1/4 Ton Youngtimers
Veckans läsarfråga:
1/4 Ton Youngtimers – dags att damma av kvartstonnarna?
Hur får vi fler, framför allt unga, att upptäcka glädjen i kappsegling? Vi pratar ofta om att det är för dyrt, för komplicerat – men tänk om en stor del av lösningen redan står och samlar damm i på varvsplaner och i våra hamnar?
Jag pratar om de många äldre IOR-inspirerade 1/4-tonnarna – charmiga, sportiga familjebåtar från 70- och 80-talet som bara väntar på att få sträcka ut igen. Tänk er seglingens motsvarighet till en Golf GTI Mk1 – klassiska, roliga, fartglada och befriande enkla.
Jag har tittat närmare på ett tjugotal vanliga modeller – som Accent, Bianca 28 och Helmsman 26 – och upptäckt att det, enligt SRS-tabellen, bara skiljer cirka 3 % i fartpotential mellan den snabbaste och långsamsate båten på min lista. Det bäddar för rättvis och nervkittlande kappsegling på scratch, helt utan handikappsystem.
Förslaget: En ny, levande scratch-klass – 1/4 Ton Youngtimers
Hela idén vilar på tre enkla principer:
Låg tröskel in: Båtarna är billiga att köpa och rusta. Perfekt för unga, studenter och familjer med liten budget men stort seglingssug.
Ärlig kappsegling: Alla seglar på lika villkor – inga respit-tal, inga mätbrev, inget strul, bara enkel segling på scratch. Fokus ligger där det ska: på skicklighet, trim och taktik.
Gemenskap och mentorskap: Här finns en gyllene chans att skapa broar mellan generationer. Tänk om erfarna kappseglare som börjat trappa ner kunde bli mentorer åt unga besättningar? Kunskapen lever vidare – och sporten får nytt blod.
Det här är mer än en ny båtklass. Det är en folkrörelse i miniformat, byggd på återbruk, gemenskap och ren seglingsglädje.
Så vad säger du? En naiv dröm – eller början på något riktigt kul, hållbart och inkluderande?
Med vänlig hälsning
Christian
Jun 10, 2025 @ 10:40
Kul idé, som jag väl hade också nån gång när jag höll på med min “cruising kvartstonnare”.
Några tankar bara:
– “Skiljer bara 3%”. 3% är ändå rätt mycket. Säg till nån att +0.03 i SRS är inte så farligt. Folk gnäller om tusendelar hit eller dit… Min gamla båt (Albin 79) var rätt likt en Accent. Men ändå var det oftast svårt att slår en Accent på scratch, även om man kunde slår de på omräknat. Säkert även för att Accentseglarna är duktigare än jag, men ändå. Ska det tex seglas bana så gör nån halv procent ganska mycket. Klart var det samma på gamla goda kvartstonnaretid. Men då var det ju konstruktionsklass och konstruktionen var en del i det hela. Vet inte hur kul det är idag att segla med en “cruising 1/4 tonnare” mot riktiga hotade? Och modernare…
– Segling på scratch är inte nödvändigtvis mer rättvis och ärligt. Snarare tvärtom. Den som har snabbast båt har en stor fördel. Den som river ut hela inredning har fördel. Osv.
– Båtarna är billiga. Segel kostar samma som till alla andra båtar. Många som dumförklarade mig när jag köpte nya segel till min Albin 79.
– Segling med såna båtar är kul. De tål att pressas, går oftast väldigt fint i lättvind men man överlever bra i mer vind också. Men, bortsett från klubbsegling a la slören, är man alltid minst/ långsammast (eller nästan). Jag var med i en del helgseglingar och bohusracet med gamla båten, och jag tycker ärligt sagt att det är roligare att vara i fältet med en snabbare båt än att segla bakom alla. Även om man kanske slår en massa på omräknat.
– Många av 70 talsbåtarna är ganska dåliga byggda och är ganska gammal ny. Så har de inte tagits hand om väl och fixats upp så kan de vara rätt sunkigt. Min båt hade helt snedd och svaigt köl och från design ett väldigt dåligt roder. Riktigt bra blev den först efter kölfix och ett nytt roder. Ni vi sen satte den på grund med lite fart såg man hur dåligt den var byggt och hur många dåliga lagningar det fanns…
Nog med det negativa. Jag tycker det hade varit superkul med fler äldre båtar och yngre människor. Även efter 10 år bland kappseglare här runt Göteborg känner jag att jag fortfarande tillhör de yngre. Som visar att det inte kommer nytt folk. Dock vet jag inte varför en scratch klass där den med snabbast båt, mest fix och störst budget kommer ha en stor fördel skulle vara bättre än att segla SRS? Får vi ihop 10 stycken kvartstonnare i egen klass på SRS seglingar så kommer det vara mycket bättre än att skapa nåt utanför SRS seglingar? Tror vi behöver fler seglare på de seglingar vi har, istf fler seglingar.
