Elektronik för klubbrace?
Veckans läsarfråga: vad är rätt ambitionsnivå för att köra klubbade med en kvartstonnare?
Jag har en kvartstonnare från 1982 som jag totalrenoverat.
Börjar om från scratch med elektronik och skruvar inte i gamla Nexusprylar.
Vad tycker du är en bra setup för klubbrace? Har en DST810 i botten nu. BSP, bra med snabb återkoppling på trim? Det kan ju bli ganska strömt vid öarna, är BSP/SOG värdefullt eller kan man lika gärna titta på referenspunkter? Vindgivare, hur stor användning har man vid relativt korta race nära land? VMG, hur långa ben krävs för att få utväxling av det? Navigation, plotter eller iPad?
Vi har ju valt två extremvarianter;
- På J/111 så går vi all-in med B&G H5000 Hercule, Expedition och massa annat för att får data på det som går.
- På Open 7.50 så har vi kört en Sailmon MAX för fart och kompass och en iPad med Seapilot och Navionics för nav.
Finns det en gyllene medelväg?
Johan
Nov 6, 2023 @ 13:37
Velocitek ProStart och en plotter för navigering vid runt öarna race.
Med prostart får du Vindskiften, fart över grund och startfunktion.
Fart genom vattnet har du redan, antar att du har ett instrument till DST810.
Vid banrace behövs bara en Velocitek Prostart, plotter är onödig.
Mats Landervik
Nov 13, 2023 @ 09:08
Vad är fördelar och nackdelar med Velocitek Prostart repektive Sailmon MAX? Finns det fler alternativ?
Pelle Pedersen
Nov 14, 2023 @ 10:29
DST810 är kopplad till en display/logg hoppas jag!?= fart genom vattnet är klart.
Vanlig kompass finns också hoppas jag = båtens kurs genom vattnet.
Nu finns det två vägar att gå:
Sailmon/Velocitek/Vakaros som ger kurs och fart över grund. Bra att bedöma ström. Ger också möjlighet att “pinga” linje, startklocka och vindskift.
Plotter/platta är väg 2!: ger också kurs och fart över grund. Lätt att ladda ner någon app för start och pinga linje.
Skulle jag prioritera så hade jag börjat med plotter/platta. Förutsätter förstås att logg och kompass är på plats!