Skip to content

20 Comments

  1. Anders Nyberg
    Mar 12, 2025 @ 08:48

    Vilken JPK som helst utifrån budget och storlekspreferenser men förslagsvis en 1010.

    Reply

  2. Christofer Olsson Kedborn
    Mar 12, 2025 @ 10:48

    Seascape/First 24 och 27 är väl båda bra på plana, shorthand och går sova i? Kanske inte full crew?

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Mar 12, 2025 @ 11:58

    Motfråga då: “plana”!! När då? 5m/s el 10m/s?

    Reply

  4. Fabian Thies
    Mar 12, 2025 @ 12:24

    Om båten ska plana lätt och tidigt ska den vara lätt och ha mycket segel. Om den är lätt har den dåligt med stabilitet utan folk på kanten= utmanande att segla SH. Och mycket segel hjälper ju inte saken.

    Dvs närmast “lättplanande” och “lätt att segla SH” kommer man nog med nån båt i fransk stil. Dvs JPK, Pogo etc. Även SC 27 som Christoffer kastar in är ju en båt med ok stabilitet. Archambault Grand Surprise kan också vara bra.

    Sen är det ju alltid det där med “funkar SH”. Finns ju ett gäng som vunnit massor med en Farr 30 på SH race. Även J111 visades ju går att segla SH. J80 är ju inte heller super lätt och välter inte heller så lätt, jmf med andra sportbåtar. Så vill man ha en planande båt ska man nog räkna med att har det jobbigt i vissa förhållanden.

    Men, själv seglar jag också en rätt så lätt sportbåt. Lättare och mer segel än J80n. Seglar mest SH med min 7årig son. Så vi är ingen tung besättning. Och det funkar helt ok. Klart man har lite snävt performance profil. Man går som fan ibland, men är det jobbigt i andra tider. Vi är väldigt svårt att tas med i kryss i 6-8 kn TWS, då vi har full tryck och gör vår maxfart på kryss. Medans alla andra kämpar med trycket. Sen är ju läns i lättvind, brant slör i lättvind eller läns i lite mer tryck super roligt. Kryssa i 12-16 kn är svårt att hävda sig med alla 30/33 fotare som man ska går jämnt med. Och i 20 kn är det såklart svårt att hålla båten upprätt.
    Det jag vill säger är att vill man ha en planande båt tycker jag att man ska gå hela vägen och faktiskt satsa på en ganska lätt båt, gärna ganska liten. Då är lastarna inte så höga och seglingen är roligt. Att broacha är rätt odramatiskt, man faktiskt vågar pressa båten. Själv har jag inget problem att segla min 1.1 t båt med den lite mindre Gennaker (57 m2) i 20 TWS. Andra, större båtar som ska planar är ibland kämpigt att faktiskt få dit. Många som är skrämmande i lite mer vind. Krävs kraft och det är svårt att hantera SH. Melges32 är ju lite väl extrem och rätt stor. Men en 8 m sportbåt tycker jag är faktiskt rätt bra för SH. Allt är hanterbart och man får mycket roligt segling. Förutom kryss i 20 kn då kanske. Men den som kryssar få väl länsa sen? :)

    Reply

    • Jonathan
      Mar 13, 2025 @ 08:40

      Låter som kul segling! Vad är det för båt?

      Reply

      • Fabian Thies
        Mar 13, 2025 @ 08:50

        8 metre one design, fast inte riktigt OD konfig längre. Blev ombyggd av nån tidig ägare till peke med gennaker. Kör med 67 m2 gennaker nu.

        Reply

  5. David
    Mar 12, 2025 @ 18:06

    Nu står det ju inget om budget :) Men en MAT 1220 med T-Kölen på 2,9m (disp 4750kg) hade nog varit en rätt kul båt för ändamålen om det ryms i budgeten då det är en rätt lätt sportig 40 fotare som fortfarande har inredning. Ev vattenbarlast för DH även om den har en väldigt bra skrovform med mkt stabilitet.
    Sen kanske ett längre peke än standard så man får upp m2 för fullcrew så borde den röra på sig helt ok på undanvinden :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 13, 2025 @ 07:32

      Ja, i den storleken kan man hitta ett antal båtar som kryssar i alla tre rutorna. Men för ganska mycket mer pengar.

