Bättre klassindelning?
Gotland Runt 2024. Foto: Daniel Stenholm.
Veckans läsarfråga ledde till en lite större frågeställning.
Vi gillar alla tajt racing.
Så här såg det ut i går när jag seglade J/80 på SS Slörens avslutande Kräftkör.
Tre väldigt olika båtar som slutade på samma sekund efter omräkning. Var det rättvist? Vet inte. Men tätt i alla fall.
Hej Peter! Tack för alla fina reportage på Blur!
Jag har en fundering som du kanske lägligt just nu skulle vilja skapa en diskussion runt på forumet: hur man skapar så rättvisa förhållanden som möjligt under distanskappsegling så att prestationen har så stor chans som möjligt att vara utslagsgivande. Så har det ofta inte varit på sistone och skulle vara möjligt att förbättra för arrangörerna.
Här är några observationer och tankar från min sida:
- Undvik blanda FC och DH i samma klass; vid rätt förhållanden, t ex mkt undanvind, kan DH snarare har en fördel över FC utöver det bättre mätetalet. T ex Visbypokalen där 7 av de 8 första båtarna var DH; första FC kom på plats 6.
- Undvik stora klasser med stor spread i mätetal, så väder/vindfaktorn kan hållas på en lägre nivå. T ex KSSS klasser på GR 2024; måste man ha hela 60 båtar i t ex SRS B och 40-50 i flera andra? Effekten blev t ex i SRS B att de största i klassen närmade sig Alma när de minsta i klassen var vid Visby. Man kunde kanske tänka sig typ 30 båtar per klass istället för att alla i klassen mera seglar i liknande väder? Vi har sett såna klasser förr.
- Ska man blanda sportbåtar med tunga deplacementbåtar? Det har ju i högsta grad påverkat SRS resultaten på flera av de senaste GR, allra mest i år, där de planande båtarna som t ex Pogo och JPK vann med timmars marginal korr tid mot de konventionella deplacementbåtarna. Vore det roligare lägga sportbåtar i egen klass och de tunga gammaldags för sig? Sportbåtarna blir fler och fler (jag som f d Farr 30 seglare uppskattar utvecklingen i sig) men känner samtidigt att med dagens indelningar kan intresset kappsegla minska hos många med vanliga båtar som vet att de blir chanslösa om det är friska åkbogar runt Gotland. Kanske blir kappseglingen roligare med DH för sig och FC för sig, med mindre och tightare klasser, och där sportbåtar tävlar mer mot varandra och deplacementbåtar mer mot varandra, för sig. En förändring skulle behövas så att KSSS GR deltagarplaketter lever upp till sin text “Competitor” snarare än som det var 2024 som kändes mera typ “Participant”.
- Skulle vara kul få en sån tråd och se hur diskussionen blir; det är nu i september arrangörerna är öppna för förändringar inför 2025 så tajmingen kunde vara perfekt.
Även på Åland Offshore Race såg vi samma sak. I den totala listan hopslagen A+B (Valentina vann totalt, flög hem över Ålands hav i slör 11-13 m/s igår) så är det återigen en fördel vara stor, vara lättdeplacementbåt (helst både och) och kanske även DH med vattenbarlast. Så samma mönster att man kanske bör skilja på sportbåtar och klassisk design, och (KSSS) bör fundera på att göra flera smalare klasser snarare än 60 båtar per SRS klass för att minska väderpåverkan och öka tävlingsmomentet.
I de flesta resultatlistor så blir det så klart väldigt blandat; det är lätta planande båtar, båtar med foils, shorthanded, kanoter med centerbord och allt annat mellan himmel och jord. Det är Refanut, Pacman, Figaro 3 och vanliga familjebåtar som skall segla mot varandra.
Arrangörer försöker oftast hantera detta med smart klassindelning. Till exempel så håller RORC alltid svängkölar i en egen klass. Och danskarna är duktiga (?) på att dela in båtarna i massor av olika løb.
Och även om klasserna kan vara rättvisa, så tenderar ofta totalsegraren att få alldeles för mycket uppmärksamhet. Trots att alla vet att det är ett lotteri. På Newport Bermuda Race finns till exempel ingen total. Utan nästan 20 klassvinnare.
Finns det ett bra sätt att göra detta?
Går det att dra en gräns mellan “sportbåtar” och vanliga båtar?
Eller är det bara att köpa läget då det är så här respitsegling alltid har varit.
Och även i en tävling där alla båtar är ungefär likadana, så kommer det att vara sjukt stor skillnad mellan att vara “snabbast i lilla klassen” vs “långsammast i stora”.
Peter Gustafsson
Sep 15, 2024 @ 18:10
På det här temat är det lustigt att Åland Offshore Race har en startlista med tre klasser (A, B och DH) men bara publicerar ett totalresultat?
