Skip to content

20 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Sep 15, 2024 @ 18:10

    På det här temat är det lustigt att Åland Offshore Race har en startlista med tre klasser (A, B och DH) men bara publicerar ett totalresultat?

    Reply

    • Göran Ricking
      Sep 16, 2024 @ 13:04

      Det är publicerat klasser och totalt på tävlingens Facebooksida

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 16, 2024 @ 13:13

        Jag hittar bara totalen, men jag (och den deltagare som påpekade detta) kanske letar på fel ställe?

        Reply

        • Göran Ricking
          Sep 16, 2024 @ 13:20

          Titta i flödet eller foton

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 16, 2024 @ 13:27

        Jag hittar resultat för retur-racet, men det borde väl finnas sammanräknade resultat för varje klass?

        Den som vann doublehandedklassen efter två etapper borde väl få någon form av erkännnade…

        Jag vet att ni gör ett kanonjobb, och att alla jag pratar med uppskattar racet. Men detta var ett aktuellt exempel på när man lyfter fram en totalsegrare (eller vem som var först på line-honours), trots att det som är sportsligt mest rättvist är klassresultaten.

        Reply

  2. Göran Ricking
    Sep 16, 2024 @ 13:43

    Vi har inte haft det hittills,
    Men helt klart något vi kommer att titta på till nästa år mm.

    Reply

  3. Classe
    Sep 18, 2024 @ 18:49

    Har seglat 2Star flertalet gånger genom åren. Där delar man in i för många klasser upplever jag. Trots väldigt lika mätetal så splittar man upp i olika klasser. I Spannet 33-35 fot är fartskillnaderna små och där kan det bli 2 eller 3 klasser. Iår var det så också då vi körde Dehler 35 och likvärdiga båtar fanns i flera klasser.

    Reply

  4. Classe
    Sep 18, 2024 @ 18:52

    Håller med om att planande sportbåtar borde segla egen klass. Det blir ett lotteri beroende på vindarna. T.ex. GR 2022 i DH klassen. Det blev hård sydlig vind från Hoburgen och in i mål. Vi ledde vid hoburgen men hade Pacman i vår klass. De vann med 2-4 h efter att planat stora delar av sträckan norrut. I Arconan vi körde hade vi ingen chans liksom.

    Reply

  5. Rikard I
    Sep 19, 2024 @ 11:52

    Är det verkligen bara arrangörerna som ska lösa detta och allt blir bra? Segling är väl egentligen den mest splittrade sport i RF; vi har väl typ 50 sm-mästare i seglingens mästare. Varför inte göra något åt den upplevda situationen:
    A) respitregel som vi seglar med här ger flertalet av de uppräknade båttyperna ovan en bonus på ett antal procent jämfört med mer komplexa regler
    B) motsvarigheten har funnits för långsmala, men den har gradvis byggts bort.
    C) i shorthandtalen ges det även där en extra bonus jmf med mer komplexa regler på ngn procent eller två. Och med en bonus att kunna använda autopilot som en tredje gast”. Det har dock varit en bra grogrund för Sveriges NoCrew och den tidiga tillväxten här av shorthandsegling.
    D) och vår respitregel har också en viss grad av personliga handikapp för vissa. Bra exempel är Hansson 31, där en har fått personligt tillägg eller ngt på ett antal procent jmf med andra H31. En viss IMX40 har oxå skjutit i höjden på senare år. Vissa enskilda båtar blir snabbare med andra ägare motsvarande golfen, vilket i sig är lite intressant.

    Så varför inte fila lite mer på regeln och utvärdera det först innan vi snuttifierar vår segling mer. Efter att ha provat på ORCi i år, så blev jag glatt överraskad av hur den regeln fungerar under tävling. Oerhört komplex räkning men för oss som seglare blir det ändå mer juste. Men jag förstår ändå intention med den lokala regeln och gillat enkelheten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 20, 2024 @ 14:33

      Mästerskap i ORC blir med automatik enklare då de flesta uddabåtar (ffa med fokus på offshore eller doublehanded) stannar hemma. Ett bra exempel är ju er klass på Åland. Där jag kan föreställa mig att racingen blev mycket bra.

      Genom att formellt/informellt exkludera båtar, så blir ju racingen bättre för de som kommer.

      Känslan är att det inte är alls lika tajt i klass A där blandningen av båtar är mycket större. Och där alltid en TP52 vinner 🤣

      Reply

  6. Micke
    Sep 20, 2024 @ 07:52

    Gick inte starten i Sandhamn i somras? Vad är det för större bilbro i bakgrunden?

    Reply

    • Micke
      Sep 20, 2024 @ 07:54

      Måste vara Baggen ?

      Reply

    • Anders
      Sep 20, 2024 @ 09:10

      Tillfartsracet som gick från Baggen till Sandhamn på fredagen. Söndagen var det lite mer fuktigt i luften :)

      Reply

  7. Anders
    Sep 20, 2024 @ 11:31

    Just årets Gotland Runt tycker jag blev knasigt med klassindelningen – mer Big Boats än så här (175 fot Ravenger exvis) kommer vi väl aldrig att se? Sätt big boats (typ 50fot+ eller SRS över 1.3) i egen klass nästa gång.

