Sevenstar Round Britain and Ireland Race 2022 | trash talk
Idag startar ett av de tuffaste offshoreracen vi har i vår del av världen.
När vi röstade fram vår egen “bucket list”så var det nästan ingen i teamet som ville köra detta race. Och det är klart, 1800 distans är tre Fastnet på raken i ganska stökiga vatten. I år ser vädret ok ut fram till 16-17/8 då det kan komma en rejäl körare, men då är man på väg söderut och får en snabb halvvind söderut. Men mycket hinner ändras tills dess.
Extra kul i år är att vi har en danska båt på startlinjen 🇩🇰🇩🇰🇩🇰
Michael Møllmann och hans team kommer till start i sin Elliott 35ss Palby Marine. En rejält sportig båt för detta race, men goda chanser att göra ett bra resultat om vädret stämmer. Med ombord är Michael Møllmann, Sofus Pedersen, Martin Bach Larsen, Lars Kirk, Mathias Bak Andreasen och Sebastian Byrsting.
Push hard and stay safe!!!
Man följer racet på hemsidan och tracker finns här. För oss som kör tracking i Expedition är koden “rbni2022”.
Starten skall sändas live här från 12:40 svensk tid.
Nedan mina kommentarter om de olika klasserna.
RORCs officiella spaning finns på: “Thirty teams get set for Sevenstar Round Britain & Ireland Race”.
IRC 1 = 6 boats
Open 50 | Pegasus Of Northumberland | 1.493 E |
Elliott 35ss | Palby Marine | 1.365 E |
J/V 52 Custom | Haspa Hamburg | 1.304 E |
J/V 53 | Bank Von Bremen | 1.269 E |
Class 40 #160 | Palanad 3 | 1,260 |
73′ Aluminium Ketch | Pen Duick VI | 1,222 |
De två J/V-designerna är ju som gjorda för denna typ av race och väl beprövade vid det här laget, även om de seglas av unga besättningar.
Superkul också att se Marie Tabarly, dotter till legenden Eric Tabarly, segla Pen Duick VI.
För klassvinst är mina tips Palby Marine som borde vara först på vattnet och kunna få en del fördelar av det, eller Class 40 Palanad 3. De vann ju klassen i Fastnet men lite oklart dock hur de skall fightas mot de andra Class 40 om man inte kan stacka (vilket är förbjudet i IRC).
Spännande i alla fall!
IRC 2H = 16 boats
Open 50 | Pegasus Of Northumberland | 1.493 E |
Figaro II | LEO 64 | 1,093 |
Sun Fast 3600 | Tigris | 1.052 E |
Sun Fast 3600 | Marco Polo | 1,045 |
JPK 1080 | Mzungu! | 1.039 E |
Sun Fast 3600 | Bellino | 1.035 E |
Sun Fast 3300 | Rockit | 1.034 E |
Sun Fast 3600 | Diablo | 1.032 E |
Sun Fast 3300 | Chilli Pepper | 1.031 E |
Sun Fast 3300 | Wild Pilgrim | 1.030 E |
Sun Fast 3300 | Fastrak XII | 1.027 E |
Grand Soleil 40c | Gente DI Mare | 1,019 |
First 40.7 | Polished Manx II | 1,018 |
Peterson 43 Ior 2-ton | Snifix Dry | 1.002 E |
JPK 1010 | Jangada | 1.001 E |
Sun Odyssey 45.2 | Aj Wanderlust | 0.989 |
Klart tuffaste klassen.
Rockit är ju inget dåligft team med Shirley Robertson & Dee Caffari! Jangada har ju vunnit det mesta, men även Fastrak XII, Diablo och Bellino har seglar doublehanded på högsta tänkbara nivå i 10+ år.
Omöjligt att tippa och extremt spännande att se taktiken båt mot båt.
IRC 2 = 12 boats
Figaro II | LEO 64 | 1,093 |
Sun Fast 3600 | Tigris | 1.052 E |
Varianta 44 | Windshift | 1,047 |
Sun Fast 3600 | Fujitsu British Soldier | 1.046 E |
Sun Fast 3600 | Marco Polo | 1,045 |
JPK 1080 | Mzungu! | 1.039 E |
Sun Fast 3600 | Bellino | 1.035 E |
Sun Fast 3300 | Rockit | 1.034 E |
Sun Fast 3600 | Diablo | 1.032 E |
Sun Fast 3300 | Chilli Pepper | 1.031 E |
Sun Fast 3300 | Wild Pilgrim | 1.030 E |
Sun Fast 3300 | Fastrak XII | 1.027 E |
Här borde doublehandedbåtarna dominera?
En sak som jag fundarer på; var inte Varianta 44 ett försök att bygge enklast (billigast) tänkbara båt? Är det verkligen en vettig båt för detta race?
IRC 3 = 6 boats
Grand Soleil 40c | Gente DI Mare | 1,019 |
First 40.7 | Polished Manx II | 1,018 |
Peterson 43 IOR 2-ton | Snifix Dry | 1.002 E |
JPK 1010 | Jangada | 1.001 E |
Sun Odyssey 45.2 | Aj Wanderlust | 0.989 |
S&S 34 | Morning After | 0.935 |
Även här borde Jangada vara först? Har lite dålig koll på de andra båtarna.
Class 40 = 5 boats
#171 VPLP Clak40 | Influence | Andrea Fornaro |
#144 Mach 40.3 | Kite | Greg Leonard |
#107 Farr Kiwi 40 | Mussulo 40 | Jose Guilherme Caldas |
#160 Mach 40.4 | Palanad 3 | Antoine Magre |
#137 Mach 40 | Tquila | James McHugh |
Detta blir spännande. Phil Sharp har rekordet 8 dagar 04:14:49 och det lär bli svårt att slå. Min routing pekar på +10 dagar för en Class 40.
Palanad 3 vann F<stnet och borde vara favorit? Influence är lite nyare och vann nyss SSE Renewables Round Ireland Yacht Race (bra uppvärmning). Då var Kite tvåa, och nu har man har Mike Golding och Miranda Merron ombord. Tquila toppar med Brian Thompson som vet hur man håller en gaspedal nere under en veckas tid. De har dock slitit lite med resultaten hittills.
IMOCA = 2 boats
2015 VPLP/Verdier | Medallia | Pip Hare |
2007 Farr | Oliver Heer Ocean Racing | Oliver Heer |
Kul duell. Borde vara en enkel seger för Pip, men konstigare saker har ju hänt. Oliver Heer var boat captain på Hugo Boss och har tidigare vunnit detta race på Pata Negra, så man skall nog inte räkna bort honom!
Aug 7, 2022 @ 18:59
Ouch :-(
Aug 8, 2022 @ 12:06
🛰 Position Update | 1000 BST Monday 8th August 2022 | Sevenstar Round Britain and Ireland Race
👑 Line Honours: IMOCA 60 | Medallia
👑 IRC Overall: Sun Fast 3600 | Diablo
👑 IRC 1: J/v 53 | Bank Von Bremen
👑 IRC 2: Sun Fast 3600 | Diablo
👑 IRC 3: JPK 10.10 | Jangada
👑 IRC 2H: Sun Fast 3600 | Diablo
👑 Class40: Class40 | Tquila
👑 IMOCA: IMOCA 60 | Medallia
Track the boats via YB Tracking 👉 yb.tl/rbni2022
Aug 15, 2022 @ 07:59
Japp, minns Varianta som den strippade varianten av Hanse. Mindre inredning. Färre däcksbeslag (?). Men inte (ännu) sämre strukturellt än standard-Hanse så med fixad däckslaoyut kanske den är bättre för race än Hanse?