Sweet… Pogo 40


Nu när man skall bli shorthand-seglare så kan man ju spana in lite franska Open-båtar. Vad sägs om Pogo 40 designad av Finot? Kort video här. Funkis både på och under däck:

21 Comments

  1. Anders Nov 28, 2006 Reply

    Detta är insidan på racingversionen.
    Crusingversionen har ett riktigt nice pentry på babordsidan.
    Hon skapar ett stort habegär

  2. Anders Nov 28, 2006 Reply

    Styrbordsidan skall det vara…

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 28, 2006 Reply

    Nice. Verkligen cruising :-)

    http://www.blur.se/images/pogo5_large.jpg

  4. Anders Nov 28, 2006 Reply

    Vadå?

    Förvisso lite minimalistiskt, men lättstädat.
    Perfekt för mig och lilla damen.

    Dags att börja spara!!
    Helgtrippen till Skagen blirlite enklare när det går undan…

  5. Emil Nov 28, 2006 Reply

    Schyssta batar, har tyvarr bara seglat MOT dom i frankrike och da gick de som man kan ana som taget pa halvvind slor men skit i alla andra lagen. HAr sett dom segla i allt fran stiltje till 25 kt. Stog och klampade pa en av dom, verkar valbyggd, nar man inte ensam racar sa e den sakert skitschysst for cruising. Sen e jag en sucker for “wide transom boats” med mer an ett roder…
    Finns aven som pogo 650 och 800 (eller nat) om jag inte minns fel.

  6. Bertil Nov 29, 2006 Reply

    Norrmännen håller på att ta fram en 30-fotare i samma gengre. (kommer inte ihåg namnet) Priset verkar bi OK på denna båt. Värt att hålla utkik efter…

  7. Anders Nov 29, 2006 Reply

    Bertil.

    Jag vill veta vad det är för nåt.
    Pogo 40 ärlite stor och dyt för västkusten, men en 30 fotare ade vart mer lagom.

  8. Emil Nov 29, 2006 Reply

    Anders,
    kolla in pogo 850 pa http://www.pogostructures.com/?m=3&s=3&l=en
    Samma koncept men kanske lite mer lagom.
    Det enda som saknas ar val en kol att hiva upp i lovart, fragan ar hur mycket kraft ett block och talja systam som man har pa minis klarar. Egentligen behover man kanske inte canta mer an sag 25 grader, cookson 50s ar ju tex canting light men prestandaokningen ar ju hogst pataglig… Mest for farten och den skona kanslans skull…
    Okej at tlite utrymme mellan sofforna forsvinner men skit i det…

  9. Author
    Peter Gustafsson Nov 29, 2006 Reply

    Kan det vara denna?

    http://seilmagasinet.gan.no/index.gan?id=23613&subid=0
    http://www.opensea.no/default4.aspx
    http://www.open30.org/

    “Ny, norsk båt for shorthanded-seiling

    Den store seilinteressen i Norge for tiden ser nå ut til å resultere inok en norsk-initiert båttype. Denne gangen dreier det seg om OpenSea30 – en 30 fots shorthandedbåt bygd etter Open 30-regelen. Det skal blien bovennlig, lettseilt og rask båt, som også skal kunne krysse godt.Bak prosjektet står Erik Braarud og Thor Gunnar Andersen i firmaetOpenSea.

    Først kom Sverre Valeur og lanserte sin Euro 42 og så kom ClausLandmark med sin Landmark 43. Begge båttypene befinner seg pådeltagerlisten til neste års Watski Skagerrak TwoStar.

    Nå følger MiniTransat-seilerne Erik Braarud og Thor Gunnar Andersen opp med OpenSea30 konstruert av Owen Clarke Design i England. Båten er ferdig tegnetog vurderes produsert i Østen, og de første båtene er ventet til landettil sommeren.

    – Det blir en en type båt som er forenklet noe iforhold til Open30-regelen. Det betyr at den blant annet får fast kjølog vannballast istedet for en fordyrende svingkjøl. Vi har lagt vekt påå forsøke å få ned kostnadene, men uten at det skal redusere seilegenskapene, sier Braarud til SEILmagasinet og antyder en pris forseilklar båt på 800-900 000 kroner.

    Han og en gruppe norskeseilere har samarbeidet tett med Owen Clarke Design om utviklingen avbåten, og de har lagt vekt på å skape en båt som også har godekryssegenskaper. Det er ikke Mini Transatene spesielt kjente for.

    OwenClarke Design er kanskje aller mest kjent for å ha tegnet EllenMacArthurs Open 60 KINGFISHER som hun seilte jorden rundt med i VendeeGlobe og ble nummer to. Design-firmaet har også tegnet Mike GoldingsOpen 60 ECOVER, som nå seiler Velux 5 Oceans

    – Målgruppen vår ershorthanded-seilere som vil ha en fullblods offshore regattabåt medkomfort til en overkommelig pris, sier Erik Braarud.

    Sir Robin Knox-Johnston, den moderne soloseilingens far, mener i en artikkel ibladet YACHTING WORLD at en 30 fots entypebåt må være det idelle; enbåt som byr på nødvendig komfort og utfordring, samtidig somentypereglene holder prisen nede.

    Du kan lese mer om OpenSea 30 i kommende utgave av SEILmagasinet.”

  10. Emil Nov 29, 2006 Reply

    asa behover man en canard eller svard eller nat… kanske blir lite bokigt…
    a glom det…

  11. Stefan G Nov 29, 2006 Reply

    Den där fräcka stolen vid navigationsbordet på Pogon är nog inte vidare fräck när det kränger och gungar….

  12. Pelle P Nov 29, 2006 Reply

    Jag tror nog att navstolen gör sig riktigt bra där; lätt att ha benen åt det håll som behövs (svårare vid ett vanligt navbord) och ingen dyna som kasar omkring.
    Detta är farligt nära en drömbåt för mig…det står “vill ha” över hela båten!!

  13. Author
    Peter Gustafsson Nov 29, 2006 Reply

    Hmmm… av alla sexiga båtar jag letat fram så verkar den här få folk att gå igång lite extra.

    Är ni helt franska eller?

    ;-)

    Kanske är det shorthand som gäller här också?

  14. Anders Nov 30, 2006 Reply

    Shorthanded JA!!!!

  15. Anders Nov 30, 2006 Reply

    Hmmm

    Pogo 850, “naken 70.000 Euro.
    Lite lulllull och segel, men man kan nog klara sig under miljonen..
    Perfekt liten Owners därbak förmig och damen, förpiken för golfklubborna.

    Sen är det bara att dra ut på en joyride mellan Skageraks golfbanor och krogar!

    Inga mer prylar eller renoveringar på ett tag…
    Sen skall jag köpa en blomma till min banktjej!

    /Anders

  16. Anders Nov 30, 2006 Reply

    Mer om Class 40:
    http://www.class40racing.com

    Där finns det mycket 40-fots porr

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.