Skip to content

12 Comments

  1. Greg
    May 22, 2023 @ 21:01

    Googla efter ‘cascading main sheet in boom’ för massor med roliga bilder. På Tornado kör de ofta med kaskad i bomen och det fanns för F18 också innan de gick till däcksweeper och böjd bom.

    Reply

    • Greg
      May 22, 2023 @ 21:05

      Med kaskaden kan man nästan halvera mängd block som drar ned på friktionen. Men det gäller att man har en lång bom så att man kan ha tillräckligt med lina när ni vill släppa ut på stor segeln.

      Reply

  2. Bertil
    May 23, 2023 @ 11:52

    På en liten trimaran med ett storsegel på ca 25kvm hade jag en 1:5-utväxling mot skotskenan. Skotlåset satt på vagnen. Bommen snedkapades i aktern så att ett block kunde hängas under den övre halvan och leda i 1:5- utväxlingens bomände in i bommen. På denna monterade jag en 1:3 utväxling inne i bommen vilket gav 1:15 i total utväxling. Skotet i bommen leddes ut och låstes på ett ”vickbart” skotlås på bommen. Skotlåset på bommen bör sitta så nära masten att man inte riskerar att dra upp bommen i lovart när man skotar från sidan.
    Arrangemanget fungerade utmärkt och kan naturligtvis varieras med andra utväxligsförhållanden.

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 24, 2023 @ 08:04

    Jag gillar ju den franska enkelheten med ett tunt kolfiberrör som bom. Denna är ju inte förstärka nånstans då krafterna från seglet går rakt ner i skotet. Därför kan det vara svårt att göra för mycket meck där.

    Sedan. tror jag att jag eventuellt kan behöva lite större slaglängd än en Tornado. Inte mycket mer, Men lite 😀

    Reply

  4. Magnus W
    May 24, 2023 @ 21:35

    Jag antar att ni inte har så mycket rätande moment och behöver trimma storen hela tiden och då kanske den klassiska varianten med fintrimm funkar fint? 1.4 på huvudtaljan och kanske 1:5 på fintrimmet kan funka? Fördelen är att det blir färre meter skot att hantera både i manövrar och i brunnen och krafterna i samma riktning som innan. Nackdelen är en extra lina, bryblock och camcleats.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 24, 2023 @ 21:47

      Vi håller på att klura ut trimmet. Eftersom vi inte har backstag, så behöver man ofta skota hårt både för att sträcka upp förstaget och plana ut storen. Så båten balanseras oftast med vagnen som har 1:8 i utväxling.

      Storen är ju större än på Farren och dessutom med rejäl fathead, så det känns som man behöver utväxlingen nästan hela tiden.

      Något att sitta och klura på på Bohusracet.

      Reply

      • Thomas Ottosson
        May 25, 2023 @ 20:31

        Jag kan ha fel, men det låter lite som att det egentligen kan vara riggtrimmet som är problemet. När jag läser beskrivningen får jag för mig att masten har svårt att ta upp kompressionskrafter utan att böja. Nu har jag aldrig seglat med en mast av det här slaget, men grundprincipen som gäller för andra fraction-riggade båtar utan backstag bör ju gälla även här: Nyckeln till (hård) förstagsspänst är att sätta upp riggen så att mastkrummen motverkas. Med en styvare mast överförs mer av kraften från akterstag eller storskot till förstaget.

        Det verkar vara knepigt på den här båten. Mastprofilen i sig ser visserligen ut att vara ganska styv. Men ni har inga fioler (som styvar upp toppen), inga undervant (som styvar upp mitten), och eftersom masten står på däck kan ni inte jobba med kilning eller mastfotens placering (som kan styva upp nederdelen).

        Jag hade satt på backstag. Då får ni kontroll på förstaget och storskotet kan användas till det som det är tänkt för – att reglera twisten. Och då kanske ni klarar er med typ 1:4 i utväxling.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 25, 2023 @ 20:57

          Vi har inga problem att nå targets på kryssen, så speeden finns där (i alla fall det man kan begära av en 7.5 meters sportbåt). Så “problemet” är nog mer om det finns bättre system än de som specificeras av entypsregeln.

          Det är ju en roterbar vingmast, så det böjer inte särskilt mycket :-)

          Masten står på en kula på durken och går genom en ring i däckshöjd (ca 8 cm upp). Där kan man justera litegrann (typ 5 mm) för att tvinga underdelen framåt/bakåt.

          Sidovanten måste vara lagom satta. Tillräckligt hårt för att masten inte skall ramla ner, men tillräckligt löst för att kunna rotera masten. De som är duktiga (franska IMOCA-seglare) menar att detta inte är kritiskt, utan det är storskotet som gör skillnaden.

          Av denna anledning så behöver vi nog lära av det vi vet om riggtrim, och kolla mer på hur en modern flerskrovsbåt löser detta.

          Frustrerande. Men också en bra utvecklingsmöjlighet för oss som seglare.

          Reply

          • Thomas Ottosson
            May 25, 2023 @ 22:08

            Jo, jag tror nog att att det är en himla kul båt – och att det faktum att ni tvingas lära er något nytt är en väsentlig del i detta. Det är i sig ett bra argument för att hålla sig till de franska klassreglerna.

            Samtidigt är jag rätt säker på att båten skulle bli både snabbare och mer lättrimmad med backstag. På kryss, förstås, men även när det öppnar upp lite. Med nuvarande set-up kommer ju förstaget slacka så fort ni lättar det minsta på storskotet. Det kan vara en anledning till att man aldrig ser en IMOCA 60 utan backstag och checkstag.

          • Fabian Thies
            May 29, 2023 @ 22:27

            Vad har ni för targets (kryss) med den lilla båten?

          • Peter Gustafsson
            May 29, 2023 @ 22:39

            6.40 när det blåser lite 😃

  5. Håkan
    May 25, 2023 @ 22:49

    Hur går man från 8:1 till 9:1?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.