Skip to content

10 Comments

  1. Martin Gidlund
    Jul 8, 2022 @ 10:32

    Så vad får det för konsekvenser i praktiken att de bryter mot reglerna, förutom de rent moraliska?

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Jul 8, 2022 @ 10:35

    Inga alls. På samma sätt som man kan segla genom ett fågelskyddsområde eller ta emot hjälp från meteorolog i land om man inte får en riktigt skarp protest emot sig.

    Däremot kan man ju hoppas på att regelbrott som uppmärksammas får en nedkylande effekt på andra. För vem vill framstå som en fuskare i eftersnacket?

    Reply

  3. Sillstryparn
    Jul 8, 2022 @ 11:42

    Tycker inte det är ngn big deal: Bara kul att det kommer många utländska båtar trots långa transportseglingar och det handlade ju inte om topplacering heller.
    Sen är jag förstås övertygad att det stackas en hel del även på båtar som inte har kameramän ombord.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2022 @ 11:50

      Du menar att det är ok att fuska lite så länge man inte placerar sig 😀

      Det svåra där är ju att det är lite svårt att avgöra var gränsen går? Är det ok att gena genom ett fågelskyddsområde? Att skita i ett märke? Att köra lite motor när ingen är i närheten?

      Vår sport bygger på att alla accepterar reglerna. Och i bästa mån försöker följa dem? “Genom att delta eller ha för avsikt att delta i en tävling som genomförs enligt reglerna, samtycker varje tävlande och båtägare att godta reglerna.”.

      Reply

    • Rikard I
      Jul 8, 2022 @ 13:40

      Det är aldrig OK att bryta mot reglerna. Att stacka är inte tillåtet lika lite som att som babordsbåt köra in i en styrbordsbåt. Och att hävda alla gör det i smyg på andra båtar om ingen ser, är lågt. Visst kanske det förekommer, men då är det på osportsliga grunder eller okunskap och ska beivras. Jag tolkar att denna båt gjorde det av okunskap baserat på mediabevakning av andra race där regeln är bortskriven i NoR. Lite info och saken är biff till nästa gång.

      Reply

  4. Martin Gidlund
    Jul 8, 2022 @ 11:55

    Håller med, bra att du tar upp det, reagerade också när jag hörde intervjun.

    Kanske ingen som vill ha med ombordreportrar nästa år ;-)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jul 8, 2022 @ 13:36

    Jag kanske är naiv, men jag hoppas ändå att de flesta har en hög ambition när det gäller att följa reglerna.

    Tyvärr är det ju som så ofta de halvprofessionella teamen som är de största syndarna här – och oftast de som gillar att få extra publicitet – så de kanske får skylla sig själva 😀

    Reply

  6. Joachim
    Jul 9, 2022 @ 10:28

    Regel 52 Handkraft är lite offtopic men finns en klar definition på var gränsen går? Alla båtar har assisterad handkraft på något sätt men när blir de att betrakta som ”separata” system?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2022 @ 10:34

      Vad ser du som finns i gråzonen?

      “En båts stående rigg, löpande rigg, rundhult och rörliga skrovbihang får justeras och manövreras enbart med den kraft som besättningen skapar.”

      Dvs vevar, drar, pumpar, cyklar, etc. Denna kraft kan ju lagras, typiskt i ett hydraulsystem eller liknande.

      Saker som inte blir tillåtet är kraft som genereras av el, diesel, bensin, metatabletter, etc som kommer från andra källor än besättningen.

      Reply

      • Joachim
        Jul 9, 2022 @ 11:04

        Nu blev det tydligt. Googlade utan att hitta det.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.