Göran Ricking
Sep 16, 2024 @ 13:04
Det är publicerat klasser och totalt på tävlingens Facebooksida
Peter Gustafsson
Sep 16, 2024 @ 13:13
Jag hittar bara totalen, men jag (och den deltagare som påpekade detta) kanske letar på fel ställe?
Göran Ricking
Sep 16, 2024 @ 13:20
Titta i flödet eller foton
Peter Gustafsson
Sep 16, 2024 @ 13:27
Jag hittar resultat för retur-racet, men det borde väl finnas sammanräknade resultat för varje klass?
Den som vann doublehandedklassen efter två etapper borde väl få någon form av erkännnade…
Jag vet att ni gör ett kanonjobb, och att alla jag pratar med uppskattar racet. Men detta var ett aktuellt exempel på när man lyfter fram en totalsegrare (eller vem som var först på line-honours), trots att det som är sportsligt mest rättvist är klassresultaten.
Göran Ricking
Sep 16, 2024 @ 13:43
Vi har inte haft det hittills,
Men helt klart något vi kommer att titta på till nästa år mm.
Classe
Sep 18, 2024 @ 18:49
Har seglat 2Star flertalet gånger genom åren. Där delar man in i för många klasser upplever jag. Trots väldigt lika mätetal så splittar man upp i olika klasser. I Spannet 33-35 fot är fartskillnaderna små och där kan det bli 2 eller 3 klasser. Iår var det så också då vi körde Dehler 35 och likvärdiga båtar fanns i flera klasser.
Classe
Sep 18, 2024 @ 18:52
Håller med om att planande sportbåtar borde segla egen klass. Det blir ett lotteri beroende på vindarna. T.ex. GR 2022 i DH klassen. Det blev hård sydlig vind från Hoburgen och in i mål. Vi ledde vid hoburgen men hade Pacman i vår klass. De vann med 2-4 h efter att planat stora delar av sträckan norrut. I Arconan vi körde hade vi ingen chans liksom.
Rikard I
Sep 19, 2024 @ 11:52
Är det verkligen bara arrangörerna som ska lösa detta och allt blir bra? Segling är väl egentligen den mest splittrade sport i RF; vi har väl typ 50 sm-mästare i seglingens mästare. Varför inte göra något åt den upplevda situationen:
A) respitregel som vi seglar med här ger flertalet av de uppräknade båttyperna ovan en bonus på ett antal procent jämfört med mer komplexa regler
B) motsvarigheten har funnits för långsmala, men den har gradvis byggts bort.
C) i shorthandtalen ges det även där en extra bonus jmf med mer komplexa regler på ngn procent eller två. Och med en bonus att kunna använda autopilot som en tredje gast”. Det har dock varit en bra grogrund för Sveriges NoCrew och den tidiga tillväxten här av shorthandsegling.
D) och vår respitregel har också en viss grad av personliga handikapp för vissa. Bra exempel är Hansson 31, där en har fått personligt tillägg eller ngt på ett antal procent jmf med andra H31. En viss IMX40 har oxå skjutit i höjden på senare år. Vissa enskilda båtar blir snabbare med andra ägare motsvarande golfen, vilket i sig är lite intressant.
Så varför inte fila lite mer på regeln och utvärdera det först innan vi snuttifierar vår segling mer. Efter att ha provat på ORCi i år, så blev jag glatt överraskad av hur den regeln fungerar under tävling. Oerhört komplex räkning men för oss som seglare blir det ändå mer juste. Men jag förstår ändå intention med den lokala regeln och gillat enkelheten.
Peter Gustafsson
Sep 20, 2024 @ 14:33
Mästerskap i ORC blir med automatik enklare då de flesta uddabåtar (ffa med fokus på offshore eller doublehanded) stannar hemma. Ett bra exempel är ju er klass på Åland. Där jag kan föreställa mig att racingen blev mycket bra.
Genom att formellt/informellt exkludera båtar, så blir ju racingen bättre för de som kommer.
Känslan är att det inte är alls lika tajt i klass A där blandningen av båtar är mycket större. Och där alltid en TP52 vinner 🤣
Micke
Sep 20, 2024 @ 07:52
Gick inte starten i Sandhamn i somras? Vad är det för större bilbro i bakgrunden?
Micke
Sep 20, 2024 @ 07:54
Måste vara Baggen ?
Anders
Sep 20, 2024 @ 09:10
Tillfartsracet som gick från Baggen till Sandhamn på fredagen. Söndagen var det lite mer fuktigt i luften :)
Anders
Sep 20, 2024 @ 11:31
Just årets Gotland Runt tycker jag blev knasigt med klassindelningen – mer Big Boats än så här (175 fot Ravenger exvis) kommer vi väl aldrig att se? Sätt big boats (typ 50fot+ eller SRS över 1.3) i egen klass nästa gång.
