Vårmeck i Newport
Det är lite besvärligare att vårrusta när båtan står i Newport jämfört med i Torslanda. Man måsta vara lite noggrannare för att få med sig rätt skruvar…
Fast vi borde ju vara vana vid det här laget – 5:e året utanför Sverige.

På agendan den här gången var några lite större projekt. Det ena handlade om att uppgradera navstationen med en ny VHF/AIS från B&G, byta ut Vulcan-plottern mot nya Zeus S och utvärdera en Nemesis-display för masten.
Det kommer en separat artikel om detta.

Saker som jag gillar bäst så här långt:
- Det är otroligt nice att kunna swipa mellan olika datasidor (typ vind-plot, barometer-plot och 9 datadisplayer).
- Det är otroligt stor skillnad på sjökorten och interfacet är mycket enklare och mer intuitivt jämfört med Vulcan.
- Det känns nästan lite magiskt att kunna göra ett DSC-call på VHF genom att peka på en AIS-target på plottern.
- Racefunktionerna ser så långt mycket lovande ut (ovan).
- Att VHF:en automatiskt spelar in senaste väderrapporten så att man kan lyssna på den när som helst. Även senaste samtalet spelas in.
Jag har aldrig riktigt varit vän med VHF som kommunikationsform. Kanske kan det bli ändring på det nu.

En navstation blir aldrig riktigt klar? Lite veckigt att få in allt, men blev ganska bra till slut.
Från vänster: USB-laddare till dator, H5000 Hercules, V100-B B&G VHF/AIS, NSPL-500 antennsplitter, säkringsboxar för alla navprylar + nätverk/dator och i hörnet en PredictWind dataHub som är nätverk ombord.

Det andra större projektet var att byta rattaxeln (och sätta tillbaka en nylackerad ratt. Bägge blev ju skadade när min transportör försökte montera av ratten i Florida med hjälp av gasolbrännare, träkilar och en slägga. Mer saker gick sönder under två dagar i West Palm Beach jämfört med ett par säsonger av tuff offshoresegling.

Men det blev ett bra tillfälle att serva hela styrsystemet.
Man får se det positiva i alla situationer…

Mycket prylar blir det.
Vi skall ju segla under ORR både i Newport-Bermuda och på Transpac nästa år. Ännu en regel efter SRS, DH, NorRating, IRC, ORC och PHRF… En bra sak är att man accepterar alla våra mått från ORC, med tillägget att man kan få lägga till “Offshore Gear Weight”.
Det är ju en av de saker som missgynnat små lätta båtar, då all säkerhetsutrustning väger ungefär lika mycket på en Farr 30 som en 60-fotare med lika stor besättning.

Så här såg det ut för oss. Ganska nära min gissning på 200 kg.

Inventering av frystorkat.

Nästa gång blir det dags att ta tag i masten som också är olackad. Det innebär att en del beslag skall tillbaka innan vi kan masta på.

Det händer mycket i Newport. Även i mars. Plötsligt dök det här ekipaget upp.
Apr 2, 2024 @ 14:11
Tack för rapporterna från Newport (…och alla andra rapporter också…)!
Jag ser att du har en PredictWind DataHub. Jag funderar på att installera en sådan tillsammans med befintliga Axiom plotters mfl hyfsat moderna instrument från Raymarie. Primärt syfte är dataloggning, överföring av data till laptop/mobil, remote uppkoppling till båten samt WiFi. En viktig anledning är också att GPS spår/tracks i Raymarine’s värld inte har någon ”timestamp”, dvs spåret visar att man varit på en position men inte vid vilken tid. Hur Raymarie resonerar när de inte har med någon timestamp vet jag inte men det är för mig mycket frustrerande.
Använder du DataHub för att logga GPS spår/tracks eller kör du det i B&G burkarna?
Är du nöjd med DataHub eller känner du till något alternativ om man inte nödvändigtvis avser använda den övriga service PredictWind erbjuder via sina abonnemang?
ORR vs ORC - big difference in VPP - BLUR
May 6, 2024 @ 19:40
[…] of this difference might be attributed to the extra “offshore gear weight” in ORR, but 193 kg or 3.7% shouldn’t make such a big […]