      Reply

      • Fabian Thies
        Mar 13, 2025 @ 08:05

        Men, en 12 m, 4.75 t båt, hur enkelt är den att hantera på två egentligen? Har man seglen uppe och bara kör är ju allt OK, men manövrarna då? Såklart beroende på vad man vill göra. Men tänker jag på våra race här hemma skulle iaf inte jag anse en såpass stor (och i totala siffror sätt tung båt, även om den är lätt för sin storlek) att vara särskilt bra för SH. Storlek och vikt hjälper ju såklart stabiliteten, men framförallt vikt gör ju sitt för att öka lasterna och gör det jobbigare. Fullt medveten om att fransmän kör allt möjligt SH eller solo. Men de kör lite annorlunda än vi här hemma. Därför sa jag att det beror mycket på vad man vill göra…

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 13, 2025 @ 09:33

          Skulle säga att 40-45 fot är en sweetspot för doublehanded på havet, framförallt om det skall reachas. Pogo 12.50 är väl absolut bästa exemplet på detta och jag skulle säga att den är enklare att solosegegla än den typiska 35-fotaren.

          Sedan vill man kanske inte ta dessa båtar in i skärgården med massor av manövrar, men för ett Gotland Runt eller Fastnet ser jag inga issues.

          Den båt som vunnit absolut mest doublehanded i Holland är en J/122.

          Sedan ser ju setupen, framförallt i segelplanet, väldigt annorlunda ut. Konsekvensen är att en bra doublehandedsetup gör den ganska tråkig för full besättning och vice versa.

          Reply

          • Mats V
            Mar 13, 2025 @ 11:43

            Jag kör ett kamikaze-försök med min Pogo 36 och kör Kolfiberrodret i vår. 😅För att det är ett så jäkla kul race arrat av två fantastisks eldsjälar. Såklart väldigt svårt (omöjligt) att konkurrera runt en massa öar i skärgården med min båttyp men vill man plana så får man ge avkall på annat. It’s all a matter of preference.

  6. Leif Andersson
    Mar 13, 2025 @ 08:30

    Dehler 30 OD. Ticks all boxes.

    Reply

  7. Sam V
    Mar 13, 2025 @ 12:12

    Nya First 30 är jag nyfiken på. Marknadsförs som planande :)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 13, 2025 @ 14:00

      Det gör den säkert Sam!! Men när: 8m/s? 12m/s? 20m/s? :)
      Tittar man på förslagen hittills så ligger väl First 24/27 eller J88 ganska bra till??

      Reply

  8. Per Svanberg
    Mar 13, 2025 @ 16:56

    Det är väl ganska få segelbåtar i våra vatten som kan plana på riktigt. De modeller du nämner ovan kan ju det (Melges, J80 mfl) men så fort du lämnar sportbåtsegmentet börjar det gå mer och mer trögt. Då jag själv äger en överriggad sportbåt (Fareast 31) har jag ju löst problemet med att installera vattenbarlast för att kunna segla båten som den är tänkt att användas även SH och om jag sedan kör full crew plomberar jag helt enkelt vattenbarlastsystemet. Det går att bo i den för att slippa hotell, men det är extremt spartanskt.

    På din kravlista skulle jag sätta följande betyg på min egen båt: Planing 10/10. Möjlighet att konvertera SH/fullcrew 8/10 (ändå lite meck mecka plombering o fixa mätbrev o dyl). Boende 2/10 (kan man släpa med sig värmare så ökar komforten rejält förstås men utan är det inget vidare en kall höstdag när man redan är dyngsur från all spray…

    Mina 2 cent

    Reply

  9. Federico Garofalo
    Mar 13, 2025 @ 23:59

    Nu står det inget om varken budget eller race eller storlek. Jag skaffade en j80 för att segla shorthanded och tycker att den gör jobbet grymt bra. Svårt att vara konkurrenskraftigt i mycket vind och spartanskt boende för 2 vuxna.

    En äldre båt som tickar alla boxar är Olson 30, svår hittat i Europa dock.

    First 27SE kanske, men fullcrew har jag inte sett

    Reply

  10. Classe
    Mar 14, 2025 @ 17:21

    J/105 är ett bra exempel på båt som funkar både som DH och full besättning. Den planar på slör i 8 m/s har jag själv varit med om. Det finns exempel med framskjutna placeringar på Gotland Runt samt vinst på Raymarine2Star.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.