Vi hamnade som en av de snabbare båtarna i jätteklassen SRS B istället. Med typ 80% reaching var vi chanslösa mot Pogo36 som är mer eller mindre byggd för öppna vinklar. Vi överlever ganska okej på min J/111 men hård halvvind som första natten eller mellanvind halvvind som det var hela utsidan på Gotland ned till Faludden är verkligen inte min favoritvinkel (Peter G kan säkert intyga hur “kul” en J/111 är i 70-90TWA i 25-35kn TWS). Just 2024 har varit ett lite märkligt år med väldigt mycket reaching och antingen ingen fläkt alls eller fläkten på 150%…
Visst blir GR ofta en väderfråga, nästa år kanske det blir en big boat-klass, mer kryss-läns igen utan örnbrall och då kommer familjekärrorna med regnskog ombord sannolikt tillbaks på pallen. Detta är för mig en del av charmen. Sedan är det nog alltid sunt att diskutera respitsystemet, som när man vinner är fantastiskt och när man inte vinner djupt orättvist :)
Jag tror inte att snuttifiera upp klasserna i åttifjorton delar kommer bidra till bredden i segling. Och vi kanske inte ska stirra oss blinda på pallen heller, jämför med liknande båtar och hur man hanterar väder/vind vs dem istället?
Annars gäller väl det vanliga, segla entyp… ;-)
//Anders, J/111 CAG
Johan Bratt
Sep 20, 2024 @ 14:19
SRS regeln har ett utarbetat förslag till klassindelning, sedan några år. En bra start på indelning, då båtarna har olika segelegenskaper:
* R/S (Racer/sport) har möjlighet att plana och fartskillanden blir snabbt 30-50% mot C/R på undanvind.
* C/R (Cruiser/Racer) Kryssar oftas bra kontra Cr båtar.
* Cr (Cruiser)
Självklart kan SRS systemet utveckla dessa klasser ytterliggare men ingen funderar idag på att Flerskrovsbåtar och kölbåtar skulle tävla samma klass.
Tror att fler Cr båtar skulle komma till tävlingarna och själv funderar jag på om man skall satsa vidare på sin C/R eller flyga fram i en R/S båt. Då det snabbt blir timmar i skillnad under rätt förhållanden på Gotland Runt.
Peter Gustafsson
Sep 20, 2024 @ 14:25
Jag kan ha känslan att många seglare har bra feeling för hur bra klasser skall delas upp, men att det finns andra prioriteringar hos arrangören (eller att fingertoppskänslan saknas).
Hur hade man kunnat få till ett bättre samarbete här?
Formellt är ju seglarna “beställare” och skulle kunna vara duktiga kravställare?
Anders Ö
Sep 21, 2024 @ 12:42
Lite historisk statistik för Gotland runt:
1993: 23 klasser. Tar man bort några mindre entyp så blir det ändå 17 hcp-klasser kvar. Med 35 båtar som mest per klass. Som seglade med relativt tighta mätetal inom varje klass?
2023, dvs 30 år senare, har antalet klasser krympt till: 7 Med stora spann i mätetal och egenskaper inom resp mega-klass.
Är det inte istället faktorn “antal klasser” där snuttifieringen inträffat?
Sillstryparn
Sep 21, 2024 @ 16:29
Samtidigt var det betydligt fler deltagande båtar i början på 90-talet samtidigt: Lättare att få relativt stora fält med finare klassindelning.
Anders Ö
Sep 21, 2024 @ 20:27
Sant att det var flera deltagande GR båtar förr, men inte 3-4 gånger så många 1993 mot 2023. Dvs klasserna var ofta hälften så stora som idag.
Fråga till Peter: du nämnde Newport-Bermuda som ett race som idag har 20-talet klasser: ungefär hur många båtar har man där per klass?
Jag tänker att hellre vill vi alla ha ett 20-30-tal liknande och jämn-snabba båtar att tävla mot, hellre det än ett 60-tal som är väldigt olika både i storlek och egenskaper? Vi alla som idkar denna sport lägger trots allt mycket tid och pengar på nåt som i första hand är avsett att vara: en tävling.
Anders
Sep 24, 2024 @ 11:29
Klassindelning kommer alltid vara ett hett ämne. Men en sak är säker, så länge alla väljer olika båtar med olika egenskaper så kommer resultatet vara väderberoende.
Det är en del av charmen med respitsegling som man får köpa.
Men det betyder att arbetet med klassindelning blir en allt viktigare uppgift då jag tycker att ju jämnare det är i resultatlistan desto roligare är det!
Att bli slagen med 10 sekunder är roligare än att få stryk med timmar, då kan man lättare se att med lite utveckling så kan man klättra i listan.
Att som i år på Gotland Runt där man redan innan start kunde se hur vissa båtar skulle klara sig bättre än andra blir lite demoraliserande. (Jag är i efterhand nöjd med att jag inte kunde tacka ja till den plats jag blev erbjuden även om det var ett fantastiskt kul gäng.)
Jag har ingen lösning på hur man skall få alla nöjda. Att få alla att havskappsegla i samma båttyp hade vart det absolut roligaste men förblir nog en utopi.