J/111 Elva från Falsterbo till Kalmar
Vi har ju varit i Sundet ett par gånger och seglat på J/111 J/Hawk ett par gånger.
När båten nu fått ny ägare och skulle transporteras till sin nya hemmahamn på Bullandö, så var det ett bra tillfälle för delar av teamet att få gjort lite sjömil.
Vi behöver ju få lite sjöben inför Newport Bermuda i juni.
Vi hängde på låset när bron öppnade lördag morgon 06:00. Vi hade egentligen tänkt sticka redan under fredagen, men då hade modellerna lovat +15 m/s i byarna, och det kändes inte vettigt för någon av oss.
Nu såg det ut att bli kryss i 6-9 m/s vilket skulle funka fint. Och sjön var inte alls så stökig som vi hade befarat.
Cristofer ser happy ut med sin nya båt. Mattias och Pelle från vårt team ser också nöjda ut med att vara på havet.
Solnedgång vid Bornholm efter en helt ok dag på havet.
Jag tycker alltid att första dygnet är värst, innan man kommer in i “offshorebubblan”, men det känns som vi ganska snabbt kom in i vårt vaktschema. Så här kör vi ofta 2 timmar på och 2 timmar av (framförallt när det är kallt) eller 3-timmarspass.
Kallt som tusan.
Och en soluppgång på samma tema.
Framme i Kalmar efter 30 timmars kryss. Då är det nice med lunch & en glass.
Johan H
May 24, 2024 @ 15:31
Tufft att segla runt hela sydkusten på en dag. Vilken vindriktning/styrka hade ni?
Peter Gustafsson
May 24, 2024 @ 15:41
ONO 8-10 vridande till NO på natten.
Sedan NNO och avtagande på morgonen.
Motor sista biten.
Så inte så mycket släpp i skoten :-)
Sailkap
May 28, 2024 @ 20:14
Vad är code 68?
Peter Gustafsson
May 28, 2024 @ 20:29
Det är en code där halvbredden är 68%. En genua är ju typiskt 50%. Kan också kallas Code 50. Sedan finns det Code 55, 62, 68 eller vad som helst upp till 75% som brukar räknas som en “vanlig” gennaker.
Grundregel; smala segel (typ 50 eller 55) är bra om man vill segla högt. Bredare segel (typ 68 eller 75) är mer riktade mot halvvind.