Jag får bara inbjudningar till att att provsegla riktigt råa racers. Blött & kallt. Och ganska kul. Men inga VIP-inbjudningar till cocktailpartyn där man slött tittar ut över båtarna med en paraplydrink i handen. Varför?
Bloggandet tar för mycket tid. För mycket energi. För mycket fokus från det som egentligen är viktigt. Efter nästan tre års bloggande och över 1.200 inlägg får det vara nog.
Förhoppningsvis har jag gjort en mörk kall vinter lite lättare att uthärda? Kanske inspirerat någon att börja kappsegla eller prova shorthanded? Det har också varit kul att vara aktiv i debatten om svensk storbåtssegling. Men det finns många andra som gör det bättre.
Martin Nilsson och hans team våtslipar Salona 37:an för fullt i kulingen.
Carl-Johan Pihlgrens X-99 har åkt i havet och ligger redo för träning…
Patrick Lindbloms nya Mumm 30 hemma från Finland. Hela storyn här.
Och här har vi ju Bengt Falkenbergs nya First 45 på väg till Norge, där det skall sjösättas och tränas innan säsongen drar igång.
Oxygen skall segla hem sin X-41 till helgen (skall tydligen bli brall). Ryktet säger också att Lindforssarna nu har fått hem sin Prima och skall ut och köra segeltester i morgon tisdag. De har inte fått fram de utlovade bilderna från hemseglingen, men Jonas Claesson verkar ha blivit tagen för mörkerkörning i Kiel-kanalen. Way to go!
Bara så ingen gör misstaget att blank-lacka sin kolfibermast. Enligt Hall Spars är det nu matt som gäller. Bara så ni vet.
Flat Black – Is It the New Black?
Fashion trends come and go, and we’re not talking about the latest style your teenager is wearing. Custom mast paint colors and styles evolve according to personal preferences too, keeping our painters on their toes.
Flat black is the latest in “America’s Cup chic.” It developed over the past few years, starting with Cup masts treated with a layer of custom epoxy that left them a flat, non-reflective black. TP 52 sailors picked up on the trend, using a more-widely available Awlgrip product to match the flat black. The latest flat black project to leave our shop is the Wally 130, scheduled to launch this spring.
Does that mean clear-coat is “so over”? Not at all. Its light weight will always be popular with race boats. Clear coat is a lightweight top coat that’s applied without a layer of primer. The lack of primer means the clear paint might not last as long, but race boat owners accept the increased maintenance as a trade-off for the lightest weight option.
Metallic paints are also popular, particularly on super yachts. The finish is spectacular, but impractical for the average owner. Repairing a scratch to metallic paint is a difficult and expensive project. We’ve even applied a “faux wood” finish for boats styled after vintage wooden boats.
Why paint the mast at all? Paint protects the resin in the carbon. Even though it’s been cured to 250ø during our autoclave processing, the epoxy in the carbon is still susceptible to UV degradation. While the mast won’t fall apart if left in the sun, the surface will lose its nice, smooth finish and become pitted. Many A Class Catamaran masts are unpainted but they are easily de-rigged and stored out of the sun.
The most reliable and longest-lasting finish is still white paint. White keeps the mast cool, especially in the Caribbean where the sun can heat a black mast to the point where you can’t even touch it. We haven’t tried “flat white” yet, but you never know what the new season will bring.
Folk skojade ju lite med att Alinghi hade vurpat med Foncia. Nu har Oracle också börjat köra sönder sina katamaraner. Kanske skulle de köra cupen i lite robustare båtar…
“Sailing in Valencia last week in a new X40 cat and the front beam snapped in half and dropped the rig. We saved the boat but the tow back 4 miles to port in 40 mph winds was gay.”