Jun 10, 2025 @ 11:05
Tillägg: Det finns ju redan en mängd klasser där det finns gott om båtar men ändå dör klasserna. Det finns hur många H-båtar som helst i sveriges hamnar. Men LDSS har svårt att samla mer än 3 styck på tisdagar. Senaste SM var 2021, efter det var det för få anmälda. Trots att det ligger tusentals H-båtar i sina hamnar.
Samma med If-båtar. Finns väl ännu fler. Men idag är det bara 12 anmälda till SM. Även där är det bara ett fåtal som kappseglar.
Smaragden har 4 anmällda till årets SM. Visserligen är den först i augusti, så man kan hoppas på fler. Förra året var de väl 13 båtar.
Så varför skulle det blir bättre med en blandat fält som seglar på scratch där båtarna inte ens har samma förutsättning?
Jag tror fortfarande att vi ska komma på idéer hur vi får nytt liv i vår stora blandade fält på SRS seglingar och nytt liv i de entypsklasser vi har. Istället för att hitta på nytt som tar båtar från de seglingarna vi har idag.
Jun 10, 2025 @ 16:12
Stort tack för ett otroligt genomtänkt och värdefullt svar! Det här är precis den typen av verklighetsförankrad feedback som gör en idé bättre. Du lyfter flera helt avgörande poänger.
Din poäng om att det inte är kul att alltid vara sist i mål, även om man kan vinna över flera båtar på beräknad tid, träffade verkligen mitt i prick. Jag hade själv en Facil 26 en gång i tiden och upplevde exakt samma sak. Man kunde ha gjort en kanonsegling och slagit flera båtar på LYS, men den där känslan när de flesta andra redan har korkat upp sin efter-race-öl när man själv går i mål är ändå lite avslagen.
Och jag tror att du har identifierat en av de absolut största anledningarna till varför ägare av mindre kölbåtar tvekar att anmäla sig till SRS-seglingar idag. Psykologin och känslan är otroligt viktig för helhetsupplevelsen. Det är bara större och snabbare båtar anmälda tänker många.
Det är precis därför min tanke inte är att bryta ut dessa båtar och skapa helt egna kappseglingar. Det vore, precis som du säger, att spä på problemet och dränera de arrangemang som redan finns.
Min praktiska och mer konkreta idé är istället att skapa ett “race i racet”.
Tanken är enkel: om vi under “Youngtimers”-flaggen kan peppa och samla ihop, säg, fler än 5 anmälda båtar från den här gruppen till en och samma SRS-tävling, då har vi ju i praktiken skapat vår egen klass för den dagen.
Då får vi plötsligt den där direkta, nervkittlande kampen båt mot båt som är så otroligt rolig. Det blir lite som att återskapa andan från Båtnytts gamla “One of a Kind” på 80-talet, fast i en folklig och tillgänglig form. Den där speciella glädjen i att se olika, men ändå likvärdiga, konstruktioner kämpa mot varandra och kicken i att lyckas slå en annan båttyp med sin egen välseglade båt. Man seglar inte längre “ensam” sist i det stora fältet, utan man är en del av en spännande intern uppgörelse med likvärdiga båtar.
Samtidigt är man kvar och stöttar och deltar i det stora, officiella racet. Man får det bästa av två världar.
Så målet är inte att konkurrera med SRS, utan att använda SRS som plattform för att skapa en extra morot för just den här gruppen båtar att faktiskt komma till start.
Jun 11, 2025 @ 15:26
Håller med er bägge om utmaningen med långsam båt att komma sent i mål, samt att ingen vet resultat förrän omräkning är klar.
Varför kör inte fler rejs jaktstart?
Då blir det mindre av det kaos på startlinjen som skrämmer många, samt att de flesta kommer i mål hyfsat samtidigt. Alla får också lite nerv på banan, de små båtarna försöker hålla undan och inte bli omseglade och de större jagar… ja ni vet.
Medveten om för- och nackdelsar med bägge uppläggen, men jag tror att det är enklare som ny i sporten att ta till sig kappsegling vid jaktstart, och det blir mindre stök.
Jun 12, 2025 @ 09:37
Ja, jag kan hålla med om att lite roligare gruppindelning kan vara bättre, dvs grupper där man drar ihop samman båtar av samma typ istf bara titta på SRS. Fanns väl uppe här på Blur tidigare? HAde gärna seglat mot mer liknande båtar istf 31-40 fotare med min lilla sportbåt…
I slutändan är det ju inte bara mindre äldre båtar som saknas. Är ju alla äldre båtar som saknas. Och en massa andra som ligger i hamn.
