter Gustafsson
Aug 13, 2021 @ 20:58
Det är väl fortfarande upp till bevis om det lönar sig eller inte.
Vi har ju sett några varianter på “flying jibs” (framförallt från de segelmakare som inte gör “cableless”-coder) men när man tittar på båtar som placerar sig så verkar det fortfarande vara code som gäller.
Men det ser festligt ut.
Har du koll på hur mycket det påverkade mätetalet?
Magnus W
Aug 14, 2021 @ 09:49
Bevis återstår så klart, men vi gör en halv knop extra (10%) i de vinklar den är tänkt för och mätetalet påverkas inte alls, så beviskraven är låga ;). Shorthand kostar den 0,002. Vet inte varför det blir så, mer segel brukar ju ge mer nytta med mer vikt på kanten, men jag killgissar bara.
Jonas Dyberg
Aug 13, 2021 @ 23:02
Psyka oss konkurrenter lyckas ni med helt klart… ;)
Riktigt skoj med nya koncept!! :)
Dan
Aug 14, 2021 @ 14:03
Kul läsning! Och jäkligt bra seglat (utom tävlan) med tanke på att ni knappt seglat den innan racet. Sedan är det dessutom en vinst i sig att sonen hängde med.