    Vi hamnade som en av de snabbare båtarna i jätteklassen SRS B istället. Med typ 80% reaching var vi chanslösa mot Pogo36 som är mer eller mindre byggd för öppna vinklar. Vi överlever ganska okej på min J/111 men hård halvvind som första natten eller mellanvind halvvind som det var hela utsidan på Gotland ned till Faludden är verkligen inte min favoritvinkel (Peter G kan säkert intyga hur “kul” en J/111 är i 70-90TWA i 25-35kn TWS). Just 2024 har varit ett lite märkligt år med väldigt mycket reaching och antingen ingen fläkt alls eller fläkten på 150%…

    Visst blir GR ofta en väderfråga, nästa år kanske det blir en big boat-klass, mer kryss-läns igen utan örnbrall och då kommer familjekärrorna med regnskog ombord sannolikt tillbaks på pallen. Detta är för mig en del av charmen. Sedan är det nog alltid sunt att diskutera respitsystemet, som när man vinner är fantastiskt och när man inte vinner djupt orättvist :)

    Jag tror inte att snuttifiera upp klasserna i åttifjorton delar kommer bidra till bredden i segling. Och vi kanske inte ska stirra oss blinda på pallen heller, jämför med liknande båtar och hur man hanterar väder/vind vs dem istället?

    Annars gäller väl det vanliga, segla entyp… ;-)

    //Anders, J/111 CAG

    Reply

  8. Johan Bratt
    Sep 20, 2024 @ 14:19

    SRS regeln har ett utarbetat förslag till klassindelning, sedan några år. En bra start på indelning, då båtarna har olika segelegenskaper:
    * R/S (Racer/sport) har möjlighet att plana och fartskillanden blir snabbt 30-50% mot C/R på undanvind.
    * C/R (Cruiser/Racer) Kryssar oftas bra kontra Cr båtar.
    * Cr (Cruiser)

    Självklart kan SRS systemet utveckla dessa klasser ytterliggare men ingen funderar idag på att Flerskrovsbåtar och kölbåtar skulle tävla samma klass.

    Tror att fler Cr båtar skulle komma till tävlingarna och själv funderar jag på om man skall satsa vidare på sin C/R eller flyga fram i en R/S båt. Då det snabbt blir timmar i skillnad under rätt förhållanden på Gotland Runt.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 20, 2024 @ 14:25

    Jag kan ha känslan att många seglare har bra feeling för hur bra klasser skall delas upp, men att det finns andra prioriteringar hos arrangören (eller att fingertoppskänslan saknas).

    Hur hade man kunnat få till ett bättre samarbete här?

    Formellt är ju seglarna “beställare” och skulle kunna vara duktiga kravställare?

    Reply

  10. Anders Ö
    Sep 21, 2024 @ 12:42

    Lite historisk statistik för Gotland runt:

    1993: 23 klasser. Tar man bort några mindre entyp så blir det ändå 17 hcp-klasser kvar. Med 35 båtar som mest per klass. Som seglade med relativt tighta mätetal inom varje klass?

    2023, dvs 30 år senare, har antalet klasser krympt till: 7 Med stora spann i mätetal och egenskaper inom resp mega-klass.

    Är det inte istället faktorn “antal klasser” där snuttifieringen inträffat?

    Reply

  11. Sillstryparn
    Sep 21, 2024 @ 16:29

    Samtidigt var det betydligt fler deltagande båtar i början på 90-talet samtidigt: Lättare att få relativt stora fält med finare klassindelning.

    Reply

  12. Anders Ö
    Sep 21, 2024 @ 20:27

    Sant att det var flera deltagande GR båtar förr, men inte 3-4 gånger så många 1993 mot 2023. Dvs klasserna var ofta hälften så stora som idag.
    Fråga till Peter: du nämnde Newport-Bermuda som ett race som idag har 20-talet klasser: ungefär hur många båtar har man där per klass?

    Jag tänker att hellre vill vi alla ha ett 20-30-tal liknande och jämn-snabba båtar att tävla mot, hellre det än ett 60-tal som är väldigt olika både i storlek och egenskaper? Vi alla som idkar denna sport lägger trots allt mycket tid och pengar på nåt som i första hand är avsett att vara: en tävling.

    Reply

  13. Anders
    Sep 24, 2024 @ 11:29

    Klassindelning kommer alltid vara ett hett ämne. Men en sak är säker, så länge alla väljer olika båtar med olika egenskaper så kommer resultatet vara väderberoende.
    Det är en del av charmen med respitsegling som man får köpa.

    Men det betyder att arbetet med klassindelning blir en allt viktigare uppgift då jag tycker att ju jämnare det är i resultatlistan desto roligare är det!
    Att bli slagen med 10 sekunder är roligare än att få stryk med timmar, då kan man lättare se att med lite utveckling så kan man klättra i listan.

    Att som i år på Gotland Runt där man redan innan start kunde se hur vissa båtar skulle klara sig bättre än andra blir lite demoraliserande. (Jag är i efterhand nöjd med att jag inte kunde tacka ja till den plats jag blev erbjuden även om det var ett fantastiskt kul gäng.)

    Jag har ingen lösning på hur man skall få alla nöjda. Att få alla att havskappsegla i samma båttyp hade vart det absolut roligaste men förblir nog en utopi.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.