Finns gott om mindre båtar på kvällseglingar (iaf på Slören). Men de syns inte på större seglingar (där syns inte oss heller). Jag vet inte hur det är för de andra, men för mig är det ganska enkelt: Med familj och barn och allt annat ska man planera ganska bra. Man har inte tid att segla varje helg. Realistisk är att man har tid med kvällseglingarna och kanske 2 helger + ett längre race per säsong (för mig personligen). Men, vad ska man välja idag då? Problemet är att vi har kappseglingar nästan varje helg och varenda samlar typ 5-10 båtar. Inte direkt det jag vill satsa på. Hade man istället fått 2-4 per år som alla är taggat på kan de växa och blir roliga. Jo, jag vet att det finns större med Tjörn runt och Härmanö. Men där tillkommer ju transporten igen. Vad är de som finns där båtarna är? Varför seglar vi inga helgseglingar i Göteborg? St. Oset är nästan död. Trubaduren verkar död. Sista chansen dog väl också? Höstknallten är nästan död med typ 5 båtar (den är faktiskt jaktstart). Det ända som höll sig bra än så länge är Öckerö shorthanded. Dock ganska segt med anmälningar i år? Kräftköret, Slörens sista segling går på en Lördag och samlar gott om folk.
Men det är det jag inte fattar. Varför finns det 30-40 båtar som seglar på en måndagskväll, men bara 5 som vill segla på en lördag.
Personligen seglar jag mycket med mina barn. Och då blir det för mycket med transport upp till Kärringön eller Stenungssund och hem + Kappsegling. Däremot skulle det absolut finnas tid att segla i närområdet 2 eller 3 lördagar/ söndagar per säsong. Jag skulle tror att det är samma för många. Men jag tror inte att fokus på nya båtklasser skulle ändra nåt på det. Kanske ska man försöka få med entypsseglare på SRS seglingar? Har IF, Smaragd, Express, h båt, Späckhuggare och kanske en sportbåt klass. Räknas på scratch, men ingår även i SRS totalen?
Sen tror jag vi ska blir bättre på att slippa resultatsfokus. Segling ska ju vara roligt och inte bara om vem som vinner. Då måste man se till att de långsammare, nybörjarbåtar är med i fältet och inte långt bakom. Kanske med den där personliga srs eller nåt. Kan tänka mig att det kan vara tufft att alltid segla bakom alla… Det som jag hör allra mest när jag vill få folk att börja kappsegla är: “Jo, men jag har ju inga nya segel eller utrustning, så jag kommer ju komma sist”. Och visst blir man sist när man börjar, men inte pga gamla segel.
Så, min input hade varit: Färre, men större race och bättre fördelat geografiskt. Mer segling där båtarna finns. Enklare segling. Messa nån timme innan att man är med och segla som man vill, dvs SH, utan UVS osv. Som exempel ville vi vara med på Trubaduren förra året men fick inte eftersom vi messade en dag för sent (som ändå var 3 dagar innan racet…). Gärna enkel efterträff, men där krävs det igen att allt är nära. Vi behöver inga stora arr. Vill man grilla korv efteråt kan man ju sätta upp en extra anmälan till det. De som kommer senare får ta med egen mat då. Svårare behöver det inte vara. Men kan vi samla 30+ båtar på 14 måndagar per säsong så borde vi kunna samla 30+ båtar på 2-3 helgdagar i göteborgsområdet per säsong?
Jun 10, 2025 @ 15:01
Det är väl snarare så att nuförtiden är utbudet av vattensporter så mycket större oavsett ålder. Det enda bestämda i livet är förändring.
Jun 10, 2025 @ 15:04
Jag förstår intentionen men jag tror tyvärr inte heller på konceptet.
Efter att ha renoverat en kvartstonnare under flera år är min erfarenhet att inköpspriset kan vara lågt men att rusta blir ett svart hål i tid och pengar. Det är bara att se vad som spenderas på renoveringarna i UK.
Båtarna är 40+ år, konkurrenskraftiga designer är lätta och relativt klent dimensionerade.
Upplägget bygger ju på att hitta båtar som är väl underhållna och uppgraderade, en orörd 40 år gammal båt kräver ju i princip att allt gås igenom och det mesta byts ut. Man kan ju jämföra med att ta ut en Golf GTI Mk1 i slitet bruksskick på bana.
Scratchupplägget ser jag inte riktigt vitsen med, skaffa ett mätbrev kommer vara det minsta problemet. Ett upplägg där den snabbaste konstruktionen alltid vinner lär man nog tröttna på snabbt?
Annars helrätt båtar för kvällskappsegling!
Jun 10, 2025 @ 17:41
Kom ihåg när man fixade till en Accent till Gotland Runt för drygt 10 år sen och vann.
Storyn här:
https://oaxensbk.se/2011/07/11/en-gotland-runt-satsning-som-gick-hem/
Jun 11, 2025 @ 13:11
Tack för rolig och inspirerande läsning!
Jun 12, 2025 @ 09:48
Unga människor är måna om sin fritid. Kappsegling tar alldeles för mycket av ens tid. Bara transportseglingen till en kappsegling kan ta en halv helg.
Det enkla svaret är att köpa en 606, låga kostnader, superenkel hantering och en aktiv klass.
När inte ens det gör att fler unga letar sig till segling vet jag inte vad som hjälper.